Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 3465 ggr
Drömmaren1234
2013-11-07 02:24

få tillbaka såld hund

Hej! Nu är det såhär, jag kunde av olika anledningar inte ha kvar min hund trots att jag försökt på alla sätt. Beslutade mig då för att hitta et nytt, livslångt hem till henne. Vilket var det jobbigaste beslutet jag tagit i hela mitt liv, men jag gjorde det för hennes bästa för jag kände att jag inte kunde ge henne tiden eller framförallt livet hon behöver och förtjänar. Den förra ägaren hittade ett nytt hem åt henne men redan efter ett par dagar var det "problem" och den nya ägaren krånglade och ljög om diverse saker. Jag hade ingen kontakt med den nya ägaren det är nu först ett par månader senare jag ville komma i kontakt med hem då jag ville veta hur mitt hjärta har det, och för att jag saknade henne så otroligt och har sån ångest över att jag lämnat bort henne. Kom i kontakt med den nya ägaren och det visar sig att hon inte har kvar hunden utan att hon har sålt den till en släkting till hen. Ber henne att säga till sin släkting att höra av sig till mig, vilket hon gjorde efter ett par dagar. Det visar sig att den nya ägaren är en 16 årig tjej. Och av olika anledningar sa hon till mig att jag inte kan komma och hälsa på hunden förns i slutet på december. jag är krossad. För det första var jag och den gamla ägaren överens om att det hemmet efter mig skulle vara det sista då hon tyvärr fått flytta runt endel. Att hon sedan säljer vidare hunden och ljuger om nästintill allt, gör att man blir orolig. Ännu mer när den nya ägaren påstår sig haft hunden i flera månader, men att den inte bor hos henne osvosv. Allt känns bara med skumt och konstigt ju mer jag pratar med människan. Jag vill inget hellre än att åka och hämta hunden, jag ska prata med den nya ägaren imorgon ang det tänkte jag. Har ni några råd? Antar att inte hen som "äger" hunden står som ägare då den personen är minderårig.

Annons:
vallhund
2013-11-07 05:48
#1

Har du sålt hunden så har du sålt den, du har i princip ingen rättighet öht, vare sig att få tbx hunden eller ens hälsa på den.

Tråkigt men sant.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Maja2
2013-11-12 16:19
#2

Ts … tyvärr …. säger som #1 Har du sålt hunden så har du sålt den. Det är den som äger hunden Nu som bestämmer ifall du får köpa tillbaka eller ens träffa hunden.

Djurälskaren87
2013-11-19 12:24
#3

vilken jobbig sits men jag tycker du skall göra allt du kan för att iallfall få hälsa på hunden,kanske dom inte kan ha kvar den och då kan du ev få tillbaka den.

ge inte upp

em.nord
2013-12-02 12:37
#4

Tips för framtiden, vanligt vid hästköp, skriv i ett kontrakt att om hunden ska säljas vidare vill du som säljare ha upplysning och första tjing på att få köpa tillbaka hunden.

Hoppas allt löser sig till det bästa =/

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Maja2
2013-12-02 12:56
#5

#4 Ett sådant kontrakt är inte juridiskt hållbart.

em.nord
2013-12-02 14:28
#6

#5 klart att det är. Köpekontrakt. Lika juridiskt hållbart som vilket kontrakt som helst.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
em.nord
2013-12-02 14:36
#7

Inte säkert man kan få tillbaka sitt djur men man kan få skadestånd. Iaf med hästar…

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

vallhund
2013-12-02 14:44
#8

#6 knappast, om jag köper ett kylskåp så är det mitt o jag kan göra vad jag vill med det, tom skrota. Vill du ha första tjing så får du skriva in det i kontraktet behäftat med vite för att du skall kunna bestrida det, brukligt vid de hästköp du refererar till.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Waymore_Hoss
2013-12-02 17:36
#10

#9 Det du hänvisar till är inte tillämpligt på fall där privatpersoner säljer hundar.

Maja2
2013-12-02 17:38
#11

#10 I de fall avtalet inskränker på äganderätten, gäller inte avtalet.

Waymore_Hoss
2013-12-02 18:28
#12

#11 Avtalsfrihet är utgångspunkten inom svensk avtalsrätt. Avtalsfriheten begränsas dock t ex i de fall där en näringsidkare säljer något till en konsument. Det är en sådan form av skyddslagstiftning som det hänvisas till i den länken du hänvisar till. I ett avtal mellan jämbördiga parter är ingen skyddslagstiftning tillämplig och därför blir informationen på länken du hänvisar till ointressant.

En sak man ska ha klart för sig när man diskuterar den här delen av civilrätten är att många delar av den är oreglerad. I den mån något inte är reglerat i lag eller där det ännu inte finns ett prejudikat så är rättsläget oklart. Och det är i den här senare delen som ett avtal av det här slaget hamnar. Om du nu givetvis inte kan hänvisa till ett avgörande från HD som motsäger den uppfattningen.

Maja2
2013-12-02 18:32
#13

#12 Oj, det där lät komplicerat :)

Det enda jag kan hänvisa till är egen erfarenhet. Jag tog kontakt med advokat och fick då den informationen. Jag sålde en hund, och skrev i kontraktet att om köparen av någon anledning inte kunde ha hunden kvar, skulle hon kontakta mig, som skulle köpa tillbaka hunden. Dagen efter att hon köpt hunden, var hunden till salu på Blocket. Jag kontaktade polis, som givetvis inget kunde göra, då köparen betalat hunden. Jag kontaktade advokat, då vårt avtal sa att hon skulle kontakta mig. Det avtalet var inte juridiskt bindande, då det inskränkte på äganderätten. 

Jag kan inte svänga mig med korrekta termer, men faktum kvarstår. Så fick åtminstone JAG saken förklarad för mig.

Annons:
Waymore_Hoss
2013-12-02 19:20
#14

#12

Det är inte särskilt komplicerat om man har läst civilrätt.

Inte heller verkar det som att du förstått skillnaden mellan offentligrätt och civilrätt. Om någon gör sig skyldig till ett avtalsbrott så får man stämma personen i domstol. Polisen kan inte och får inte agera i en civilrättslig tvist av det här slaget. Men det här är något många verkar ha svårt för då jag ofta läser på nätet om personer som försökt kontakta polisen för att lösa civilrättsliga tvister. Att polisen inte kan hjälpa till betyder alltså inte att man har fel i sak utan att man har vänt sig till fel myndighet.

Det är möjligt att denna advokat tolkade rättsläget på det sättet men det är inte någon självklarhet att det ska tolkas på det sättet. Dessutom blir man inte expert på alla juridiska områden för att man har titeln advokat. Inför framtiden, för alla som någon gång får juridiska problem, så kan jag tipsa om att man ska vända sig till en advokat med bra rykte som är inriktad på just det område som man behöver hjälp med. Juridik är nämligen ett så pass brett område så att det inte går att vara expert på allting.

Maja2
2013-12-02 19:39
#15

#14 oh my God. Rest My Case !!!!! 

Berättar Mina erfarenheter. Jag ber om ursäkt ifall det lät som att det JAG varit med om, är rättspraxis. Så är det inte . Jag vill absolut inte fara runt med villfarelsen att det JAG varit med om, är det enda rätta. JAg ber om ursäkt om jag lurat någon att tro det.

Upp till toppen
Annons: