Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2869 ggr
emma22
2016-02-20 10:45

Dra i kopplet skäller på andra hundar, hjälp!

Hej!

LÄS klart innan ni svarar!

Jag har en amstaff tik på snart 1 år.

Haft henne sen hon var 8 veckor. Det är så att hon drar i koppel jämt, har tränat henne HELA tiden och hon har ALDRIG fått fördel av att dra, har kört med att stanna när hon drar, dra till bak henne på rätt plats,ha kontakt, springa åt andra hållet och börja leka just för att hon ska ha fokus, har gjort det mesta men ändå drar hon, det är klart bättre än innan men fortfarande sitter det inte, hon är van att gå lös med, det gör hon varje dag i skogen, springer aldrig ifrån utan är alltid i en 10 meters radie från mig, hon drar även i flexikoppel, (använder alltid sele förresten) använt  halsband med men det känns inte bra och blir bara värre då.

Sen problem numer 2 det värsta problemet.

Hon skäller på andra hundar, och alla här vet väl hur trevligt det låter när en amstaff skäller… Detta är jätte jobbigt speciellt med denna rasen som redan har dåligt rykte. 

Hon bor ihop med min andra hund vilket aldrig varit ngt problem, hon har 10 olika hundkompisar så hon är inte aggressiv, utan väldigt väldigt osäker på nya hundar och då svarar hon aggressivt och hade säkert bitits om hon fick chansen,

Hon går i hop med alla hundar om man bara tar det väldigt lugnt, går en promenad innan och sen hälsar, hemma funkar det bäst med att träffa nya.

Men som sagt grundar detta sig i osäkerhet.

Vi tränar hundmöten ca 2-3 dagar i veckan, vi bor på landet så åker till stan för att träna. innan gick det inte att avbryta hennes skällande och slitande efter andra hundar, OBS en del hundar går jätte bra att gå förbi, oftast dom riktigt lugna och goa hundarna, men en hund med lite mer enerigi funkar inte att gå förbi.

Det vi har gjort är att avbryta beteendet med godis leksaker och lek, fungerat sådär, och sagt till när hon skäller och visat att det är ett fel beteende ( aldrig slagit henne såklart) men sagt nej strängt och knuffat till henne i värsta fall och berömt i massor när hon gör rätt!

Hon får tillräckligt med psykisk och fysisk träning, så handlar inte om under stimulans. Får massa kärlek och allt så vi är inget dåligt hem, jag har haft hund hela mitt liv och aldrig haft en hund som är så här.

Vi har tränat på allt detta redan från början så vi skulle förebygga problem menen… 

Gått 2 valpkuser och 1 allmänlydnad, ska ta privatlektion för duktig hund psykolog med.

det viktiga för mig är att hon ska kunna gå förbi andra hundar utan att bry sig.

Och inte dra i kopplet.

Hon är en helt UNDERBAR hund annars!

Följsam och lyssnar, gosig och jätte bra med mäniskor och små djur, Vi hade kattungar när hon var ca 5 månader och hon var så snäll mot dom, och snäll mot sina hundkompisar och respektfull.

Förlåt för lång text men vill inte ha onödiga svar som vi redan testat.

INGA påhopp tack!

Det hjälper ingen alls, vi har tränat tränat tränat och gjort allt vi kan för att det ska bli bra. 

Och som sagt även tränat förebyggande.

Skriv alla tips ni har!

Annons:
JoannaLi
2016-02-20 11:03
#1

Har ni kollat upp hennes hos en fysioterapeut? 

För Arrak gjorde det under att få slippa smärta/obehag i kroppen, och har blivit enormt mycket lugnare, både i kopplet men också med hundmöten (även om det är mycket kvar att jobba på). 

Hans skador var aldrig "allvarliga", utan troligtvis har han bara slirat omkull/in i något lite olyckligt när han var yngre, som aldrig riktigt läkt ut. 

(Vi var till Therese Asplund på Små och Stora Tassar och jag rekommenderar henne varmt.)

[Anata]
2016-02-20 11:12
#2

Tänk på att hon är ung än. 
Den reaktionen kan komma av olika anledningar. Tex svårt att läsa mötande hund, Använder ögonen isf för nosen pga stress tex. De behöver inte vara så.

Jag har själv en tik som blev så efter hon blev attackerad. Alla andra hundar var "farliga" och hon skäller mm för att göra sig större så att hon kan maska sina rädsla.

Behåll lugnt. De är inte LÖNT att försöka ta kontakt med henne om hon inte vill/klara de. Beröm dom små kontakt tagningarna. 

Många gånger gör dom de för att dom vill hälsa och leka. Men de är inte värt att chansa. 

Nu går jag på egen erfarenhet. De är jobbigt ja. Du kommer möta på folk som är negativa och säger dumma saker. Du kommer ev bli anmäld vilket jag har blivit x antal gånger. För att folk har ansett att hunden är farlig. Men allt handlar om att kunna läs av hunden.

De är de jag kan tänka på. Lycka till och hoppas du hittar ert sätt

emma22
2016-02-20 11:16
#3

Ska kolla upp det!

Vi bor i nedre delen av småland så ska kolla vilka som finns runt oss!

Tack så mycket för tipset

Upp till toppen
Annons: