Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 3077 ggr
Zahara
2012-05-23, 21:26

AST med stamtavla vad vet ni...

ni med AST med stam vad vet ni om er som jag inte vet om min?

Jag vet föräldrarnas mentalitet, att de är friska i höfter och knä, allergifria (även far och morföräldrar) Miljön valpen är uppväxt i, vilken mat och vet kontakt den haft, har haft kontakt med valpen sedan vecka ett och kunnat hälsa på ett par gg i veckan och har kunnat följa valpen så den har kännt mig innan den flyttade hem till oss.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
Lilla G
2012-05-23, 21:44

Vad har gjorts för att säkerställa mentaliteten på föräldradjuren till din hund? Hur är det dokumenterat? Hur ser föräldrarnas syskons resultat ut?

Hur avlästets resultatet på hd och knä? Av vem? Hur ser det ut bland föräldrnas syskon?

Det jag vet är tex: Ataxi clear, hd:A ed:0 X Ataxi clear, hd: C ed: 0. Samt rastypiskt utseende

Känd mental status

1a.Kontakt hälsning :   5

1b.Kontakt samarb.  :   5

1c.Kontakt hantering:   5

2a.Lek 1 leklust    :   4

2b.Lek 1 gripande   :   3

2c.Lek 1 grip/dragk :   5

3a 1.Förföljande    :   1

3a 2.Förföljande    :   2

3b 1.Gripande       :   1

3b 2.Gripande       :   1

4.Aktivitet         :   3

5a.Avst.lek intresse:   3

5b.Avst.lek hot/aggr:   1

5c.Avst.lek nyfiken :   4

5d.Avst.lek leklust :   3

5e.Avst.lek samarb. :   3

6a.Överr. rädsla    :   3

6b.Överr. hot/agg   :   1

6c.Överr. nyfikenhet:   5

6d.Överr. kv. rädsla:   1

6e.Överr. kv. intr. :   1

7a.Ljud rädsla      :   1

7b.Ljud nyfikenhet  :   5

7c.Ljud kv. rädsla  :   1

7d.Ljud kv. intresse:   1

8a.Spöken hot/agg   :   2

8b.Spöken kontroll  :   4

8c.Spöken rädsla    :   3

8d.Spöken nyfikenhet:   3

8e.Spöken kontakt   :   4

9a.Lek 2 leklust    :   4

9b.Lek 2 gripande   :   3

10.Skott            :   1

Känd mental status

1a.Kontakt hälsning :   4

1b.Kontakt samarb.  :   4

1c.Kontakt hantering:   4

2a.Lek 1 leklust    :   4

2b.Lek 1 gripande   :   4

2c.Lek 1 grip/dragk :   4

3a 1.Förföljande    :   4

3a 2.Förföljande    :   4

3b 1.Gripande       :   3

3b 2.Gripande       :   4

4.Aktivitet         :   4

5a.Avst.lek intresse:   4

5b.Avst.lek hot/aggr:   1

5c.Avst.lek nyfiken :   2

5d.Avst.lek leklust :   2

5e.Avst.lek samarb. :   3

6a.Överr. rädsla    :   2

6b.Överr. hot/agg   :   2

6c.Överr. nyfikenhet:   2

6d.Överr. kv. rädsla:   1

6e.Överr. kv. intr. :   2

7a.Ljud rädsla      :   4

7b.Ljud nyfikenhet  :   2

7c.Ljud kv. rädsla  :   1

7d.Ljud kv. intresse:   1

8a.Spöken hot/agg   :   3

8b.Spöken kontroll  :   5

8c.Spöken rädsla    :   2

8d.Spöken nyfikenhet:   2

8e.Spöken kontakt   :   4

9a.Lek 2 leklust    :   4

9b.Lek 2 gripande   :   4

10.Skott            :   1

[Madlene]
2012-05-23, 21:47

Veta föräldrarnas mentalitet = Umgås lite med dom, och inte dokumenterat

Tror jag hon menar.

(har redigerat inlägget)

Zahara
2012-05-23, 22:06

de mentaltester som finns i dag tror inte JAG på, hundens mentalitet är ju inte samma år ut och år in, det ändras som vårt beroende på vädre,vind, dagligt humör och annat som händer i deras liv tror JAG.

Jag tror man måste umgås med hunden en längre tid och se den i många olika tilfällen och mentaliteter för att kunna "veta" dess mentalitet…. min tanke om det hela

Lilla G
2012-05-23, 22:15

#3 så du såger teorin om 30% arv 70% miljö, samt att man kan se mönster i ärvd mentalitet? Gjordes Genetica helt i onödan? Ska mh slopas? Hur ska man utvärdera sin avel istället tycker du?

Zahara
2012-05-23, 22:32

#4 ja nästan Skäms Håller på mycket med hästar med och där e jag lika dan, visst finns det genetiska fel som jag absolut inte tycker man ska avla fram! Har själv kastrerat pga det! Men jag tror inte att man kan "planera" hur man får valparna. Jag tror att alla föds "blanka" och att det är miljö,uppväxt,familj, kunskap osv som styr och avgör resultatet. Detta gäller alla djur tror JAG!! Även människor tror jag är likadana. Jag är väl inte emot avel så, vet inte hur jag ska förklara.

Får nog gå över på häst här en sväng. Jag har ett renrsigt sto med fin stam, alla papper ok osv, Om jag skulle avlat på henne så väljer jag inte hingst (pappan) efter stam utan efter hur han är i sin miljö och hur han är att hantera, om han rör sig rent och att han är ren i kroppen (som på hundar har vi ju de olika röntgen och lysningarna)  så att han inte för med sig genetiska fel och benställningar

Finns massa hästar (och hundar) med papper som är totalt idiotiska Men ååååå så fina enligt papper och alla tester….

Detta är nu som JAG tror och tycker och jag säger inte att alla andra har fel :)

Lilla G
2012-05-23, 22:41

Förvånad Det finns ganska mycket forsking i ämnet… Varför tror man då så mycket utan att kolla om det finns belägg för det man tror sig tycka/veta?

Annons:
Zahara
2012-05-23, 22:51

För detta tror JAG! Vissa tror på gud andra inte….

Kom med 100% bevis om att det är så. Tänk så mycket annat de forskat på som visat sig i slutändan vara åt skogen fel!

Lilla G
2012-05-23, 22:59

#7 http://www.adventuredogconference.se/

Återkom gärna med åsikter kring detta sedan så kan vi diskutera vidare :)

Zahara
2012-05-23, 23:03

Grrr, klart jag inte kan se de på min data! sk kolla så for jag kan och diskuterar gärna! jag kan ju ha fel i mitt tänkande, och kanske du tycker jag har lite rätt Flört

Jenna_Nord
2012-05-24, 00:36

Ville bara flika in för undrar..
Att jag tycker samtidigt att de är konstigt hur man i ena sidan helt litar på alla dessa saker som forskats fram och som skk rekommenderar (och andra kennelklubbar i andra länder) med MH och allt möjligt, och sen samtidigt så ser man hur snett det har gått med så många raser (tror vi alla sett dokumentären Pedigree dogs elr var den heter), just på grund av att man går efter alla dessa papper och standarder..

Förlåt om det är OT, kan skapa en ny tråd isåfall Glad

Mvh Jenna

[Madlene]
2012-05-24, 01:15

#10 ska se den nu bara för det :) har inte sätt den.

(http://www.myspace.com/video/vid/44215931)

Olga RW
2012-05-24, 01:26

#10 Extrema exempel finns inom de flesta raser, såväl inom som utanför FCI/SKK. Även inom blandrasaveln.

FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Jenna_Nord
2012-05-24, 02:08

Ja precis.. Vilket ju tyder på att renrasavel inte är mycket bättre.

Jag personligen tycker varken blandrasavel eller renrasavel är bra.

Jag tycker att man borde se hunden för en individ och avla därefter. Låta alla hundar har stamtavla.

Mvh Jenna

Annons:
Lilla G
2012-05-24, 07:38

#5 Låt oss då tänka att det är som du skriver, alla individer föds "blanka" och det som formar individen sedan är enbart miljö och erfarenheter. Det genetiska arvet existerar inte och efter som det heller inte existerar är det då heller inte mätbart. Hur förklarar vi då att en bc spontant gärna vallar? Varför tar man inte en gråhund till det? Vid älgjakten, varför inte en groser? Vad gör att man anväder tax till gryt och inte en tibbe? Kropskonstruktionen är ju snarlik! Vad gör att herden använde en owtjarka istället för en golden? Varför används inte en terrier som apportör och varför ser man inte fler settrar som staket och hangarhundar? Borde polisen rimligtvis inte lika gärna kunna ha pointer istället för malle och farmor borde kunna ha en tysk jaktterrier som sällskapshund?

Zahara
2012-05-24, 08:34

#14 kroppen har vi ju avlat fram och storlek och form får vi ju anpassa efter vad vi "ska ha" hunden till. Farmor kan mycke gärna ha en jaktterrier till sällskap, hade du träffat min jrt så är han en kanon "farmor" hund, men hade aldrig fungerat i jakt! Själv tror jag att man kan använda vilken ras till vilket som. Kanske inte en schäfer till gryt hund men då pga storlek. Utan passar kroppen tror jag inte det är några problem om man bara tränar det.

Idag är det ju så att man ska ha ex schäfer och dobberman till jakt, Golden och labbe e "familjehundarna" jrt och tysk osv till grythund, setter till apport och fågeljakt osv….

Min tanke, vad tycker du om den?

Lilla G
2012-05-24, 09:07

Tanken tycker jag är fin men för mig håller den inte i praktiken. Vad tro du det är som gjort att en specifik ras fått genomslagskraft i vissa användningsområden? Varför används bc till vallning och inte gråhunden? StrileksmTänkessigt bör båda fungera. Nu vill jag att vi diskuterar rent generellt och inte på individnivå :-)

Olga RW
2012-05-24, 10:35

#13 Joho, för du vet och kan ta reda på så mycket mer och kan välja avelsdjur utifrån helt andra premisser än när det kommer till blandrasavel.

Jag tycker också att alla hundar ska ha stamtavla, och en rastillhörighet.

Jenna_Nord
2012-05-24, 11:43

Jo precis, och de är väl de enda vettiga med renrasavel. Att man kan garantera att det inte blir närgående inavel och kan se diverse sjukdomar i andra led. Tack vare det att jag kunde se att min finska lapphund's far var samma hund som hanens farfar, och vi kunde planera en annan hane.

Sen är de klart 10 gånger värre i USA. Men finns ändå sånna som avlar helt fel i Sverige.

Men då är vi helt överenns egentligen, att alla hundar borde ha stamtavla och man borde kunna kolla all avel inom hund.

Mvh Jenna

[Madlene]
2012-05-24, 11:57

#18 tragisk dokumentär.. Allt för lite utställningar.. hemskt!

Jenna_Nord
2012-05-24, 12:26

Ja den är riktigt hemsk :( Kan inte fatta hur de kan gå så långt

Mvh Jenna

Annons:
Kalli
2012-05-24, 14:46

Zahara: Varför valde uppfödaren inte att regristera valparna? Frågar av ren nyfikenhet, om man nu är seriös och lägger ner både tid och pengar på att gör allting annat rätt varför inte regristera valparna och dessutom ge sina köpare möjligheten att ställa ut, göra MH och liknande som i dagsläget främst är för renrasiga regristerade hundar.

I övrigt är det självklart att hundens gener spelar roll, det behövs bara en grundläggande erfarenhet av hundar och egna ögon att se med för att inse. För även om det såklart finns individuella skillnader finns det också tydliga likheter inom en ras och det sträcker sig mycket längre än utseende.

[Madlene]
2012-05-24, 14:51

Har en liten snabb fråga, är det så smart att avla två hundar som båda har C-höft? Har en bekant som köpt en valp från en kennel, kollade upp fadern och modern lite snabbt, båda har C-höft.

Zahara
2012-05-24, 15:29

Jrt var det av ren latehet och idioti från ägarna till föräldrarna. har dragit hela historien i en annan tråd. På min AST kan jag inte svara p åmer än med gissningar, han är köpt av bekanta till oss som har en polsk importerad tik där de inte flyttat över papperna än.(har sett hennes tavla) Detta är lätt det vet jag, men då jag inte bryr mig om tavla på honom då jag inte är avels eller utställnings intresserad så lägger jag inte ner tid på det. Jag vet ju att han är renrasig och föräldrarna "fina" eller vad man ska säga. Detta är ju inte en kennel utan av ett "vanligt" par.

Olga RW
2012-05-24, 16:41

Det spelar väl ingen roll om man har ett kennelnamn eller ej, uppfödare som uppfödare.

Man behöver inte bry sig om tävling och utställning för att köpa en renras. Det räcker med att bry sig om rasen AST.

Kalli
2012-05-24, 17:36

#23: Ren nyfikenhet igen: Är både föräldrarna även testade för Ataxia och med vilket resultat?

Sen är det väl där vi skiljer oss, jag tycker inte att det tyder på en seriös uppfödare att inte "orka bry sig" med att regristera sina valparna. Det är sånt man funderar på och planerar redan innan man tar kullen. Är man intresserad och brinner för "sin" ras borde man engagera sig så pass. Är man inte så engagerad borde man kanske inte avla utan nöja sig med att ha sina hundar till sällskap.

Mischa
2012-05-24, 18:28

Det går heller inte att dra paraleller mellan att avla olika djurslag, jag är ingen hästmänniska men jag har ju märkt ungefär hur "hästfolk" resonerar.

Hästar får liksom ett föl, två i "värsta fall" dessa tar sin lilla tid att föda upp och det är inte allt för sällan som man avlar åt sig själv dvs. behåller fölet.

På hundsidan föder en tik kullar, dessa skall man i huvudsak bli av med efter 8v. då typ alla även tiken är vansinnigt trötta på dom.

Hästar föds upp och korsas mycket efter syfte/användningsområde. Även om avelsdjuren inte delar härstamning så är dom avsedda för ungefär samma sak man matchar efter vad dom skall brukas för man håller därför en jämn linje för vad som mixas (ofta).

På hundsidan finns det få raser numera som ens används/avlas för sitt ursprungsområde. Dom flesta raser ÄR numera hållna som  sällskapshundar dvs ett ganska kravlöst användningsområde och minst lika kravlöst sätt att kunna sålla ut bra avelsdjur på.

Hästraser har varierande mentalitet, precis som kattraser men är mer beroende på typ än enskilda raser.

På hundsidan är det riktigt stora skillnader även mellan besläktade raser, det finns inget djurslag som är så modifierat som just hunden, inte bara utseendemässigt.

Vill man ställa älg så är en berner sennen troligtvis värdelös, vill du valla får så skulle en jack russell terrier troligtvis vilja tugga får, skulle du vilja jaga grävling så lär du inte få ner en sheltie i grytet, absolut inte frivilligt iaf, vill du ha en ren sällskapshund så lär inte malinois vara särskilt lämplig eller trevlig efter ett tag.

Mh som visats i tråden är inget test som bekräftar om din hund är bra eller dålig, det är en utvärdering på hur hunden reagerar i vissa situationer och vad den gör.

En hund som är rädd eller med dåliga nerver kan vara världens bästa sällskapshund sålänge den inte blir utsatt för situationer som den inte klarar av.

≧◔◡◔≦

vallhund
2012-05-24, 22:12

Skickat: tor maj 24, 2012 4:48 pm
Från: vallhund
Till: vallhund

KL (KnappLån, för de som inte förstår mina förkortningar, dvs allmänt svar i tråden)

Alla raser duger inte till vallning, även om de har samma fysiska förutsättningar, anlag nedärvs o de är dessa man avlar på. Bra vallhundar har en medfödd djurkänsla o har ärvt ett speciellt jaksätt från vargarna, dvs man lokaliserar bytet o för det till Alpha "for the kill".

En Borzoi kan aldrig läras valla eftersom deras gener får dem att hetsjaga, lixåm de flesta vinthundar. En jaktform som är förbjuden i Sverige o i många andra länder. Vinthundar är däremot suveräna på LC (Loure Course) jakt efter trasa på kapplöpningar, hur kommer det sig att så få andra raser/individer fungerar för detta?

Oavsett storlek/kroppsbyggnad etc så är det få raser som besitter modet att gå ner i gryt, bra avlade JRTs o Tysken klarar det galant, Tysken är dessutom en utmärkt grishund, vem skulle jaga gris med en vavva, PK, eller valfri miniatyrhund?

De stora herdehundarna, KO, sarplainac, sydrysk orttjavka, maremma etc, hur kommer det sig att de inte fungerar som familjens nallebjörnar? Vad har de i generna som inte andra hundar har? Innan aveln urvattnades för utställning (inte tillräckligt, dessa hundar har inget här att göra) så fick de avlivas när de blev vuxna, dvs ca 4 år, för då kom inte ens fåraherden i närheten av sina djur. En ny valp sattes ut i flocken, fick växa upp med fåren/valfritt djurslag o vaktade dem mot både två o fyrbenta rocdjur, detta ligger i deras gener.

Polis o militär jorden runt behöver hundar med mod, dådkraft o kamp, inte kamp som i kamphund, utan den slags kamp som beskrivs på ett MH. De behöver ett psyke som gör att de klarar av extrema påfrestningar, o sen avreagera sig ganska snabbt så att det inte lämnar negativa reaktioner/minnen i hunden. De skall vara följsamma, men ändå kunna ta självständiga beslut. Visst är det märkligt att tull o polis världen över föredrar sääfrar o mallar? Deras arbete borde väl alla hundar klara av, eftersom hunden inte nedärver någonting?

jag o flera med mig kan säkert orera i dygn om olika raser o vad som nedärvs, vad man behöver veta för att avla

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Annons:
Zahara
2012-05-24, 23:24

#25 mamman är testad och är fri från det pappan är ej testad för det.

Men tänk vilken tur att vi tänker så olika annars hade där funnits massa hundar utan hem eller så hade alla hundar sett likadana ut Glad

#26 jag menade rent pappersmässigt och kroppsgodkännande med tester odyl. Då jag själv inte avlar med hundar får jag använda mig av det jag kan när jag ska försöka förklara hur mina tankar är.

Detta är i alla fall Rasmus,papperslös AST, min lille påg som är köpt som en familjehund, som kommer växa upp med min dotter, bo på landet få massor av kärlek, kunna springa fritt och dyka i gödselstacken när han vill, få träning och mental utmaning och vara en kompis till vår JRT och vem vet, kanske passar han inom någon tävlingsgren med vem vet, det får framtiden utvisa.

Kalli
2012-05-24, 23:49

#28: Jag tror helt tvärtom, om alla tänkt efter mer innan de avlade hade det inte funnits lika många "Amstaff" och andra kamphundrasblandningar utan hem och betydligt färre hundar hade farit illa.

Hur du sen tror att seriösare avel skulle leda till att alla hundar skulle se likadana ut förstår jag inte alls. Menar du att din hund sett annorlunda ut om uppfödaren inte varit för lat för att regristera?

Lilla G
2012-05-24, 23:50

#28 Kul att du har tävlingsambitioner! :)

Det fick dock mig att tänka på ännu en nackdel med att köpa "papperslöst" eller blandras. Man är då mycket mer begränsad när det kommer till tävlingsbiten då man inte får var med och tävla i allt med en blandis.

[Madlene]
2012-05-24, 23:57

#30 Vad får du inte tävla i med en blandis?

vallhund
2012-05-25, 05:20

# 31 alla bruksgrenar t ex.

Zahara, du som är så insatt i det där med utställningar o avel, kan du förklara för en novis på vilket sätt utställningar gjort att BCs ser likadana ut o på vilket sätt det påverkar deras förmåga att valla?

Zahara
2012-05-25, 09:04

det jag menade med att alla skulle set likadana ut i den meningen var ju att om vi alla tänkt och velat lika hade det bara funnits en ras. För alla hade velat ha (EX) en svart labrador. Det var ju lite ironi i det ju :)

#30 tanken inom tävling (om han gillar det ) är lydnad eller agillity, det är de grenar jag gillar. Än är han lydig och snabblärd men man vet ju aldrig när tonåren kommer!

#32 nej tyvärr då det är en ras jag inte är så insatt i.Jrt är jag då jag hållt på med dem ett tag. En grythund och jakt hund som är mycket aktiv och många inte gillar för de är stimmiga och skälliga. Dock har de fel här med! JRT fungerar lika bra som familjehund och soffpotatis, kag har en här hemma, han hade säkert blivit en bra jakthund om jag hade tränat honom till det men i dag e han värdelös som det. Jag har ju format honom sen liten. Och i dag har vi vår jrt-familjehund

Och utställning har jag 0 erfarenhet eller kunskap om och faktist inget intresse heller Skäms

Kalli
2012-05-25, 09:39

#33: Då förstår jag, då missade du nog totalt vad jag ville säga.

Annons:
Amoz
2012-05-30, 20:39

Det man får "erkänna" med ett djur utan stamtavla (händer ju bland alla olika djur sorter vad jag vet), är ju att den klassas som en blandras, oavsett vad man själv vet. För att många egentligen inte vet, skulle jag vilja påstå, om man inte känner uppfödaren och den säger "Jodå! De är 100%" hur ska man då veta oavsett?
Min fråga är snarare, varför ta en utan stamtavla i stället för en med? Det vanliga svaret på det har jag sett i affären där jag bor, på en annons, de är billigare. Tyvärr leder ju detta även till att vissa kanske inte borde ha den hunden alls, vilket jag också vet några här som har köpt från just den personen som säljer papperslösa här.

Du sköter säkerligen din hund bra och det är inte så att jag säger att "Alla utan stamtavla tar dålig hand om hundarna" eller så, folk som köper med stamtavla ska inte heller alltid ha men jag tror att risken är större då hunden är billigare. Och du kan likaväl ha köpt från den personen för att du känner den, så klart. Det viktigaste är ju just hur du tar hand om din hund och hur din hund är. Samtidigt tycker jag att man gärna hellre ska stödja de som avlar och sköter det med stamtavlor och sådant, då man kan ställa högre krav på sådana uppfödare.

Lydnad är dock en bruksgren och mins jag inte fel är det bara hundar med stamtavlor som får tävla, däremot kan du ju alltid träna det så mycket du vill. Tror nog det görs mindre inofeciella tävlingar också.

vallhund
2012-05-31, 00:18

Nej, lydnad är inte en bruksgren, den är öppen för alla raser + blandisar med tävlingslicens.

Upp till toppen
Annons: