Annons:
Etikett10-att-bli-med-valp
Läst 13460 ggr
PotatoEcho
2012-04-02, 21:40

Vill bli mamma till en amstaff!

Hejsan!

Jag är en tjej som är super sugen på en amstaff, har kollat på de jätte länge och smälter verkligen när jag ser dem..

Jag har inte haft en hund innan, hade bara en hund som ja passa i nån månad. Men iallafall,

* Hur är det här med blandraser mellan amstaffer och andra raser, visa säger att det är okej, andra att det absolut inte går!! Jag har inte tänkt mig ställa ut eller tävla med hunden, men är det större risk för sjukdomar osv?

* Hur mycket får man räkna med att en amstaff kostar det första året?

* Vita amstaffs tycker jag är super fina! men har läst att dem inte är bra och har lättare till hudproblem och har större risk för mentala problem?

* Hur är det med att ha en amstaff som första hund, är det inget att rekomendera?

* Blir hunden jätte trotsig och aggresiv när den kommer runt året gammal?

Sen undrar jag också, Varje amstaff ägare jag har sett har tagit i sin amstaffs öron och dragit, en lyfte till och med hunden. Det är väl inte lagligt?

Ge alla råd, tips ni kommer på!!

Tack på förhand!

Annons:
[Madlene]
2012-04-02, 22:25

Det jag tycker att du först och främst ska tänka på är att
en hund lever länge, är du beredd på att träna många timmar om dagen
i flera år? amstaffen är en terrier och behöver detta.

jag ställer inte heller ut vår amstaff eller tävlar de går hur
bra som helst.

Du får räkna med att de kan kosta MINST 6-7 tusen och uppåt de första
året. Med försäkring, Veterinärkostnader, mat varje månad, leksaker,
medicin osv.

De där med att amstaffen är en "dålig" första hund är bara skitsnack.
sålänge du vet om att de kommer bli mycket träning. och dom blir starka.

trotsiga blir dom allt :)

öronen ska man inte röra! finns nog ingen lag på detta. men de gör
ju jävligt ont för hunden och man vill ju inte skada den!

[Madlene]
2012-04-02, 22:28

de jag kan tillägga är att inte låta din valp leka med allt för många hundar, räcker med 2-3 st under valp tiden. annars tror den såsmåningen att den får leka med alla hundar, vilket innebär att du aldrig kommer kunna ha den lös.

Jenna_Nord
2012-04-03, 21:58

* Hur är det här med blandraser mellan amstaffer och andra raser, visa säger att det är okej, andra att det absolut inte går!! Jag har inte tänkt mig ställa ut eller tävla med hunden, men är det större risk för sjukdomar osv?

Bara för att det är en blandras så behöver föräldrarna inte vara mindre friska för det. Men jag skulle inte föreslå att köpa en valp från en smygparning. Se till att föräldrarna är testade och röntgade och med bra mentalitet. Sedan tycker inte jag det spelar någon roll om de är renrasig eller ej. Jag själv har en amstaff utan stamtavla som är helt underbar. Hon fyller 2år om en månad och har inga problem med vare sig leder eller liknande. Hon är frisk som en nötkärna.

* Hur mycket får man räkna med att en amstaff kostar det första året?

Förutom att det kostar att köpa valpen så får du räkna med alla saker hunden behöver. Bara det kan gå upp mot en 2000 om man inte redan har grejer sen innan. Sedan är det mat som du får räkna kostar minst 3000 på ett år. Sedan är de försäkring på drygt 2000 på ett år. Sedan har du vaccinationer som hunden ska ha de första året. Har man otur kan olyckan vara framme och då får man räkna med vet. kostnader. Detta är väl en del av första årets kostnader.

* Vita amstaffs tycker jag är super fina! men har läst att dem inte är bra och har lättare till hudproblem och har större risk för mentala problem?

Hur det är med hudproblem vet jag inte. Men att en vit amstaff skulle ha lättare för att få mentala problem än en brun amstaff låter osannolikt.

* Hur är det med att ha en amstaff som första hund, är det inget att rekomendera?

Det kan mycket väl vara en första hund. Det beror helt på hur hundvan och hundkunnig du är. Har man mycket erfarenhet och vet vad det krävs som amstaffägare så är det inget fel med att ha de som första hund.

* Blir hunden jätte trotsig och aggresiv när den kommer runt året gammal?

En del hundar har lättare för det när de kommer in i könsmognaden. Men det beror mycket på hur hunden har uppfostrats sen den var liten. Har man ingen kontroll på sin amstaff när den är ett halvår gammal, så är det väl mer troligt att man kommer få sådana problem när den blir könsmogen.
Men många hundar som kommer in i den s.k. trotsåldern då allt ska testas. Då gäller det att vara konsekvent som ägare.

Sen undrar jag också, Varje amstaff ägare jag har sett har tagit i sin amstaffs öron och dragit, en lyfte till och med hunden. Det är väl inte lagligt?

Det är inte lagligt att på något sätt göra illa sin hund.
Men oftast låter det värre än vad de är.

Mvh Jenna

[Madlene]
2012-04-04, 12:06

jenna, vad köper du för mat till din amstaff? vi lägger ut minst 6-7 tusen på mat per år till vår då vi köper royal maxi junior 15 kg påse varje månad.

Jenna_Nord
2012-04-04, 12:11

Min amstaff äter Royal maxi adult. De går på ca 4000 om året.

Mvh Jenna

[Madlene]
2012-04-04, 15:21

köper du 15 kg påsar varje månad till din amstaff? här kostar en påse 500-700 kr !

Annons:
Jenna_Nord
2012-04-04, 16:00

Köper en påse varannan månad ungefär. Jo då, de kostar 619 för mig med :P

Mvh Jenna

[Madlene]
2012-04-04, 16:14

orättvist :D då har vi alltså ett matvrak här hemma :)

Jenna_Nord
2012-04-04, 16:19

Haha ;) Tyra får 8 dl om dan, och jag tycker de är mycke! Hur mycke får eran?

Mvh Jenna

[Madlene]
2012-04-04, 17:42

5 dl om dagen får han då han bara är 7 månader och redan väger 30 kg:O hur kan detta gå till att vi slösar några tusen extra :O

Jenna_Nord
2012-04-04, 17:54

Haha men gud va konstigt! :O

Mvh Jenna

[Madlene]
2012-04-04, 21:07

eller hur :P

vallhund
2012-04-04, 21:28

# 0

Du lär få svårt att få en amstaff hane att betäcka dig, däremot kan du bli matte till en amstaff.

vad gäller kilopris på hundmat så går det inte att jämföra, man kan bara jämföra dagsgivor eftersom hundfoder är olika energitäta.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Annons:
Olga RW
2012-04-04, 21:40

#3 Jag har aldrig sett någon form av de vanligt förekommande hälsotesten hos AST, på föräldrar till amstaffblandraskullar. Rent generellt är det otroligt få som röntgar sina bastarder, och definitivt inte de som sätter dessa i avel. Är din hund hälsotestad? #0 * Hur är det här med blandraser mellan amstaffer och andra raser, visa säger att det är okej, andra att det absolut inte går!! Jag har inte tänkt mig ställa ut eller tävla med hunden, men är det större risk för sjukdomar osv? - Blandras är inget jag skulle rekommendera att köpa. Välj en renrasig hund från en vettig kennel istället. * Hur mycket får man räkna med att en amstaff kostar det första året? - Beror på hur mycket pengar du vill lägga på hunden. Mat + försäkring går på 600-800 kr i månaden. * Vita amstaffs tycker jag är super fina! men har läst att dem inte är bra och har lättare till hudproblem och har större risk för mentala problem? - Inte helt korrekt. Vita hundar kan vara döva. Ska du köpa en vit valp, se till att den är hörseltestad av uppfödaren. * Hur är det med att ha en amstaff som första hund, är det inget att rekomendera? - Det är väldigt individuellt, en del lyckas bra som förstagångsamstaffägare, andra mindre bra… * Blir hunden jätte trotsig och aggresiv när den kommer runt året gammal? - Hundar, speciellt hanhundar kan vara jobbigare under den senare könsmognaden. Det gäller att hantera deras nya och ofta tillfälliga beteenden på rätt sätt. Ingen av våra 1-åringar har varit olidligt trotsig och definitivt inte aggressiv. Men det kan såklart vara högst individuellt från hund till hund.

FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Jenna_Nord
2012-04-04, 22:42

#14 Men du verkar mest lägga ner mycket tid i just rensasiga hundar och ägare som har renrasiga (fått den känslan). Och är man mest i den omkretsen så hör man väl kanske inte så mycket om just blandrasavel, jag vet inte. Jag känner väldigt många som röntgar och gör MH osv på sina blandraser.
Och jag tycker inte de är något fel att skaffa en blandrashund, men däremot ska man ju inte bidra till "tjuvparningar" och annan ogenomtänkta avel. Därför jag föreslår att TS är noga med valpens föräldrar.
Nej, min hund är inte hälsotestad förutom vanliga kontroller hos vet. då jag inte tänker avla vidare på henne.

Mvh Jenna

Jenna_Nord
2012-04-04, 22:43

Fast eftersom vi har samma märke så verkade det konstigt :) Men det kan ju självklart ha o göra med att jag har adult och hon junior.

Mvh Jenna

vallhund
2012-04-04, 23:16

# 15

Eftersom man inte kan göra MH med blandisar (om de inte skall gå i tjänst) faller dina inlägg som en pannkaka.

Vill man ha en amstaff så skaffar man den lämpligtvis från en uppfödare som uppfyller rasklubbens krav för valpförmedling + MH o tävlingsmeriter utöver utställningar.

Ett hett tips vad gäller kennel är Capa Tosta.

Jenna_Nord
2012-04-04, 23:20

Förutom att de blandisar jag känner som gör MH test utbildas till tjänstehund?

Det är din åsikt :)

Mvh Jenna

Olga RW
2012-04-04, 23:29

#15 Vad vet du om det? Jag har en blandrashane som är 11 år gammal som vi haft sen 8 veckors ålder ;) Så jag har också gjort mina tabbar vid hundval om man säger så.

Jenna_Nord
2012-04-04, 23:33

#19 Jag skrev att jag inte visste :P
Men då du inte kände till några så antog jag de. Då jag känner massor.

Skulle ju dock aldrig kalla min hund för tabbe.

Mvh Jenna

Annons:
Olga RW
2012-04-04, 23:39

# Sa jag att hunden är en tabbe? Vårt val var det. Det är inget fel på hunden som individ. Och ja, han är faktiskt hälsotestad till skillnad från många blandraser av den typen.

Hur kan du säga att din hund är fullt frisk om du inte kollat upp något? Då ser den kanske frisk ut bara?

Jenna_Nord
2012-04-04, 23:46

Ber om ursäkt, men uppfattade det så. Inte att de var något fel på honom som individ, men att de var ett val ni ångrar.
Så länge man inte ska använda en blandras i avel så tycker jag inte det spelar någon roll om man hälsotestar eller inte. Precis som med renrasiga.

Skrev att hon är frisk som en nötkärna och inte har några problem. Självklart vet jag inte om det ligger något dolt eller om hon bär på något. Men ska som sagt inte använda henne till avel. Men vet att hennes föräldrar var friska. De är allt som betyder något för min del.

Mvh Jenna

Olga RW
2012-04-05, 00:01

Hade inte flera med renras testat hade de i 95% av fallen aldrig vetat om hunden har någon defekt eller bär på något. Men då kan man inte med säkerhet säga att föräldrar och avkommor är friska heller, såvida det inte finns certifikat på det.

Jag tror att denna sida heter Amstaff i Fokus. Jag hoppas verkligen att folket här inne är intresserade av rasen American Staffordshire Terrier, och det känns väldigt konstigt att någon sitter och skriver att det är lugnt att köpa en blandras av denna ras…

Jenna_Nord
2012-04-05, 00:13

Fattar inte vad du menar? Om hunden är hälsotestad så är den väl frisk eller? Om hunden sen är blandras eller renras har väl  inget med "friskheten" o göra?

Sen finns det renrasiga amstaff som inte har stamtavla. Så är de ju.

TS var inte noga med ifall den var 100% renrasig, men oroade sig för ifall de var större risker för sjukdomar.

Jag skriver vad jag tycker om saken. Bara för att jag inte tycker som du behöver du inte skriva så otrevligt.

Mvh Jenna

Olga RW
2012-04-05, 00:16

Klart det är betydligt större risk för sjukdomar och defekter hos hundar med okänd härkomst.

Ingen stamtavla = ingen amstaff. Helt enkelt.

Jenna_Nord
2012-04-05, 00:18

Visst kan det vara så.

Om du vill intala dig att två renrasiga hundar kan få en blandras så okej. Lugnt för min del :)

Mvh Jenna

vallhund
2012-04-05, 00:21

Så renrasiga hundar som inte går i avel behöver inte hälsotestas?

Själv anser jag att alla renrasiga hundar bör hälsotestas vad gäller HD/ED/CEA/Collobom/Ataxi etc beroende på ras etc…

Men avelsutvärdering verkar inte ligga högt på prio listan för blnadrasköpare/uppfödare.

Annons:
Jenna_Nord
2012-04-05, 00:27

Visst hade de varit bra. Men man är inte tvungen och göra det. Och de ägare som köper en renrasig och hälsotestar men inte tänker avla på, är de väldigt få av tycker jag. Om det inte är så att uppfödaren lagt krav på de.

Nä det gör de ju klart inte när man är blandrasköpare eftersom man inte kan gå flera led bakåt eller kolla på andra kullar.

Jag har en renrasig hund och en blandras. Tycker inte att det varit någon skillnad alls från att vara renrasig ägare eller blandras ägare. Förutom att man får mycket mer skit som blandras ägare på nätet :P

Mvh Jenna

Olga RW
2012-04-05, 00:55

#27 Det är ju sånt tänk som sätter käppar i hjulen för reg.krav bl.a. Alla tycker att det är så illa att hundar inte behöver ha gjort några tester för att få gå i avel, men bidra till statistiken är inte av intresse… :/

#26 Om du vill intala dig att avsaknad av stamtavla inte påverkar hundens påstådda renrasighet, så visst. Vi kan fortsätta leva på olika planet, lugnt för min del :)

vallhund
2012-04-05, 04:16

# 28

En uppfödare kan ställa vilka krav som helst, men de är inte bindande i laglig mening. jag vet inte vad du umgås i för kretsar, men där jag umgås är det en självklarhet att testa hundarna, testerna är beroende på ras.

Fö så har jag själv haft blandis o aldrig fått skit för det, vare sig på nätet eller IRL. O andra sidan har jag aldrig köpt oreggad/blandisvalp.

Kalli
2012-04-05, 09:20

Alltså, klart att det kan gå bra med en blandras. Jag skulle dock kraftigt avråda från att stödja oseriös avel och ja, som situationen ser ut just nu tycker jag att att ALL blandrasavel på Amstaff är oseriös avel.

Det är bara att kolla Hundstallet, Blocket så ser man att marknanden inte bara är mättad utan översvämad av "Amstaffkorsningar". Vissa omplaceringsorganisationer tar inte ens emot Amstaffblandningar längre för de är så svårt att hitta nya serösa hem. Jag förstår inte hur man medvetet skulle vilja bidra till den situationen, inte ens i de enstaka fall då man testat sin blandras innan avel.

Så gör hundarna och rasen en tjänst, om det är en valp du vill ha så välj en renrasig regristerad Amstaff. Om du kan tänka dig en vuxen hund däremot så finns det som sagt blandras i ett överflöd. I såna fall skulle jag gå genom en seriös organisation annars bör man vara väldigt noga när man väljer och tänka på att alla ägare tyvärr inte alltid är ärliga om sin hund.

[Madlene]
2012-04-05, 09:39

man röntgar sin hund (blandras) för att se så man kan träna den rätt i framtiden! dummaste jag hört att man inte ska röntga sin blandras. klart man ska göra det! man vill ju inte bryta ner hunden om den har dåliga leder eller pressa den för hårt! alla hundar har lika mycket värde! dåligt av vissa att säga att man ska välja en hund med stamtavla, känner många många som inte har stamtavla till sin hund som är hur friska som helst och har hur bra mentalitet som helst!

[Madlene]
2012-04-05, 09:42

Jenna_Nord: jag håller med dig att det låter otrevligt som Olga rw uttrycker det. en amstaff  utan stamtavla ÄR en amstaff.

OCH det finns hur goa blandraser som helst.

Kalli
2012-04-05, 10:55

#32: Det handlar inte främst om hundarna i sig utom om vad som finns bakom, alltså oseriös avel ofta på otestade hundar där valparna säljs till första bästa och där många sen återfinns på Blocket inom ett år eller avlivas.

Det handlar om att inte stödja och uppmuntra den aveln genom att köpa en valp från en oseriös uppfödare. Valpen i sig har självklart samma värde och förtjänar ett hem lika mycket som vilken annan hund som helst men det handlar om tillgång och efterfrågan. Om oseriösa uppfödare inte får sina valpar sålda, inte tjänar några pengar på sin BYB så kommer den, om inte upphöra, åtminstone minska och färre hundar riskerar att fara illa. Ibland måste man tänka lite längre..

Annons:
Kalli
2012-04-05, 11:02

Tillägg: Om man nu dessutom förälskat sig i en viss ras är det väl naturligt att välja att stödja bra, seriös uppfödning som gynnar den rasen istället för att lägga sina pengar på en blandrasvalp?

[Madlene]
2012-04-05, 11:13

#35 du har såklart rätt i allt du skrev. men att säga att en såkallad renrasig amstaff utan stamtavla inte är en renrasig tycker jag är knäppt. de är det ända. sen att de kan uppkomma problem med leder etc för man inte vet något om föräldrarna kan jag också förstå men de kan de lika väl komma med en "stamtavle hund" haha :) jag själv hade hellre valt en med stamtavla och bakgrundsfakta än en okänd valp. men som sagt, tycker de är synd att se ner på dom som har hundar utan stamtavla för de kan lika väl vara en renrasig.

Olga RW
2012-04-05, 11:41

Madlene - hur vet du att en hund utan stamtavla är renrasig? Hur ser du rasrenheten hos en sån hund?

Det är väl klart att man inte rekommenderar någon att skaffa blandras av denna typ. Det handlar om att inte stödja blandrasaveln och dess konsekvenser. Gillar man rasen AST kan man gott köpa en renrasig valp än en billig kopia utan känd bakgrund från ex.vis Blocket.

[Madlene]
2012-04-05, 12:01

Olga - jag tänker inte ens börja. det handlar inte om att stödja ett skit rent ut sagt. behöver inte vara en billig kopia, kan vara världens finaste och bästa hund. som hund älskare borde du inte säga att andra hundar är billiga kopior faktiskt.

Olga RW
2012-04-05, 12:13

Varför kan du inte svara på min fråga?

Brinner man för en hundras bör man inte stödja blandrasavel hur goa man än tycker att hundarna är.

[Madlene]
2012-04-05, 12:48

Olga - för att jag inte vill starta en disskution om detta :) fortfarande det handlar inte om att stödja något. En amstaff utanstamtavla kan vara friskare än en med stamtavla.

Jenna_Nord
2012-04-05, 12:56

Vem har sagt att alla som gillar amstaffens utseende eller egenskaper "brinner för rasen". Jag tycker om många fler raser än bara AST.
Kan säga att jag föredrar min "blandras" framför många andra renrasiga AST jag träffat på.

Om två svenskar får ett barn, så är de barnet svenskt. Med eller utan något härstamningsbevis.

Mvh Jenna

Annons:
Olga RW
2012-04-05, 12:59

#40 Nehe… Vad stödjer du denna teorin med?

Ta gärna en titt på denna blogg som heter Baksidan Av Dålig Avel - http://youareneverforgotten.blogspot.se/

[Madlene]
2012-04-05, 13:09

men ärligt, kollar vi på din sida så ser man att fjant är ataxi affected. tenny: carrier. sparky: carrier & har HD: C/D.. så snälla.. snacka inte om att det är bättre med hundar med stamtavlor.. för tror inte du valt att dom ska vara bärare! inga är ju clear olga. det spelar ingen roll med stamtavla vad du än säger och länkar hit och dit.

[Madlene]
2012-04-05, 13:11

din hund kendi har

HD: C/C. … ami har

HD: C/C… det är inte speciellt bra.

[Madlene]
2012-04-05, 13:15

Ja, nu är de slut diskuterat för min del. ha de gott allihopa :)

MiaLisaSofi
2012-04-05, 13:28

Förlåt, men jag trodde detta var AMSTAFF i fokus, inte blandis i fokus…

Jag har bara en sak att säga till TS, köp INTE någon amstaffblandis eller "oregistrerad renras". Har du ett genuint intresse för rasen American Starffordshire Terrier så har/skaffar du förhoppningsvis tillräckligt med kunskap för att köpa en valp från en SERIÖS uppfödare som avlar på SKK registrerade(!), hälsotestade, mentalt stabila och så rastypiska hundar som möjligt!

Gå in på amstaffklubben.se och läs på om rasen, historia, hälsa, mentalitet, utseende, vad det bör göras för hälsotester etc.
Kika på uppfödarlistan och kolla på de olika uppfödarnas hemsidor och se vad de gör för hälsotester på sina hundar, vad de gör för kombinationer etc.

Har man inte intresset av att varken tävla eller ställa ut så finns det de som säljer valpar som sällskapshundar. Och skulle intresset för tävling och eller utställning ändras så finns ändå möjligheterna att du faktiskt kan både tävla och ställa ut!

Jag säger inte att en blandraser är mindre värda än renrasiga hundar, men en amstaff utan stamtavla är inget annat än en blandras..!
Jag har absolut ingenting emot blandrashundar, individerna, utan det är blandrasAVELN jag är emot.
Och kan verkligen inte förstå att det sitter människor på ett amstaff forum och säger att det kvittar om man köper renras eller blandras!?

Har man koll på hur det ser ut i rasen idag så bör man vara medveten om hur mycket SKIT det är inom blandrasaveln, hur mycket mentalt instibila hundar och sjuka hundar det avlas på..

Olga RW
2012-04-05, 13:32

Jag har flera hundar som är Clear, läs inte selektivt. Han som är Affected är ingen avelshund, likaså han med HD:C/D. Och mina hundar kommer från kombinationer med känd status, har själva känd status och faktiskt inga problem med något i hälsoväg. Hur skulle jag kunna välja att en hund var bärare eller inte? Det är genetiken som bestämmer. Sen är det upp till var och en att välja om de vill köpa en valp som är genetiskt fri från Ataxi eller en valp som kan vara antingen Clear eller Carrier. Med handen på hjärtat, testar någon sina "oregistrerade amstaffs" eller amstaffblandraser för Ataxi? Svaret är nej. Racka inte ner på mina hundar bara för att du har slut argument. Du får gärna uppvisa hälsostatistik hos bastarderna.

Hur vet du att HD:C inte är bra? Sett röntgenbild, levt med en C-hund?

[Madlene]
2012-04-05, 13:38

Olga - där klämde det faktiskt. JAG har gjort det på min "enligt dig blandras" ! så du köper ataxia carrier- hundar bara för att dom inte ska avlas? bra syn (?)

sen spelar de ingen roll om hunden har bra kändis status enligt dig själv!

och allt jag sa där är sant. du ser själv hur lång din text blev. ha de bra olgis :) hej då

Annons:
Jenna_Nord
2012-04-05, 13:41

De finns fruktansvärt oseriös och oplanerad avel med "blandraser", men även seriös avel för att få fram bra mentala och friska individer i blandrasaveln. Det gäller att kunna sålla och inte bidra till allt de oseriösa som inte gynnar någon, förutom ägaren som får pengar.

Man kan inte dra allt över en kant. Nya raser uppstår genom seriös blandrasavel. Även amstaffen har uppkommit genom detta. Jag struntar i hur "ren" min hund är. Jag vill ha en sund individ (fysiskt och psykiskt), vilket inte ens en seriös uppfödare som strävar efter det rastypiska kan garantera i sin avel!

Mvh Jenna

[Madlene]
2012-04-05, 13:46

Olga - C är inte topp 2 iallafall. Hade inte köpt en hund med dysplasi. Och ja, har sett en massa röntgenbilder då jag följt med min uppfödare och varit intresserad av det.

Olga RW
2012-04-05, 13:50

#48 Carrier hundar kan användas i avel med en Clear hund, de behöver inte vara enbart sällskapshundar. Jag kan faktiskt säga att jag hittills är den enda uppfödaren i Sverige som testat en hel kull efter Clear+Carrier medan de var hemma hos mig, så deras ägare visste vad de fått.

Vad är kändis status för något? Och enligt mig själv?

Och vad har textens längd med innehållet att göra? Du kan skriva spaltmeter utan att få fram något av värde, blir bara jobbigt att läsa ju.

Olgis kallas jag av mina vänner, bara så du vet ;)

Kanske dags för Amstaffblandis i Fokus?..

[Madlene]
2012-04-05, 13:53

"Och mina hundar kommer från kombinationer med känd status, har själva känd status och faktiskt inga problem med något i hälsoväg"

förklara det själv vad känd status är vad de har med detta att göra?

"Jag kan faktiskt säga att jag hittills är den enda uppfödaren i Sverige som testat en hel kull efter Clear+Carrier medan de var hemma hos mig"

vad har det med detta att göra?! visa din kändis status eller?

och de där med clear och carrier parning vet jag. det vet nog dom flesta.

ok olgis ska vi ge upp detta nu?

Olga RW
2012-04-05, 13:54

C är en väldigt "bred" grad, en del är närmare B medan andra D. Omöjligt att veta om man inte fått se bild. Alla mina hundars bilder ligger iaf uppe till allmän beskådan.

Hos AST är C den vanligaste HD-graden. Hur ligger det till hos blandraserna, du som har koll?

[Madlene]
2012-04-05, 13:57

ska vi lägga ner detta nu? du ser bara igenom de jag skriver ändå och vill att jag ska besvara dig med du kommer med ANNAT direkt.

Olga RW
2012-04-05, 14:03

Kan du vara snäll och läsa igenom vad du skrivit samt använda rätt begrepp. Det heter känd status, inte KÄNDIS status.

Nästan alla mina hundar, förutom de äldre då, kommer från kombinationer där föräldrarna är röntgade och meriterade. HD inte sämre än C, kombinerat med fritt. Rasen har inga registreringskrav, så det är bra om man kan ändå kan använda avelsdjur med känd HD/ED status samt undvika de sämre graderna - typ D och 2. Det gäller att veta hur det ser ut i släkten, inte bara hos själva avelshunden. Hur statistiken i rasen ser ut samt ha kunskap om nedärvning mm.

Du verkar ju fått för dig först att man inte får använda Carrier hundar i avel? Att de bara ska vara sällskapshundar? Det är inte helt korrekt. Och ja, jag använder bärare och testar. Vill du klanka ner på det med? :)

Vi kan gärna avsluta denna diskussion för min del med, ser ingen anledning att försöka förklara och dela med mig av kunskap till någon som uppenbarligen inte vill förstå. Glad påsk!

Annons:
[Madlene]
2012-04-05, 14:06

bra. ha de bra. hej

MiaLisaSofi
2012-04-05, 14:08

"De finns fruktansvärt oseriös och oplanerad avel med "blandraser", men även seriös avel för att få fram bra mentala och friska individer i blandrasaveln."

Det där med "seriös" blandrasavel inom denna ras är dock ytterst sällsynt om den ens existerar..

Så många raser som det finns idag så förstår jag inte hur man INTE kan hitta en ras som passar "dig" utan att man måste vända sig till blandrasaveln.
Okunskap är ju en sak, men om man är medveten om hur illa rasen amstaff ligger till när det gäller båda blandrasavel och renrasavel idag så måste man vara ännu mer noggrann när man väljer uppfödare. Det finns väldigt få uppfödare som jag skulle köpa amstaff av här i Sverige, för det är ju inte så att en renrasuppfödare automatiskt blir seriös.

Jag skulle dessutom vilja sätta ner foten och säga att man kanske inte ska vara så snabb att vifta bort Olgas kommentarer, utan ta er tid och lyssna på henne för hon har MYCKET bra att dela med sig av. Hon är en av de få uppfödarna i vårt land som ärligt bryr sig om rasens framtid!
Tro mig när jag säger att man kan lära sig mycket av henne!

Kalli
2012-04-05, 15:00

#38: Köper du en hund från en uppfödare stödjer du såklart denne oavsett om du vill eller inte.

#49: Vilken anledning finns det till blandrasavel med Amstaff när 1/3 av alla hundar Hundstallet får in är just "kamphundsblandningar"?

Tittar jag på annonser på Blocket från igår samt de som hunnit läggas in idag finns det 35! stycken oregristerade Amstaff och Amstaffblandningar till salu. Tror du att det finns bra, seriösa, kunniga hem till alla dessa hundar? Och om inte, vad finns det för ursäkt att avla fram fler?

Olga RW
2012-04-05, 16:23

Håller med dig, Mia! Visst finns det uppfödare av varierande kvalité även inom renras, men väljer man att köpa en renrasig hund oavsett vem den kommer ifrån är det ju iaf ett steg i rätt riktning. Om man nu ska välja mellan pest och kolera.

vallhund
2012-04-05, 17:15

En hund är renrasig om den är registrerad i stambokförande klubbs register, vad gäller AST så är det SKK som gäller, inget annat.

Mig veterligen finns det ingen seriös blandrasuppfödning med AST, tvärtom.

Stöd inte oseriös avel!

Olga RW
2012-04-05, 22:18

Minna, du verkar missat att "Om två svenskar får ett barn, så är de barnet svenskt. Med eller utan något härstamningsbevis." Om två hundar som påminner om AST till utseendet får valpar är valparna amstaffs, det du! Sen får du sluta tro att mixar inte får göra MH ;)

vallhund
2012-04-05, 22:46

# 61

Blandisar/oreggade hundar kan inte delta/genomgå officiellt MH om de inte har tagits ut till Tjänst, det är inget jag tror, det är något jag vet, vilket du ochså torde veta.

kl

Vad mänsklig reproduktion har att göra med hundavel övergår mitt förstånd.

Annons:
Olga RW
2012-04-05, 23:18

Var lite ironisk bara :)

Jag förstår inte heller sambandet…

Hur som haver, hoppas jag att TS söker sig till en bra uppfödare av renras den dagen det blir aktuellt att skaffa valp. Kolla gärna upp Minnas (vallhund) tips ang. kennel!

Jenna_Nord
2012-04-05, 23:22

Tänker inte fortsätta här när eran skrivnivå och respekt är så låg.
Tråkigt att man inte kan diskutera utan att få sura miner och barska kommentarer. Ger upp med er.

Mvh Jenna

Fjordell
2012-04-06, 01:22

Ett forum är till för diskussioner. Men ta hänsyn till varandra, för det finns inget som helst skäl till att vara otrevlig mot någon. Detta är inte riktat mot någon särskild, utan alla kan nog må bra av en liten påminnelse då och då.

Sajten heter Amstaff i fokus, ja, men klickar man in sig på fliken "OM SAJTEN" så står det såhär:

"Välkommen till Amstaff.ifokus!

Det här är sajten är till för alla oss med intresse för rasen American staffordshire terrier. Här kan du ställa dina frågor, dela med dig av dina berättelser och erfarenheter eller så kanske du bara vill knyta lite kontakter? Har du en amstaff, eller ska skaffa? Eller så kanske det är så att du bara vill veta lite mer om rasen. Det spelar ingen roll om du har en renrasig eller ej, alla är välkomna!

Vårt mål är att alla ska känna sig välkomna att föra diskussioner, oavsett utgångspunkt eller åsikt."

Med andra ord är alla medlemmar välkomna till sajten. Man behöver inte ens äga en amstaff för att vara medlem. Så länge man har intresse för rasen så räcker det. Även om jag inte skulle rekommendera någon att köpa en blandras, så finns det inget som säger att man absolut inte får. Man är så välkommen att diskutera blandraser om man så vill.

Vill ni fortsätta diskutera just renrasiga AST och blandraser så får ni hemskt gärna skapa en tråd för just detta. TS var nog bara ute efter att få sina frågor besvarade.

Olga RW
2012-04-06, 01:37

Det är väl klart att alla ska få vara med diskutera, alla verkar bara inte gilla att göra det tydligen. Det gör ont i mitt hjärta som klappar för amstaffen när en del sitter och mer eller mindre marknadsför blandraser av denna ras… Jag hoppas att fler går in på bloggen jag länkat till.

Fjordell
2012-04-06, 01:46

#66 Nä, det är klart. Ger man sig in i en diskussion så bör man väl ha argument till det man skriver om, såklart. Jag håller med om att blandrasaveln i dagens läge har gått långt överstyr. Även om utkomsten är att det kommer så många trevliga hundar, så finns det en alltför mörk baksida av det hela. De flesta som sysslar med blandrasavel har, som ni diskuterat, inte testat sina hundar som man normalt sett gör på renrasiga. I längden så leder det ju såklart till sjuka hundar, och det är ju hundarna som får ta smällen för människornas misstag, så nej, det är inte okej.

Sen finns det ju givetvis mer seriös blandrasavel, där man faktiskt testar hundarna. Men det handlar nog dessvärre om en ytterst liten procent av alla blandrasuppfödare där ute…

vallhund
2012-04-06, 02:49

# 67

Mig veterligen så sker sådant bara med polar/slädhundar samt vid framtagande av nya raser som t ex Silkens.

MiaLisaSofi
2012-04-06, 07:54

Jag tycker såklart att alla, oavsett om man har renrasig amstaff eller ej, har lika stor rätt att diskutera och dela med sig av sina erfarenheter.

Men det är skillnad på att dela erfarenheter och att förespråka blandrasavel.

Annons:
tezzla
2012-04-06, 09:32

Jag ser inget fel i denna diskussion, men det vore intressant att höra, ni med renrasig ast utan tavla, var föräldrarna verkligen skk reggade med tavla? annars har ni inget annat än en blandras som ser ut som en viss ras, det finns många sk raser, renrasiga utan tavla, det bästa är att läsa på innan man köper hund, är det viktigt att säga att man äger en amstaff - köp då en renrasig reggad hund, annars får man stå för vad man köpt varesig det är i okunskap eller medvetet och älska sin hund och kalla den för vad den just är, en blandras!

Och ni som har hundar utan tavla som anser att uppfödarna är seriösa, vad hade dom gjort för tester på föräldrarna som ni fick se? vart finns bevis på att föräldrar och er hund är frisk om inte tester/röntgen gjorts?

Till TS jag råder dig att vara noga i ditt letande, titta efter olika kennlar, gör besök, kolla hunddata, fundera vad du vill göra med din hund.

det är värt att lägga ut 12 000 på en renrasig hund, läs på så du inte blir lurad,det finns många bra kennlar, men även många dåliga, tänk på att du ska ha din hund i flera år.

Lycka till

Lilla G
2012-04-06, 14:40

Jenna, nyfiken på att höra mer om detta med alla amstaffblandisar som du känner som genomgått mh. Sedan säger du att dom går i tjänst! Vad jobbar dom med?

Fjordell
2012-04-06, 14:59

#68 Mycket möjligt. Jag har ingen större koll på sådant, så jag kan heller inte uttala mig om det. Poängen med det var bara att jag tror att det finns några få blandrasuppfödare i världen som faktiskt vet vad de gör, sen behöver det inte involvera AST på något vis. Glad

#69 +1

Väldigt sant. Folk som funderar på blandras eller en med okänd härkomst bör lära sig att tänka om. Mig veterligen finns det enbart nackdelar med att inte köpa en renrasig hund, förutom att priset på blandraser givetvis är lägre, men det borde inte vara en faktor när man skaffar djur. 12 000 är inte ett högt pris att betala, när man vet vad man får. (Det finns givetvis undantag…) Om man funderar på att skaffa en blandrashund så borde man ju ha vissa tankar i bakhuvudet, t.ex att det kan tillkomma höga veterinärskostnader. Man vet ju inte vilka sjukdomar hunden bär på, eftersom den är otestad. Friska föräldrar är inte lika med frisk avkomma. Köper man en renrasig hund på en gång så sparar man med sannolikhet in de pengarna man köpte den för, eftersom att risken att behöva behandla hunden för sjukdomar inte är lika stor som med blandraser med okänd härkomst. Sedan finns det ju såklart blandraser som är friskare än hundar med stamtavla, men det vet man ju inte förrän hunden är testad.

Upp till toppen
Annons: