Annons:
Etikett04-foder-skötsel
Läst 3594 ggr
BARFmycat
2012-02-21 10:15

Om du kunde, skulle du BARF:a?

  1. Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då?

  2. Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det?

  3. Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig?

  4. Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur?

  5. Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag?

Jag kommer inte att kommentera era svar i tråden (luften är fri), är enbart intresserad av att veta hur den allmänna uppfattningen är.
Jag håller på med ett projekt nu och era svar skulle vara mycket värdefulla för mig!
Svarar naturligtvis på frågor om ni vill, antingen här eller i PM.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Jenna_Nord
2012-02-21 11:05
#1
  1. Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då?

    Ja absolut. Jag tror att de är bättre för både mage och tänder än torrfoder.

  2. Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det?

    Tycker att de är en bra idé då man vill få hunden att äta så naturligt som möjligt. Visst är hunden allätare, men inget hindrar ju en från att ge lite grönt osv blandat med BARF.

  3. Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig?

    Plats..  Frysen jag har är så minimal att jag knappt får plats med lite köttfärs åt mig själv.

  4. Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur?

    Kanske, vet inte.

  5. Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag?

    Jag tror inte att så många "vanliga" hundägare känner till det. Det är mer väldigt hundintresserade människor.
    Nu känner jag inte till så jätte mycket om BARF, men hade jag haft möjlighet att ha plats för det så hade jag definitivt kollat in BARF lite mer nogrannare.

Mvh Jenna

BARFmycat
2012-02-21 11:12
#2

#1

Tack så mycket för ett bra och utförligt svar!

På fråga #4 så låter du lite skeptisk, vad är det som gör att du säger just "kanske" istället för "ja absolut!"?Glad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Olga RW
2012-02-21 11:21
#3

Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då?

Javisst. Mina hundar äter verkligen allt som bjuds så det skulle inte bli något problem alls med själva utfodringen.

Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det?

Tycker att idén är mycket bra!

Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig?

Jag har många hundar och är lite bekväm när det kommer till deras mat. Har inte riktigt tiden att göra matlådor åt dem. De äter färskfoder och vi alla är mycket nöjda med det.

Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur?

Absolut!

Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag?

Jag tror nog att många (inkl. mig själv) inte vill laborera med sina hundars mat på egen hand, utan förlitar sig på en fodertillverkare istället.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

theraphosa
2012-02-21 13:03
#4

Jag tycker barf värkar hur bra som hällst och skulle gärna barf:a mina hundar om jag hade pengar och kunskap till de. 
Men de är lättare och billigare att åka till djuraffären, köp en säck och vet att allt min hund behöver finns där i. Om jag skulle börja med barf så måste jag se till att alla näringsämnen, miniraler, fett och rätt mängd protoin osv finns och de känns lite svårt, och i stockholm finns inte så många slacktare som man kan åka till och köpa billigare delar av och hur får man tag på allt annat som man behöver för att få en komplätt och näringricktig mat?


BARFmycat
2012-02-21 13:21
#5

#4

Om det fanns ett färdigt helfoder som är rått, som blötfoder, skulle du köpa det då (fråga 4)?
Varför tror du att BARF idag inte är vanligare än vad det är (Fråga 5)?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Jenna_Nord
2012-02-21 14:52
#6

#2
Skeptiskt vill jag väl inte direkt påstå ;) Men jag har aldrig varit riktigt för blötmat över huvudtaget eftersom jag gärna vill ha tuggmotstånd åt mina hundar. Men visst hade man kanske kunnat ha det lite som komplettering :)

Mvh Jenna

Annons:
BARFmycat
2012-02-21 14:56
#7

#6

Okej, tack så mycket för att du kunde utveckla svaret!Glad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Olga RW
2012-02-21 15:07
#8

Mina äter färskfoder med noll tuggmotstånd, de i princip slukar maten :p De får råa ben då och då som de äter upp. Har aldrig några problem med ofräscha tänder iaf, vilket många fruktar om man går över på färskfoder eller BARF :)

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Jenna_Nord
2012-02-21 15:55
#9

#8
Fast nu gällde ju den frågan bara blötmat. Och jag skulle inte låte mina hundar gå på bara det.

Mvh Jenna

Olga RW
2012-02-21 16:03
#10

Fast blötmat och färskfoder kan man stoppa i samma fack, man ger ju färskfodret tinat och det blir mer eller mindre samma konsistens.

Jag försöker inte sälja in varken blötmat eller färskfoder till någon, ville bara ge mer insikt ;)

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Fjordell
2012-02-21 16:12
#11
  1. Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då?

    Definitivt! Skulle inte tveka en sekund. Ska prova detta så snart jag har möjlighet, då jag har planer för egen kennel en dag och jag vill att mina djur ska få äta så naturligt som möjligt.

  2. Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det?

    Det gör jag! Jag ser egentligen inget negativt med det.

  3. Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig?

    Plats och pengar. Detta kommer lösa sig då jag flyttar till eget och skaffar jobb samt börjar utveckla mitt lilla företag och sätter igång mina andra planer.

  4. Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur?

    Utan tvekan! Till både hund och katt :)

  5. Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag?

    Det är nog ofta lite mer insatta hundpersoner som vet vad det är, medan "vanligt" folk köper det som finns nära tillhands i vanliga matbutiker.

theraphosa
2012-02-21 17:09
#12

#5 De finns ju redan fryst blöt barf och de är dyrare än torr foder. 
För barf är ganska nytt och alla har inte kunskap och ork att hålla på med de kan jag tänka mig.


fridaas
2012-02-21 19:50
#13
  1. Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då?

    Absolut!

  2. Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det?

    Jag tycker att en välbalanserad BARF är det bästa man kan ge djur, förstår inte varför man envisas med att sätta i en massa spannmål och andra tillsatser som inte behövs egentligen.

  3. Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig?

    Just nu är det framför allt brist på kunskap och för liten budget för tillfället.

  4. Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur?

    Färskfoder är ju så nära man kommer, vilket vi ger just nu, men annars, ja jag hade gett rått blötfoder om det var rätt komponerat och inte innehöll onödiga tillsättser.

  5. Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag?

    Dels tror jag det beror på okunskap, många lever kvar i 4 F-bens regeln, andra tror att hundar kan bli aggresiva om man ger dem rå mat. sen är det många som lyssnar på veterinärer när det kommer till kostråd, och då blir det ofta rekommenderade deras torrfoder. Sen är det ju "jobbigt" med BARF oxå, man måste planera. Många väljer torrfoder för att det görs så grymt mkt reklam om hur bra det, att det innehåller allt som en hund behöver, veterinärsrekommenderat osv.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
_tess_
2012-02-22 14:52
#14
  1. Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då?

Jag är definitivt intresserad av att lära mig mer, men jag kan inte svara på frågan utan att vara insatt. Skulle väldigt gärna gå en kurs i näringslära för hund, men har inte hittat någon. SLU ger en kurs som heter Hund - avel, utfodring och hälsa - översiktskurs. Sökte den till den här terminen, men den blev tyvärr inställd.

  1. Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det?

Mycket bra! Men det förutsätter att man tar sig tid att sätta sig in i konceptet och lägger ner den tid och det engagemang som krävs för att hunden ska få i sig alla näringsämnen den behöver i rätt mängd. Görs det halvdant kan det göra mer skada än nytta.

  1. Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig?

Otillräcklig kunskap (jag har läst näringslära på Uppsala universitet, men det är för människa och inte för hund), platsbrist i frysen, föreställningen/misstanken om att det är många gånger dyrare jämfört med torrfoder.

  1. Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur?

Nej, men det är enbart en kostnadsfråga. När vi ger tillskott av färskfoder är det färs eller köttben från en släkting som har egen gård. Skulle vi börja BARF:a så skulle det vara en förutsättning att vi fick en bra och regelbunden kontakt med en slaktare i närheten.

  1. Har du några övriga synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag?

Folk har för lite kunskap om näringslära för hund. Intresset är oftast inte tillräckligt stort för att själv sätta sig och aktivt ta reda på den informationen som krävs. Rädslan att göra fel gör nog att många avstår. Är även väldigt säker på att det är både en ekonomisk fråga samt en bekvämlighetsfråga. Tror inte heller att så många känner till vad BARF är.

Mvh Tess

BARFmycat
2012-02-23 09:38
#15

Bara för att förtydliga lite så är det i princip färskfoder jag menar när jag skrev blötmat, bara det att jag inte vill använda det ordet för att många förknippar det med högt innehåll av spannmål, plus att man blir lite låst i sitt tänkande omhur det ser ut och förvaras.

BBlötfoder behöver inte vara fryst och kan stå i en konserv på hyllan, det kan inte färskfoder, texFlört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: