Annons:
Läst 1005 ggr
H
2020-10-29 00:21

Nafsar/biter mig

Jag har fått problem. Jag rastar en amstaff 11 månader. Vi har fått jättebra kontakt och vi promenerar övar inte dra i koppel osv. Jag går alltid till en hundgård där hon får springa av sig. Jag leker med henne kampar och apport. Jag vet inte om jag lekt fel med henne vad gäller kamp. Nu sist efter 20 min promenad efter vi lekt ca 30 min. Började hon hoppa och slita i kopplet, det har gjort förr men då har hon fått sitta ner och jag väntar ett tag tills hon lugnar ned sig och sen har vi promenerat vidare. Nu hände detta vid 3 tillfällen under promenaden det eskalerande vid varje tillfälle. Sista gången hoppade hon upp morrade och nafsade hårt i armar och händer.. skit ont. Har blåmärken på armar litet bett på handen. Inget jag försökte med, sitt, loss, fungerade hon var så uppspelt Så jag bara vände ryggen till och stod still tills det slutade. Sen promenerade jag direkt hem. Kände mig så ställd, och vad fan hände nu? Träffade henne med ägaren i dag och hon blir så överlycklig när vi ses svansen och hela baken far hit och dit, vill hoppa och slicka mig i ansiktet ja ni vet hur en överlycklig amstaff ser ut. Men sen började nafsa efter mig igen bet i byxorna så jag fick blåmärken på benet. Biter tag i tröjan osv. Ägaren tog tag och höll henne ifrån mig och la henne ner. Men så fort vi skulle gå försökte hon igen. Men ägaren höll henne kort så det la sig. Vågar jag gå ut med henne mer? Ser hon mig som värsta lek kompis nu, ingen annan går ut på lång promenad och leker med henne. När vi är ute så är ute 2-3 timmar.

Hon är inte arg, utan glad. När jag vart och hälsat på sitter hon hos mig, somnat vid mina fötter lägger sig på rygg. Men sist jag var där var hon mer intensiv, tänkte inte så mycket på det då men nu ser jag det som ett uppvarvade beteende.

Jag var på lång promenad måndags super bra promenad gick så bra i koppel som hon aldrig förr har gjort, vi var i hund gården lekte. Så i går när vi promenerade till hund gården bra fast lite dragit, lekte bra. Men sen på hem promenaden blev det som jag beskrev först.

Vad fan gör jag.? Älskar hunden. Men börjar bli så osäker om jag vågar gå ut igen blev så tagen på sängen av beteendet och faktiskt lite rädd, det gör ont när hon nafsar och ger sig inte? Hur kan jag ändra beteendet?

Snälla har någon ett bra råd

Annons:
blondiie
2021-05-09 19:15
#1

När jag läser din text tänker jag bara stress, de låter som om hon vet att de är full fart hela tiden och ev blir hon kanske överaktiverad. Alltså de låter som att ni håller igång hela promenaden plus lekstunden i rasthagen. Kanske testa att bara ta en lugn promenad eller testa lugna aktiviteter ett tag? Visa henne att de inte alltid är fullfart! Blir hon så uppspelt på en gång du kommer så kanske ägaren får vara med och ni får vänta ut henne tills hon slappnar av och då testa att gå en liten lugn promenad och utöka därifrån.

Vad tror du?

Upp till toppen
Annons: