Annons:
Etikett05-hälsa-sjukdomar
Läst 2352 ggr
Memzo
6/20/12, 9:43 PM

Idag rök kulorna...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

eller ja… nästan i alla fall Flört

Enzo har idag varit på besök hos veterinären och fått en sk. chip-kastrering.
Allt gick superlätt och bäbisen märkte ingenting ;) haah

Är det någon som har erfarenhet av detta ? Glad Faktan har jag redan läst på, veterinärer har sagt sitt och har även pratat med lite folk som själva har haft hundar som har blivit "chippade" .. Men alltid kul att höra fler så..

Share! Skrattande

Annons:
Fjordell
6/27/12, 2:52 AM
#1

Jag har inga direkt personliga erfarenheter av metoden, men får man fråga varför du valde den metoden, istället för att ta bort kulorna? Vilka är fördelarna? :)

Vad jag vet så är väl inte chip-metoden 100% pålitlig, eller är mitt minne helt åt pipsvängen?

Memzo
6/27/12, 8:35 AM
#2

#1 Vi valde att göra detta som ett test. Enbart för att jag sett hundar som förändrats så mycket av kastrering, så ville vi se vad vi hade att vänta Glad

Vad menar du med inte 100% pålitlig? Bara så jag hänger med ordentligt? Tungan ute

Enzo har tagit det hela… hmm.. bra. Han blev först toppad, ursäkta språket, stenkåt . Men nu verkar det hela ha lagt sig mycket bra Skrattande

Kalli
6/27/12, 10:58 AM
#3

#2: Värt att tänka på är att chipkastering inte behöver ge samma effekt som en kirurgisk kastrering. Vet hundar som varit opåverkade av chippet men där vissa beteenden minskat/försvunnit av en "riktig" kastrering.

Memzo
6/27/12, 3:59 PM
#4

#3 Jo, jag håller med :)

Men det blir ju lite i "rätt riktning" iaf ^^

Vi har i vilket fall som helst bestämt oss till 99% att det blir en kastrering i höst

vallhund
6/27/12, 5:55 PM
#5

Nu är det ju inte bara fördelar med kastrering, tvärtom så finns en hel del risker:

http://showdogsupersite.com/kenlclub/breedvet/neutr.html   http://www.naiaonline.org/pdfs/LongTermHealthEffectsOfSpayNeuterInDogs.pdf    http://www.avma.org/onlnews/javma/mar10/100301g.asp ( en undersökning på rottistikAR ).

kastrering är enligt mig inte ett bra sätt att komma åt beteendeproblem.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Memzo
6/27/12, 8:23 PM
#6

#5 Syftar du på att jag skulle kastrera min hund mot beteendeproblem?

Min hund har inga sådana, däremot mår han inte bra av det. När det är löptikar i området blir han näst intill sjuk…

Pga hans demodex, får han inte avlas med, så.. VARFÖR skulle jag ha min hund till att må dåligt bara för att?

Annons:
vallhund
6/27/12, 9:04 PM
#7

# 6

Om din hund har problem med löptikar i området så har han beteendeproblem, eller ev är översexuell (det senare ganska ovanligt).

Självklart är det upp till varje hundägare om de vill kastrera eller inte, min poäng är att det böra ett välunderbyggt beslut, med beaktande av både plus o minus.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Memzo
6/28/12, 8:56 AM
#8

#7 Vi har vägt alternativen fram o tillbaka, både för och nackdelar. Vi har diskuterat med vet, tränare, andra hundägare mfl.

Jag har aldrig tidigare kastrerat mina hundar. Men Enzo behöver det, så jag ser inte varför jag skulle avstå från att underlätta hans vardag..

vallhund
6/28/12, 4:07 PM
#9

# 8

Välgrundade beslut har jag stor respekt för, det jag reagerade på var diit inlägg i # 4 "Men det blir ju lite i "rätt riktning" iaf ^^"

Hoppas du läst mina länkar o att din vet gjort det, samt http://www.svf.se/sv/Sallskapet/Smadjurssektionen/Normgruppen/Normer-av-medicinsk-karaktar/Norm-angaende-kirurgisk-kastration-av-friska-hundar/

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

HonHonDenDära
7/1/12, 5:25 PM
#10

Har din hund demodex kan de vara bra med kastrering, dels så försvinenr ju hormoner och kan underlätta detta. Sen är de faktiskt bra å kastrera om hunden mår dåligt av alla löp tikar.

Sen finns de ju ''risker'' hunden kan få aggritions problem eller liknande, andra hundar får svårt att ''känna'' av och de kan uppstå bråk m.m.

Men att förhindra tjuvparning ect på en sjukhund, så är kastreing bra.

chip kastreing är inte 100% säkert, de har hänt att de har blivit valpar på hemmets/någon annans tik ändå.

Men sen finns de hundar som inte tål att sövas ned, då är chip bra val.

Så länge man kan punga ut ca 1.500 för en abort spurta så är de ju inga problem, å en abort spruta kan man ta ganska långt fram, tror de va ändå ill dag 45, men inte helt säkert..

Hur som, är de bättre än ingenting, och nyfiken på hur de kommer att bli, efter som detta fortfarande e väldigt nytt.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Upp till toppen
Annons: