Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 3654 ggr
emdavidsson
2013-05-11 13:20

Vanvårdad valp, HJÄLP OSS!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa. Har hamnat i en svår sits och vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till allt, som den djurälskare jag är.

 Så här är det, en bekant till en bekant hade en (vad dom säger renrasig pitbull på 8 månader) men som inte tog hand om henne. Det paret hon tillhörde, ansåg att hon va trög o inte lyssnade, lät henne därför majoriteten av dagarna sitta i en liten bur där hon även bajsade o kissade. Vet att de vid något tillfälle slagit henne också. Min bekant vart desperat och ville ta henne därifrån och de gick med på det men min kompis kunde ej ha kvar henne hemma hos sig så jag o min pojkvän fick rycka in. Eftersom vi inte kan ha henne hemma hos oss ordnade vi så att hon kunde va hos "svärfar"… och hans familj. Yngsta är 10 tror jag. De är inte jätte hundvana, men de vuxna sköter sig bra, barnen är rädda. 

Till mina frågor

1. Kan ni se på bild om hon är renrasig Pitbull?
2. Stämmer det att vita hundar ofta har problem med öron och ögon?
3. Och har ni tips för vad vi ska göra av henne?
De som äger, som inte kan sköta henne, vill att vi ska ha henne 3 månader, sen ska de valpa henne, när hon är 1 år… Vad tycker ni om det?
Hon kan inga regler ännu och lyssnar inte, hoppar o biter i koppel så vi får ta emot småbett när vi säger till henne.

Vi ska kräva att de tar henne till veterinär så klart så vi får veta mer exakt om hon har nedsatt hörsel eller inte, varför hon kliar så mycket och varför ögonvitorna är helt blodröda.

Mitt hjärta brister då jag själv har egen hund. 
De som äger kommer kräva 10 000 för henne (de vill bara ha pengar) eller valpa på henne.
Vet att vi inte kan göra så mycket men hon är en tapper själ som verkligen är charmig och vi vill göra det rätt för henne.

Annons:
emdavidsson
2013-05-11 13:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är en när hon ligger ner, små dalmatiner fläckar på öronen och en sån fläck på vänster bog. Känns inte så pitbull-mönstrat men som sagt, jag har inga erfarenheter av denna rasen. Schäfer och Golden är de raserna jag hanterat.

rebeckanystrom-
2013-05-11 14:54
#2

svårt att säga om hon är renrasig pitbull, då dom är lika amstaff. och att hon kliar sig kan ju vara hud klåda vilket är vanligt hos rasen. Och tycker absolut inte hon ska valpas på om bara 3 månader! hon är ju fortfarande ung hund! Låter hemskt och som extrem vanvård. Tycker ni ska anmäla detta som vanvård. Då hundar inte får sitta i bur med dörr inomhus. Det är olagligt.  Men annars vilken fin tjej!!

shaneekung
2013-05-11 18:58
#3

Med största sannolikhet är hon en blandning. Jag har svårt att tro att dom få som har haft APBT valpar de senaste åren skulle sälja till några som inte hade erfarenheten.Sen tycker jag att det låter helt sjuk att ta valpar på en så ung tik som inte har något att tillföra hundvärlden. Jag tycker att du ska ta hand om hunden om du kan. Men ge absolut inte tillbaks valpen! Om inte du kan ta hand om henne så kolla med en omplaceringsverksamhet eller låt henne somna in.

emdavidsson
2013-05-11 19:03
#4

Tack för era svar.

Eftersom dealen var att vi tar hand om henne i tre månader, sen får vi se, i utbyte mot att ägarna betalade mat och kostnader så har vi inte jätte mycket att säga till om. Men vi har inte fått se några papper på henne så vi önskade ett vanligt besök hos veterinär. Nu har de bestämt att hon ska flytta till mina vänners föräldrar istället….. Jag vet att hon inte kommer bli vanvårdad där, men hon kommer inte skötas efter de behov hon behöver heller eftersom hon behöver TID. 

Se de närmsta månaderna framöver vet jag att hon har det bra. Därefter kan jag inte säga något, om jag för höra att de bestämmer sig för att valpa ska jag göra allt jag kan

Jag har redan brutit med mina vänner som stödjer detta, eftersom det går helt emot min åsikt om hundhållning. Hon är inte mogen för fem öre då hon beter sig som en tvåmånaders valp och sen är det lag på när man ska avla.

shaneekung
2013-05-11 19:04
#5

Och det finns inga speciella färger på endast Pitbulls. Men det är inte så många som har eller föder upp apbt i Sverige. Som sagt så hade det bästa varit att ta hunden och anmäla ägarna. För tar dom valpar på henne så kommer hennes valpar troligtvis också gå samma öde till mötes.

shaneekung
2013-05-11 19:09
#6

#4 hur har hunden det bra om hon inte får den tid hon behöver?

Och när du nu har möjligheten att anmäla så tycker jag att du ska göra det. Jag tycker att  den hunden borde kommit till någon med tid och kunskap om raserna. Annars så har hunden det bättre när den får somna in. Vi måste ta hänsyn till djurens behov och jag tycker att det är patetisk när en hund ska behöva byta hem så ofta.

Annons:
emdavidsson
2013-05-11 19:13
#7

#6 , det jag menade var att hon inte kommer att bli vanvårdad. De har ytterligare en hund och det går fint. Men jag vet att hon kräver mer pga av hennes förflutet. 

Om hon får stanna hos oss ska jag kolla upp om hon har chip och söka reda på ägaren - då anmäla dessa. 

Vi ska även se på alternativ för att köpa henne och sen överlåta henne till ett bra stabilt hem. Så vi gör allt vi kan.

Olga RW
2013-05-11 21:30
#8

Det är olagligt att para en så ung tik.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

vallhund
2013-05-14 02:34
#9

En tik måste uppnå 18 månaders ålder innan hon får paras.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

emdavidsson
2013-05-14 23:04
#10

Jag vet dessa lagar, men vet inte hur mycket ägarna bryr sig.

vallhund
2013-05-14 23:53
#11

Parar dom så är det bara att göra en polisanmälan, kontakta länsveterinär.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

findusfelix
2013-05-15 13:16
#12

Anmäl nu!! En hund ska inte sitta i bur eller paras som du berättar om, jag blir galen när jag hör sådant!!! Se till att hon får komma därifrån det finns hjälp att få via kommunen eller frivilliga organisationer.

Bra att du gör vad du kan!

Ge av dig själv det du vill ha av andra!

emdavidsson
2013-05-17 11:04
#13

Jag har gjort vad jag kan, vet tyvärr inte vart hon är just nu eller vilka hennes ägare är. Så för tillfället kan jag inte göra så mycket mer. :\

Annons:
Cazzos
2013-05-24 18:02
#14

1. Kan ni se på bild om hon är renrasig Pitbull?

Personligen nej, tyvärr 😐

2. Stämmer det att vita hundar ofta har problem med öron och ögon?

Jag har hört att katter som är vita och har blåa ögon kan vara döva på det örat som är på samma sida som det blåa ögat, men jag vet inte hur det är med hundar.

3. Och har ni tips för vad vi ska göra av henne?

Har hon ingen stamtavla så tycker jag inte att hon bör avlas på, då det finns så många hemlösa hundar redan med denna sorts ras (eller bullhund över huvudtaget) i sig som hamnat i klistret pga en oansvarig människas handlingar.

De som äger, som inte kan sköta henne, vill att vi ska ha henne 3 månader, sen ska de valpa henne, när hon är 1 år… Vad tycker ni om det?

Med tanke på att du nämnt ovan att du vet om lagarna (att man inte får para innan 18 mån) så tycker jag att du ska neka detta erbjudande. Bidra inte genom att ta hand om henne i 3 mån. 🙂


vallhund
2013-05-24 18:58
#15

Albinos, oavsett art/ras har problem med ögon, speciellt när det är ljust. Denna hund är inte albino.

Det vita pigmentet hos hundar är kopplat till dövhet. På dalmatiner undersöks detta med BEAR test. På vita boxrar o dogo argentino anses det att om pigmentfläckar, med mörka partier i runt öronen så är de inte döva.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lilla G
2013-05-25 09:27
#16

Helt sjukt att folk ska skaffa djur utan någon som helst kunskap kring vad det är dom skaffar sig!
Jag skulle faktiskt rekomendera att avliva hunde istället för att lämna tillbaks den till de så kallade ägarna. En död hund lider inte. Vad erbjuder ägarna henne för liv? Sitta i en bur och föda valpar?
Sedan detta flängande mellan olika okunniga hem…
Kan lika gärna sluta i katastrof då ingen verkar ha kunskap om varesig hund eller hundtypen.

emdavidsson
2013-05-26 13:33
#17

Som tidigare nämnt: Den här tråden är så gott som avslutad, tackar för alla synpunkter och råd - men jag äger inte hunden, och hunden har tagits ifrån oss trots att vi var de mest stabila "ägarna".

Cazzos
2013-05-26 16:07
#18

#17 Tråkigt att hundens ägare är så trångsynta. Jag hoppas att det går bra för henne framöver.


emdavidsson
2013-05-26 16:11
#19

Det gör jag med, verkligen!

[Forest]
2013-05-26 21:52
#20

Din bekant måste väl veta vad ägaren heter och bor? Hundar får ej sitta i bur inomhus endast vid transport och jakt. Det finns regler även om parning på så ung tik, vad som oxå missats att ta upp är det OM hunden är sjuk defekt eller genetisk bärande sjukdom är det med olagligt att avla på sån hund. Du kan anmäla detta anonymt om du är mån om henne. Tycker det låter konstigt att de bara kan gå upp i rök….

Annons:
emdavidsson
2013-05-26 23:53
#21

Det vet dem säkert, men det är inte i min makt längre eller hur? Jag kan inte göra så mycket mer än vad jag redan gjort, jag vet inte om de SKA avla på henne, jag vet att tanken var detta om ingen köpte henne före. Jag vet inte ens om hunden är hos sin ägare jag vet ingenting om henne längre eftersom de som är bekanta till oss inte talar med oss längre eftersom det blev som det blev. Så jo, just nu har hon gått upp i rök tyvärr. Hade mer än gärna haft kvar henne.

[Forest]
2013-05-27 20:31
#22

21  Jag har anmält bla häst o hund som vart misskötta och där de avlas hejvilt på. Jag har inte haft dessa djur i mina händer utan sett hur dom sett ut då man ridit/gått förbi. Jag tänker mer så här, jag som människa ska tala för dom som inte kan föra sin talan dit räknar jag djur och barn. Sen spelar det ingen roll om jag känner personerna eller inte. Jag har anmält både med mitt namn och vart anonym vid dessa tillfällen.

Trist att din bekant skyddar såna personer som inte är ett dugg måna om djuren som dessutom själv ansåg att hunden hade det mycket illa 😕

Djurälskaren87
2013-10-12 02:00
#23

blir väldigt rörd när jag läser denna tråden… vet du vad som hände denna söta?

Upp till toppen
Annons: