Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1490 ggr
Fjordell
7/14/12, 7:48 PM

"Gula hundar behöver utrymme"

Det har cirkulerat om det här gula bandet på hundar ett tag nu… Vad är era tankar om detta? http://www.gulahund.se/default.asp

Är det toppen eller botten?

SKK stödjer inte det gula bandet

"Svenska Kennelklubben ser det inte som en lösning att använda olika färger på band på hundarnas koppel för att kommunicera med omvärlden. Banden kan misstolkas av både hundägare och allmänhet. Det finns en stor risk att de hundägare som väljer att inte använda bandet, eller inte vet om att det finns, blir utsatta för en allmänhet som glatt kastar sig över ens försvarslösa hund. Likaså kan det blandas ihop med de hundar som är utbildade assistanshundar, som bär ett gult täcke i tjänst."

Svenska Kennelklubben påminner i stället om befintliga umgängesregler mellan människor och hundar:

  • Alltid först fråga om du får hälsa på en annans hund!
  • Aldrig gå fram till en ensam kopplad hund!
  • Aldrig störa en hund som äter eller sover!
  • Aldrig springa när en lös hund finns i närheten!
  • Alltid stå helt stilla om en okänd lösspringande hund kommer fram till dig!

"Vi tycker samtidigt att det är viktigt att hundägare respekterar att alla hundar varken vill eller ska hälsa på varandra. Det är ofta vi människor som tvingar våra hundar in i situationer som de aldrig skulle välja om de var lösa, med risk för onödiga olyckstillbud. Med större insikt i hundägandet ska inga färgade band behövas! Dessutom påminner vi alla hundägare om det strikta hundägaransvaret som vi hundägare alltid har."

Källa: http://www.skk.se/nyheter/2012/7/skk-stodjer-inte-det-gula-bandet/

Annons:
KickanW
7/14/12, 7:54 PM
#1

Jag håller med SKK i allt de skriver men vet tyvärr att det inte alls fungerar på det sättet, så därför tror jag ändå att det kan vara bra att ha någon slags symbol som får folk att tänka en extra gång innan de kommer fram/hälsar/matar och allt vad de får för sig.

Stiinisen
7/14/12, 7:55 PM
#2

Jag tycker att det är super!
Men man skulle ju kunna välja en annan färg ex Röd eller något annat.
Så det inte blandas ihop med assistant hundar eller liknande.

Sen kan man ju alltid välja att gå en annan väg eller säga 'Klappa inte hunden ' osv.
Mycket kan man ju göra själv , om hunden verkligen inte klarar av barn som hälsar eller liknande.

Men ser inget fel i detta , annars så skulle nån kanske börja göra speciellt koppel där det står typ ' Rör ej hunden'
Om nån binder fast hunden utanför ica och nån kanske går fram och vill klappa så står det 'Rör ej hunden ' , det uppfattas mer än ett gult band eller liknande.

Det är min åsikt iallafall. :)

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

 

Fjordell
7/14/12, 8:05 PM
#3

Jag håller helt med SKK, man bör ta hänsyn till alla hundar och om inte annat fråga innan man går fram till hunden. Men det tycker jag faktiskt att många är bra på. Det skadar ju inte att ha en gult band på kopplet till exempel, men det är nog långt ifrån alla som kommer att förstå vad det innebär.

[Madlene]
7/14/12, 8:47 PM
#4

Botten.

kommer det ett gult band, kommer de senare ett rött band, sen ett blått band, sen kommer alla glömma vad de står för etc etc… så nej, det är botten Skrattande

Upp till toppen
Annons: