Annons:
Etikett14-annonser
Läst 13111 ggr
Bellabells
2014-01-20 22:55

Amstaff tik söker ett nytt kärleksfullt hem.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med gråten i min hals måste jag tyvärr göra mig av med min lilla prinsessa Troja (6 månader gammal). Hon är en snabblärd och underbar tjej med mycket spring i benen. Hon är villig till att hitta på nya aktiviteter och gillar nya utmaningar. Säljes inte till vem som helst, du ska ha hundvana och vara minst 20 år gammal. Och ha mycket kärlek & tid att ge denna tjej, det behöver hon. Och gärna ha kontakt med mig i fortsättningen då jag vill veta hur det går med henne osv.. 

Hon är chipad, besiktigad, vaccinerad, registrerad, avmaskad och försäkrad. 

Hon har grön/gula ögon och är vit/chokladbrun tigrerad i pälsen. Och hon är en Rednose.

Hennes säng, koppel, halsband och hundtäcke medföljes.

Annons:
Sjöstjärna
2014-01-20 23:07
#1

Väldigt söt valp! Vad är anledningen till omplaceringen?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

PeerS
2014-01-21 00:15
#2

Såklart hon är en Amstaff rednose 😃

Bellabells
2014-01-21 10:19
#3

Jag mår psykiskt dåligt och med hennes jobbiga valp attityd förvärras detta och ger mig inre stress/magsår, jag vet att det kommer gå över med tiden men jag vill inte hamna på botten igen och må så dåligt att jag inte kan vara där för min son och ta hand om honom. Jag visste inte att det skulle vara såhär jobbigt, och jag vill vara där för henne och uppfostra henne på mitt sätt men jag finner verkligen ingen tid för det, jag har försökt och tänkt igenom det här i ett par månader men har inte lyckats hitta tiden. Och jag blir bara arg på henne när hon gör dumheter och inte lyssnar och hon blir såklart ledsen och jag hatar att se henne ledsen och olycklig. Vill att någon som har tid och lust tar över henne och gör henne lycklig igen.

minime2014
2014-01-21 10:20
#4

Amstaf rasstardnadf; Nostryffel: Nostryffeln skall vara svart.

Vad är så speciellt med rednose om jag får fråga? Röd nos and thats it :)

Sjöstjärna
2014-01-21 10:35
#5

#3 Du är alltså psykiskt sjuk småbarnsförälder och bestämmer dig för att skaffa hund utan att veta vad det innebär, så efter fyra månader ger du upp och gör dig av med hunden? Stackars hund! Jag hoppas verkligen att du gör ett bättre jobb med att omplacera henne än vad du gjorde när du fattade beslutet att skaffa henne.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

minime2014
2014-01-21 10:46
#6

Klart att hon gör dumheter, valptiden är till för dumheter men vårt ansvar som ägare att sätta gräns och visa vad som är tillåtet/icke tillåtet.

Tråkigt att du mår dåligt, hoppas du blir bättre. Ännu tråkigare att hunden måste omplaceras för att du inte visste att det skulle vara så jobbigt med en valp.

Visst, jag förstår ibland måste man omplacera en hund, shit happens men att omplacera hit och dit för att något som man inte var beredd på uppstår… Inte ok.

Jag har en blandras (amstaff/pb) min första hund och han är ett rent helevete ibland, ställer till så man vill hoppa ut genom fönstret men aldrig att jag gör mig av med honom. Han är mitt ansvar, han valde inte mig utan jag valde honom och jag tänker ge honom det hundliv han förtjänar utan omplacringar.

Tänk igenom en gång till innan du säljer henne. Sälj INTE till vem som helst, hör av dig till uppfödarna, de kanske kan hjälpa till att hitta ett bra och permament hem till henne.

Annons:
imsuchadiva
2014-01-21 15:35
#7

#4 Jag har fått lära mig att rednose har pitbull i sig..? Men jag kanske har fel. 

#5 Skapligt onödig kommentar!

TS Det är jätte bra att du väljer att omplacera om du känner att du mår för dåligt, bättre att den får ett nytt hem än att du går och mår dåligt och hunden får lida av det. 
Jag har tyvärr inte ekonomin själv att ta en till hund just nu. Men jag hoppas att du snart finner ett hem åt din vackra tös!

rebeckanystrom-
2014-01-21 15:44
#8

Tycker du är stark som gör rätt val!! Och önskar dig o tösen all lycka

minime2014
2014-01-21 15:56
#9

#7 en rednose är oftast en pitbull med röd näsa, lika så bluenose osv. Ökar inte något värde och betyder inget speciellt förutom att näsan har en speciell färg.

Hundar kan hjälpa en när man mår psykiskt dåligt, kanske var det därför TS valde att skaffa hund. Har all förståelse för detta, dock varför inte välja en mindre krävande ras?

Det värsta är med omplaceringar är att det påverkar hunden och den kan hamna i fel händer och löpsedlarna om "kamphundar" ökar!! Det är nog det man blir mest frustrerad över. Fördomar ökar, onda blickar ges och ägarnas frustration ökar. Om jag kunde och hade tid så skulle jag köpa din hund TS, men går inte då jag själv har en krävande valp på 6 månader.

Kanske är det bäst med omplacering när du är i den situation som du är i och inte kan erbjuda din hund det den behöver. Bäst för dig och din hund. Se bara till att den kommer till rätt person, ha kontakt och bibehåll rätten att få hunden tillbaka om du märker att det gått fel.

Som jag skrev; ta kontakt med uppfödarna, de kanske kan hjälpa dig att hitta ett bra hem till din tös.

SLCH
2014-01-21 16:08
#10

Man blir sugen men tyvärr har jag redan en liten familj på två flickor  och en pojke så har inte tiden eller platsen (ena tösen dotter till de andra två).

Men som de tidigare sagt, ta kontakt med uppfödaren. Absolut inte ovanligt att de ställer upp och hjälper till med omplacering. I vissa fall är det även möjligt att lämna tillbaka hunden till uppfödaren. Dock får man oftast inte betalt för hunden om uppfödaren tar tillbaka hunden

Bellabells
2014-01-21 17:31
#11

För det första så är jag uppfödaren till hunden, för det andra så har jag börjat må dåligt nu på senare tid och stressen jag får av henne gör det sämre och med mitt psyke så orkar jag inte uppfostra henne vilket man måste göra med sina hundar. Då vill jag ju självklart att hon ska hamna hos någon som orkar och har tid att ge henne. Det är väl inte så dumt? 

När jag valde att behålla henne var jag beredd på att det skulle vara jobbigt, självklart jag är väl inte dum. Har växt upp med hundar hela mitt liv! Men när man mår såhär som jag gör, då funkar det inte. 

Och vart hon hamnar är väldigt viktigt för mig.

PeerS
2014-01-21 22:28
#12

#9

Färgen på nosen har inte ett skit med rasen att göra. Dessutom finns det ingen "bluenose" Pitbull som du påstår.

minime2014
2014-01-21 22:49
#13

#12 Jag påstod aldrig att färgen på nosen har med rasen att göra utan skrev klart och tydligt att färgen på nosen inte är något märkvärdigt. Det är inte någon egen ras som många verkar tro. Varför envisas folk att skriva om att det är en rednose, bluenose osv? Det är bara färgen på nosen. Naturligtvis har det inte med rasen pitbull att göra, men oftast när okunniga talar om rednose osv så menar man pb.

Ta reda på fakta innan du skriver att jag påstår något. Pb med bluenose finns men är ovanlig.

Puss

Annons:
PeerS
2014-01-21 22:54
#14

Länka EN APBT som har blånos, ADBA eller BFKC sambokförd.

minime2014
2014-01-21 23:04
#15

#14 Om du är så intresserad så varsågod leta själv. En bluenose har inte bokstavligen en blå nos om det är det du tror att jag menar.

Människans jävla påfund för att få hundarna sålda till okunniga, den ena ska vara mer märkvärdig än den andra. Den "magiska" nosen… HAHA!

PeerS
2014-01-21 23:06
#16

Jag behöver inte leta då jag vet att det inte finns.

Bellabells
2014-01-22 04:52
#17

Alltså vad är detta för barnsligt tjafs om rednose ? Old Family Red Nose (OFRN) är en gammal stam av American Pit Bull Terrier kända för sin specifika rödaktiga färgläggning. En hund av den röd-nosed stam har en koppar-röd näsa och kappa, röda läppar, röda tånaglar, och röda eller gula ögon. [14] Ursprungligen kända för sin gameness, fortsätter den att vara uppfödda för att behålla sin unika rödaktig färg. Några av de mest välrenommerade uppfödare i alla Pit Bull historia såsom Lightner, McClintock, Hemphill, Williams, Menefee, Norrod och Wallace har bidragit till bevarandet och utvecklingen av stammen. Slutligen, som McNolty sade i sitt 30-30 Journal (1967) "Oavsett ens historiskt perspektiv, dessa gamla bärnsten-eyed, röd-nosed, röd-tå-spikade, röda belagda hundarna representerar några av de mest betydelsefulla pit bull historia och tradition som står på fyra ben i dag. " Alltså är rednose unika av sitt slag och kommer från kända stammar från början. Punkt.

Waymore_Hoss
2014-01-22 14:34
#19

#17

Och vad har din blandrashund med OFRN att göra?! Skilj också på linjen OFRN och nosfärgen rednose som hundar av diverse olika linjer kan ha utan att för den sakens skull ha OFRN-blod bakom sig.

#16

Har för mig att Enrique Morfin hade en blå hund någon gång. Men då ska man också ha klart för sig att det är extremt ovanligt. De pitbulls som kallas bluenose tenderar oftast att vara bullys vilka nästan uteslutande härstammar från blå amstafflinjer.

minime2014
2014-01-22 15:05
#20

#19 hur fick du in min hund in i denna diskussion? Nämnt honom en gång för att visa för ts att jag förstår hur jobbigt det kan vara med en valp av den rasen (ja, jag skriver av den rasen trots att han är en BLANDRAS)

Jag har formulerat mig väldigt fel i vissa inlägg ser jag, bra att ni klargör vissa grejer. Man lär sig visst något varje dag. :)

Det jag menat var att när folk nämnt rednose så har man oftast förknippat det med en egen ras, en pitbull men en egen ras. Det är ju inte så eller hur? Sen förstår jag inte varför folk envisas med att skriva att det är en rednose osv, vad har det med saken att göra? Det räcker med att skriva vad det är för ras - tycker jag. Många menar att färgen på nosen visar skillnaden i temprament men det är skitsnack, det är bara en färg på en nos.

Oftast när man letar info om dessa raser får man bara fram "ytlig" information, har någon bra sida med fördjupande information?

Annons:
Djurälskaren87
2014-01-23 13:16
#21

Tycker vi skall återgå till det ämnet handlar om:)

pv60
2014-01-24 21:36
#22

Finns en FB-grupp som heter HemLiga. De hjälper till med omplacering, jobbar seriöst. Avgift 300:-

shaneekung
2014-02-08 10:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#14 klart att det har funnits blåa hundar, jag vet att några uppfödare i Mexico fick blåa hundar i sina kullar. Här har du iallafall en blå.

PeerS
2014-02-08 21:15
#24

#23

Dock så går åsikterna isär gällande denna hund då det finns andra bilder där den ser mer svart/seal-färgad ut.

shaneekung
2014-02-09 13:03
#25

#24 Fast dock skulle de flesta dogmans hålla med om att hunden är blå. Snackade med en Mexikan som hade sett henne och även han sa att hunden är gris vilket är grå på spanska. Och Svarta hundar ska kunna producera en blå/grå hund. Basic genetics. Det finns andra apbt som har varit blå, men det är en ovanlig färg. Vad jag har fått för mig så cullade man dom valparna. Men jag håller med dig i övrigt om att det är främst en färg på bullys och amstaffs.

shaneekung
2014-02-09 13:08
#26

Och Boudreaux

Skull

Rom har producerat blåa valpar ibland. Det är FBs egna ord.

Waymore_Hoss
2014-02-09 13:32
#27

Det kan dock vara en god tanke att skilja på enstaka blå hundar som poppar upp i aveln ibland och på linjer som uteslutande är blåa. Tillhör hunden den sistnämnda kategorin så är det amstafflinjer det handlar om.

Annons:
Bestillmyheart
2014-02-12 09:43
#29

@ts: kanske ska testa att hitta en fodervärd? Vet att det kan vara svårt, men då får du behålla rätten som ägare. Vet själv hur jobbigt det är att ha hund när man mår psykiskt dåligt, att gå en kort promenad kan bli värsta grejen och ångesten över att inte räcka till gör bara ens situation ännu värre (då var min grabb ändå gammal och "färdiguppfostrad" samt att jag hade sambon som tog mesta ansvaret). Dock vet jag också vilken glädje (även om de kan bli väldigt sällan) en hund kan skänka och hur denne kan hjälpa en orka kämpa! Speciellt när du väl klättrat upp en bit igen och börjar må bättre! Så med en fodervärd får du iaf behålla din tjej, men slipper ansvaret tills dess att du orkar igen! Bara vetskapen om att du fortfarande har henne i ditt liv och så småningom får ge henne all den tid och kärleken hon behöver kan göra mycket! Och för alla som uttalar sig om hur oansvarigt det är att omplacera valpen p.g.a. Psykisk ohälsa har antagligen aldrig mått så dåligt någon gång. När jag var i djup depression kunde jag börja gråta för en sådan basal sak att jag råkade överkoka pastan lite; tänk er då vad frustrationen över att inte orka med sin hund kan göra! Jag tycker det är ett starkt beslut du tagit, inte många som skulle orka med i detta samhälle där människor tycks veta bättre vad en själv och ens nära mår bäst av. Det finns såklart inga garantier här i livet, ingen kan säga att valpen med säkerhet kommer må bättre i ett nytt hem; men ts ger henne i alla fall chansen och kommer säkerligen göra allt för att det ska bli ett bra och kärleksfullt hem.

monstermash
2014-02-13 21:39
#30

#29 - Fodervärd inom hund innebär att du äger hunden och har rätt till ett visst antal kullar, därefter skrivs fodervärden över som ägare.

Så nej, man kan inte låna ut hunden på foder och sedan ta hem den igen när man känner att man orkar. 

#11 Jag blir nyfiken när du säger att du är uppfödare till valpen. Så du har en vuxen hund också?

Mischa
2014-02-15 12:31
#31

#30 Precis.

det man i hundvärlden brukar benämna som "foderhund" är en hund med avtal på bibehållen avelsrätt.

I annat fall är det bara "gratis hundvakt" en tid, vilket man ofta ser bland annonser att det är just det som folk söker när de annonserar efter "fodervärd".

≧◔◡◔≦

[annakarolinaa]
2014-02-15 23:26
#32

Denna är alltså inte en SKK-reggad Amstaff då rasstandarden säger SVART NOS?
Några har nämt APBT, men om jag inte förstått fel så är det en helt annan ras än Amstaff, eller?
Hur kommer det sig att vissa hundar föds med blåa eller röda nosar? Kan dessa födas i en kull med två SKK-reggade och rastypiska föräldradjur eller förekommer detta endast bland blandraser?

Vad jag förstått är detta en bluenose? http://i.imgur.com/NicTb.jpg

Mischa
2014-02-15 23:38
#33

#32

Ser vi till amstaffar så föds det blå som dessutom verkar vara accepterat, teoretiskt så borde det även kunna födas rödnosade men jag har aldrig skådat en sådan, det borde vara minst lika ovanligt som en blå apbt.

Blått beror på att hunden är genetiskt svart med en "blekgen" som gör allt svart pigment "blått", en röd/leverfärgad hund saknar det svarta pigmentet därför blir hunden röd även där den annars är svart.

Båda blått och helröd/lever kräver anlag från båda föräldrardjur för att uppstå.

≧◔◡◔≦

Bestillmyheart
2014-02-17 15:30
#34

#30 my bad! Trodde det var samma som för hästar, borde kollat upp det innan! :p Men kanske finns liknande lösningar? Typ tillfälligt hem eller vad man kallar det?

Annons:
vallhund
2014-02-18 02:39
#35

#34 Om man inte betalar för hundens uppehälle o veterinärvård så lär man ha svårt att få tbx den.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: