Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1752 ggr
MoaL
7/5/15, 3:07 AM

Tike/hane

Vad är era erfarenheter av tik jämfört med hane?

Vi har en gubbe nu som börjar bli till åren, men inför nästa hund funderar jag på att skaffa en tik istället. Jag har aldrig haft en tik, och är uppvuxen med i princip enbart hanhundar (huvudsakligen schäfer), så jag har med andra ord ytterst liten erfarenhet av hur tikar är.

Hur skulle ni säga att amstafftikar är jämfört med hanar av samma ras? Skiljer det något mellan dem i aktivitetsnivå? Humör? Kelighet? Följsamhet?

Klart att allt är individuellt, men jag är ändå nyfiken på vad er erfarenhet är.

Tack på förhand. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
VildaVittra
7/5/15, 4:33 AM
#1

Hanhundar är korkade och har bara en sak i skallen egentligen, med vissa avbrott för mat. Tikar är sluga och kan tänka ut saker i flera steg. Med tikar måste man mer motivera varför de ska utföra ett kommando, medan hanar säger "Jawohl".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MoaL
7/5/15, 5:20 AM
#2

#1 Haha! xD Jag älskar hanhundar, men känner att det skulle vara trevligt med en fysiskt sett mindre och nättare hund, och slippa det evinnerliga skvättandet. Då får jag stå ut med löpet förvisso, men ändå. Jag har dock hört att tikar kan vara grinigare än hanar, stämmer det?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

EO75
7/8/15, 4:26 PM
#3

Tikar är ju  över lag "grinigare" (oavsett ras) och många mår väldigt dåligt vid löp. Eftersom amstaffen tyvärr är en ras med mycket allergiproblem så är det inte sällan som detta också eskalerar just i samband med löp. 

Jag själv har endast haft hanar pga av detta så kan jag inte uttala mig om det skiljer speciellt med aktivitet/tillgivenhet mellan könen,  men jag skulle tro att de överlag är ganska lika.

Upp till toppen
Annons: