Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2366 ggr
ElinaS
2014-02-20, 10:15

Välja bort ras pga. rykte :(

Är så ledsen just nu. Vi ska köpa en till hund som tävlingshund i lydnad, en hund som kan hjälpa till att dra på skidor och som en allmänt trevlig familjehund. Vilken ras passar då bättre än amstaffen? Ingen! Har alltid viljat haft en amstaff just för att det är en underbar ras. Tyvärr kommer det inte bli någon Amstaff eftersom att vi måste välja bort rasen pga. dess rykte. Mamma är dagmamma och förmodligen kommer inte barnas föräldrar vilja ha sina barn hos oss om det kommer en såndär "livsfarlig kamphund som biter allt dom ser" till vårt hus. Det är bara så tråkigt när man hittat en perfekt ras. Varför kan inte bara folk ta reda på lite om rasen innan dom drar slutsatsen att det är en "hemsk mördarhund"? Jag tror det är bra mycket större risk att en tex. labbe råkar vifta ner barnen med svansen, en boxer springer ner barnen i ett glädjerus eller en liten chihuahua nafsar barnen för att den blir rädd.

Annons:
[hamster-expert]
2014-02-20, 10:54

mm ja det är väldigt synd att rasen har fått så dåligt ryckte. Jag har träffat flera trevliga amstaffar och stafforge terriernär jag varit ute med mina hundar. Om hundar är bra uppfödda och får en bra uppväxt har de ju goda chanser att bli trevliga, särskilt mot människor! Jag tycker det är jätte synd om ni inte ska få ha den rasen ni verkligen känner för. Känns det som rätt hund för er borde ni ju få skaffa den rasen. Kan ni inte förklara för föräldrarna att det inte beror mycket på rasen hur den kommer vara med barn. Visst finns vissa raser som inte passar så bra som familjehundar, men amstaffen gör ju det. Och det är ju faktiskt individuellt om de känner sig trygga med barn eller inte. De flesta hundar känner sig trygga med barn om de växer upp med dem och inget barn slår dem eller kastar saker på dem.  Sen är det ju individuellt hur hundarna kommer reagera på det. Men annars så får de barn som kastar bli tillsagda och lära sig att man bara inte gör så eftersom folk kan bli skadade.(Inte för att jag tror att så många barn gör det, men vissa kan ju göra det när de är mindre) Hur gamla är barnen? Om de är  3- 5 år är det väl lättare att få dem att behandla hunden på ett bra sätt?

Förresten så kan amstaffar också vifta ner barn med svansen ;) Men se bara till att du köper från en bra uppfödare som är noga med temperament! Eller från en privatperson om du vet att båda föräldrarna är snälla. Vi köpte båda våra hundar (ej amstaffar)  från en bra uppfödare som verkligen tog hand om hundarna och såg alla som individer o.s.v. bara för att vara på säkra sida.

Om ni känner att den rasen passar er är det ju klart att ni ska få välja en hund av den rasen!

Lycka till!

Mischa
2014-02-23, 22:31

Måste bara räta ut ett frågetecken, citerar dig:

"…och förmodligen kommer inte barnas föräldrar vilja…"

Baseras rasvalet, på fördomar och antaganden från er sida eller har ni faktiskt fått höra detta rakt ut från barnens föräldrar att de kommer byta dagplats på sina barn pga rasval?.

≧◔◡◔≦

imsuchadiva
2014-03-01, 14:51

TS jag tycker det känns som att det är ni själva som tror att alla andra ska tro och tycka att det är en "mördarhund". Undrar som personen ovan mig om det är någon som sagt till er att de byter plats om ni skaffar en amstaff? Personligen skulle jag inte ens vilja ha barn på dagis hos någon som har hund, oavsett ras.

Upp till toppen
Annons: