Annons:
Etikett06-träning-inlärning
Läst 1280 ggr
[znigel-]
8/7/14, 10:23 AM

hjäälp!

överallt står det att man inte ska låta valpen hälsa på alla hundar och människor som går förbi utan att jag ska bestämma när.

men det är så svårt för alla valpar är ju söta och alla små barns familjer och pensionärer bara går rätt fram och klappar ut utan att man hinner säga något annat..

tips på hur man kan göra mer än att bara säga nej finns det kanske ngt koppel det står tränar eller liknande ? tack i förväg

Annons:
prettyr3d
8/8/14, 5:40 PM
#1

http://www.mkhunddesign.se/koppel-med-tryck-20442367 Om du väljer beställ så kan du själv välja längd och även text på koppel och halsband :)

Perly
8/9/14, 1:22 PM
#2

Kan man inte göra som med hästar, en röd näsduk/rosett på kopplet, hästfolk vet att de ska hålla sig undan då iallafall, svårare med andra då många saknar respekt (förstår inte hur det kan vara så svårt att fråga om lov innan man går fram till främmande djur 😮)

Alltid Oavsett

vallhund
8/9/14, 5:27 PM
#3

#2 Jag håller helt med SKKs inställning i frågan:
http://www.skk.se/nyheter/2012/7/skk-stodjer-inte-det-gula-bandet/

Till TS
Mycket handlar om din egen attityd/utstrålning, jag har aldrig haft det problemet, förmodligen pga att jag utstrålar någonting som gör att folk uppfattar att min personliga sfär är väldigt stor o accepterar inte intrång, om man inte frågar fint först. Korsar någon gränsen så upplyser jag med kroppsspråk/verbalt att de skall ge faan i mig o min valp/hund. Är det ensamma barn så är jag vänlig o förklarar, är föräldrarna med så ber jag dem hålla sina ungar i koppel, typ.

Valpar är inte allmän egendom o skall inte tafsas  på i tid o otid, lika lite som jag släpper in folk i min bostad bara för att de knackar eller vill. Mitt hem/min hund o där är man bara välkommen om man är inbjuden.

Ett annat alternativ är att ha en väst/tjänstetecken på valpen där det står: Under utbildning/träning, stör ej!

Lycka till!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Perly
8/9/14, 7:11 PM
#4

#3 Jo kan vara opraktiskt ur sådan synpunk (även om det är skillnad mellan ett rött och ett gult som skk nämner), som jag skrev så tycker jag att man ska fråga om lov innan man går fram till en hund. Band är mera en nödlösning då många människor verkar vara rätt ouppfostrade sas. 

Har aldrig själv haft problem med att någon kommer fram, kanske både tackvara att jag själv har en väldigt bestämd gång samt att hundarna jag hanterat varken varit intresserade av människor eller andra hundar/djur. 

Tips på den fronten är att alltid gå på vänstersida av vägen och hålla hunden i höger hand, kommer möte (bil, människa, hund osv.) så tag hunden i vänster hand och för över den till din vänstra sida och gå vidare, ta tillbaka till höger hand/sida när ni kommit några meter.

Alltid Oavsett

Upp till toppen
Annons: