Om ändå dom kunde se..
Jag vet inte om fler här inne har mycke problem med fördomsfulla människor. Jag har haft/har det ofta, speciellt då större delen av min släkt sagt öppet till mig att de är en mördarmaskin jag skaffat och att dom inte förstår varför jag inte valde en annan ras när de finns så många.. Nu har det blivit lite bättre (efter två år!) men jag har ofta varit tvungen att försvara rasen och Tyra, och försöka förklara att allt beror helt på ägaren.
Ikväll var jag ute på en 5km cykeltur med Tyra och hon fick springa lös hela vägen. Vi började inne på ett industriområde, in i skogen och sen vid bostadsområde. Då hinner hon göra av med all energi inne på skogsvägarna så hon kan fokusera sig när vi cyklar mer trafikerat.
När jag cyklade på vägen och hon sprang brevid på trottoaren så ser jag en man med 2 shih tzuer. Så fort dom får syn på Tyra så börjar dom att bjäbba och dra i kopplena. Men jag kände att jag litar på Tyra, och nu var de ju upp till bevis om jag kunde det! (hon har aldrig uppvisat något aggressivt beteende så i värsta fall skulle de ju bara bli ett nyfiket hälsande från hennes sida) När vi var några meter ifrån så går mannen in med hundarna i sidan och då stutsar de ut ännu en liten hund som börjar rycka och göra små "utfall".
Tyra drar upp raggen och visar intresse men fortsätter springa brevid. När vi cyklar/springer förbi så är de bara 2-3 meter ifrån de små hundarna och jag behöver bara säga till och påminna Tyra en gång att "kom nu". Hon springer lugnt förbi och fokuserar blicken längre fram och total-ignorerar dom så fort vi kommit förbi. Min duktiga flicka!
De är vid sånnahär tillfällen då hon uppför sig så himla bra mot ouppfostrade hundar som jag önska att hela min släkt kunde stått där och sett på! Och alla andra fördomsfulla människor också för den delen! Se att det inte är rasen det ligger i, utan att det finns så grymt många andra hundar än just bullhundarna som har problem med stress, aggression osv..
Min mamma var osäker i början när jag skaffade Tyra, men efter att hon fått följa med på promenader och själv sett ägare med andra raser göra utfall eller som tom. går flera meter in i skogen för att dom inte orkar hålla hunden, medan Tyra lugnt går förbi. Hon har verkligen förstått detta nu och inser hur fel hon tänkt och trott. Önska bara man kunde ta med alla tvivlande människor på sånna promenader..
Nu blev det lite mycket, men kände bara för att skriva av mig! Tänker så ofta på sånt här Hoppas någon orkade läsa ^^
Mvh Jenna

Jag fördtär verkligen inte folks fördommar mot bullhundar hållrt med dig helt om att ägaren är det som spelar roll. Jag skällde ut min So lärare för att han sa något dummt om pitbullar. Jag har alltid varit förtjust i bullhundar ända sedan jag var liten.
Tyra är ju super söt kan inte fatta varför vissa människor har fördommar mot henne!
// Nadja
Samma reaktioner här. Granntanterna med 10 st bjäbbhundar!!! tyckte vår "boxer" var såååå söt. När vi sa att hon var amstaff/pitbull blev hon livsfarlig!!! Nu har vi flyttat från stan till landet. Vår Bella springer också lös vid sidan av cykeln. Har sällan koppel. Underbar hundras! Beror ju på ägaren, som du sa. VI KÄMPAR PÅ MOT FÖRDOMAR!!

Det är synd att det ska behöva vara så… Men härligt att du är så nöjd och stolt över din hund, det är egentligen allt som räknas - att ni mår bra tillsammans. Medan alla andra som har något emot dessa hundar förlorar chansen att lära känna underbara hundar som din Tyra!

#1 Nä alla som tror så om bullhundar missar verkligen något! Förstår att du blev arg på din So lärare, jag hade nog reagerat likadant :O
Tack så mycket, hon är min lilla fis :')
#2 Så hiimla tråkigt när de är så! Att bara för dom får veta vilken ras de är så tar dom avstånd.. Man kanske skulle ändra rasnamn på amstaffen, då kanske folk helt plötsligt tyckt om den :P
#3 Ja jag försöker leva efter det :) Att de är "their loss" som inte får uppleva det som jag och alla andra amstaff ägare får! :)
Mvh Jenna
Härlig bild! min amstaff gör alltid sådär när han inte förstår vad jag vill. då lägger han sig pladask på rygg :P

Tack! :)
Haha vad gulligt :D Tyra brukar bara lägga sig på rygg när hon är på jäätte bus humör. Men sen jag lärde henne att göra de på kommando gör hon de nästan jämt :P "Är jag inte duktig nu matte?"
Mvh Jenna
haha så sött :) är min på bushumör så hoppar han som en kanin, speciellt när man kastar en boll eller något så är han alltid sist fram just pgr av att han inte springer dit, utan hoppar som en kanin haha :P haha störtskön ju, hon har väl fastnat för de kommandot då :D sött är de iaf