Annons:
Etikett06-träning-inlärning
Läst 4952 ggr
Kane91
2013-12-12 00:50

Min amstaff blandis hugger och morrar.

Hej! Har en amstaff blandis som är 4 månader, han är väldugt lättlärd och fin hund när han väl är lugn. Mamman är amstaff/rottweiler/labrador och pappan amstaff, mest amstaff i mamman. Nu till mitt problem. Såfort min sambo åker hemifrån och jag är själv med Kane (valpen), Så blir våran fina hund en helt annan hund. Han blir lätt het, får nå fnatt nån gång om dagen och springer hej vilt fort runt omkring och biter i allt han kommer åt, skäller och morrar åt mig om jag försöker få tag i honom, tar jag honom k halsbandet tex blir han galen och visar tänder, morrar och försöker bita mig. Idag tex satt jag med min 10 månaders son i soffan och titta tv, Kane får nå spunk och flippar ur och börjar bita mig i armen så jag får rivsår överallt och börjar blöda lite. Säger jah "nej" skäller han åt mig och blir sur, eller om jag visar han tex fingret eller låter som jag brukar göra och dutta honom vid bakbenet. Inget funkar när han blir såhär flippad. Snälla snälla vad ska jag göra för att få honom att inte hugga, bita, morra osv mot mig? Jag är gråtfärdig varje dag för jag blir så stressad när inte hinner med min som eller kan göra något utan att försöka få ho om att tex inte bita ihjäl katten. Jag försöker lägga honom vid mig så han är lugn för jag trott han varit övertrött, men ibland funkar det helt enkelt inte. Det här är inte hållbart i längden när man har småbarn i huset. Känns som han tror han står i högre rang än mig eftersom han aldrig beter sig såhär när sambon är hemma. Sambon testade gömma sig på toa så han fock se beteendet, 10 min senare började Kane morra och brusa upp sig. Han känner av att jag blir stressad och sur när han beter sig såhär och jag har fullt upp med sonen, det vet jag. Men så sjukt svårt att försöka vara lugn. Någon som varit med om samma sak? Och någom som vet vad vi ska göra med våran buse.

Annons:
Olga RW
2013-12-12 01:00
#1

Vad får valpen för aktivering och träning?

Valpen tror knappast att den är ranghög när din sambo inte är hemma. Människa och hund är två olika arter och detta med dominans funkar inte arterna emellan. Däremot kan hunden bete sig olika med olika personer och i olika situationer, men det beror på vad hunden har för relation till den personen den är med för stunden och hur personen hanterar hunden och hundens beteenden. Det kanske är så att du är mindre konsekvent med valpens uppfostran än din sambo? Eller så enkelt som att valpen blivit trött efter att han fnattat en hel dag när din sambo väl är hemma, och slappar av ren utmattning?

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Kane91
2013-12-12 01:10
#2

Jag brukar köra sök med honom hemma eller köra någon sorts träning och ge belöning, aktivitetsboll brikar jag testa med men han blir för het och bara springer då och biter i den så då tar kag upp den och ger han när han är lugn. Är ut i skogen med honom och leker med pinnar och dyligt så han får springa av sig. Har blivit så att sambon är den som hinmer mysa och ha mer tid för Kane att få honom att ligga still osv och jag har hand om sonen när sambon är hemma. Nä när sambon varit hemma några dagar till o med visar han imget sånt beteende som han gör när han är med mig själv. Ja jag är nog mindre konsekvemt, har inte tiden riktigt att lägga honom på plats pch få honom att stanna, jag springer 101 gånger och läggwer tillbaka honom medans dambon stannsr och ser till att han ligger.

Kane91
2013-12-12 01:22
#3

Sen kan jag tillägga att försöker jag leka med honom i skogen eller så sen försöka få han att komma till mig och jag sla koppla honom kan han bli sur och försöka bita och morras för han vill banne mig inte in.. Han brusar upp så lätt när jag leker osv med honom. Försöker få honom att lugna sig sen belöna lugnet men verkar inte riktigt funka.

Olga RW
2013-12-12 03:14
#4

Skulle tipsa om att göra sökövningar etc. ute istället. Jag lär alltid mina hundar att man tar det lugnt inne, ska vi leka eller träna så går vi ut och gör det. Kör passivitetsträning inne istället. Samt träna hantering eftersom det låter som att han har lite problem med det.

Det verkar som att ni inte riktigt skapat en relation som går ut på samarbete. Eva Bodfäldt skrivit en mycket bra bok som heter "Kontaktkontraktet", läs gärna den :)

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Kringlan64
2013-12-14 18:22
#5

Jag tror att han leker. Hallå, 4 månader han är en valp! Tror att han betraktar dig som en lekkamrat. Går på och vill ha i gång dig. När han morrar och biter säger han "kom igen, nu kör vi, låt oss brottas". Min hund gjorde likadant under en period när hon var ung hund. Älskade att försöka få igång lek. 

 Var bara tydlig med att  visa honom var han får bitas och lekas. Tycker inte du ska vara orolig, det kommer att gå över.

Hobbelobbe
2013-12-19 21:29
#6

Jag tror också att han leker. Min gjorde precis likadant främst vid inkoppling när han inte ville hem. Började hoppa runt och skälla. Prova att "koppla in" funkar fin fint på han och funkade på en helt random hund som dom inte fick kopplat dom gjorde precis likadant =). 

Gör bara en ögla med kopplet och håll godis eller leksak på andra sidan så kommer han vilja koppla sig 🙂.

Sen kommer det minska när han mognar lite =)

Annons:
rebeckanystrom-
2013-12-19 22:38
#7

#6 min förra tjej gjorde precis likadant! fjant hund som skulle springa runt o retas när man skulle koppla henne :P samma sak när man skulle ta in henne från altanen! Sen när det kommer till att kalla in hunden, så ha med dig det godaste godaste godiset!! jag körde på köttbullar som jag delade i små små bitar, då kom hon som ett spjut så fort man ropa :P

Men hon kunde även få sånna ryck inomhus och gå loss genom hela lägenheten ta fart för att sedan hoppa upp på mig och visa att hon vill leka. 

För mig hjälpte det i alla fall med passivitets träning, inget lek inomhus bara utomhus, så det gav sig rätt så snabbt. Så hemma var med mat, vila och mys som gällde! ute va det bus, sökövningar, dragkamp osv. 

Sen att han bara busar med dig kan vara för att han känner att han KAN busa med just dig, sen att han nog känner din stress och gärna tänjer på gränserna extra med dig.

imsuchadiva
2013-12-20 17:52
#8

Du skrev i ditt första inlägg att "Det här är inte hållbart i längden när man har småbarn i huset."
Det borde ni väl ha tänkt på innan ni skaffade både barn och valp?

Jag tror att hunden vet att den kan bestämma över dig. Du behöver sätta tydligare gränser och inte ge upp.
Risken finns att beteendet fortsätter om du inte får stopp på det snarast.
Du är den som ska bestämma och lära valpen hur den ska bete sig. Du ska bestämma när och hur ni ska leka.
Men glöm för gudskull inte bort att ha kul. Han är snart stor och den lilla söta valptiden är snart över!

Lycka till!

/ fredrikalidman.blogg.se

vallhund
2013-12-21 00:41
#9

#8 Och du borde tänka innan du slänger ur dig CM floskler till höger o vänster.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ison
2013-12-21 10:50
#10

#9 vart nämnde hon att TS ska uppfostra sin hund enligt Ceasar? Alla människor sätter väl gränser för vad som är ok för respektive djur, de är inte något han kommit på? Jag håller med #8 lär valpen vad du tycker är okej och inte, va konsekvent och beröm och ha massa kul när den gör som du vill:)!

imsuchadiva
2013-12-21 14:28
#11

#9 Jag ignorerar de du skriver så då kan du åtminstone låta bli att komma med påhopp och falska anklagelser! #10 tack så mycket! / fredrikalidman.blogg.se

Upp till toppen
Annons: