Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2584 ggr
yäry
2015-07-05, 21:24

En otydlig och ignorant hundägare HJÄLP MIG!!!

Hejsan! Jag har en kompis som jag halvkänner sådär. Han har tappat sin lägenhet och hade inga alternativ och behövde hjälp med din hund. (Amstaff-schäfer blandning)  Jag tog självklart hand om hunden, pratade med ägaren och kom överens om att om det inte funkade, eller om någonting skulle hända skulle han hämta sin hund.  

Han berättade att hunden hade en viss tendens att vara skygg bland stora män, Men så var inte fallet. Denna hund är skygg mot alla som vistas utomhus som inte hunden känner.  Hunden vill anfalla alla som går förbi, kan vara allt från en liten kille på 7 år till en en gammal man som är ute och går. 

Problemet är att ägaren har sett mina meddelanden, nekat mina samtal och bara ber mig sätta på en nosgrimma som om det borde hjälpa. 

Vad tycker ni jag ska göra? Borde jag tillkalla någon slags polis eller så? Jag vågar inte gå ut med hunden här vars jag bor när den redan försökt anfalla människor… 

vad ska jag ta mig till!? /orolig tjej!

Annons:
VildaVittra
2015-07-05, 21:33

Lämna in hunden som övergiven hos polisen. Då kommer han till exempelvis hundstallet där ägaren får välja att lösa ut hunden eller överge ägandet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vallhund
2015-07-05, 21:41

Kontakta djurskyddet hos länsstyrelsen o be om hjälp.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Juel70]
2015-07-05, 21:50

Ja du måste ju få hjälp. Du bad ju inte om det här. Han vill alltså inte ha hunden tillbaka?  Säger som dom andra.. kontakta först t ex länsstyrelsen och sen polisen ifall du inte får hjälp hos LS.

Svårt att omplacera en sådan hund.. möjligen om någon seriös rasfantast vill ta sig an den, men troligtvis avlivas hunden.. vad jag vet. Men när den har schäfer i sig så tror jag inte på rehabilitering… en labil schäfer är svår.

VildaVittra
2015-07-05, 21:59

#3 "Svårt att omplacera en sådan hund.. möjligen om någon seriös rasfantast vill ta sig an den, men troligtvis avlivas hunden.. vad jag vet."

Inte mycket. Det är inte många procent som avlivas, vad de behöver är att tränas. Så skräm inte upp TS till att tro att hon måste behålla hunden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

yäry
2015-07-05, 22:18

Tack #4 för svar, Är faktiskt orolig att han kommer att avlivas. Verkligen försökt allting..  Vill det bästa för hunden är så fin och mysig inomhus  (och i skogen)  men när man går ute på gator, eller gångvägar så blir jag så enormt rädd vilket även sprider sig till hunden.  

Har fått kontakt med ägaren nu och han svarar på samtalet men ber mig kommunicera på snapchat (chattapp) Så jag gjorde det, och han verkligen försöker ge mig dåligt samvete med hjälp av hans ord. Han kan tydligen inte ta hand om den för att inte har någonstans att bo, han säger att han mår dåligt, hans flickvän har gjort slut. Och han har tydligen inga pengar kvar.  

Jag går i taket snart……

VildaVittra
2015-07-05, 22:20

#5 Ge en deadline att på fredag lämnar du över hunden till polisen och att han då måste lösa ut den eller just överge hunden. Det kan sätta eld i baken på honom om han verkligen vill ha tillbaka sin hund.

Annons:
yäry
2015-07-05, 23:08

Det ska jag göra. Tack för eran hjälp. :)

[Juel70]
2015-07-06, 08:31

#4 Jag säger bara som det är. Det är inte alltid man har resurser för att rehabilitera en hund. Det beror ju helt på hur djupa hundens problem är. Det kan också vara dåliga gener som skapar labilitet.

Jag har själv haft en väldigt labil hund som jag försökt rehabilitera via hundpsykolog och hundtränare, men hennes problem var så djupa att jag fick till slut avliva henne.  Jag vet inte alls hur denna hundens problem är!

Jag hoppas att allt går bra för både TS och hund. Jag hoppas att hunden får en chans och hamnar i rätta händer 🌺

VildaVittra
2015-07-06, 08:50

#8 Nej, du skrev inte som det är, utan så som du trodde att det är, det är en gigantisk skillnad mellan dom. Hundstallet är inte lekmän utan proffs.

[Juel70]
2015-07-06, 11:34

#9 Nej, jag tror du har en dålig dag eller nåt.

VildaVittra
2015-07-06, 15:00

#9 Men vad var det där? Lägg dina mästringsförsök på hyllan och bete dig som folk. Tål du inte diskussioner, posta då inga inlägg.

yäry
2015-07-06, 15:11

Ringt till polisen och förklarat och bett om råd, men dem sa att dom inte kan hjälpa mig.

[Juel70]
2015-07-06, 16:53

#12 Tråkigt att höra. Har du ringt länsstyrelsen också? Hoppas dom kan hjälpa till.

Annons:
VildaVittra
2015-07-06, 17:13

#12 De ska hjälpa dig, du får ligga på. Tyvärr försöker en del av dom slippa handskas med dessa fall. Alternativt gå in på polisstationen med hunden, räcka dom kopplet och säga att hunden är övergiven.

Upp till toppen
Annons: