Annons:
Etikett06-träning-inlärning
Läst 7001 ggr
[Pumpapaj]
2012-08-01 22:08

Amstaff/pitbull korsning är för dominant!!

Hej! Jag har en hanhund som är en amstaff/pitbull korsning och som är väldigt dominant. Jag vet att detta är en sida för amstaffs men man kanske kan få lite tips och råd ändå? Min hund är en pärla men han är för dominant för att kunna njuta av andra hundars umgänge :( Jag vet att jag måste bli den "som bestämmer" för att hans dominans ska ge sig men jag vet inte riktigt hur det ska gå till. Jag har tittat mycket på cesar millan och tycker om hans sätt med det är en sak att förstå det i teori och en annan att göra det i verkliga livet. Är det någon som kan rekommendera tränings metoder eller är det någon som vet en bra tränare i Närke/Värmland? Tacksam för svar!!

Annons:
Olga RW
2012-08-01 22:27
#1

Vissa hundar njuter inte alltid av att umgås med andra hundar. Särskilt inte hundar av den här typen.

Vår APBT/AST som är 11½ år nu har aldrig tyckt om att umgås med andra hundar, förutom i valp- och unghundsstadiet.
Han accepterar att de finns liksom, men han har aldrig varit intresserad av ett socialt liv utanför sin hemmaflock. Jag/vi har aldrig upplevt det som ett problem för oss.

Cesar Milans metoder skulle jag nog byta ut mot något vettigt istället.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

[Pumpapaj]
2012-08-01 22:42
#2

1#

Min hund älskar att leka med andra hundar, just nu har han en tik som lekkompis som funkar utmärkt och jag tror ha  skulle njuta av andra kompisar också eftersom hon inte alltid är hemma :(

Vilka metoder tycker du är bra och som funkar med din hund?

[Howard]
2012-08-01 23:06
#3

Hur gammal är hunden ?

Olga RW
2012-08-02 00:06
#4

#2 Inlärningsmetoder som inte inkluderar våld och otillåtna redskap. Positiv förstärkning, lära hunden att göra rätt istälelt för att tala om för den att den gör fel t.ex.

Jenny Stein (Lilla G här på iFokus) är utbildad instruktör och håller i kurser i Värmland i mån av tid, om du vill gå för en instruktör med din hund.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

[Pumpapaj]
2012-08-03 11:47
#5

# 3

Han är 13 månader gammal.

# 4

Tack för tipset! Är alltså klicker träning något att tänka på? Jag ska kolla närmare på Jenny stein, vill verkligen träna mer med min hund men jag tycker det är så svårt att hitta bra metoder och tränare eftersom alla säger negativa och positiva saker om dem. Men du verkar vara en vettig hundägare så tack återigen för tipset! :)

[Howard]
2012-08-03 21:01
#6

Ja, det är väl inget mer att säga än "Grattis". Du köpte en "kamphund" och du blir förvånad att den inte kan umgås med hundar vid äldre ålder som när den var valp.

Om det ändå blev förbjud mot blandrasavel i detta land någon gång.

Annons:
[Madlene]
2012-08-03 21:21
#7

#6 Inskaffa något slags körkort på folk som har dessa hundar istället, så de inte får en chock sen och undrar vad de gjort fel eller vad de är för fel på hunden.. en renrasig APBT eller renrasig AST kan lika väl inte vilja umgås med andra hundar som TS skriver.

Memzo
2012-08-03 21:24
#8

#6 Och varför skulle ett förbud hjälpa ?

Allt snack om att förbjuda "kamphundar" i div länder, är det med ok då?

Visst, blandras är ingen ras. Men det är ju lika mycket hund för den sakens skull. Bara för att en blandras hund av de raserna har problem, ska vi förbjuda alla ?

O ja, det finns fler blandraser än en som har problem… Men vadå? Det finns bannemej gott om renrasiga hundar som har sin beskärda del av problem också!

[Madlene]
2012-08-03 21:26
#9

#8 Borde finnas någon sorts engångs licens för att ta en kull på en tik, sen borde varje nyblivande hundägare få ta någon sort körkort på VARJE valp de köper.

Memzo
2012-08-03 21:31
#10

#9 hundkörkort är jag helt på! För ALLA hundar, oavsett ras.

[Madlene]
2012-08-03 22:06
#11

#10 Ja, helt klart för alla hundar, inte bara blandraser.

Och ALLA valpar som inte valpköparen vill/kan ha kvar ska tillbaka till uppfödaren. Det borde vara med på licenset när man tar en kull. För det är så enkelt för vem som helst att köpa en oönskad 4-5 månader valp på blocket som ägaren tröttnat på/inte kan has kvar efter 1 månad. Därav kan valpen hamna i okunniga händer, och köparen vet inte vad som väntas när valpen blir könsmogen osv.

Memzo
2012-08-03 22:11
#12

Åter till Ts fråga. Tråden känns alldeles för off topic nu

[Madlene]
2012-08-03 22:16
#13

#12 Håller med, jag har lätt för att få en tråd OT har jag märkt, menmen.. Back to TS :)

Annons:
Memzo
2012-08-03 22:40
#14

TS måste din hund umgås med andra hundar då? Altså, har du fler hundar? Lämnar du hunden på hunddagis eller liknande?

Självklart ska din hund klara promenader med hundmöten, att inte stimma upp sig, gå till anfall eller liknanade. Men det finns ju faktiskt hundar som inte gärna vill umgås med andra hundar… Som "klarar" sig med kontakt med människor…

pv60
2012-08-03 22:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Kanske att du "tycker synd" om hunden om du är bestämd??

Fostra hunden som om den vore ditt barn. Dvs tydliga regler och rutiner. Inte tycker hunden sämre om dig för det.

Börja tex med maten. Inte äta förrän du gett tillåtelse.

Inte gå ut genom dörren före dig.

Inte sätta på kopplet när ni ska gå ut förrän hunden sitter fint.

Lägg godis framför hunden som är ajabaja tills du ger tillåtelse.

Börja i det lilla, sen tar du mer och mer. Det kommer säkert att gå bra.

Din hane är väl kastrerad??

Vår amstaff/pitbull tik är fostrad på så vis. Hon går alltid lös. Stannar och sätter sig ner vid möten - tills vi säger att det är OK att hälsa, antingen vi möter hundar eller människor.

Kom ihåg att ta varje tillfälle i vardagen att öva lite lydnad…

"Stanna och sitt" vid varje övergångsställe, ett bra sätt att visa vad som gäller.

Lycka till

[Pumpapaj]
2012-08-05 20:27
#16

Hej! Tack för alla råd! Och jag håller verkligen med om att raserna amstaff och pitbulll inte ska korsars och jag ogillar blanding av raser genrellt eftersom resultaten oftast inte är särskilt önskvärda och de flesta som avlar blandraser bara vill tjäna pengar. De bryr sig alltså inte om vilka gener valparna får eller vilket " humör" som ärvs av föräldrarna.

Jag ville köpa en renrasig asmtaff men p.g.a vissa omständigheter så behövde en person som vi känner någon som kunde köpa hennes hund eller så skulle hon avliva hunden. Efter några prov veckor med "Nemo" så ansåg familjen att det skulle bli bra. Nemo anfaller inte hundar, och han är inte "aggresiv" men han vill dominera. När han ser hundar gnyr han för att han vill hälsa och när de får göra det så vill han direkt visa att han bestämmer ( Han ställer upp sig med svansen rakt upp). De flesta tycker inte om detta beteende och börjar då morra eller gå undan.Så just nu leker han bara med en av sina barndomsvänner som är en amstaff tik som också är väldigt dominant men som han tydligen accepterar.

Han ska kastrers om ca 3 månader :)

Det verkar som att han vill leka med andra hundar, när han inte har lekt med något på ett tag så blir han ledsen/annourlunda. ( Kanske bara är jag som inbilliar mig :P)

Tack för alla tips ännu en gång! Håller verkligen med om att man ska börja med Hundkörkort!

[Besan]
2012-08-07 14:36
#17

TS, jag håller med #1.

Tror inte din hund är i behov av massa lekkompisar, du ska vara den bästa som finns. 1-2 bestämda lekkompisar som den leker med ibland kan vara lagom.

Och vidare håller jag också med om att skippa CM:s metoder ;)

Sen så är det viktigt att vara bestämd och konsekvent med att under promenader så hälsar vi inte på andra hundar. För då får man i längden det problemet med hundmöten. Testat skvallerträning?

fridaas
2012-08-07 17:48
#18

#16 fast att han ställer sig upp med svansen rakt upp behöver inte betyda att han vill dominera. Så gör vår tik när hon är på lekhumör innan hon börjar hoppa runt och ha sig.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Swedish Dog whisper
2012-08-09 18:28
#19

försök att härma cesar millans metoder. jag har hjälpt många bekanta med hundar och då har jag  kört samma  metoder som cesar och jag gjorde inté precis likadant men ungefär jag gjorde så likt jag kunde det funka satt pröva

[Howard]
2012-08-09 23:32
#20

Man kan ju bara hoppas att du trollar nu, SDW.

Annons:
Mischa
2012-08-10 13:37
#21

#19 Är det inte bättre att ta kontakt med någon som har utbildning inom ämnet, raskunskap  och kan se hunden i verkligheten om man nu skall rekommendera metoder som kan involvera andra hundar och ev. skaderisker?

Förslagsvis: http://www.hundlaroverket.se/

≧◔◡◔≦

vallhund
2012-08-11 10:56
#22

+  1

Undrar är en pånyfödd  AnkeloDino sem erbjuder sitt så kollade som finns det en instruktör som kalar siv svater på CM o verkar ivrig att nå ut till nya kunder.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Swedish Dog whisper
2012-08-16 00:41
#23

21 ditt förslag är bättre än mitt

tm-l
2012-08-16 23:20
#24

Ni är hjärligt välkommna till min sajt, Problemhundar iFokus, som äntligen har lanserats! Har får ni mer än gärna diskutera era hund problem och även lite annat! :)


vallhund
2012-08-17 18:37
#25

# 24

Och vad har du för erfarenhet/utbildning ang/om problemhundar?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: