Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 4422 ggr
Fjordell
2012-05-01 01:48

Amstaff - lättlärd?

Tänkte kolla lite bland er som har en eller flera amstaffar, är det lätt att dressera dem/lära in nya kommandon? Jag undrar eftersom jag träffat så många amstaffar som är väldigt svåra att dressera och verkligen kräver tonvis med tålamod, medan min egen kille är fruktansvärt klok och lättlärd. Alla tricks och kommandon jag hittills lärt honom har han lärt sig i princip på en gång.

Ni som svarar kan gärna nämna om det är en renrasig eller blandras det handlar om, och isåfall vilka raser som finns i den. Glad

Annons:
MiaLisaSofi
2012-05-01 09:15
#1

Mina två (renrasiga) är totalt olika när det kommer till denna fråga.

Dewi, 2år, har alltid varit otroligt svårmotiverad och haft väldigt lite intresse av att lära sig nya saker. Jag började t ex med ett nytt trick med henne i höstas och hon hade inte fattat helt efter 4 månader så jag lade just det tricket på hyllan ett tag. haha

Nero, snart 9 månader, är otroligt lättlärd när det kommer till tricks och träning. Han är lättmotiverad och älskar när klickern är framme. Oftast låter jag honom bjuda på beteenden när vi klickar, men de gånger jag försöker lära honom nya trick så lär han sig väldigt snabbt. Han är riktigt rolig att jobba med. :D

Gluskap
2012-05-01 09:56
#2

Nadja är väldigt envis i många sammanhang, men ändå lättlärd och arbetsvillig, hon är 4-årig amstaff.

Har aldrig haft en mer tålamodsprövande hond än min lilla gris :)

LisenN
2012-05-01 10:25
#3

Jag har 2 kullsyskon hane+tik som är amstaff/ambull.

Hanen är sjukt sammarbetsvillig, tjatar om att träna och lär sig snabbare än någon annan hund jag tränat.

Tiken däremot är den mest korkade jag träffat Flört Hon vill jobba och tycker det är kul men allt har tagit väldigt lång tid att lära in.

Det kan mycket väl bero på att hon är allergisk och hade klåda sitt första år i livet. Nu hyposensibiliseras hon och jag tycker hon blivit liiite smartare sedan klådan försvann men hon är inte i närheten av sin bror när det gäller inlärning.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

[Madlene]
2012-05-01 10:59
#4

Lättlärda tycker jag att dom är.

Gluskap
2012-05-01 21:21
#5

#2
Hehe hund ska det naturligtvis stå :)

theraphosa
2012-05-02 09:53
#6

Min (amstaff/staffe) är svår lärd. Hon tappar fokus snabbt, förstår inte alltid vad man vill och tar inte åt sig. Och om man gör trix med henne så kan hon bli uppspelt och lägga sig ner när jag säger sitt osv…

Jag tror att det har med gener att göra som på vilken hundras som helst. Avlar man på individer som är nerviga och inte är villiga att lära sig så får man liknande avkomma. På samma sätt som om man avlar på villiga och lättlärda individer med stadigt psyke så får man sådan avkomma.


Annons:
[Madlene]
2012-05-02 12:00
#7

#6 hahaha de där känner jag igen, de där med att dom blir lite smått uppspelta och lägger sig ner istället :) Så är de här med, förstår lillen inte vad man vill så lägger han sig ner och tittar på en typ "är jag duktig nu?" :P

Lilla G
2012-05-02 22:28
#8

#6 och #7 Det ni saknar då är signalkontroll samt att hunden bjuder på ett beteende som ofta görs/ lönar sig.

[Madlene]
2012-05-02 22:34
#9

#8 Du kan inte ha mer fel. Försöker jag lära min hund något nytt tricks och han inte förstår vad jag menar så gör han detta, inte annars. Inget fel i det. absolut inte något man saknar.

[Madlene]
2012-05-02 22:43
#10

#8 mena inte att låta otrevlig eller något.

theraphosa
2012-05-02 23:13
#11

#8 så du känner min hund?


Lilla G
2012-05-03 05:44
#12

#9 Jag trode att det var när hunden är uppspelt under vanlig träning och inte under inlärning av något nytt. Dock så bjuder han ett beteende som lönat sig tidigare och som du skriver inget fel i det. Trevligt med spontana hundar som försöker att lista ut vad man vill :)

#11 Nej, jag utgår från det du skriver :)

theraphosa
2012-05-03 10:23
#13

#12 Exakt, och jag skrivet att min hund inte är lättlärd och då är de så ;)


Annons:
[Madlene]
2012-05-03 10:41
#14

#12 Nej, jag menar såklart under inlärning av något nytt. Det ÄR inget fel i det. Man tillrättarvisar hunden och fortsätter.

Jag syftar på inlärning av lite svårare grejer. Inte sitt, ligg, tass, gå fint eller så, T.ex försökte få hunden att visa tänderna och det förstod han inte alls. Därav la han sig på rygg och bara glodde. Inget som lönat sig för jag går bara därifrån.

vallhund
2012-05-03 11:12
#15

# 14

Varför skall man tillrättavisa en hund som inte kan ett moment? den kan ju inte veta att den gör fel eftersom den inte vet vad som förväntas av den.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lilla G
2012-05-03 11:30
#16

Jag har iaf lättlärda hundar :-). Klickade in tandvisnin på min 6 månaders grabb och hans syster på ca 5 min vardera på ringträningen förra veckan. Duktiga barn det

Jenna_Nord
2012-05-03 11:31
#17

Jag lärde in skämmas på min lapphund för några veckor sedan. Sen dess är det de första hon gör när jag tar fram klickern. Tassen åker fort upp på nosen osså väntar hon på belöning :) Men det är ju kul då hon försöker lista ut vad hon ska göra och kommer ihåg beteendet själv. Så i början av träningen brukar jag säga skäms för att hon ska göra rätt i början och bli lite taggad + att förstärka kommando-ordet. Sen övergår jag till något som hon kan (tex, sitt, sitt fint, ligg, vacker tass). Då glömmer hon av att hon måste "skämmas" för att få godis och de är lättare att lära in något nytt efter det :)

Ett tips istället för att bara gå där ifrån för att hunden erbjuder fel. Det kan ju leda till att hunden inte alls tycker klicker är roligt, för matte går ju bara..

Mvh Jenna

[Madlene]
2012-05-03 12:39
#18

#15 du skojar? så om min hund gör fel, ska jag inte tillrättavisa honom? jag ska bara låta de vara enligt dig då? seriöst.. man måste fortsätta tills han gör rätt, för sedan sitter det ;) jag gör vad jag vill med min hund och det lönar sig :)

[Madlene]
2012-05-03 12:40
#19

#17 håller med dig, men det har gett resultat här att jag bara går ifrån, då följer han efter och är skit glad och verkligen VILL veta vad jag vill, och efter 3-4 gånger så förstår han och då går de hur bra som helst, både utomhus och inomhus :)

[Madlene]
2012-05-03 12:42
#20

#17 och detta var bara när jag skulle lära honom att sitta fint bredvid mig, då la han bara sig bredvid mig och kollade, när jag gick ifrån så kom han efter :) och nu sitter det som smack.

Annons:
Gluskap
2012-05-04 17:03
#21

#18
Jag anser iaf att man inte ska tillrättavisa i denna situationen, ignorera felen och belöna det rätta beteendet. Men det är vad jag anser, andra gör vad de tycker är bäst :)

[Madlene]
2012-05-04 17:12
#22

#21 läs #19 & #20

Tillrättvisa = Går därifrån, att gå därifrån är ett sätt att ignorera.

Fjordell
2012-05-04 17:32
#23

#22 Ah, du menar så. Jag tror de flesta här tolkar "tillrättavisning" som att man "fyar" eller något i den stilen :)

[Madlene]
2012-05-04 17:57
#24

#23 Märkte det. Det är ju en tillrättavisning, Jag går inte därifrån och avslutar övningen, Utan blir alltid förföljd av en vovve som vill lära sig :/ Det ska inte leda till underkastelse utan till förståelse för vovven. Sen finns det såklart "fyande" tillrättavisande.

[Madlene]
2012-05-04 18:00
#25

Tillrättavisning betyder - Att visa någon tillrätta, att leda någon rätt.

Bestraffning betyder - Straffa någon för den den gjort. En bestraffning ska också avskräcka individen att inte göra om det. Men en bestraffning ska också avskräckas från att göra fel.

Hittade detta på google någonstans, Lite såhär jag menar.

Fjordell
2012-05-04 18:04
#26

Ja, förstår hur du tänker :) Det är lätt att misstolka, beroende på hur man uttrycker sig. Nåväl, ingen skada skedd :D

[Madlene]
2012-05-04 18:05
#27

#26 Nej precis,ingen skada skedd :D

Annons:
vallhund
2012-05-05 04:02
#28

# 25 Det blir lite svårt att förstå när du inte använder dig av gängse terminologi.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Madlene]
2012-05-05 09:24
#29

#28 förstår inte vad du menar ;)

Bellasmatte
2012-06-16 11:34
#30

min första amstaff var envis och han lärde sig, efter rätt lång tid, de grundläggande komandona. Han var helt enkelt inte intresserad av att träna "tricks" så som rulla runt, kryp osv. Han tyckte nog att han hade bättre saker att ägna sitt liv åt. Nu finns tyvärr inte min gosse kvar hos oss :(

Damen jag har nu är otroligt lättlärd och älskar att lära sig nya saker. Det mesta hon kan har hon lärt sig med en gång och hon har även lärt sig saker själv så som loss (har jag aldrig tränat men det kan hon) och hon har lärt sig öppna dörrar, öppna kylskåpet osv.

Om de är lätta att lära nya saker beror nog på individ och vad just den individen vill.

Upp till toppen
Annons: