Annons:
Etikett06-träning-inlärning
Läst 3424 ggr
Zahara
2012-04-28, 11:19

få han att sluta morra...

min valp på 13 veckor går jätte bra att lyfta men om han ligger bra och vill vila och man "VÄCKER" honom ex om vi ska i väg eller upp och lägga oss så morrar han och gör utfall åt en.

Jag gör så att jag stannar lyftet säger nej och fortsätter lyfta och berömmer när jag fått fortsätta lyftet utan protester.

Hur hade ni gjort? Jag tolkar det som att han blir sur för han vilar för han gör det inte om man tar honom när han är vaken.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
Fjordell
2012-04-28, 11:33

Min gosse gjorde något liknande ibland när han låg och sov. Skulle man försöka få ned honom från sängen så morrade han till ibland. Men jag gjorde så att när han morrade så sa jag nej, och fortsatte han så ignorerade jag bara och fortsatte försöka få upp honom. Det tog inte länge innan det upphörde helt :)

Olga RW
2012-04-28, 13:02

Har du provat väcka honom istället för att lyfta honom medan han sover? Och få honom att följa med när han vaknat genom att prata med honom och/eller locka på honom?

FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

[Madlene]
2012-04-28, 19:43

Tycker inte man ska lyfta en sovande valp, han kommer när han vill om ni ska sova tillexempel, och om man ska iväg så kan man som Olga säger prata med honom så han kommer :)

Fjordell
2012-04-28, 20:55

Det är klart man ska försöka väcka hunden först, men om det var som med min gosse så hjälpte inte det alla gånger, utan han tittade bara på mig som om jag vore dum, då måste man ju hjälpa hunden upp, och det var då min kille började morra.

Zahara
2012-04-29, 16:58

#4 min gör som din.

Självklart lyfter jag inte honom utan att väcka honom först

[Madlene]
2012-04-29, 17:47

Men tycker det låter konstigt att en sådan liten valp redan morrar (?)

Men det kanske är vanligt  Obestämd

Annons:
Fjordell
2012-04-29, 19:10

Det är väldigt vanligt att valpar morrar, särskilt när de är trötta. Det är så de säger åt sina syskon att det är nog. Valpar behöver ju mycket sömn :) Man ska ju helst låta hunden sova ifred, men har den exempelvis lagt sig någonstans där den inte ska ligga, så behöver man ju få hunden därifrån, helst innan den hinner lägga sig, men det är ju inte alltid man hinner med allt.

[Madlene]
2012-04-29, 19:30

Jo, jag vet det där. Men jag har inte varit med om det med dom hundarna jag haft. Konstigt nog Tungan ute

Fjordell
2012-04-29, 19:37

Jag upplevde det inte heller på mina två första hundar, men Jackson gjorde så :)

[Madlene]
2012-04-29, 20:27

Han är nog en liten tuffing :D

Fjordell
2012-04-29, 20:42

Trodde han ja, fast egentligen är han världens snällaste och töntigaste. Flört

Zahara
2012-04-29, 21:28

Min herre gissar jag på är en dominant herre, mig har han slutat morra på men gubben är nog för snäll i rösten när han säger nej fr han blirr morrad på fortfarande :o

[Madlene]
2012-04-29, 21:38

#11 Kan jag tänka mig, han är ju inte dåligt fin heller :)

#12 Du får be gubben att ta i lite :P

Annons:
vallhund
2012-04-29, 22:46

# 12

En 13 veckors valp äe knappast dominant, o speciellt inte mot en annan art.

http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen

http://www.dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Fjordell
2012-04-29, 23:45

#14 Otroligt bra artiklar! Detta studerade jag för ca 1 år sedan, mycket intressant.

Zahara
2012-05-01, 17:18

#14 jag tror det, tror att man som valp redan då kan se vad fr mentaitet vapen har, här har jag en stark hane som är dominant (försöker vara).

Tur vi får tycka/tro olika :)

LisenN
2012-05-01, 17:48

#16 Har du läst artiklarna #14 hänvisade till?

Vad menar du när du säger att hunden är dominant, vad är en dominant hund enligt dig?

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Zahara
2012-05-02, 08:49

#17 jag har läst dem.

För mig är det en hund som vill ligga högt/högst i rang, som vill ha mat först, ben först, bestämma över resten i flocken. Testar gränser och hellre ger komandon än tar osv

För mig har dominans inget med agressivitet att göra utan är en mentalt stark hund som ovan.

vallhund
2012-05-02, 09:42

# 18

Tror du på allvar att en 13 v vappe försöker bestämma över sina människor o vill klättra i rang över er?

Med den inställningen så bör man inte ha en AST, vandrande pinnar vore lämpligare, eller möjligtvis en Havanais.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Fjordell
2012-05-02, 17:24

Jag tror det beror på att valpen inte litar på er helt ännu, och det är en relativt ny omgivning han befinner sig i. Dessutom är han trött och vill sova, och säger därför till er som han gjort mot sina kullsyskon när de inte velat lämna honom ifred. Så fort ni har skapat någon form av band, och att han känner sig trygg med er, så kommer han att sluta morra.

Givetvis kommer han att testa sig fram, med vad han får och inte får göra. Det är så han lär sig. Ett bra exempel på när en hund behöver lita på sin människa, det är när man ska klippa klorna. Då man gärna ska lägga hunden på rygg och låta den ligga där och slappna av medan man fixar med klorna. En hund som vägrar göra det, eller spänner sig när man gör det, litar inte på människan, åtminstone inte i det sammanhanget. Att ha hund bygger på ett förhållande där hunden känner sig lugn och kan lita på att människan gör det som är rätt för den, när man åstadkommit det så kommer man att få göra iprincip vad man vill med hunden, utan några protester.

Givetvis råder det delade meningar om hur man får en stabil hund, det kommer det alltid göra, som med allt annat. Men detta är iallafall hur jag tänker med mina djur, och det har visat sig positivt de här 16 åren jag faktiskt haft djur :)

Annons:
Zahara
2012-05-02, 21:36

#19 konstigt att jag lyckats med alla mina andra hundar, med din inställning borde man inte komentera på forum (tycker jag)

Där är inget som säger att du har rätt lika lite som där finns något som säger att jag har det! Att folk har forskat och exprementerat säger inte att deras resultat är rätt! jag tror på detta och som jag sa innan har vi alla rätt till att tro som vi vill, detta är ett forum och jag tycker dina inlägg på olika trådar allt som oftast är skarpa.

Ta ex klicker träning som kommer via pavlov, något jag tycker är fullständigt urbota dumt och inte kan för mitt liv förstå varför man använder. Detta betyder inte att det inte skulle fungera för andra och som andra kanske tycker är kanon, inte tänker jag baktala och klanka på dem för det! Det är deras åsikt och val som de valt!

Att du tycker en sak är okej för mig men alla behöver inte tro som du! Jag är ingen nybörjare när det gäller hundar, eller djur för den delen, jag har massor och har än inte misslyckats med något av mina djur till och med fiskjäklen frodas och mår bra!

Vi har en AST för vi vill ha den rasen, ja vi har läst på och vi vet vad vi har köpt! Vi har träffat andra bra och mindre bra AST! De vandrande pinnarna kan du behålla för dig själv! Dina åsikter med om du tvunget ska trycka ner dem i halsen på folk!

Tycker ni jag är för otrevlig i detta inlägg ber jag om ursäkt men ibland får man bara nog…

Lilla G
2012-05-02, 22:25

#21 Om man tycker att klicker (shaping) är urbota dumt så tror jag att man inte har förstått principen och hur det fungerar…

Zahara
2012-05-03, 08:30

#22 jo jag vet precis hur den fungerar, har tom tränat med den metoden, tycker fortfarande inte om den trotts att jag läst på om den och själv har provat den. Men som jag skrev så säger jag inte att den för den sakens skull inte fungerar för andra och att andra inte ska få tro på den! Utand det är MIN personliga åsikt…

Lilla G
2012-05-03, 09:05

Tro på den? Lät lite märkligt tycker jag. Nästan som att det skulle vara något märkligt eller en religion, hahaha. Om man är bekant med metoden så brukar man inse att det är ett sätt för effektiv inlärning som är svårt att komma i närheten av med traditionell inlärning :-). Vad är det som gör att du inte tycker att shaping är en bra metod?

Zahara
2012-05-03, 10:27

jag gillar inte klickern, tränar liknande med mina fast med ord och positiv belöning och nu i början när de är små med godis, ungefär som jag tränar mina hästar, allt negativt ignoreras och det positiva belönas dock utan klicker, så mycket är liknande som med klickerträning!

men här blir det glada utrop och massa beröm osv i stället för/med klicker.

vet inte riktigt hur jag ska beskriva det! Det är inte shapingen som jag ogillar för den har jag ju till stor del utan den (enligt mig) förbaskade klickern som jag och mina hundar än, inte har gillat ett dugg :) tyvärr så pratar många så intensivt om klickern men glömer bort att det eg är shapingen de borde prata varmt om :)

Hoppas du blev klok på vad jag menar?

Upp till toppen
Annons: