Annons:
Etikett10-att-bli-med-valp
Läst 4314 ggr
[babsaan]
2013-11-05 23:18

HJÄLP:Passar dessa raser tillsammans?

Hej!

I nuläget har jag två stycken chihuahuor men planerar tillskott till sommaren. Har ju som sagt två väldigt små hundar men känner att jag vill ha en större också. Båda två är lite rädda för större hundar efter ena blivit biten tidigare. I nuläget har mina chihuahuor bara en stor hund dom ''klarar'' av, och naturligtvis är det min lilla dam på 1,5 kg som bestämmer över den bjässen.

Skulle vilja ha någon ta med ut till skogen, stallet, lite längre promenader än mina orkar.(och framförallt slippa att folk försöker sparka mina hundar,) 

Jag är väldigt sugen på köpa en amstaff som ni säkert redan förstått, 

Men problemet är att jag är rädd att ''något'' ska hända pg av den stora skillnaden på hundarnas storlek. 

Tror ni att storleken kommer bli något problem?

Dom gångerna jag måste lämna hemma, kan dom vara i samma rum eller bör jag låta dom vara i olika rum? 

Krävs det mer uppfostran än tex på en labrador eller är det bara bullshit?

Vart kan jag även hitta en bra och seriös kennel?

Annons:
rebeckanystrom-
2013-11-06 08:49
#1

Jag tror att du har större chans att få det funka om du tar hem en valp, för då är inte skillnaden så stor. Och växer de upp tillsammans lär det inte vara några problem senare :) då kommer dom bygga upp en relation till varann! 

Och sen så krävs det lite mer uppfostran, fast det beror helt på hur du börjar med dom som valp. Har du rätt så raka linjer direkt av vad som är rätt och fel så blir det lite lättare. Men man måste verkligen visa vart gränser går så att dom inte blir jobbiga senare… själv vart med om en valp på 5 månader som det var kaos med uppfostringsvis, trotsade allt och lyssnade inte på någonting.

Bestillmyheart
2013-11-06 13:24
#2

Rebecka skrev det bra! :)

Vill du ha en hund för att motionera mycket med så låter en amstaff perfekt! Krävs lite mer uppfostran än labrador eftersom de är "mer hund" (starkare och envisare), men är klart värt det om du har tiden! :)

Vår hund har fått följa med till stallet några gånger, han älskar hästarna och tycker de är hans lekkamrater (har inte träffat hästar så mycket, så han förstår inte att de är för stora för honom). Så även för den skullen kan det vara bra att skaffa valp så att de redan från start lär sig respektera hästarna :)

papito
2013-11-13 08:27
#3

Rebecka formulera sig bra! :) Fast det kvittar lite vilken ras du väljer, de beror helt på vem du är som person. En labrador är minst lika mycket hund som en staffe men de är på två helt olika sätt, labradoren är krävande och testar en väldigt mycket i sitt liv medans staffen är envis med mycket egen vilja som man lär märka när de vill något. Men om man tränar/uppfustrar på rätt viss så är ingen av dem jobbigare än de andra :)

Olga RW
2013-11-13 22:54
#4

Jag skulle också rekommendera att du isf tar en valp som får växa upp med dina hundar. En av mina uppfödda hundar är uppvuxen med en chihuahua och det är inga problem där. Amstaffen är väl medveten om att man inte kan leka med den lilla hunden på samma sätt som med en likasinnade tjockskalle :) Vet flera amstaff som bor med just chihuahuor och det funkar.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

[lolitakiller]
2013-11-15 02:08
#5

Min gamla chihuahua och familjens amstaff funkade jätte bra ihop! min bror hade en pitbull och hans tjej hade en chihuahua och dom funkade jätte bra ihop med :)

[babsaan]
2013-11-17 15:03
#6

Tack för era svar. 

Har passat kusinens vove nu i helgen som är en större hund och det har gått fin fint.¨

Och ''småttingarna'' har bestämt över honom som väger drygt 30 kg mer. Hahah, Så lär nog gå fint.

Naturligtvis blir det en valp när jag väl hittat en, verkar så svårt att hitta som har stamtavla och så. :/

Annons:
imsuchadiva
2013-11-17 18:21
#7

Tänk på att om amstaffen skulle busa med en Vavva så kan amstaffen lätt bryta ryggen på den lilla hunden om anstaffen slår med tassen över ryggen.

Olga RW
2013-11-18 02:55
#8

#6 Vet inte var du letat, jag tycker att det finns rasrena, stambokförda amstaff valpar i överflöd…

Titta gärna in på rasklubbens hemsida, där finns det en uppfödarlista samt en valphänvisningssida.
http://amstaffklubben.se/
Sålla bland uppfödarna dock. Det kan vara enorm skillnad på amstaff och amstaff. Och även bland uppfödarna.

Var gärna noga med att köpa från hälsotestade föräldrar, helst med dokumenterad mental status. Jag skulle föreslå dessa minimikrav:
- Ataxitestade
- HD/ED röntgade
- MH alt. BPH*
*Titta på protokollen och nöj dig inte med att beskrivningen är gjord bara.

Lycka till! :)

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Upp till toppen
Annons: