Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1594 ggr
Blaze31
4/15/14, 12:48 PM

Amstaff valp som inte vill sova.

Hejsan!
Vi har en 15 veckors gammal renrasig Amstaff valp som vägrar att sova. Det går jätte bra så länge han sover i mitt eller sambons knä men så fort man lägger ner honom i hans säng och börjar göra annat kommer han efter och ska vara med och se vad som händer. Vi har läst att valpar ska sova runt 20h, vi kan tyvärr inte säga att vår Blaze ens sover 10h sammanlagt. Han är jätte trött det ser man på honom men han bara vägrar att sova. De små stunder då han lägger sig ner sover han väldigt lätt och likaså kliver upp så fort han hör något hända. I övriga fall är han jätte pigg och han är väldigt social, han är gos glad som ingen annan hund som vi hittills har haft. Det verkar inte vara så att han vantrivs i lägenheten eller med oss, det är bara det att vi inte får gå ifrån honom då är det illa. Vi kör mentalträning med honom dagligen och vi går ut med honom 1-2h om dagen (då han själv har visat att han vill detta) då promenerar vi lite fort, han springer bredvid. Vi brukar även vissa dagar leka med honom ute där han får springa utan koppel. Vi har även tänkt börja med passivitetsträning, kanske det hjälper.
Sedan tänkte vi också höra oss för, eftersom vi är ute mycket med valpen som redan skrivet 1-2h per dag, är detta för mycket då valpar i princip ska ut för att kissa och bajsa och det är det? Men som också vi skrivit, han kräver detta. De första två veckor var vi inte ute med honom så mycket då var han omöjlig inomhus. Eftersom han kommer från en gård i Småland där de var ute hela tiden tänkte vi höjer tiden som vi är ute och det har faktiskt hjälpt, han är mycket lugnare inom hus och han biter inte lika mycket på saker inomhus så det verkar han må gott av men bara för att han är en valp tänkte vi höra vad ni tycker om detta, för det sista vi vill göra är att överdriva med honom!
Vi är MYCKET tacksamma för alla svar och tips ni har att ge oss, som kanske hjälper vår lilla sötnos att sova mera för det behöver han! 
Tack på förhand! 
Mvh, 
Kristina och Marko

Annons:
Marienielsen
4/16/14, 1:05 PM
#1

Ta det lugnt med långa promenader, pga av lederna, tror det är bättre att leka mycket med eran valp och låta den leka med andra hundar lite mer.. :)

Blaze31
4/16/14, 4:27 PM
#2

Jo, vi är väl bekanta med felet på lederna hos denna ras och vi har aldrig ens tänkt tanken att träna sönder honom! Som jag redan skrivit ovanför, är vi ute med honom eftersom han själv verkar må bra utav det. Får han inte gå ut är han helt omöjlig inomhus (han kommer från en gård där han spenderade all sin tid ute). Sedan är vi inte ute med honom bara för att springa, många gånger leker vi bara! Men vårt största bekymmer är trots allt att han inte sover! Vi har faktiskt nu bestämt att vi ska låta honom ha tråkigt ibland helt enkelt så kanske detta får honom att sova mer och slappna av, för sömn är något som han verkligen behöver men vägrar!!

imsuchadiva
4/17/14, 10:00 AM
#3

Valpen ska gärna vara ute flera timmar om dagen och leka så 1-2 timmar ute är ingen fara. Så länge ni inte går snabba långpromenader heeela tiden, vilket jag inte heller tror att ni gör. Hade det varit min valp så hade jag bara ignorerar sov-problemet, valpen lär sova när den blir tillräckligt trött. Börja ensamhetsträna valpen. Tx sätt upp en grind och låt valpen vara på motsatt sida än vad ni är. Väldigt korta stunder i början så klart.

Upp till toppen
Annons: