Annons:
Etikett05-hälsa-sjukdomar
Läst 3172 ggr
Fjordell
1/31/12, 12:36 PM

Man börjar ju fundera...

Jag känner som sagt några svenska uppfödare, och en av dessa (nämner inga namn) har nyligen tagit hem valp som idag är 8 månader gammal. Jag tycker ju, att om man ser sig som en seriös uppfödare så vet man ju vad som gäller. Men hur som helst, den här personen har faktiskt låtit den 8 månader gamla valpen dra tyngder tillsammans med de vuxna hundarna. Hur tusan tänker man då om jag får fråga? Är det bara jag som inte tycker att det är okej? Alla vet väl att en hund växer tills den är åtminstone 18 månader gammal…

Visst, det kanske inte är världens undergång, men sådant kan faktiskt göra stor skada på hunden. Jag blir faktiskt otroligt besviken när uppfödare gör sånt här…

Annons:
Smullis
1/31/12, 12:42 PM
#1

Jag hänger inte med riktigt.. ;)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Fjordell
1/31/12, 12:43 PM
#2

Vad är det du inte förstår? Ska försöka förklara så gott jag kan :)

Smullis
1/31/12, 12:46 PM
#3

dra tyngder :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Fjordell
1/31/12, 12:48 PM
#4

Valpen drog en människa på en liten släde…

Smullis
1/31/12, 12:55 PM
#5

jaha, nej det tycker jag också verkar galet! det är skadligt för en så ung hund.

håller med dig !

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Jenna_Nord
1/31/12, 1:12 PM
#6

Just amstaffs har ju också lättare att få problem med leder osv! Tycker de är viktigt att inte belasta dom förrän hunden är äldre, precis som man inte ska börja träna riktigt agility förrän hunden är 1 år ungefär.

Tycker de är lite dåligt av en uppfödare som faktiskt ska fungera som en bra förebild :S

Mvh Jenna

Annons:
Smullis
1/31/12, 1:22 PM
#7

ja det verkar ju knepigtObestämd..

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Fjordell
1/31/12, 7:20 PM
#8

Håller med till punkt och pricka. Man blir ju ganska chockad när man ser ägaren till uppfödningen skriver en statusuppdatering på Facebook att de satt valpen i arbete. Jag kommenterade och frågade om hon inte är lite för ung för det. Hon tog bort statusen, så uppenbarligen är hon ju medveten om att det inte är riktigt okej..

Jenna_Nord
1/31/12, 7:31 PM
#9

Typiskt att inte kunna stå för det med… -.-

Mvh Jenna

Beckibus
2/1/12, 7:31 PM
#10

Tycker också att det är sjukt att belasta en så ung hund med tyngder. Vår Märta är 2 och min mamma tycker att vi ska vänta tills hon blir tre innan vi ska belasta henne allt för mycket. Uppfödaren kan knappast ha hunnit bygga muskler på en så ung hund! :/ :(

Hemskt att en uppfödare gör sådant som ska vara en bra förebild.

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Smullis
2/1/12, 9:39 PM
#11

Men fy för sådant! Jag hoppas verkligen att hundstackarn inte får problem i framtiden! Går det inte att anmäla sådant?

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Olga RW
2/2/12, 1:28 AM
#12

En människa på släde kan låta tungt. Beroende på underlag varierar dragvikten oehört. Kopplar man en hövåg till "lasten" får man fram dragvikten som är en bråkdel av den faktiska vikten av människa + släde.

Jag har börjat med mycket lätt DW (1-3 kg) med en av mina hundar vid ungefär samma ålder. En av mina fodervalpar fått prova på att springa bredvid vuxna hundar när matte åkte skidor. Hundar går inte sönder av lätt ansträngning. Det är inte så att en 8 månader gammal valp drar en nerlastad WP-vagn Glad

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

_tess_
2/5/12, 4:43 PM
#13

Tycker att hon borde ha väntat längre! Det kan vara en fördel att vänja hunden tidigt med att dra (så hunden vänjer sig vid att ha något bakom sig), men en lätt släde/pulka utan last räcker vid så ung ålder.

Mvh Tess

Annons:
Upp till toppen
Annons: