Annons:
Etikett04-foder-skötsel
Läst 2763 ggr
hjartelyckanskaniner
2013-07-31 10:32

BARF:a

Hejsan! Har, som jag skrivit i kommentarsfältet på "aktiveringsmetoder", tankar kring att skaffa en amstaff och vill veta allt man kan veta innan jag får hem min lilla vän. Kommer dröja något år. Inte pga åldern utan pga att jag måste få ett fast jobb och flytta pga allergi och extrem hundrädsla i familjen. Jag vill BARF:a sen då jag tycker det verkar vara det mest naturliga för hunden om man kollar tillbaka på det vilda livet. Har även fått höra negativt om olika torrfoder. Men till min fråga. Hur mycket ska en amstaff äta gällande vikten på hunden? Har sett på foderpåsarna att man ger ett mått efter hundens kroppsvikt. Har läst på BARF iFokus om hur man ska dela upp procenten kött, ev grönsaker och inälvor, men då får man räkna ut mängden mat efter hundens intag.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Annons:
vallhund
2013-08-01 03:03
#1

Kolla gärna på http://barf.ifokus.se/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

hjartelyckanskaniner
2013-08-01 08:50
#2

#1 är det jag gjort, vilket står i tråden. Undrar vilken mängd mat en amstaff äter. För då får jag räkna ut mängden kött/inälvor/grönsaker. Jag vet de olika procenten, men vet inte hur mycket mat/kg en amstaff ska ha..

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

vallhund
2013-08-01 09:29
#3

Sorry, missade det, man brukar räkna 2% av förväntat vuxenvikt, sen beror det naturligtvis lite på hur man fördelar mellan protein/fett o huruvida man ger hunden kolhydrater eller ej. Upp till 1 års ålder anser jag att man bör ge ca 10% kolhydrater. 

Man får känna på hullet, dvs revbenen, de skall synas/kännas men inte för mycket, det är bra att hålla hundar slanka, men inte magra. En del, speciellt unghundar kan vara svåra att få hull på, högenergi vovvar som gör av med energi i kvadrat utan att knappt röra sig behöver gödas mer. Min grabb är snart 6 år, väger ca 20 - 22 kg klarar sig inte på 500 gr, han behöver ca 700 varav en del kolhydrater för att inte se ut som ett benrangel.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

hjartelyckanskaniner
2013-08-01 09:46
#4

Är det snabba kolhydrater då, eller det är grönsakernas/fruktens kolhydrater som räknas in i de procenten? Ja, jag läste på en av polisernas sida på FB om att en hund som har 1kg övervikt motsvarar 10kg övervikt på en människa och de flesta hundarna som de fått ta hand om då ägaren "älskat hunden för mycket" och gett på tok för mycket mat och godis, inte väger 1kg extra utan många kg extra. Jag antar att många hundar får problem med tassar och knän för att de belastas otroligt mycket vid övervikt. Samma med människor. Är det vanligt att hundar kan variera i vikt utan att de är sjuka/får mer/mindre mat? Nu har jag bara kaniner hemma då jag inte kan ha andra djur hemma, och jag tycker att det är ganska vanligt att deras hull ändras ofta utan att jag ändrat mängden motion eller mat. Det leder till magproblem för en av kaninerna. Varje år får jag åka in och kolla magen. Hade tänkt köra på mutch, eller hur fodert stavas, på vardagar och sedan festa till det med köttbitar med ben och allt det som hunden behöver, på helgerna.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

vallhund
2013-08-01 10:13
#5

Jag hade valt VoH. Vad gäller kolhydrater så skall man undvika majs, det får nämligen hundens blodsocker att åka berg o dalbana.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

hjartelyckanskaniner
2013-08-01 10:23
#6

#5 Något fel på Mutch? Vill som sagt veta så mycket som möjligt så ifrågasätter absolut inte! Vad är skillnaden mellan de olika färskfoderna man använder vid BARF? Så man kan ge tex ris, rivda morötter, gurka, finhackad sallad och tomat?

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
vallhund
2013-08-03 14:04
#9

Pust, svårt att få länkarna att fungera.

Färskfoder är oftast helfoder o då behöver man inte komplettera/tillföra någonting.

När man BARFar så blandar man själv ben, fisk, kött, inälvor, grönsaker, frukt, rotfrukter o annat man vill ge sin hund. Dessutom behövs det ibland kompletteras med mineraler, spårämnen o vitaminer. Fett i form av animalisk olja behöver ibland tillsättas, så även antioxidanter.

Fördelen, förutom att man kan individanpassa vad hunden får i sig, är att man kan hålla kostnaden nere genom att välja grönsaker etc efter säsong. Animalier kan man med fördel köpa billigt när bäst före datum sänker priset, eller man har bekanta/grannar som är jägare o/e bönder som slaktar själva.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

hjartelyckanskaniner
2013-08-03 14:18
#10

#9 Har väldigt billiga grönsaker där jag köper. Tex gurka för ca 3kr, 1 knippe tomater för 10kr, ett salladshuvud för 7kr/kg. Sen håller jag på att plantera morötter, sallad, rädisor, tomater och rödbetor. Sen håller jag alltid koll på kampanjer. Har blivit hjärntvättad av mina föräldrar hahaha. Har hjärnsläpp, animaliska oljor, är det olivolja mm? Och vad är spårämnen? Några speciella mineraler och vitaminer? Känner bönder som slaktar :) ska själv köpa lite kyckling och testa skillnaden på uppfödda kycklingar vars syfte var att bara gå på gården och de som är uppfödda för att slaktas och har matats enorma vid 6v ålder.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

vallhund
2013-08-03 15:29
#11

Animaliska oljor är t ex laxolja, sälolja (ofta kallad polarolja) o minkolja, m. fl. Man kan framställa olja ur de flesta djurs fett/späck. Tran dvs fiskleverolja skall man undvika skall man inte ge då man lätt kan överdosera A o D vitamin, vilket är skadligt. Innan AD droppar kom så tvingade man i sina barn fiskleverolja, smakar vedervärdigt.

Icke animaliska oljor tas inte upp lika bra som animaliska, t ex oliv, raps o palmolja.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

hjartelyckanskaniner
2013-08-03 15:32
#12

#11 kan man ge sådant fett som vissa människor äter på macka när det är julbord? Kommer inte på vad det heter. Det är ett animaliskt fett.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

vallhund
2013-08-03 17:03
#13

#12 Ja det kan du men det är oftast inte så nyttigt då det är väldigt salt. Hur mycket man kan ge beror naturligtvis på hundens storlek o vad den äter för övrigt. Plötsliga stora fettintag kan leda till akut pancreatit (bukspottskörtelinflammation) som är väldigt smärtsamt o kan vara dödligt, samt ge skador på bukspottskörteln som kan leda till diabetes/sockersjuka.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
hjartelyckanskaniner
2013-08-03 17:20
#14

#13 finns en massa asiatiska oljer i affärerna. Sådant man har i tex sushi, woker mm. Tror du man kan använda sådant? Brukar vara någon fiskolja tror inte det är leverolja. Eller man kanske inte ens behöver tillsätta olja om man ger lax en gång i veckan eller 2ggr/mån? Äter själv mycket lax så är ju lätt att tina en filé då. Eller om det är varmt så kanske man kan låta hunden få en som är fryst så är det kallt och skönt.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

vallhund
2013-08-03 18:22
#15

Skulle inte köpa oljor vars ursprung/innehållsdeklaration är tveksamt. Nordic, ett färskfoderföretag tillverkar Nordic lax det äts av hundar som normalt inte äter rå fisk.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

hjartelyckanskaniner
2013-08-03 19:07
#16

#15 men om hunden äter rå fisk, kan man då ge det istället för animaliska oljor? Antar att det är det bästa fettet för hunden?

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

 

Upp till toppen
Annons: