Annons:
Etikett04-foder-skötsel
Läst 7261 ggr
Zahara
4/9/12, 4:45 PM

Blivit med amstaff!

och han är helt underbar! Snart 11 veckor och huj vad de växer fört de små rackarna! Vilken otrolig personlighet vi nu fått in i vårt hus och alla älskar vi honom, tom vår jack rusell terrier!

Har tittat på foder, nu går han på doggy proffessional valp men känns som där mest är spanmål i den. Vad ger ni andra till era hundar? Iams vill jag inte ge då de inte är snälla i produktionen.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
[Madlene]
4/9/12, 4:50 PM
#1

Jag ger Royal Canin Maxi junior till vår valp :)

[Empisen]
4/9/12, 5:23 PM
#2

Vad roligt! Grattis!
Har du någon bild att visa? Skrattande

Mina äter Magnussons active tror jag den heter, fungerar alldeles utmärkt på dem.

Jenna_Nord
4/9/12, 5:23 PM
#3

Grattis till valpen! :D Så roligt!

Min har växt upp på royal canin maxi, och äter de fortfarande. Hon fyller 2år i maj. Fin päls, god aptit, fast och fin avföring. :)

Mvh Jenna

Olga RW
4/9/12, 6:54 PM
#4

Jag brukade ge RC Boxer Junior och rekommenderar att valpköpare ska ge sina valpar det fodret om de inte har möjlighet att ge hundarna färskfoder. Har funkat jättebra för våra hundar i alla fall.

Just nu får mina valpar äta Fodax Neutral (Vit) då vi gått över på färskfoder helt för ett par år sen.

Lycka till med valpen!

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Zahara
4/9/12, 6:57 PM
#5

hur känsliga e dessa i magen eller det är olika på dem med? Min jrt kan ju äta allt utan problem, ger gärna "riktig" mat med som komplement till torrfodret om jag kan men vem har råd med stek till hunden var dag! ;)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Zahara
4/9/12, 7:12 PM
#6

bild kommer, ska bara ha in dem på datan :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
[Empisen]
4/9/12, 7:38 PM
#7

#4 Av ren nyfikenhet, varför just för Boxer?

Olga RW
4/9/12, 7:45 PM
#8

Blev rekommenderad att prova det och fått med mig en provsäck på 12 kg från mitt RC ombud, han har SBT och ger det fodret till sina hundar. Det funkade jättebra för mina hundar med, innehållet är helt OK. Fodret är anpassat för Boxer och den rasen har en hel del likheter med AST, nu syftar jag på behoven men även ur hälsoaspekt.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

[Empisen]
4/9/12, 7:59 PM
#9

#8 Å okej! Intressant.. RC har så himla många rasfoder, undrar lite vad det är för skillnad på dem egentligen. Tungan ute

Zahara
4/10/12, 4:38 PM
#10

har varit i vår djuraffär och kollat lite i djunglen av foder blev ändå rekomenderad maxi junior då boxer har lite speciella ingredienser och former men men att jag gärna fick prova ändån om man vill med boxer. Fick en provpåse RC med hem.

Blir byte till något bättre då jag känner att doggy som han fått nu inte gör honom mätt trotts 7-8 dl. RC maxi junior ska han nu ha 3 1/2 dl av och bli mätt på om det nu fungerar, enkel mattematik säger att det dyrare fodret blir billigare då det går 3 av det billiga och 1 av den dyra på samma tid!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Lilla G
4/10/12, 7:23 PM
#11

Doggy pro valp : Spannmål, kött och köttbiprodukter, fisk och fiskbiprodukter (lax minst 15%), vegetabiliska biprodukter, fett, vegetabiliska proteinextrakt, grönsaker, mineraler, ägg och äggprodukter, jäst.

Råprotein 28% råfett 14%

Omsättbar energi 3609.0000

RC maxi junior: Ris, torkat nöt- och fläskprotein, köttmjöl (fågel), animaliskt fett, majsmjöl, mineral, hydrolyserat animaliskt protein, majsgluten, betmassa, cellulosafiber, majs, vegetabiliskt proteinisolat, torkat fläskprotein, sojaolja, fiskolja, psylliumfrön/skal, frukto-oligosackarider, jästhydrolysat (innehåller mannan-oligosackarider), skaldjurshydrolysat (innehåller glukosamin), tagetesextrakt (innehåller lutein), hydrolysat från brosk (innehåller kondroitin).

Råprotein 30% råfett 16%

Omsättbar energi 3813.0000

I min värld - samma skit, olika namn

Slår ett slag för det foder jag använder!

Standardt: Ris, bearbetat animaliskt protein (lamm), bearbetat animaliskt protein (gris), animaliskt fett (ister), blodmjöl (gris), öljäst, morotsflingor, animaliska biprodukter (ben & broskmjöl), laktosreducerat vasslepulver

råprotein 24% råfett 17%

Omsättbar energi: 3611.0000

Zahara
4/11/12, 8:37 AM
#12

#11 tycker där är ganska stor skillnad i inehållet och var proein och kolhydraterna kommer i från. Har blandat im RC i min valps mat och märker redan skillnad! är inte hungrig i gen efter 2 timmar och han åt inte ens allt han fick till frukost! Vi får se, förhoppningen är att kunna kompletera med färskfoder så han får 50% var, han behöver det för han ser ut och bli en stor pojk! Bara han mår bra :)

Vad heter ditt foder?

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Lilla G
4/11/12, 4:24 PM
#13

#12 Jag använder Standardt. En sak som jag ställer mig kritisk till ang RC är att dom i innehållsdeklarationen har delat upp majs i följande: majsmjöl, majsgluten, majs. Majs är för mig inget foder för en hund och RC består till stor del av det. Slå ihop "alla majs" och gissningsvis så skulle det hamna på andra plats i innehållsdeklarationen. Ris och majs är inga dyra råvaror så frågan är varför detta foder kostar så mycket?

Annons:
Zahara
4/11/12, 8:05 PM
#14

förlåt, misade namnet du skrivit. Själv tycker jag hundfoder är dyrt överlag även de mindre bra foderna är dyra. Har hästar så har ganska bra koll på spannmålspriserna och med tanke på mängden spannmål borde de halvera sina priser på hundmaten!

Ang majsuppdelningen, min gissning är att de delar upp därför att de har stor skillnad i verkningsgrad och allergier.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Lilla G
4/11/12, 8:15 PM
#15

Majs som majs tror jag och baktanken med det är nog att få ner det i innehållsdeklarationen. Har sett det tidigare i RC medium adult. Då deklararar dom så här: Torkad fågel, vetemjöl, majsmjöl, majs, vete…. Man ska inte tro gott om fodertillverkare. Dom vill som alla andra företag tjäna pengar på det dom säljer ;)

Zahara
4/12/12, 7:13 AM
#16

självklart vill de tjäna pengar, jag jämför (kanske fel) som jag gör med foder till mina hästar. Ska försöka förklara men nu gäller detta hästar så vet inte om det är samma på hundar!

Ta vete tex, hel vete, vetemjöl eller skalet på vete (kli) har stor skillnad inom utfodring och vad det gör för hästen, protein foder osv, även settet det ska utfodras på. Kan det vara så med hundar med?

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Lilla G
4/12/12, 4:45 PM
#17

Viss skiljer det i dom olika delarna även för hund. Dock så ska dessa produkter inte finns i stor utsträckning i ett bra foder för hund enligt mig. Innehållet deklararas i fallande skala. Störst först. Där av så vill fodertillverkarare få ner spannmål i innehållsdeklaration och få upp köttprodukter. Ett enkelt sätt är att slå isär istället… Lätt sätt att luras och få fodret att framstå som bättre innehållsmässigt än det är.

Zahara
4/12/12, 7:53 PM
#18

Håller med dig helt där! Tyvärr är inte alla så insatta i foder och tyvärr har inte många råd och ge det bästa. Själv är tanken att ha torrfoder som komplement och inte som huvud foder. Skönt och veta att man inte är helt ute och cyklar :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

[Madlene]
8/4/12, 5:26 PM
#19

#18 Hur går de med din valp?

Memzo
8/5/12, 11:43 AM
#20

kingsmoor är finns både fritt från spannmål, och från gluten :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: