Annons:
Etikett17-sajten
Läst 3618 ggr
Fjordell
2012-05-23 21:21

Återigen...

Mitt mål med sajten var att få ett trevligt forum där alla ska känna sig välkomna att delta. Det har blivit ett totalt misslyckande. Stämningen i de flesta trådarna är väldigt tråkig, och hur mycket jag än försöker få kontakt med er att ni ska hålla er till trådarnas ämne, så funkar det inte. Vi är inte ute efter påhopp eller irrelevanta frågor.

Har någon dragit igång en tråd om ett visst ämne, ja då är det det ämnet vi ska diskutera. Vill man diskutera något som inte hör till, så är det enkelt - starta egen tråd.

Min vädjan till er alla - snälla försök att hålla en god ton, och hoppa inte på folk bara för att ni inte delar en åsikt. Ni får skriva precis vad ni tycker, men det innebär inte att man måste tappa humöret och vara otrevlig.

Jag har fullt upp i min vardag, så jag börjar bli ganska trött på att vakta över era inlägg som en hök, det är inte kul för er, och det är definitivt inte kul för mig. Om det inte blir bättre snart så vet jag inte vad jag ska göra längre. Till och med jag själv som är Sajtvärd börjar känna obehag varje gång jag kommer in här…

Så snälla, försök nu att hålla er i skinnet, för allas bästa!

Annons:
Zahara
2012-05-23 22:08
#1

själv ger jag sajten en chans till sen struntar jag i den, känner mig inte alls välkommen här!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Fjordell
2012-05-23 22:17
#2

Jag känner verkligen med dig… Jag vill själv nästan bara ge upp. Blir bara på dåligt humör när jag är här inne, det är verkligen jättetrist. Obestämd

Zahara
2012-05-23 22:21
#3

ja just nu känns det som att alla inlägg måste man hoppa på någon och trycka ner vad man själv tycker. Själv är jag öppen och lyssnar gärna på andra men blir bara arg om de ska trycka ner det i halsen på mig!

Sen att det finns många som inte accepterar att det fins de som inte bryr sig om papper utan som älskar sin "blandras" lika mycket för det. Kanske skulle ha en ASTutanstamtavla.ifokus.se Tungan ute

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Lilla G
2012-05-23 22:35
#4

Jag tycker också att det är grymt jobbigt här ibland…

Förstår inte varför folk ska göra anspråk på ett rasnamn, när det är en blandras man har? Måste vara en himmla tur att över 100 års selektivt avelsarbete gjort så folk sedan kan sno rasnamnet och pissa på det och blanda raser hej vilt. Om det inte hade skapats raser, vad skulle man då annars blanda?

Sedan detta ointresse för allt annat än att känna sig kränkt?

Så fort man försöker att ge sin syn på saker eller delge fakta så är man elak och ondsint!

Då förtrycker man tydligen folk, har dålig attityd, är taskig mm,mm

Vad är det för fel? Hur tror ni det känns?

Olga RW
2012-05-23 22:38
#5

#4

+1 på det där, Jenny!!!

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Olga RW
2012-05-23 22:40
#6

Jag hoppades också på att det var en sida för rasintresserade, men det visar sig gång på gång att det är rasOintresse som dominerar Rynkar på näsan

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Annons:
Zahara
2012-05-23 22:47
#7

Så vi (ex jag) som har en 100% renrasig AST utan papper (jag jag vet att han e rensrasig orkar inte dra hela alltet här hur nu) ska alltså säga att jag har en blandras?

Samma med min JRT?

Varför har bara ni med papper på era hundar rätt till att använda rasnamnet? Idioti enligt mig!

Sen finns här många som inte delger fakta (tar gärna emot fakta för man är aldrig färdiglärd) utan trycker ner det och i princip talar om för folk att tycker du inte som jag är du dum ihuvudet. DET gillar inte jag.

Jag tycker alla ska få tycka tänka och tro som de vill!

Det med selektiv avel tycker många(du ex) är bra medans många (jag ex) tycker är mindre bra pga oika saker.

Sen finns det stolpskott inom alla raser (hundägare) tyvärr men det gäller både med och utan papper det med!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Fjordell
2012-05-23 22:55
#8

Jag måste ju tillägga att den här sajten är tillägnad rasen och dess intresserade. Men samtidigt vill man ju inte välja bort medlemmar bara för att de råkar ha en blandras.

Sedan tycker ju dock jag att exempelvis en hund som är en blandning mellan rottweiler och amstaff, inte är en amstaff - det är en blandras. Ja, rasens namn missbrukas något så brutalt… Jag ser inget fel i att äga en blandrashund, jag har själv två stycken (däremot så har ingen av dem amstaff i sig), men jag tycker inte att man ska tipsa andra om att köpa en blandras, för många blandningar är rent ut sagt farliga även om man inte ser det på en 8 veckor gammal valp.

Gillar man rasen AST så köper man en rasren sådan, istället för att stötta den oseriösa blandrasaveln.

Jag kan och vill inte bannlysa medlemmar som har blandraser, för vi delar fortfarande samma intresse, - våra hundar. Men för att ingen ska behöva känna sig illa till mods på sajten så måste vi respektera varandras åsikter.

Olga RW
2012-05-23 23:00
#9

Fast jag upplever som att det är oftare åt andra hållet - *kommer du och skriver relevant fakta som inte passar min verklighet är du en bitter och elak människa som är ute efter att trycka ner folk, du får inte heller ställa frågor jag tycker är jobbiga och inte kan svara på, för då är det du som har taskig attityd*

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Zahara
2012-05-23 23:01
#10

KOmmer följa de trådar jag lagt in ett par dagar men jag tackar dig Fjordell för att du försökt göra ett trevligt AST forum, tyvärr är ni nu en medlem mindre!

Jag betackar mig för otrevligheterna och diktaturen här och koncentrerar mig på min AST utan papper som i mina ögon är 100gg finare än era. (och för att vara lite barnslig som vissa andra lägger jag till )SÅ det så!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Fjordell
2012-05-23 23:01
#11

#7 Jag tycker absolut inte att du ska behöva kalla hunden blandras just därför, men i mångas ögon är en papperslös hund en blandras, och då får man acceptera det. Jag tror att många som har problem med det har svårt att förstå varför man inte bara köper en valp med stamtavla ifrån en seriös uppfödare. Vilka fördelar finns det med att köpa en papperslös hund? Så länge det inte handlar om hemlösa djur, så förstår jag det faktiskt inte. Men, samtidigt så respekterar jag andra människors val, och klankar inte ner på dem. Man bör och ska visa respekt för andra medlemmar, vare sig de har en hund med stamtavla eller ej.

Fjordell
2012-05-23 23:03
#12

#9 Jag håller faktiskt med.

[Madlene]
2012-05-23 23:05
#13

Så det handlar om utseendet ändå.

Annons:
Zahara
2012-05-23 23:10
#14

Själv har jag inget emot att mina hundar kallas blandraser, vill jag kan jag bevisa att de inte är det. det jag inte gillar här är att om man inte är avel och stam intresserad har man inget som är vettigt och säga.

Olga: Det som är fakta är inte alltid rätt, (om du inte har 100% bevis) Och andra har rätt att tro som de själv vill.

Ta hundträning ex. klicker eller inte Cesar Milan eller inte.

Men tror många skriver inlägg utan att tänka på hur andra läser det! Jag pängterar ofta att det är så JAG ser på det eller tror sen om ni/de vill eller tycker samma är upp till dem.

Själv gillar jag inte dagens avel inom någon djur art men det betyder inte att jag har rätt! Men det är så jag tycker och tror.

Hoppas ni förstår hur jag tänker…

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

[Madlene]
2012-05-23 23:11
#15

#14 varför gillar du inte dagens avel? Obestämd

Zahara
2012-05-23 23:15
#16

#15 för att folk stirrar sig blinda på papper och glömmer djuren (nu menar jag inte alla men tyvärr många) och avlar på djur som inte borde avlas på bara för de har fina papper! Fina papper är inte det samma som ett bra djur….

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

[Madlene]
2012-05-23 23:19
#17

#16 Men.. "Fina" eller "inte fina" papper, så är det ägarnas fel vad som avlas på. Har djuret "fina" papper, så är de ju helt OK att avla på det om man nu vill det. Dom har ju inte "fina" papper om djuret är dåligt på något sätt. rätta mig om jag har fel.

Och om det är någon som stirrar sig blint, så är de ägare som ser sina hundar som fina avels djur, och ska avla fram fina hundar bara för att dom är fina.. och inget mer.

Zahara
2012-05-23 23:29
#18

#17 nu ger jag mig in på häst avel då jag är mer insatt där men gissar att det är samma på hundar.

Ta en hingst (hane) som gått igenom  en hingstprovning (ett svårt test som inte många klarar) och blir godkännd för avel inom rasen och ger rasrena hästar. Den hingsten kan lämna avkommor med dåliga ben tex och hingsten själv är totalt ohanterbar och psykiskt ostabil.

Hingsten som inte gått genom testet ger fina friska avkommor och är trevlig att hantera och har ett bra psyke.

Här väljer de som ska avla inom rasen den av ovanstående som har "fina" papper för att de själv ska få "fina" papper trotts att slutresultatet inte blir det bästa, det är här jag inte hänger med. Jag hade hellre valt en bra avkomma från den utan papper än en mindre bra med papper bara för att jag ska ha "fina" papper.

Hängde du med i min tanke?

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Olga RW
2012-05-23 23:34
#19

#18 Man behöver väl inte avla på någon av hingstarna i ditt exempel? Ger hingsten/hanen skräp bör hans avelskarriär ta slut omgående. Klarar inte hingsten/hanen testerna så finns det en anledning till detta, och så ska han inte heller gå i avel. Man behöver inte välja mellan pest och kolera!

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Zahara
2012-05-23 23:40
#20

#19 håller med dig där men tyvärr e ju inte verkligheten så utan många stirrar sig blint på papprerna Rynkar på näsan

Om du har en hund med papper som är frisk kroppsligen men kanske inte passar psykiskt så kan du ju fortfarande avla för du har "fina" papper. och många tik ägare avlar gärna med den just för att den har "fina" papper…

Har själv haft hane som varit exemplarisk utseendemässigt och med ytterst fin stam (ej hund) men som jag valde att kastrera då vi mistänkte gen fel. Men jag kunde lika gärna avlat på honom då han hade "fina" papper och är mycket fin i utseende och psyke. Här är vårt ansvar som inte fungerar till 100% därav mitt ogillande till aveln idag…

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
Olga RW
2012-05-23 23:47
#21

Man måste se till helheten, att det finns härstamningsbevis ska vara en självklarhet. Definitionen av "fin" kan ju också variera. Det jag tycker är bra kanske en annan inte gillar och vice versa.

Jag vet också hur det är, har själv valt att lägga ner avelsplaner på 3 hundar. Har även ett par sällskapshundar hemma som kommer aldrig gå i avel.

Det är inte enbart stamtavlan som gör hunden, det är hundarna i stamtavlan och individen i sig som gör den avelsvärd eller ej.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Jenna_Nord
2012-05-24 00:39
#22

Inte orkat läsa alla inlägg. Kanske gör de imorgon..

Men helt ärligt, om alla vi "blandrasägare" hade varit inaktiva så hade det inte hänt särskilt mycket här inne.

Mvh Jenna

Fjordell
2012-05-24 00:42
#23

#22 Precis. Större delen av medlemmarna här har blandraser, och det är inget fel med det. Det som är trist är att personer som ger sig in i diskussioner inte vill/kan argumentera för sin sak, och slänger då istället ur sig en massa onödigheter…

Olga RW
2012-05-24 00:52
#24

Jag brukar inte ha större lust att skriva här öht då när folk får slut på argumenten börjar dem störa sig på att min signatur är lång, på att jag äger en Ataxi Affected hund osv. Många potentiellt intressanta (iaf för mig) diskussioner dör ut pga helt onödiga kommentarer och anklagelser om påhopp hit och dit. Om inte många här tog allt så personligt hade det varit trevligare att diskutera och man hade sluppit så mycket OT och tjaffs och hot om att man går ur forumet.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Zahara
2012-05-24 08:39
#25

#21 håller med dig helt där, att pappert inte gör hunden. Problemet i dag är att för många (de flesta tror jag) Gör pappert hunden!

Jag hade inte tänkt avla på mina hundar, inte därför jag köpt dem. Men jag säger inte heller att jag aldrig skulle ta en kull på dem. Har haft funderingar med min jrt om jag skulle trilla över rätt tik. I så fall för att jag vill ha en avkomma av honom då han för mig är en sådan underbar hund och inte för att tjäna pengar på det.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Susanna_w
2012-05-28 07:58
#26

Jag har inte en renrasig Amstaff utan en Ambull med lite amstaff i men inte går jag och säger att det är en amstaff eller något annat, har heller inte läst eller hört någonsin att rasnamnet missbrukas.. Sitter här för amstaffen intresserar mig och må ingen säga något annat. Har man en hundras utan papper så säger man: "Jag har den här rasen, dock utan papper", men då blir det ju alltid tjaffs, och vad ska man säga då? För det är ju faktiskt ingen blandras och jag tycker heller inte att man ska behöva säga det då bara för att folk med renrasiga hundar med papper anser det.

-"Jag har en blandras."

-"Jaha vilka raser är det i?"

-"Amstaff"..

Jag skriver inte mycket på denna sidan dock läser jag en hel del. Problemet är dessa Allvetare, som vet allt, kan allt och har aldrig fel! Frågar folk någonting dom vill veta (ingen kan allt och alla levde i ovisshet en gång i tiden) tycker jag att när dessa människor svarar är det ett tonfall som inte är särskilt trevligt. Man bör tänka på hur man skriver och att alla faktiskt inte kan allt, alla har gjort fel någon gång. Och man kan inte allt om någonting. Eller dom som inte kan någonting och har eller håller på att göra något fel och någon antyder detta så blir det väldigt dålig stämning..

Folk är fruktansvärt dålig på att ta kritik men även dåliga på att ge.

Tycker även det är synd när vuxna människor sitter här på forumet och trycker ner och är extremt tykna i tonen precis som pubertala tonåringar. Och sen tycker att det är helt okej att bete sig och skriva hur som helst! Väx upp!

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Jenna_Nord
2012-05-28 08:09
#27

#26
Kunde inte sagt de bättre själv Glad

Mvh Jenna

Annons:
Susanna_w
2012-05-28 10:30
#28

Lite tillägg.

Det som är en självklarhet för vissa är en oklarhet för andra, tänk på det

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Fjordell
2012-05-28 12:49
#29

Bra skrivet, Susanna_w!

[Kathja]1
2012-06-03 21:54
#30

Skulle vilja inflika en kommentar vad det gäller detta med avel och hundar med stamtavla och hundar utan, här sk blandisar.

Min egen erfarenhet är att en hund med stamtavla inte behöver vara den bästa! Vi har en Amstaff utan tavla, sk blandis här inne, hans föräldrar kommer från Norge därför är han utan tavla och vi har inte brytt oss om processen det är att regga honom. Vi har även en Schäfer med fina tavla och en Staffe med fina tavla.

Schäfern, en gammal going, har höftfel, ett fel som var missat på hans fina pappa. Nu har han hängt med oss i 10 år och det funkar ganska bra för honom.

Vår Staffetik kommer från en ansedd uppfödare med fina meriter, och hon är labil, dominant och rädd. Har ärftliga fettknutor lite här och där, och en sjukdom jag nu inte minns vad den heter men som oxå är ärftlig som ger som bölder mellan tårna. Så där finns det meriter och fina papper och hon är den värsta kombinationen - dominat och rädd och har fysiska defekter. Med henne har vi fått jobba. Men hon är värsta goingen och världen charmtroll.

Vår Amstaff av Norsk härkomst är guld! Inte ett fysiskt fel på honom och med ett otroligt trevligt lynne.

Så mitt empiriska underlag säger att fina papper och meriter inte garantera en fin hund. Och för mig är det viktigast, att ha en fin, frisk och trevlig hund - med eller utan papper.

Lilla G
2012-06-03 22:04
#31

#30 Vad är fina papper? och hur menar du med det här -Schäfern, en gammal going, har höftfel, ett fel som var missat på hans fina pappa.

Vad hade dom missat på hans pappa?

[Kathja]1
2012-06-03 22:10
#32

Med fina papper menar jag stamtavla med meriterade föräldrar osv. Och de hade missat på hans pappa att han bar på ett höftfel, utan att ha fel på sina höfter själv.

Kalli
2012-06-03 22:29
#33

#30: Tre hundar är knappast ett bra underlag för en empirisk studie. Dessutom är det djur vi talar om, levande individer, ingen kan garantera ett 100% lyckat resultat av sin avel. Det finns ingen vettig anledning att inte regristera valparna om det är möjligt, bara dåliga ursäkter.

I övrigt tror jag inte att någon anser att hundar utan stamtavla eller blandraser för den delen behöver vara sämre hundar, det är väl frågan om vilken avel man vill stödja och det gäller ju oseriösa renrasiga hunduppfödare också.

Igår kom det in 18 "Amstaffs" som var till salu på Blocket, ingen hade stamtavla men flera var såklart "renrasiga". Tror du att det finns en marknad för alla? I och med att 1/3 av alla hundar som Hundstallet omplacerar är sk. "Amstaffs"skulle jag svara nej på den frågan.

[Kathja]1
2012-06-03 22:35
#34

#33 Det vet väl jag oxå att tre hundar inte räcker som en studie, och det var inte det jag menade heller, var lite mer som ett skämt att använda det ordet. Jag har nog med kunskap för att veta att det empiriska underlaget inte är stort nog för att vederhäfta detta som fakta. Ville bara komma med en reflektion efter att ha läst tråden. Tänkte att det var meningen att man skulle det.

Annons:
Kalli
2012-06-03 22:42
#35

#34: Det står dig såklart fritt, jag har inte sagt annat utan bara kommit med min egen reflektion angående att  försvara oseriös avel med: men min hund är minsann så söt/snäll/frisk/underbar eller annat ointressant superlativ.

Så bara för att din hund är underbar (vilket jag är säker på att han är) tycker du att det är en bra idé att uppfödare strunta i att regristera sina valpar? I så fall kan man ju lika gärna lägga ner arbetet med olika raser? För ingen kommer ju ändå ha en aning om vad de egentligen köper mer än att gå på uppfödarens hedersord? Om man älskar en ras, är man inte mer intresserad av den än så?

[Kathja]1
2012-06-03 22:48
#36

# 35  -Jag tror att jag måste ha uttryckt mig luddigt. Det jag ville få fram var att en stamtavla inte alltid garanterar en frisk (till kropp och lynne) hund. Inget annat. Försvarar ingen, och hoppar inte heller på någon. Jag har noll ras-intresse, noll intresse i avel, meriter osv - så den diskussionen ger jag mig inte in i, har för lite kunskap. Men spontant tänker jag att det kan ju vara bra att det finns både och - reggade, rasäkta hundar för dem där det är vikigt och blandisar för de som är intresserade av annat.

Kalli
2012-06-03 22:55
#37

#36: Ingen har påstått att det finns några garantier heller, det är livs levande djur vi talar om. Däremot är det såklart mindre risk att en hund från en uppfödare som Ataxia-testar sina hundar har Ataxia än valfri blandrasuppfödare som oftast inte testar sina djur alls. Sen finns det ju renrasiga uppfödare som avlar på dåliga HD-resultat och de är såklart inte ett dugg bättre än valfri annan uppfödare som inte bryr sig om att kolla upp HD-graden. Allt som är renrasigt med stamtavla är inte seriös avel om det måste kan också tänka på.

Rent spontant förstår jag inte meningen "för de som är intresserad av annat". Vad för annat kan man vara intresserad av som inte fungerar om man köper en renrasiga regristerad hund? Förutom att stödja en seriös uppfödare? Eller att spara lite pengar på inköp och inte behöva utstå en lika nogrann granskning från en seriös uppfödare som bryr sig om var valpen hamnar.

[Kathja]1
2012-06-03 23:01
#38

# 37 Det kan väl finnas en massa skäl till varför man köper en blandrashund, eller en oreggad hund! Vi köpte vår Holger (oreggad Amstaff) därför att det var så beklämmande att hitta honom och hans kullsyskon i ett garage, utan mamma och kärlek.

Jenna_Nord
2012-06-03 23:06
#39

#37
Tycker att man drar alla blandrasuppfödare över samma kant när du skriver saker som "inte behöva utstå en lika nogrann granskning från en seriös uppfödare som bryr sig om var valpen hamnar."

Trots att min hund är papperlös så var min "uppfödare" extremt noga med var valparna hamnade. Har även skrivit kontrakt på att ifall något skulle hända eller om jag inte längre vill ha kvar henne så går hunden tillbaka till dom så att dom kan omplacera den själva. För att vara 100% säker på att deras valpar aldrig kommer i fel händer eller "försvinner".

De om nåt tycker jag är väldigt seriöst!

Mvh Jenna

vallhund
2012-06-04 01:15
#40

# 38

Vad bra då att ni betalade den sk uppfödaren för valpen, då har denne all anledning att fortsätta att ta fram valpar.

Vad gäller schäfern o HD så är det aldrig någongaranti, det är en polygen nedärvning så man kan aldrig veta vad en HD fri hund lämnar efter sig.

Staffen har förmodligen furunkulos, det får man ju undersöka själv bakåt i stamtavlan för att se om det finns i släkten. "Bra papper" är mer än utställningsresultat.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Susanna_w
2012-06-04 07:50
#41

Är det inte lite OT nu?

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Annons:
vallhund
2012-06-04 09:45
#42

# 41

Väldigt!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
2012-06-04 10:06
#43

# 39

Ett sådant avtal är trevligt, men det är bara bindande för uppfödaren, inte för valpköparen.

Dags att starta en ny tråd om blandis/renras o vad som är seriös avel o inte?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Jenna_Nord
2012-06-04 10:59
#44

Självklart är det bindande. Varför skulle det inte vara det?

Mvh Jenna

SheViper
2012-06-04 11:22
#45

Vilken tur att den här tråden låg överst när jag anslöt mig till amstaff sent igår. Först fick jag så negativa vibbar att jag tänkte trycka bort den som favorit igen, men varför ska jag låta andra ta min energi?

Jag kom hit för att söka information om amstaff. Har själv bara en Cane Corso-hane med stambok samt en räddningshund från Polisen (antagligen blandras).

Jag stannar och hoppas att stämningen blir bättre, jag tror nämligen att jag kan finna massor av nyttiga trådar här :) Klappa om era 4-benta :)

Om du alltid finner fel hos andra, så kanske det är dags att rannsaka dig själv!

Kalli
2012-06-04 14:49
#46

#38: Och där har vi det igen, din hund kan som sagt vara helt underbar, men aveln bakom är bevisligen förkastlig. Alltså, jag förstår behovet av att "rädda" en hund men man kan inte köpa alla valpar det är synd om. Då är det mycket bättre att försöka komma åt kärnan till problemet, nämligen den oseriösa aveln. Och det gör man delvis genom att inte stödja såna uppfödare med pengar (förhoppningsvis fick du valpen gratis). Många av oss som faktiskt har ett intresse för rasen försöker också göra det genom att informera andra om att inte stödja den aveln.

Tillgång och efterfrågan, om efterfrågan på oregristerade hundar oavsett om de är blandraser eller s.k. renrasiga utan papper kommer den avel där människor håller valparna ensamma i ett garage utan sin mamma minska. Du säger ju dessutom att en frisk hund är det viktigaste för dig, inte papperet, vad gjorde denna fantastiska uppfödare för att säkerställa att valparna skulle bli friska? Vad hade föräldrarna för HD/AD-resultat? För Ataxia-status? Vilka dokument fick du se för att förvissa dig om att hunden var renrasig?

#39/44: Ja, jag generealiserar. Därför att det till stor del är så det ser ut. Om din uppfödare är så seriös behöver du inte ta åt dig, de kanske är det gyllende undantaget förutom det faktum att de inte var tillräckligt intresserade av "sin" ras för att regristrera valparna.

När det gäller avtal är det som Vallhund säger, säljaren kan inte avtala om saker som är negativa för kosumenten. Däremot kan man avtala om bättre villkor, ex. möjligheten att lämna tillbaka hunden. Sålt är sålt och kommer aldrig tillbaka som ordspråket heter och det ligger en viss saninng i det. Jag kan ex. inte heller om jag säljer min diskmaskin avtala om att när den går sönder inte får slängas utan ska lämnas tillbaka till mig.

"De vanligaste avtalen om till exempel köp av varor och tjänster är reglerade i tvingande konsumentskyddande lagstiftning. Att lagarna är tvingande till konsumentens förmån innebär att företaget inte kan ge konsumenten sämre villkor än vad lagen säger. Ett villkor som är sämre för konsumenten än reglerna i konsumentköplagen är inte bindande för konsumenten."

http://www.konsumentverket.se/foretagare/Avtal/Att-inga-avtal/

Strumpan
2012-06-04 15:26
#47

Är inte de flesta inlägg väldigt ot? Tråden handlade väl om den tråkiga attityden här inne? Som trots allt fortsätter…

Mvh Jenny

vallhund
2012-06-04 15:45
#48

Det känns fel att låsa en tråd där jag själv bidragit till OT, har väntat på Fjordell, men nu låser jag tråden o så får vi ta nya tag med alla de frågor som kommit upp.

En tråd per fråga, tack!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: