Annons:
Etikett06-träning-inlärning
Läst 2695 ggr
MissLillister
2013-07-20, 02:58

Bygga upp musklerna på amstaff tik!

Hejsan! 

Jag har en amstaff tjej på 9 månader och undrar hur jag ska få upp muskulaturen på henne på bästa sätt? 

nu menar jag alltså inte ''bodybuildare'' stuk, utan att hon blir mer ''fin'' i kroppen, när hon kom till mig var hon mager och hade tydligen inte fått mat efter ordning, eller ja, 3 dl av Coop hundfoder, inte tillräckligt enligt mig för en hund som växer..

vi ska testa med nordics färskfoder nu och se om det blir någon förbättring, men som sagt finns det några tips? 

vi är ute minst en gång om dagen i skogen ( minst 2 timmars pass, med både lek och träning, dvs klättra i gropar, hoppa över saker, jaga pinnar osv ) sen mellan 30-40 mental träning varje dag! 

Vill inte ge mig på flirtpole och liknande då jag är rädd att förstöra henne då hon växer fortfarande :)

Annons:
MissLillister
2013-07-20, 03:01

ser att texten kan missuppfattas, självklart är vi ute mer än 1 ggn om dagen, men minst en gång om dagen åker vi till skogen och har ett flera timmars pass! :)

vallhund
2013-07-20, 03:56

Hej o välkommen! Hoppas du kommer att trivas här. Hur länge har du haft damen?

Bra o skonsamma muskelbyggare är skritt i högt blåbärs/lingon/odonris. Skritt i vattenbrynet längst sandstränder eller liknande. Simning samt lite naturligtvis fri rörelse i skogen i kuperad terräng, obs ej vilda race. Även bra för konditionen.

Efter 12 månadersåldern kan du börja med lätt drag o cykelturer i skritt tempo. Detta bygger fina muskler inför HD/ED röntgen som vanligtvis görs vid 18 månader. Sen är det bara att köra på, vikter på draget, klövjning samt bygga front o bakdelen genom att knata upp o ner sand/grustag.

Tänk på att inte bygga upp för mycket stress/förväntningar på konstant aktivitet. Högenergiska hundar har svårt för att koppla av o därmed svårt att sätta muskler ordentligt då kroppen ständigt utsetts för stresspåslag. Mao glöm inte passivitetsträningen!

Lycka till!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

vallhund
2013-07-20, 03:58

PS Glöm inte att vi vill bli bildbombade av era hundar. DS

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Upp till toppen
Annons: