Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 7567 ggr
ElinaPersson
2012-02-07 22:53

Lite korta frågor om denna underbara ras!

Hejsan på er här inne på Amstaff iFokus! Skrattande

Hittade hit idag, hur nu det kan komma sig - har funnits inne på Iller iFokus i över 1 år nu och har inte ens märkt att denna sajt kommit upp fast jag älskar amstaff!

Har länge drömt om att äga en liten amstaff men på grund av stark allergi inom familjen har vi inte ens kunnat äga en katt eller dylikt… Har väll inte vart så himla positiv över detta utan längtar bara mer och mer tills jag kan skaffa mitt egna boende, jobb osv (vilket kommer ske nu till sommaren).

Jag är en 18 årig tjej, djurälskare ut i fingerspetsarna och har utvecklat detta mer och mer de senaste 2 åren genom att följa med min mammas kompis på hundutställning, ägt en iller (med fd pojkvän) och läst på allt jag kan komma över om mina 2 favorit djur samt ras..

Till sommaren hoppas jag få ett jobb i Stockholm där även min nuvarande kille bor och flytta ihop med honom, tyvär har han inte samma djurintresse som jag har och jag känner att det kan bli väldigt svårt att skaffa en hund om han inte ens kan tänka sig att rasta den nån gång ibland… Obestämd

Då kommer några av mina frågor om just amstaff.

* Hur svårt är det egentligen att äga en amstaff som första hund?
* Hur många timmar aktivering anser ni vara tillräckligt för denna ras?
* Hur många timmar på timmet är NI hemma med era hundar? vad är resultatet av dom timmarna?
* Finns det någon i Stockholm nära Vårby Gård som kan tänka sig ses och presentera sin hund lite mer? känner nämligen bara 1 amstaff ägare men tycker det är helt fel person att träffa…
* Har läst att dom är lättlärda men envisa - hur gammal måste hunden vara för att vara med på en så kallad "valpkurs i lydnad" ?

Det är väll lite frågor jag kommer på nu på rak hand, men ställ  VÄLDIGT gärna motfrågor och kom gärna med mer information (både bra som dålig) så jag verkligen kan få en fullständigt uppfattning om denna ras verkligen är något för mig eller om något annat kanske passar bättre… Flört

Tack på förhand! Så får ni klappa lite extra på er hund från mig Oskyldig
Kramar Elina

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Annons:
Olga RW
2012-02-08 19:39
#1

* Hur svårt är det egentligen att äga en amstaff som första hund?

- Beror på hur insatt du är i hundägande, vad du vill gör med hunden, vad du får för hund bl.a.

* Hur många timmar aktivering anser ni vara tillräckligt för denna ras?

- Är högst individuellt. Vilken amstaff som helst mår dock bra av varierande motion - promenad med eller utan klövjeväska, DW, springa bredvid när man joggar/cyklar. De uppskattar även nosarbete. Till viss del sätter man ribban själv men det beror även på hur ens hund är, vissa kräver mer än andra.

* Hur många timmar på timmet är NI hemma med era hundar? vad är resultatet av dom timmarna?

- Jag är hemma nästan jämt, lämnar mina max 1-4 timmar.

* Finns det någon i Stockholm nära Vårby Gård som kan tänka sig ses och presentera sin hund lite mer? känner nämligen bara 1 amstaff ägare men tycker det är helt fel person att träffa…

- Pass, bor i Norrbotten.

* Har läst att dom är lättlärda men envisa - hur gammal måste hunden vara för att vara med på en så kallad "valpkurs i lydnad" ?

- Från 12 veckors ålder tycker jag.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

ElinaPersson
2012-02-08 20:29
#2

#1 Hade tänkt aktivera den med exempelvis DW, lydnad och spår/sök - sen tillkommer ju diverse annat som exempelvis jogging/cykling Flört

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Olga RW
2012-02-08 22:37
#3

Med mina hundar brukar jag köra DW ca varannan dag. Då vi inte DWar är det springa bredvid cykel/dra mig på skidor vintertid eller powerwalk med klövja. Däremellan är det viltspår när det är snöfritt, samt lydnad, sök mm. på hobbynivå. Om det inte händer spec. mycket på några dagar klättrar inte mina hundar på väggarna, det är viktigt att hunden ska kunna ta det lugnt också :)

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

ElinaPersson
2012-02-09 16:12
#4

#3 Det där med att bli dragen på skidor låter ju lite fuskigt? Flört hihi… Powerwalks ÄLSKAR jag själv så det hade det blivit massor av så fort det inte är isigt ute och jag kan gå med bra underlag :)

Får jag fråga hur du tränar dom på viltspår? är det svårt? och hur länge brukar du vara ute när ni håller på?

Nej en hund ska ju kunna slappna av också men då är det viktigt för mig att dom får en bra aktivering när det väl händer Skrattande

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

ElinaPersson
2012-02-09 16:14
#5

#0 Jösses vad jag måste vart ivrig när jag skrev den texten :O

* Hur många timmar på DYGNET (ska det stå) är NI hemma med era hundar? vad är resultatet av dom timmarna?

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

ElinaPersson
2012-02-12 22:01
#6

Puttar för fler svar & åsikter! :)

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Annons:
Jenna_Nord
2012-02-13 11:04
#7

* Hur svårt är det egentligen att äga en amstaff som första hund?

Beror helt på hur mycket erfarenhet du har av hund och hur påläst du är. Föreslår som du själv säger att kanske träffa lite fler amstaffs.
Visst kan man ha en amstaff som första hund men det är ju den det går ut över ifall du upptäcker att det krävdes mer än du kunde ge. För att ha en amstaff skulle jag vilja säga att de är viktigt att man är bestämd och konsekvent i sin uppfostran, ser till att den aktiveras mycket och sist men inte minst all kärlek ;)

* Hur många timmar aktivering anser ni vara tillräckligt för denna ras?

Som sagt väldigt individuellt. Man märker själv när hunden mår bra och inte går runt och är uttråkad.
Sen är det svårt att säga hur många timmar man aktiverar, för man gör så olika saker varje gång. Men om dagen brukar väl omkring 4 timmar gå enbart till hundarna hos mig utöver träning och motionspass. I dom 4 timmarna är det då promenad, lek och klickerträning för min del. Sedan kör jag lydnad 2 gånger i veckan och cyklar någon mil 2 gånger i veckan.
Men en amstaff ska också kunna slappna av! Ibland tar jag en paus och gör inte så värst mycket på 2 dagar, just för att lära henne att ibland händer det inte så mycket och det har jag gjort sen hon var valp. Så om man någon dag inte hinner aktivera henne lika mycket som andra dagar, så klarar hon sig ändå.

* Hur många timmar på dygnet är NI hemma med era hundar? vad är resultatet av dom timmarna?

Just nu är jag arbetslös och är hemma väldigt mycket. Men det blir ändå att jag måste lämna dom 4-5timmar några gånger i veckan.
De första året gick jag i skolan och då hade jag möjlighet att gå hem varje rast. Så jag gick hemifrån 8 och var sedan ute med dom runt 10, 12, 14 och kom hem 15.

* Finns det någon i Stockholm nära Vårby Gård som kan tänka sig ses och presentera sin hund lite mer? känner nämligen bara 1 amstaff ägare men tycker det är helt fel person att träffa…

Du är välkommen hit, men bor i Skåne :P

* Har läst att dom är lättlärda men envisa - hur gammal måste hunden vara för att vara med på en så kallad "valpkurs i lydnad" ?

Jag tror det är runt 3 månader. Men redan när du får hem valpen kan man börja träna den hemma själv. Men se då till att den träningen du gör i början inte består av hårda ord eller banningar, utan träna på ett lugnt och roligt sätt. De är trots den tiden som ni lär känna varandra, och hunden ska ju tycka att du är det roligaste som finns för en senare bra relation :)

Hoppas mina svar var lite till hjälp ^^

Mvh Jenna

ElinaPersson
2012-02-13 13:07
#8

Tack Jenna för svaren, dom var absolut till hjälp :) har använt mig av klicker förr i samband med mitt illerägande och skulle absolut använda det igen på eventuell hund :) har även lyckats prata med min kille så han är med i hundägandet då det aldrig skulle funka om jag försöker göra det bra genom uppostran & aktivering och han inte ens vill ta en enstaka promenad.. Men den biten är löst nu! :) han hade även hund när han bodde hemma :p

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

thildatessie
2012-02-14 10:34
#9

Underbar tråd! Sitter i samma sists som dig TS Glad

Olga RW
2012-02-14 11:04
#10

#4 När det gäller viltspår är det förberedelserna som tar mest tid. Man ska hitta en bra spårskog, snitsla spåret så man vet var det går och kan se om hunden avviker från spåret ex.vis. Man blodar spåret samtidigt som man drar en viltklöv efter sig. Liggtiden är olika, i början få de gå lättare, färskare spår. Ser jag att hunden uppvisar spårförmåga avancerar vi till svårare och äldre spår. Det tar ca 20 min att gå ett spår som motsvarar ett anlags- eller ett öppenklass spår.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Olga RW
2012-02-14 11:08
#11

En liten parentes är att det är i regel rätt så tr skillnad på en renrasig amstaff och en "amstaff".

Och det förekommer variationer inom rasen också.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

ElinaPersson
2012-02-14 15:55
#12

#10 Okej det låter lite svårt att utöva där min kille bor Tungan ute men man kan ju alltid åka på dagstrippar!

#11 Hmm vad menar du nu? Jag har tänkt mig en renrasig amstaff.. Kan du förklara mer vad du menar med variationer och "amstaff" Oskyldig

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

ElinaPersson
2012-02-14 15:56
#13

#9 Hehe, ja.. Finns säkert massor av trådar som liknar denna men jag ville ha svar utifrån min egna situation Oskyldig

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Annons:
Olga RW
2012-02-14 18:00
#14

Tänkte på att du fått svar av blandrasägare bl.a.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Jenna_Nord
2012-02-14 18:04
#15

#14 Jag har en amstaff utan stamtavla, därför kan jag inte säga renrasig för har inte bevis på det.

Men det finns inga andra raser i de senaste leden hos henne som jag vet. Så tror inte de skiljer så mycket.

Mvh Jenna

Olga RW
2012-02-14 18:08
#16

#15 Hur vet du det? Varför har inte din hund stamtavla om det bara är amstaff i henne?

Det är enorm skillnad på en välavlad rashund och på en papperlös hund som kommit till utan något som helst syfte.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Olga RW
2012-02-14 18:12
#17

Elina - vissa linjer/släkten har olikheter i både utseende och temperament, uppfödare har olika bild av rasen och mål med sin uppfödning. Därför är inte rasen speciellt homogen. "Amstaff" är en hund som påminner om American Staffodshire Terrier utseendemässigt, men som saknar dokumenterad härstamning.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Jenna_Nord
2012-02-14 18:17
#18

#16 Bara för att man parar två hundar med stamtavla behöver valparna inte ha stamtavla? :s

Mvh Jenna

Jenna_Nord
2012-02-14 18:25
#19

Jag hade GÄRNA reggat om henne som blandras om jag hade kunnat, för de hade verkligen varit billigare med försäkringen då..

Mvh Jenna

Olga RW
2012-02-14 18:35
#20

Ursäkta, men då är man rent utsagt dum i huvudet om man inte reggar valparna i SKK. Så det finns alltså reg.nr på din hunds föräldrar?

Mitt försäkringsbolag kräver iaf reg.nr i SKK eller annan FCI klubb på hunden man försäkrar som en viss ras.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Annons:
Jenna_Nord
2012-02-14 18:39
#21

Jag tog över försäkringen från dom jag köpte henne av och då var hon redan reggad som amstaff.. De är sveland jag har, så vet inte vad dom kräver :S

Mvh Jenna

Olga RW
2012-02-14 19:38
#22

Min gamla blandrastik är reggad i SJV som APBT, hon är ingen pitbull för det.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

ElinaPersson
2012-02-14 19:48
#23

#17 Okej, viktigaste för mig är iallafall temperamentet när jag väljer hund och personlighet, vill mer än gärna träffa föräldrarna till valpen jag köper och ha stamtavla där min egna valp är reggad .. Oskyldig Sen är det just en American Staffodshire Terrier jag vill ha, ingen valp som blivit avlad på icke registrerade föräldrar och en oseriös uppfödare…

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Jenna_Nord
2012-02-14 19:51
#24

#22 Okej

Mvh Jenna

Jenna_Nord
2012-02-14 19:52
#25

Då ska jag väl härmed inte svara på frågor som rör amstaff. Då min inte räknas.

Mvh Jenna

ElinaPersson
2012-02-14 21:08
#26

#25 Jag uppskattade dina svar! Flört Klart du ska få dela med dig av dina erfarenheter osv, jag frågade ju även om detta

"Det är väll lite frågor jag kommer på nu på rak hand, men ställ  VÄLDIGT gärna motfrågor och kom gärna med mer information (både bra som dålig) så jag verkligen kan få en fullständigt uppfattning om denna ras verkligen är något för mig eller om något annat kanske passar bättre…"

Det betyder att dom som även har andra hundraser dom vill tipsa om får VÄLDIGT gärna göra detta Glad sen ställer jag inte krav på den som svarar att deras hund ska vara reggad :O

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Upp till toppen
Annons: