Annons:
Etikett20-allmänt
Läst 1815 ggr
bellisan
2014-04-24 00:28

Amstaff som "förstahund"?

Någon här som haft eller har Amstaff som första hund som kan berätta hur det gått/går. Väldigt kort inlägg men finns inte mer att skriva :P

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

  • Paul Walker
Annons:
Blaze31
2014-04-24 23:07
#1

Hej! Jag och min sambo har en första hund tillsammans, en renrasig Amstaff. Vi är inne på vår v.6 med valpen. Både sambon och jag har varit utan hund i nästan 14 år så det känns lite nu som att börja med en första hund faktiskt! Då vi hade hundarna förut var vi båda barn, hundarna ser på en på ett annorlunda sätt då, i dag är en annan historia. 😃 vi har båda två haft terrier förut men denna lilla Amstaff vi har nu har tagit alla våra rekord iallafall. Våra dagar är fulla av liv, vi har skaffat oss en energifull hund som svårt blir utmattad. Det är full fart hela dagarna här hemma hos oss, jag kan säga så mycket att både min och sambos skola tar skada dem senaste veckor. Men bara negativt är det absolut inte, vi älskar vår lilla valp och ångrar inte en sekund att vi åkte 90 mil enkelväg för att hämta hem honom. Visst, det är svårt ibland och därför är det jätte, jätte viktigt att man tänker igenom inte en eller två gånger utan gärna tre, fyra gånger innan man bestämmer sig för att köpa. Skriv en lista med för-och nackdelar gå igenom denna ett flertal gånger, kolla att du verkligen har tid hunden behöver, speciellt när den är liten. Tänk på allt möjligt när du sitter och funderar över köpet, t.ex. klarar ekonomin det, hur ser hundkurserna i området ut, vilken mat ska hunden ha, hur fungerar det med försäkring/vad täcker den, vad gör jag ifall olycka händer, vad säger grannarna om att jag tagit hem en hund/kommer de klaga, kan jag ha hunden i lägenheten/kommer han att trivas där, om du bor centralt finns det några bra parker i området eller finns skogen nära där ni kan åka och du kan släppa loss valpen så den får springa av sig… Ja du förstår nog, försök att få svår på det mesta innan du ringt det där samtalet och sagt jag kommer å hämtar valpen. Och det viktigaste av allt, var inte självisk, tänk på hunden i första hand hur han kommer att ha det.! Glöm även inte att en BESTÄMD hand krävs, alltid samma visa ska sjungas, hur än söta de där valpögonen är! Och var inte blyg att fråga efter råd även om du kan tycka att det är en dum fråga STÄLL den det spelar ingen roll, boka valp/hundkurser, det är bra för både dig och din hund! Vi är inga experter på Amstaff så jag ska inte skriva det jag inte kan, vi är ju bara nybörjare men funderar du över något mer fråga på bara kanske kan vi svaret iallafall, det kanske hände oss igår eller i förrgår med valpen 😃 hoppas att vår lilla kunnandet hjälpte dig någorlunda! Trevlig kväll!

WiggoLina
2014-04-26 18:52
#2

Min amstaff är min första egna hund, dock är jag uppvuxen med hundar.

Köpte min hane för lite drygt 4.5 år sen av en kennel i Göteborg. Inte den bästa kennel som finns, men jag ångrar inte att jag köpte honom! Han har lärt mig enormt mycket, bla ansvarstagande och disciplin.

Han har även lärt mig mycket om hundar, trodde att jag visste allt innan jag köpte honom men ack så fel jag hade 😛 Nu har han haft både fysiska och psykiska problem, men det har varit oerhört mycket jobb med honom. Men han är min lilla pussgris, och efter all tid jag lagt ner på honom är vi ett tajt par ❤️

Ångrar som sagt inte att jag köpte honom, men skulle jag göra om hela grejen skulle jag nog vänta med hundköp ett par år. Jag skaffade honom ett par månader innan jag fyllde 20, och på grund av att jag haft en hund har jag varit mer "låst" än vad mina kompisar varit. Det är svårt att hitta hundvakt, och vill man vara spontan och ta en weekend någonstans är det i princip omöjligt. Finns många bra hundpensionat eller liknande, men de är oftast bokade långt i förväg så man får vara ute i tid om man vill åka bort utan hund.

Nu är det väl inte alla som är så resbitna som jag är 😉Och det finns många bra resmål där man kan ta med sig hunden också.

Upp till toppen
Annons: