Annons:
Etikett10-att-bli-med-valp
Läst 4527 ggr
[zombina]
3/2/12, 8:55 AM

Att skaffa ny.

I somras förlorade jag min bästa vän.

Nu har tiden gått och jag kommer inte över det.

Jag har accepterat att han är borta och inte kommer tillbaka.

Dock vänjer jag mig inte vid tomrummet han lämnade efter sig.

De flesta här kan nog relatera till den typen av sorg.

Livet är dock ljusare nu.

Jag har fått ett bra jobb efter att ha avslutat min utbildning.

Jag lever ensam med mina råttor+rexkanin och tycker det är trivsamt, även om jag fortfarande är ledsen och saknar livet med hund otroligt mycket.

Nu ska jag flytta till en större lägenhet som ligger nära mitt jobb.

Känner att jag börjar bli redo att ta in en ny. Dock vill jag välja att ta in en omplaceringshund som är mellan 2-4 år gammal. Gärna ingen problemhund och det ska förstås vara en Staffordshire. Jag kan ingen annan ras bättre, och ja. En gång staff - ALLTID staff.

När det kommer till foder och så behöver jag inga tips för det har man gått igenom med djupt intresse!

Jake4 hos hundarutanhem är just nu mitt förstahandsval om det skulle gå igenom.

Samtidigt kryper rädslan i mig.

Att jag skulle förlora en hund igen under omständigheter man inte kan påverka.

Söker råd i hur jag bör tänka för att inte vara rädd för att leva med något igen, som jag älskar.

Nu la jag detta under forumet att bli med valp även om jag inte söker en valp, eller jovisst skulle jag kunna ta mig an en liten om detklickar:) men mitt ärende tycks inet passa någon annanstans.

Annons:
ramada
3/2/12, 10:32 AM
#1

Jag undrar lite menar du att du vill ha en Engelsk Staffordshire bullterrier? Den är ju den ras som vanligen benämns som "staffe". Eller vill du ha en American Staffordshire Terrier som vanligen benämns "amstaff"? Glad

SE VCH Port-Ellen "Dayze"

Wolf In Soul Boom Boom Tequila "Tyche"

RuffWood An EZ Black Pearl With PW "Beatty"

[Howard]
3/2/12, 3:09 PM
#2

Engelsk Staffordshire Bullterrier finns det ingenting som heter.

Michaela-N
3/2/12, 5:58 PM
#3

#2 Jo? Har du missat den rasen?

[Empisen]
3/2/12, 6:03 PM
#4

Det korrekta namnet är Staffordshire bullterrier.

Men nu har inte det någonting med TS fråga att göra..

[Howard]
3/2/12, 6:19 PM
#5

#3
Nej, rasen heter Staffordshire Bullterrier.

Visa mig gärna annars vart på SKKs lista Eng SBT finns med.

Fjordell
3/2/12, 6:51 PM
#6

Rasen heter staffordshire bullterrier, men många kallar den Eng. staff eftersom den härstammar från England. Om ni vill föra vidare diskussionen så ber jag er att skapa en egen tråd, för jag tror inte att TS var ute efter att skapa den här sortens diskussion.

zombina - Jag beklagar verkligen din förlust… Jag vet hur hemskt det smärtar att förlora någon man älskar. Jag känner även igen din rädsla för att återigen förlora någon, men det är fel att tänka så. Om du själv hindrar dig själv från att leva med någon som du känner skulle komplettera dig och din vardag, så hindrar du ju samtidigt dig själv från att leva. Du kan inte bara tänka att en dag kommer hunden att dö, och därmed avstår från att skaffa en. Det kan man isåfall jämföra med "Jag kommer ändå att dö en dag, så det är lika bra att sluta leva nu". Tänk på alla underbara stunder du haft med din underbara vän som du förlorade i somras. Jag tror inte att du ångrar att du hade honom i ditt liv, trots att slutet på det fortfarande gör ont. Du ersätter inte hans plats på något sätt, det enda du gör är att ge en annan underbaring ett lyckligt liv och en välförtjänt chans.

Annons:
[Empisen]
3/2/12, 7:09 PM
#7

Jätte bra skrivet Fjordell, kan bara hålla med.

[Howard]
3/2/12, 7:17 PM
#8

#6 Så går det ju inte riktigt att resonera. Eftersom både APBTn och ASTn härstammar ifrån England bitvis också.

Fjordell
3/2/12, 8:01 PM
#9

#7 Glad

#8 Jag kallar inte hunden engelsk staffordshire bullterrier, men jag gav bara en förklaring till varför vissa säger just så. Fast jag vet inte, finns säkert de som tror att det är två olika hundraser. Jag måste ju medge att risk för förvirring råder när man sätter 'engelsk' framför själva namnet, då tolkar man ju det lite som att det finns flera varianter av rasen.

Olga RW
3/3/12, 1:49 AM
#10

Är man ute efter en AST eller en SBT är nog hjälporganisationer för hundar ett lite fel ställe att leta på. Vill man att hunden ska ha ett utseende som liknar ovannämnda raser så visst…

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

ramada
3/3/12, 9:01 AM
#11

Bra det finns folk som kan rätta när man skriver fel, tack för det #2.

SE VCH Port-Ellen "Dayze"

Wolf In Soul Boom Boom Tequila "Tyche"

RuffWood An EZ Black Pearl With PW "Beatty"

[zombina]
3/3/12, 2:16 PM
#12

Jag vill ha en staffordshire bullterrier, eller en omplacering som jag nu tittat på. Nu vart det många svar här på en gång så jag ska försöka gå igenom dom :)

[zombina]
3/3/12, 2:18 PM
#13

Fjordell, tack för dina ord. Det var verkligen det jag behövde höra. Jag har gjort upp ett mål för att under sommaren eller hösten, skaffa en ny. Förhoppningsvis blir det Jake4 hos hundarutanhem som jag fått upp ögonen för, ordentligt! Men om de har tid och råd att vänta till mitten av sommaren vet jag inte. Troligen inte, men jag hade ett sådant förslag. Annars kanske det går att lösa.

Jag har alla mina saker kvar från Vincent eftersom jag vet att jag kommer skaffa en till. Så nu fattas bara hundn, i princip..

Annons:
[zombina]
3/3/12, 2:21 PM
#14

Olga, det handlar inte om att jag vill ha en hund som liknar raserna. Det är egenskaper jag letar efter samt att en omplacering är något jag velat ägna mig åt sedan jag hade Vincent och skulle ha en till hund. Men det blev inte av eftersom han dog.

Jag fortsätter nu där jag började, kan man säga. Jag har kunskap om skillnaden mellan omplacering eller valp från uppfödning, renrasig vs blandras och så vidare. Men det här är en redan vuxen hund jag tittat på som man förmodligen har bra engagemang i vad det gäller bakgrund, allergier och så vidare. Om inte just denna blir av så går jag med ljus och lykta efter en annan. Men omplacering känns rätt för mig.

Upp till toppen
Annons: