Annons:
Etikett06-träning-inlärning
Läst 1720 ggr
annie-ess
6/11/13, 7:36 PM

Hur fick ni era hundar gå fint i koppel?

Hur fick ni era hundar att tillslut gå fint i ett slakt koppel utan att dra er fram? Hur gick ni tillväga, och ungefär hur lång tid tog det innan poletten trillade ner?

Annons:
hanna.th
6/25/13, 12:31 PM
#1

När jag först fick min amstaffkille använde de tidigare ägarna ett stryphalsband och han drog jättemycket. Jag bytte till en sele och det gjorde stor skillnad. Jag använde sedan ett brett halsband samtidigt med selen så jag bytte till halsbandet i slutet av promenaderna och nu går han bra även i det. Du kan också se till att få bort hundens överskottsenergi innan du koppel tränar, spring med hunden och ibland är det också lättare att kontrollera hunden i koppel när man springer. När överskottsenergin är borta är hunden ofta lättare att träna. Testa också med godis, ha det i en påse som prasslar så hunden blir uppmärksam på det och ge han en bit när han går fint. Hur lång tid det tar är nog olika. För min del, med en något envis 2åring, tog det nån vecka innan han gick lika bra i halsband som i sele. Men när jag först bytte till selen slutade han dra i princip direkt. Tänk på att uppmuntra och berömma när hunden gör rätt och ha tålamod och en bra inställning. Lycka till!

ivoryx
6/26/13, 12:41 PM
#2

Byter sele och halsband ofta och lockar med köttbullar. Nu går han super i koppel men han är 11 månader så ibland får man påminna honom. :) försök vara mer intressant än det runt omkring hunden. Lycka till!

Ketang
7/14/13, 3:09 PM
#3

Jag har gjort så att jag haft sele på när jag inte orkat eller kunnat träna. Den selen har det varit ok att dra i. När jag sen har tränat så har jag bytt till halsband och då gäller nolltolerans dvs stor ansträngning från min sida! Men det fungerar jätte bra för hunden har snabbt lärt sig skillnaden på selen och halsbandet och vad som gäller.

ivoryx
7/14/13, 3:36 PM
#4

Har gjort lika som #Ketang! Alla mina hundar, bruks som terrier. Funkar bra men ibland måste man locka med nåt extra haha :P

Upp till toppen
Annons: