Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2352 ggr
[Victoria93]
8/1/13, 12:27 PM

Blir så ledsen..

blir så ledsen när jag ser att så många hundar på tex hundstallet är amstaffblandningar…förstår inte riktigt varför folk som vill ha amstaff inte kan ta en hund därifrån istället? Eller är det viktigt att den är renrasig?

Sen så borde det bli förbud för privatpersoner att avla..tror detta leder till att många hundar blir utan hem..

Annons:
shaneekung
8/1/13, 4:50 PM
#1

Många vill veta vad hunden har för bakrund, tex sjukdomar och släkträd. Alla vill inte ha en hund från hundstallet. Vadå förbjuda privatpersoner att avla? villka skall hålla på med avel istället tycker du?

Jag kan hålla med dig om att det är en överpopulation av rasen, men vad gör man? Jag ser skk reggade amstaffuppfödare ta kull efter kull utan stopp och jag tycker att det är hemskt, många har inte ens ett mål med aveln utan även dom som många blandrasuppfödare gör det för pengar. Mycket av aveln på amstaffar idag medför inget till rasen, så många kullar är helt meningslösa.

[Victoria93]
8/1/13, 4:54 PM
#2

Jag tänkte på icke uppföare, typ blocketförsäljare som säljer mixar. Tycker det är ok att föda upp, men visst borde man ha mål och måtta på aveln. 

Bättre är det nog att uppfödare avlar för mycket en andra som "bara vill ha en valp efter sin tik" så blir det en massa blandraser ingen vill ha sen. Antar också att uppfödare bara säljer till seriösa hem?

shaneekung
8/1/13, 5:13 PM
#3

Alla vill ju att deras valpar ska komma till bra hem. Jag tycker att kastreringskosnaden borde minskat, många väljer ju att inte kastrera pågrund av priset, jag förstår inte varför man ska hålla på med uppfödning om man inte har ett mål! Och en utställningspris borde inte räcka för att ta valpar på sin hund. Många av uppfödarna behåller ju ingen valp från sina kullar, varför skulle man inte göra det om aveln är så bra? Människor borde tänka om, det är främst överpopulationen som gör att raser förbjuds. Och valp priserna är hutlösa enligt mig, men var och en får ta hur mycket dom vill för sina valpar.

Olga RW
8/1/13, 10:46 PM
#4

Blandraser är lättare att förvarva än de flesta renrasiga hundar. Valppriset är lägre och jag skulle tro att de flesta blandrasuppfödare säljer till första bästa som vill köpa valpen. Därav omplaceringsstatistiken på mixar…

Finns givetvis uppfödare av renraser också som kör med lockpriser och släpper valpar till vem som än vill köpa en valp. Men många verkar bry sig om var valparna flyttar.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

shaneekung
8/1/13, 11:17 PM
#5

Jag tror att det är så som Olga säger, men varför fortsätter renrasiga amstaff uppfödare att ta fram onödiga valpar? Många avlar utan ett mål, och jag ser ingen anledning förutom pengar. De flesta Amstaff kullar som tas i Sverige idag är efter avel utan mål, avel som inte tillför något speciellt för rasen. Utbudet är mycket större än efterfrågan, och många får sitta hemma med valpar som egentligen ska vara i sina egna familjer, men exakt samma personer tar en valpkull efter några månader. Jag tror att överpopulation av rasen kan göra en stor skada i framtiden.

Olga RW
8/2/13, 12:23 AM
#6

Är nog så att folk tror sig ha mål och mening med sin valpproduktion. Inte alla som har en masterplan med sin avel.

Det är dock svårt att tjäna pengar på seriös avel. Visst, man får en klumpsumma när valparna man säljer åker till sina egna hem, men då har man haft en hel det utgifter innan. Min C-kull t.ex. har bara kostat mig pengar, trots att de var 11 st valpar, haha!

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Annons:
vallhund
8/2/13, 10:06 AM
#7

Hakar på #5 + #6

Det är alltid farligt för en ras att bli för populär, vi har sett det många ggr, Lassie, 101 Dalmatinerna, Snoken (Turbo) m fl. + Naturligtvis Paris Hilton effekten. De flesta uppfödare jag känner gör en kombination för att de tror/hoppas att en av valparna kommer att bli en bra framtida avelshund. Att kunna sälja bra valpar blir en bonus.

Jag har även svårt att förstå tänket/motiveringen med att upprepa en kombination, om det nu inte råkade bli en eller två valpar av fel kön. Omparningar för att få fram fler bra vallare/jakthundar har jag oxå svårt för, de tillför ju inte avelsbasen någonting. Möjligtvis kan det vara befogat när man avlar i stort sätt enbart för eget bruk, typ prestationsavel av draghundar, men där vet jag för lite för att uttala mig.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Tanjis
8/2/13, 10:23 AM
#8

Det är inte alla som klarar av en så kraftfull ras, amstaff är inte en hund för alla, precis som ex border collie och husky inte heller är det… jag tror att orsaken är att folk inte tänker efter vad dom vill ha för egenskaper hos hunden innan dom skaffar den, ex dom tänker att dom vill ha en hund som ser tuff ut (amstaff ex) men tänker inte på vad denna ras kräver för att må bra, aktiviteter och motion och så vidare

shaneekung
8/2/13, 11:45 AM
#9

För några år sen så skulle alla bli amstaffuppfödare, men många av dom var inte aktiv inom rasen, och dom sluta efter nått år! Jag har inget emot att man tjänar pengar på en kull, men jag tycker inte att man ska avla för att tjäna pengar. Om en kombination är så himla bra så undrar jag varför så många "uppfödare" inte behåller några valpar ur kombinationen? Jag tycker inte att det rättfärdigar en valpkull för att mamman och pappan är fina som så många verkar tro. Jag tycker att det borde varit billigare att kastrera en hund, och att uppfödarna borde kastrera sina sällskapshundar.

Olga RW
8/2/13, 12:18 PM
#10

Fast varför ska uppfödare kastrera sällskapshundar? Räcker med att man har koll under löpen. Är tjuvparning ett faktum så finns ju abortsprutor - för endast 1200-1500 kr blir man av med en oönskad kull omgående.
Jag har två sällskapshanar och en gammal veteran, skulle inte kastrera dem bara för att, vill fortfarande kunna ställa ut dem och en hane utan bollar åker ju ut i 99% av fallen på VG som bäst, eller slät EXC om man har väldig tur.
Tycker f.ö. att det är sällan uppfödare har tjuvparningar eller blandrasvalpar (som faktiskt är det största problemet).

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

vallhund
8/2/13, 12:48 PM
#11

Lästips om kastrering:

http://amstaff.ifokus.se/discussions/51a55864ce12c409360027ae-info-om-kastrering-inte-bara-positivt?discussions-1

#10, håller med du.

Jag har haft hundar sedan -89, i olika konstellationer av kön o raser, dock aldrig haft mer än en tik i taget. Bara en hane kastrerad, 1 9 årig blandis som fick leva seniorliv hos mig i skogen, inte jag som kastrerat.

En enda gång har det förekommit en tjuvparning (jag var bortrest), husse trodde det var lugnt. Den 10 åriga finnstövartiken vägrade den 10 åriga hamiltonen att komma i närheten, men de hölls åtskilda. Lillfisen, en BC på knappa 7 månader ansågs tydligen ofarlig. Vips satt de ihop. Husse i ilfart till vet för spruta, på den tiden man sprutade direkt med det gamla medlet.

Husse vågade inget säga förrens jag kom hem. Den kombinationen skulle jag inte pracka på ens min värsta fiende, en jaktmaskin vars enda försonande drag var att hon var en excellent harhund, unghanen, en BC var efter vallidioter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

shaneekung
8/2/13, 2:04 PM
#12

Jag menade att man skulle kastrera valpen innan den flyttar, för vad köparen än säger so är det deras hund.

vallhund
8/2/13, 2:17 PM
#13

#12

Att kastrera valpar innan de är könsmogna, eller iaf 6 månader görs inte i Sverige, då skulle vi snart hamna i en situation som i USA där valpar kastreras på löpande band, varvid avelsbasen för renrasiga hundar blir väldigt snäv, när en valp är 6 - 12 veckor eller vad åldern är i USA så har man ingen aning om huruvida den skulle växa upp till ett bra avelsdjur. Det pressar upp priserna på okastrerade hundar till astronomiska nivåer, samtidigt som det ökar sjukdomsfrekvensen, i nån av länkarna jag publicerat i tråden ser du att en studie på golden retriever visar att tidigt/ej könsmogna kastrerade hundar har betydligt större förekomst av HD än sina okastrerade rasfränder.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Olga RW
8/2/13, 2:35 PM
#14

Jag tror att det gäller att välja rätt valpköpare och informera dem väl, samt ha fortsatt kontakt. Iaf alla mina valpköpare är införstådda i att ska deras hund ev. användas i avel så är det av mig eller i samråd med mig, till&med kennlar som jag exporterat till rådfrågar mig när de planerar en kull trots att det är deras köpta avelshund och deras avelsprogram :)

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

shaneekung
8/2/13, 2:40 PM
#15

Det var ett bra svar #13

Jag tycker att det är främst uppfödaren som borde haft koll på sina uppföda djur, det borde varit striktare att kunna ta valpar på sina hundar. För det är ett väldigt stort problem med dom här hundarna. Det är främst på blandraser men finns även på renrasiga hundar. Vad är det som rättfärdigar en kull egentligen? Bara för att man har en fin tik och hunden är friröntgad så tycker jag inte att det rättfärdigar en kull. Men alla gör som dom själva vill!

vallhund
8/2/13, 2:58 PM
#16

#14 Ett bra namn/gott rykte tar lång tid att bygga upp, du har uppenbarligen lyckats!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

imsuchadiva
8/7/13, 9:12 AM
#17

Svar till TS. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att skaffa en amstaff blandning, dels för att jag inte är för blandraser och verkligen inte en blandras av en kraftfullras. MEN skulle det sitta en amstaff i hundstallet med stamtavla så skulle jag kunna ta en därifrån. Uppfödare är vanliga privatpersoner så förstår inte hur du tänkte när du säger att privatpersoner ej ska få avla. Fredrikalidman.blogg.se

[Victoria93]
8/7/13, 9:47 AM
#18

Tänkte såklart på uppfödare

vallhund
8/7/13, 9:50 AM
#19

#18 vad är skillnaden mellan privatpersoner o uppfödare enligt dig?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Victoria93]
8/7/13, 3:23 PM
#20

#19 förlåt skulle kanske skrivit tydligare, uppfödare som är registrerade av skk, ingen blocketsäljare

Annons:
shaneekung
8/7/13, 3:43 PM
#21

Även skk reggade uppfödare bidrar till överpopulation av rasen, många som håller på med uppfödning har inga planer mer än att sälja valpar. Jag tycker att det är riktigt synd, det är främst uppfödarnas fel att vi har den problem som vi har idag. Marknaden är mättad. Sen finns det uppfödare som Olga från ruffwood som är mån om sin ras och har planer på sin uppfödning, men det är väldigt få som tänker så. Alla borde frågat sig själva vad som rättfärdigar en parning, och vad parningen kan bidra till inom rasen. Jag är inte emot blandraser om man gör det rätt, om man parar best to best för att få den ultimata hunden, jag ser även att många "uppfödare" påstår att deras valpar hade gjort bra ifrån sig i det ena och de andra, men hur vet man det om föräldradjuren inte är meriterade? För mig räcker det inte att ta valpar för att valparna blir bra sällskapshundar, för de flesta hundar duger till sällskap.

vallhund
8/7/13, 4:09 PM
#22

#20 Alla uppfödare som säljer SKK reggade valpar är medlemmar av SKK, annars skulle de inte kunna regga sina valpar. Du har redan fått förklarat för dig i tråden att man kan regga två kullar utan att ha registrerad kennel. Btw så finns det en hel del uppfödare med kennelnamn o hela baletten som annonserar ut sina valpar på blocket, gör det dem oseriösa?

Inom min rasklubb, SVaK, så diskuteras det då o då, o många anser att det är bra att sätta ut sina kullar på blocket för att visa på att man kan köpa renrasiga SKK reggade BCs för ofta lägre pris än de som säljer oreggade BCs o BC blandisar.

Allt är inte svart o vitt. Oseriös avel är inget som uppstått pga tillgång till internet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

shaneekung
8/7/13, 5:00 PM
#23

Blocket är en annonssida, och man ska kunna annonsera sina valpar utan att bli stämplad som oseriös.

[Victoria93]
8/8/13, 2:38 PM
#24

me gud…jag syftar på människor som skiter i vart hunden kommer, som oftast säljer mixar, som tar kullar på samma tik om och om bara för att få pengar…

shaneekung
8/9/13, 1:15 PM
#25

Jag förstår vad du menar, och jag tycker också att det är ett problem. När man tar valpar på en tik, utan ett syfte eller ett mål med aveln så tycker jag att man är oseriös. Sen tycker jag att det är väldigt fel att ta valpar för att sälja, och man borde parat mer för att man tror på kombinationen och vill själv behålla några valpar ur kullen. Jag är inte emot att man tjänar pengar på en kull, för har man tagit en kull så vet man hur mycket det kostar att ha valparna i 8+ veckor. Men det borde inte vara syftet med parningen. De flesta som tar blandras valpar hälsotestar väldigt sälla, så på så sätt tjänar dom mer.

Olga RW
8/9/13, 2:44 PM
#26

#25 Och peddleri av bull&terrier-mixar finns det ju verkligen inget syfte med.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

[Victoria93]
8/10/13, 3:41 AM
#27

#25 precis, läste nyligen i tidningen att amstaffvalpar föds upp under misär för att säljas billigt på blocket, ni kan googla artikeln finns med en kvinna från hundstallet som pratar om situationer där med amstaffmixar…

Annons:
shaneekung
8/10/13, 12:06 PM
#28

#27 det där ska man ta med en nypa salt, jag tror att det är så med många raser. Men massproduktion av bull och terrier raserna är enormt, och folk som inte ska hålla på med uppfödning får göra det endå. Jag tycker att det är väldigt synd, så därför håller jag mig från djurdelen på blocket. Det är verkligen en sorglig syn. Många som köper dom här hundarna tröttnar när valpen börjar bli könsmogen eller så blir dom "allergiska" när dom märker hur jobbig en valp kan vara. Många av dom hundarna får byta hem allt för ofta och det är riktigt synd, för en hund har väldigt lätt för att fästa sig vid 1 persson, och helt plötsligt ska den få flytta 5 gånger. Jag tror inte att det går att göra något åt det för människor kommer fortsätta en då!

Mischa
8/10/13, 9:50 PM
#29

Alla vill para sina hundar, men få är intresserade av vad avelsarbete är och kräver och vilket ansvar som följer därefter.

≧◔◡◔≦

[Victoria93]
8/11/13, 12:46 PM
#30

Skulle det ändå inte vara lättare om man förbjöd djurannonser på sajter som blocket osv, och vill man köpa en hund får man vända sig till en registrerad uppfödare genom tex SKK? Tror det skulle hjälpa mycket för det är allt för lätt att skaffa en hund idag, bara gå in på blocket och nästan vem som helst kan köpa en….(vet att reg uppföadare annonserar på blocket men då får man skaffa en webbsida istället?)

Olga RW
8/11/13, 5:38 PM
#31

Och det är bara att skaffa rasrena hundar, ansöka om ett kennelnamn, betala 2500 kr till SKK och vänta ut protesttiden så vips, är man en reggad uppfödare. Folk måste börja använda hjärna istället skulle jag tro.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

vallhund
8/12/13, 1:14 AM
#32

#30 Det finns flera raser som ej ligger under SKK, t ex APBT, Boerboel, JRT of GB för att nämna några.

Vad får dig att tro att de seriösa uppfödare som annonserar på Blocket inte har en egen hemsida? Dessutom brukar de flesta rasklubbar ha valpförmedling, vilket även SKK har nu för tiden. Som jag skrev i #22 så lägger många ut sina kullar på Blocket för att visa att renrasiga hundar inte alltid är så mycket dyrare än blandisar.

Hur har du tänkt dig att ett sådant förbud skulle genomföras? Skall riksdagen anta en lag som säger att det är förbjudet att annonsera ut djur på Blocket o/e oseriösa internetsajter? Eller skall det gälla alla webbaserade sajter/förmedlingar?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: