Annons:
Etikett03-uppfödare
Läst 2019 ggr
Urkraft
2012-08-11 18:36

Sökes: valp leveransklar tidigast dec 2012

Hejsan!

Jag är helt ny i denna grupp och vet inte om jag hamnat rätt, har precis börjat planera på allvar och har inte hittat så aktiva forum.

Jag letar efter en seriös uppfödare av Amstaff, med valpar planerade, leveransklara tidigast i mitten av december.

Jag är inte intresserad av utställning (skulle absolut kunna göra det någon gång om så önskas) utan en sällskapshund och träningskamrat, så jag känner inte att det måste vara från registrerad kennel bara hundarna är friska och stabila.

Får man ha utseendeönskemål så är jag inriktad på blå/vit, svart/vit eller blå … då min förra underbara flicka var röd/vit.

Mer om mig och familjen tar jag med aktuell uppfödare. Tack på förhand! Glad

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein

~ Se med öppet sinne ~

https://urenergi.wordpress.com/

Annons:
Olga RW
2012-08-11 19:31
#1

"så jag känner inte att det måste vara från registrerad kennel bara hundarna är friska och stabila."
Du hittar inte en oreggad "amstaff" vars föräldrar är hälsotestade, tyvärr.

Kolla uppfödarlistan och valphänvisningen på amstaffklubben.se är mitt tips.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Urkraft
2012-08-11 19:40
#2

Jag är lite ringrostig i detta men min förra hund hittade jag via hänvisning (minns inte om det var via SKK eller rasklubb), valparna fanns hemma hos privatpersoner utan registrerad kennel men båda föräldrarna kom från känd uppfödare, stamtavla fanns. Detta var förstås -98.

Får inte privatpersoner göra hälsotester på sina valpar?

Har kikat runt på uppfödarna via amstaffklubben men får hålla mer koll på själva valphänvisningen, kanske lättare än att titta igenom alla regelbundet. ;)

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein

~ Se med öppet sinne ~

https://urenergi.wordpress.com/

Olga RW
2012-08-11 19:46
#3

Jag tolkade oregistrerad som utan stamtavla, så vi missförstod nog varandra.

I regel görs inga hälsotester på valparna, enbart vetbesiktning, såvida det inte rör sig om ett fel som bör utredas.
Det finns endast två uppfödare av amstaff i Sverige som testar valparna för Ataxi innan leverans (om man använt Clear+Carrier).

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Urkraft
2012-08-11 19:53
#4

Ingen fara, jag är ju inte inne i svängen/språket så det blir en del fel. Glad

Ok så egentligen är det stamtavla som gäller eller skulle det fungera om man har god kontakt med ägarna till föräldrarna och vet att de är friska?

Kan absolut köpa från kennel med men tänker att jag kanske kan vidga sökområdet om det funkar utanför. Var själv inne på omplacering eftersom det finns så många men sambon är emot och det finns barn och katter hemma så det är kanske bäst att vara mer säker.

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein

~ Se med öppet sinne ~

https://urenergi.wordpress.com/

Olga RW
2012-08-11 20:24
#5

Jag skulle verkligen inte rekommendera att köpa en hund utan stamtavla. Och särskilt inte av denna typ.

Givetvis ska personkemin med uppfödaren stämma och kontakten funka, men även att uppfödarens hundar och avelsmål tilltalar en/passar in på ens önskemål.

Tycker att uppfödaren/valpkullen bör uppfylla Amstaff Klubbens krav för valphänvisning:
1 . Officiell* HD samt ED status för svenskregistrerade föräldradjur.2 . Svenskregistrerade föräldradjur ska vara testade för Cerebellär ataxi, NCL-A. Vid användning av semin från icke testad hanhund eller vid användning av icke testad utlandsregistrerad hanhund ska tiken vara testad med resultat Clear.3 . Svenskregistrerade föräldradjur ska ha erhållit minst Good/2:a pris i kvalitet på officiell* utställning
* Resultat som är officiellt registrerat hos Svenska Kennelklubben.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Urkraft
2012-08-11 20:34
#6

Tack för info!

Av nyfikenhet, varför ska föräldradjuret ha erhållit detta pris i utställning?

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein

~ Se med öppet sinne ~

https://urenergi.wordpress.com/

Annons:
Olga RW
2012-08-11 20:42
#7

Då är hunden av OK kvalité exteriört.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Upp till toppen
Annons: