Annons:
Etikett05-hälsa-sjukdomar
Läst 8949 ggr
Fjordell
2014-01-26 04:10

Amstaff: Sjukdomar & besvär

Vad har du för erfarenheter av problem och sjukdomar hos amstaff? Allergier, svamp, höftledsdysplasi, ataxi etc.

I vilken ålder började problemen, och har det blivit bättre eller sämre? Vilka åtgärder har tagits?

Kom ihåg att skriva vad det är för hund du skriver om, om den är renrasig (SKK-registrerad amstaff) eller amstaffblandras (alla hundar som inte är reggade i SKK).

Annons:
Jiqsaw
2014-01-26 04:17
#1

Också nyfiken. Har själv ingen amstaff men hoppas kunna skaffa en nångång snart

[herdehund]
2014-01-26 13:47
#2

Jag hade hand om en amstaff blandras förut och han hade problem med huden (extrem klåda) och gick på specialfoder då han var allergisk mot en massor som jag inte minns nu.

Kalli
2014-01-27 18:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Min Amstaffblandras har (ta i trä) varit förhållandevis frisk. Han har en 1:a på ena armbågen men är HD A. Inga allergier eller liknande hudsjukdomar. Han är inte testad för Ataxi men har inte visat några symtom och är lite över 5 år gammal.

vallhund
2014-01-27 19:56
#4

#3 Ataxi behöver du knappast oroa dig för om inte andra föräldern är en APBT, o andra sidan vet man inte när den muterade genen först dök upp.

För att en individ skall drabbas så måste båda föräldrarna vara carriers, vilket ca 30% av populationen i Frankrike var när man först kartlade genen, man räknade med att det såg liknade ut för den totala populationen, men nu har det gått några år o ju längre tiden går destu färre hundar kommer att bära på defekten, om aveln sköts som den skall.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Kalli
2014-01-28 11:18
#5

#4: Han ska vara Rottis, om det stämmer ska han inte kunna bli Affected men om båda föräldrarna innehåller Amstaff eller Apbt är det väl möjligt?

vallhund
2014-01-28 11:54
#6

#5 Om det är Rottis är det grönt, carrier kan han ju ff vara. Om båda innehåller AST o/e APBT borde den kunna bli affected, som jag skrev så vet man inte när genmutationen uppstod, dvs om det var före eller efter att man skiljde ur hundar som blev AST, o andra sidan sker ff dubbelregistrering i USA.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Fjordell
2014-01-28 12:26
#7

Enligt uppgift från mitt ex har Jackson (SKK-reg) problem med jästsvamp i öron och tassar, samt väldigt känslig mage. Någon allergi är inte fastställd ännu, men det finns misstanke om att han har någon form av allergi, men inget som han har några uppenbara problem med, snarare att han är rätt känslig. Det finns massor med problem med allergier, svamp och andra tråkigheter bland hel- och halvsyskon till Jackson…

Kalli
2014-01-28 14:43
#8

#6: Precis, tyvärr finns det ju inga garantier att det bara är Rottis i ena föräldern även om de påstås. Nu är han dock så gammal utan symtom så det ska väl vara lungt oavsett. :)

vallhund
2014-01-28 15:19
#9

#8 Jag skulle inte oroa mig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[AmstaffLeo]
2014-01-28 15:24
#10

Min amstaff har gräsallergi och har haft problem med ryggen ett tag. Men sånt klarar vi av med hjälp av daglig tvättning av tassar (under sommarn) och motion, massage och mycket vila (mer än vad han önskar) för ryggen. Det är inte skelettet det är fel på, utan musklerna så vi hade lite tur i oturen. Vi brukade gå hos ortoped men nu har vi slutat, jag har tagit hand om honom själv och jag ser en förändring. Vi åker regelbundet för undersökningar!

EO75
2014-01-31 15:57
#11

Min förra blandras 75% amstaff & 25% pitbull fick jag avliva 7 månader gammal pga att båda armbågarna var helt slut=arbågsdysplasi. Föräldrarna har aldrig visat något som skulle antyda dåliga leder, men de var tyvärr inte röntgade. 

Hämtade en 10 månaders renrasig skk reggad amstaff som kenneln fått tillbaka strax före jul men det stod ganska snart klart att vår nye kille tyvärr lider av demodex, den generella varianten där hela hunden är angripen, inte bara lokalt (ett ben eller ansiktet t.ex.) Föräldrarna har inte visat några symptom men flera av valparna har haft/har allergier och 3-4 stycken har diagnostiserats med demodex.

De av valparna som fått allergier har blivit hjälpta av foderbyte och kortare antibiotikakurer, vi med demodexhundar har börjat behandla med Advocade pipetter (liknande frontline mot fästingar) med 3-4 veckor intervall men fått trappa ner till 1 gång per vecka och regelbundna bad med klorhexedinshampo för att stilla klådan. 

Detta har dock inte räckt så då går man vidare på antibiotika och kortison, som i sin tur kan ge andra biverkningar, min har precis trappat upp behandlingen men en av de andra valparna har fått ögoninfektioner som biverkning på kortisonet… Ständigt vakande över dem annars är det tratt och ev sockar på dem som gäller så de inte kliar och biter upp stora sår som infekteras…

En demodex-hund kan blir besvärsfri allt från ett par veckor till flera år lite beroende på vilken typ av demodex den har och vad som eventuellt tillstöter på vägen.

Dessa hundar har den juvenila demodexvarianten som dyker upp innan hunden är ca 1,5 år. 

Tyvärr är det väl som de andra också svarat, väldigt vanligt på denna ras och flera andra korthåriga med just allergier och demodex.

Men helt underbara hundar är det i alla fall!! :-)

Ratlings
2014-02-01 22:47
#12

Veiko (Stand strong darling so sweet) har jästsvamp på tassar och mun, furunkler ibland, super känslig mage och är allergisk mot spannmål, pollen, damm, kvalster, hund och råttor.

Jag vet inte när det började riktigt då han är en omplcering, men när jag tog honom var han "bara" allergisk mot spannmål. Måste ha kommit vid 1 årsåldern då han flyttade till mig var han 1 år och 10 månader.

Svampen är det värsta nu, allergin har vi kontroll på genom mat, städ och tvätt. Svampen har han kortison mot just nu då han - bokstavligt talat - gnagde sönder sina tassar. Blivit bättre nu när vi kör med både malacetic, malaseb och zinksalva. 

Vi kämpar på, trots att vetten tycker jag ska tänka om. Allergin har satt sig på luftvägarna och ibland kan han få lite problem med det också, men värst är det på våren/sommaren (pollen). Därför är också vaccinet inget alternativ.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Kringlan64
2014-03-01 18:57
#13

Hur yttrar sig svampen?

Annons:
EO75
2014-08-16 18:10
#14

Uppdaterar min historia (#11) och kan berätta att han äntligen är friskförklarad från sin demodex men har i stället fått bekräftat att han är allergisk mot precis allt utom katt. Väntar nu på hyposensvaccin och har kortisontabletter och spray att ta till tills vidare. 

Inget kul när det både är inomhus och utomhusallergener han inte tål. Nu när det är så hög luftfuktighet trivs kvalstren väldigt bra inne och gräset är ständigt fuktigt ute… Håller tummarna för att vaccinet ska hjälpa honom! Är även foderintolerant så man måste övervaka allt han stoppar i sig. 

Bad med specialschampo och specialbalsam som kan sprayas på även mellan baden, är det som gäller. Svampen på tassarna håller sig (peppar, peppar) i schack med saltvattenbad och zinksalva… 

#13: Svamp märker du oftast av genom att de börjar gnaga/slicka på tassarna och att det är rött och irriterat och även sårigt. Vid svamp i öronen brukar de skaka mycket på huvudet så att de till och med kan skaka sönder öronlapparna och luktar man i dem, så brukar det inte lukta gott.

Ratlings
2014-08-16 18:45
#15

Uppdaterar väl min också då (#12).

Veiko har fått diagnoserna kronisk magkatarr och juvenil demodekos också.
Han har fått mediciner från veterinären som inte har fungerat, vi provade alternativvård men inte heller det gav något. Han svarar inte på någon medicin alls i dagsläget och är såpass dålig med utslag, svamp, klåda, gnagande och grova beteende förändringar att jag kommer låta honom somna in nu i augusti. 😭

// Lise
When nothing goes right, go left!

Fjordell
2014-08-16 23:03
#16

#15 💔😢

Ratlings
2014-08-17 12:19
#17

#16 Livet är hårt, beslutet är tungt men ibland måste man inse när det är dags att sluta vara egoistisk. 💔😢

// Lise
When nothing goes right, go left!

Upp till toppen
Annons: