Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 4615 ggr
byggare2
2012-08-12 16:59

små rädd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min hund 1,5 ÅR är små rädd för nästan allt , påsar, saker som inte brukar vara där, mm . mycket snäll mot allt å alla, vaktar sitt revir mot alla men inte arg,

har aldrig haft med denna ras att göra  förut schäfer, dobber, men de är inte i närheten av varandra, amstaffen min är mer en knähund men skulle inte kunna vara utan han

Annons:
vallhund
2012-08-13 03:42
#1

Spökåldern?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Madlene]
2012-08-13 12:11
#2

Vaktar han sitt revir mot alla? inkl dig?

byggare2
2012-08-16 10:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Spökåldern ? hoppas det,

Vaktar revir mot alla ink mej? NEJ NEJ. han bara gruffar lite när folk går för bi,

hundar jag haft förut helt anorlunda, denna Mjuk men gillar att leka tufft Glad

men små rädd mot mycket, Min fru sa aldrig en sådan hund men nu förstår hon inte vad hon sa

[Madlene]
2012-08-16 11:22
#4

#3 Du får väll vänja honom, ta några påsar och lägg bredvid honom eller lite överallt i hemmet, prassla med de, gå på de, tills han inser att det inte är någon fara. Blir han rädd för något ute, så är det bara att gå fram och visa att det inte är någon fara. Om du inte vill att han ska vakta sitt revir får du väll säga till honom varje gång tills han förstår.

tm-l
2012-08-16 23:23
#5

Ni är hjärligt välkommna till min sajt, Problemhundar iFokus, som äntligen har lanserats! Har får ni mer än gärna diskutera era hund problem och även lite annat! :)


vallhund
2012-08-17 18:41
#6

# 5

Detta börjar likna spam.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Madlene]
2012-08-17 22:47
#7

#6 Räcker det inte med att personen öppnar en tråd och berättar? måste de skriva i vartenda tråd. Rätt irriterande att det står nytt inlägg till höger överallt, så är de bara info om en ny sajt.

[Axia]
2012-08-23 11:43
#8

Nu vet jag inte hur stort problemet är men .. Det verkar handla om ledarskap och förtroende/respekt, är du ledaren så borde han lita på/respektera ditt omdöme om du korrigerar när han är osäker.

Går ni förbi något på vägen som han reagerar litegrann på så korrigerar du och fortsätter gå när du "får kontakt". Att få kontakt med hunden är viktigt, att avleda eller störa honom innan han blir "fixerad" vid något för då har du ingen kontroll.

När han blir rädd, låt honom aldrig fly eller markera av rädsla mot något. Om du låter honom komma undan är det han som dominerar, och han kommer lära sig att själv ta besluten om hur han ska agera.

En hund som är rädd kan inte vara det särskilt länge. Så länge du inte bekräftar hans rädsla genom blir rädd själv, tröstar honom, låter honom fly eller på nåt sätt triggar den ännu mer (vilket kan leda till dominans och aggression) så borde du kunna avbryta hans beteende. Du ska vara ledaren, den som avgör om vad som är farligt eller inte och är den som styr flockens sinnesstämning. Du måste alltså ändra hundens sinnesstämning i dom sammanhang där han känner sig osäker och du inte ser någon anledning för honom att vara det. Känn dig som en stark ledare som ser att det absolut inte finns någonting att vara rädd för i situationen, besluta dig för att du ska få honom i en lugn och trygg sinesstämning, sedan lugnt och bestämt korrigerar du hans beteende. Eftersom inget hot existerar så är det din uppgift som ledare att få din flock att inse det.

Kalli
2012-08-23 19:33
#9

Snälla, snälla, lyd inte rådet ovan att korrigera en rädd och osäker hund. Det du får är något som kallas inlärd hjälplöshet  vilket betyder att hunden istället för att agera på sin rädsla stänger av. För någon som inte kan läsa hund kan det mycket väl verka som att problemet är avhjälpt men det är snarare bara så att hunden slutat visa hur den egentligen mår för att slippa bestraffning.

[Madlene]
2012-08-23 19:56
#10

Håller med #9, Tycker inte du ska korrigera när hunden är rädd, Min hane var osäker på ett svart paraply som låg "uppfällt" på en gräsmatta, han sprang runt på avstånd och skällde lite smått, Det jag gjorde var att jag ställde mig bredvid paraplyet och såklart så kunde jag inte hålla mig för skratt, han såg så löjlig ut när han trippade runt runt runt och gruffade för sig själv.. Så fort jag skrattade så kom han och började lukta på paraplyet, Sen var det inget mer med det, På hemvägen sprang han självmant fram till paraplyet med viftande svans och luktade sen gick vi vidare.. man behöver inte alltid göra en stor sak av "osäkerheten". Sålänge hunden litar på dig så går väll i princip allt.

[Axia]
2012-08-23 20:44
#11

Men korrigering menade jag inte bestraffning. Det jag menade var att avleda hundens fokus från det den är rädd för att få dess uppmärksamhet om den blir fixerad.

Man kan inte ställa sig brevid något och skratta om en hund är så rädd att den är beredd att göra utfall

[Madlene]
2012-08-23 20:51
#12

#11 En osäker rädd hund sticker oftast. En osäker aggressiv hund blir oftast fixerad.

Sen är de väll upp till var och en hur man vill få bort beteendet från hunden? Att jag började skratta är bara för att jag daltar inte med min hund så fort han reagerar på något, gör jag ingen stor sak av det så blir det inte en stor sak, Lägg märke till att jag ställde mig bredvid paraplyet och väntade på att han skulle komma istället. Att jag var glad och att han såg det gjorde han bara "vågligare" att komma till mig. Hade jag inte ställt mig bredvid hade han nog inte gått fram på ett tag, och saken hade blivit värre :)

utfall… haha..

Lilla G
2012-08-23 21:39
#13

#8 Låter som att du är en förespråkare av learned helplessness… Om man tillämpar sig av det förstår jag öht inte varför man har djur?

Annons:
[Axia]
2012-08-23 21:59
#14

Men herregud… :\ suck..

[Madlene]
2012-08-23 22:03
#15

:)

Kalli
2012-08-23 22:34
#16

#11: Eftersom korrigering och bestraffning inom hunträning i stort sett brukar innebära samma sak (fast många inte vill använda sig av ordet bestraffning på grund av en negativare klang) kanske du i så fall bör använda dig av en annat ord, ex. avleda om det är det du menar.

Sen får du gärna berätta på vilket sätt man ska avleda hunden? Det kan ju också innebära olika saker. :)

[Axia]
2012-08-24 07:56
#17

#16 tack, jag menade inte som vissa tyvärr fått för sig att man skulle rycka som en psyk i kopplet, slå, sparka, eller misshandla hunden tills man får dess uppmärksamhet. För mig så är korrigering att avleda hunden, få kontakt och tala om för den vad man ska göra istället. Inte straffa tills den slutar med sitt beteende.

Ett par exempel kan vara godis framför nosen, en leksak, för att få kontakt med hunden o ge den en uppgift för att avleda den så man kan gå vidare. Men jag är en sån som också lägger stor vikt vid vilken sinnesstämning man själv är i när man hanterar hunden, för det speglas ofta i hur hunden känner sig. Bestraffning brukar vara något man gör av ilska, frustration eller rädsla. Jag hanterar mina hundar genom att vara lugn, bestämd, positiv och ha stort tålamod Glad

Ber om ursäkt om mitt inlägg gick fram som hårt, jag är verkligen inte den som förespråkar hårda tag mot djur, eller människor Tungan ute

Mona22
2012-08-24 09:04
#18

#17 till och med jag som haft hund i bara några månader fattade vad du menade. Självklart ska man ju inte slå hunden utan bara avleda den.

Kalli
2012-08-24 16:12
#19

#17: Ingen orsak. Tack själv för klargörandet så slipper vi missförstånd. Tyvärr säger det sig ju inte själv att korrigering inte är rycka i kopplet eller kicka till hunden, många är ju i dagsläget influerade av C.M. och han använder sig ju av båda metoderna.

I övrigt håller jag med om att man inte ska ömka en rädd hund och att vara lugn och trygg gör ju heller ingen skada. Däremot håller jag inte med om att en rädd hund försöker dominera, men så tror jag heller inte på dominansteorin mellan människa och hund.

Lilla G
2012-08-24 16:47
#20

#8 citat- När han blir rädd, låt honom aldrig fly eller markera av rädsla mot något. Om du låter honom komma undan är det han som dominerar, och han kommer lära sig att själv ta besluten om hur han ska agera.

Så en rädd hund är dominant?

Att en hund inte skulle få ta till någon form av flyktbeteende om den blir rädd är enligt mig korkat. Tvinga kvar den och pressa den i en för den obehaglig situatin och du kan ha skapat dig en alldeles egen ångestbitare…

Kan du vara vänlig och förklara vad begreppet dominans innebär och hur man kan se att en hund är dominant?

Annons:
[Axia]
2012-08-25 09:55
#21

#19 Okej, Jag tror på dominans mellan hund och människa.. men blir nyfiken på varför du tror att det inte är så, och hur du ser det, förklara gärna? Glad

#20, Ja. Jag tror att en hund som inte har förtroende för sin sin ägare i en situation tvingas bli dominant just då, vare sig den vill eller inte, bevis på det är att den inte går att avleda, blir fixerad eller liknande. Den blir tvungen att ta över i en situation pga bristande förtroende. En hund som är trygg med och litar fullt ut på sin ägare kommer att vara undergiven, uppmärksam på och följa h*n. Det kan vara bristande förtroende i en specifik situation, behöver inte vara generellt, där en hund tvingas bli dominant just då för att den inte litar på människan.

Jag ser det såhär: att dominans och underkastelse inte handlar om att man använder sig av något slags våld eller liknande för att få hunden undergiven, det är inget man behöver bråka med en hund om. Det handlar om förtroende, att hunden litar på mig till fullo, att den följer mina direktiv istället för att vägra lyda i t.ex en jobbig situation. Trots-beteende ser jag som att hunden ifrågasätter vem som dominerar/bestämmer, om den kan lita på sin ägare. Övertalar jag den att jag bestämmer får jag förtroende och respektav hunden.

Utan förtroende i en svår situation tvingas hunden lita på sig själv om den inte litar på mig. Då blir hunden dominant och kommer inte att lyssna på mig.

Med förtroende kommer hunden att lyssna till mig och lita på mina beslut och direktiv, istället för att försöka fly.

Så ser jag det :)

Jag menar inte att man ska tvinga kvar hunden på det sättet att man håller fast eller släpar fram den till vad den nu är rädd för. Menade att man inte ska låta hunden fly ifrån saker genom att inte ta itu med det och undvika saker… vet inte hur jag ska uttrycka mig för att det inte ska missförstås……. man kan hålla avstånd från "faran" om det behövs för att kunna avleda hunden, så man kan få den att slappna av, lita på en och bli trygg för att sedan kunna jobba sig närmare "faran" tills man har förtroendet hela vägen.

Det jag menade var att jobba på tlliten och undvik aldrig problemet,.. men visst, föredrar man att undvika saker o tycker de känns bäst så kan det vara bättre än att man ska försöka övertyga en hund att lita på en i en situation man själv inte klarar av. För litar du inte på dig själv kan du inte övertyga hunden att göra det heller och problemet kan bli värre. Då anser jag hellre att man borde be någon om hjälp eller göra sig av med hunden som man antagligen inte klarar av.

En ångestbitare får du om du tvingar hunden i en situation den inte litar på dig i, för det är pga att den inte litar på dig som den inte klarar av situationen.

vallhund
2012-08-25 11:40
#22

# 21

Det finns ingen modern forskning som tyder på att det finns dominans mellan arter, tvärtom http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen

Revir är en annan fråga, flockbildning o ledarskap kan du läsa om här: http://www.dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Kalli
2012-08-25 16:29
#23

21; Som vallhund redan nämnt finns ingen modern forskning som tyder på att dominans mellan arter existerar. Hunden har dessutom blivit domesticerad på grund av sin förmåga att samarbeta med människor, det rimmar illa med vissa människors påstående att hunden är en opportunist som hela tiden strävar efter att ta över.

Lilla G
2012-08-25 17:04
#24

Som jag upplever det så är dominanta hundar offtast de som är lättast att ha att göra med. Dom är självsäkra och trygga i sig själva.

#21 -Utan förtroende i en svår situation tvingas hunden lita på sig själv om den inte litar på mig. Då blir hunden dominant och kommer inte att lyssna på mig.

Så om hunden då väljer att fly istället för att konfrontera ett ev hot så blir den då dominant enligt dig?

vallhund
2012-08-26 12:26
#25

# 24 De flesta hundar drar järnet hem när de o matte/husse bir attackerade (om de kan), de få som inte gör det kan vara svåra att leva med. Jag vet, jag har haft två o de är som laddade vapen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Axia]
2012-08-26 13:01
#26

#22 & #23: Det låter intressant, blev verkligen nyfiken på detta! Ska läsa på mer om det Flört

#24 Ja, enligt min uppfattning ..än så länge Glad

#25 På vilket sätt tycker du att de har varit svåra att leva med? Mina hundar backar inte om jag blir attackerad (påhoppad eller hotad av någon instabil människa eller djur), men dom är inte svåra att ha att göra med

byggare2
2012-08-26 22:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

det var mycket om det ena å det andra ok

vincent (hunden) kan bli rädd för någott som har varit i huset flera månader

rätt som det är så (vad = det där, kanske farligt)

men det går väll över, men jag må säja mycket spes ras det= det

Annons:
[Axia]
2012-08-27 07:36
#28

#27 Får han tillräcklig stimulans, både fysiskt och mentalt?

byggare2
2012-08-27 17:34
#29

ja det får han

[Axia]
2012-08-28 23:03
#30

Har han några rutiner o regler för vad som gäller inne repsektive ute ? Eller får han bestämma själv?

Jag tror ju som sagt på dominans/ledarskap/tillit mellan hund och människa, att hunden ser det som att den den som går först in genom dörren äger utrymmet, den som avgränsar ett område äger utrymmet, den som avgör vilken sinnestämning man ska vara i eller om man får hoppa upp i soffan eller inte (den som sätter gränser och regler) - är ledaren, den blir respekterad och anförtrodd. Kliver din hund på dig utan inbjudan, tar för sig av allt precis hur/när den vill och reagerar den på något och du inte kan avleda eller distrahera den ifrån, har den inte respekt o tillit till dig.

Jag tränar sådan ledarskap och tillit med mina hundar dagligen under deras uppväxt. Utan varken våld, översitteri, eller att bli arg eller frustrerad. Jag ser alltid till att "vinna", dvs har tålamod och håller fast vid vad som gäller. Det kräver engagemang och tid, det kan ta dagar av upprepning med vissa saker, t.ex att lära en hund som är van vid att bara få rusa ut genom ytterdörren och dra med en ut i kopplet, att istället sitta kvar och vänta på att följa mig ut.

I en situation som är svår eller främmande för mina hundar så vänder dom sig till mig, och litar på mitt omdöme istället för att vända sig emot något. Men skulle jag istället stå lika frågande som hundarna eller bli osäker osv så tvingas dom "ta över" och jag får inte längre samma tillit. En hund vill följa, men den följer inte någon den inte litar på och respekterar.

Om din hund blir ställd och reagerar frågande på något så har han respekt och tillit för din åsikt, han ber dig avgöra om det är något han borde vara rädd för. Har han däremot redan bestämt sig för att det är något farligt är det brist på ledarskap och tillit.

Mitt råd är att jobba på ledarskap och tillit, i alla möjliga situationer:)

SheViper
2012-08-28 23:30
#31

#30 - tycker om dina inlägg. Jag vet att det fungerar som du beskriver och jag blir glad när jag inser att jag inte är helt ensam om denna inställning.

Om du alltid finner fel hos andra, så kanske det är dags att rannsaka dig själv!

[Madlene]
2012-08-29 00:01
#32

"en hund VILL följa". … Tror du på de själv?

Lilla G
2012-08-29 05:05
#33

#30 Jag tror ju som sagt på dominans/ledarskap/tillit mellan hund och människa, att hunden ser det som att den den som går först in genom dörren äger utrymmet, den som avgränsar ett område äger utrymmet, den som avgör vilken sinnestämning man ska vara i eller om man får hoppa upp i soffan eller inte (den som sätter gränser och regler) - är ledaren

- Har du någon gång funderat på va den flock är?

I mina ögon är en flock ett sammarbete. Flockdjur lever i just flock för att det på ett eller annat sätt är lönsamt, inte för att bli dominerade. I en flock kan ledarrollen skifta. Den som är bäst lämpad för aktivitetet axlar ledarrollen. Jag känner mig helt trygg med att låta mina hundar ta egna initiativ till saker. Sedan lär jag in sammarbete i hur vi tex tar oss in och ut genom dörren på ett trevligt sätt. Ser det som högst tråkigt och ofunktionellt med en hund som alltid måste gå efter mig…

Om dina hundar råkar gå först in genom en dörr, hur löser du det? ska den då först gå ut genom dörren och ni gör om det för att hamna på noll? går den efter dig i den siuatione borde det ju bli knepigt för då lämnar ju du hundens nyvunna landområde? Om den går ut först från sitt nyvunna utrymme, tar den isf inte övet utrymmet på andra sidan dörren då? Om den redan har gått in och äger utrymmet, för hur länge gör den det? 5 min? eller är det för en livstid?

Lilla G
2012-09-02 23:17
#34

Jag hade sett fram mot svar av dig Axia!

För den intresserade så finns en jättetrevlig föreläsning med Per Jensen (Forskare och etolog) här http://urplay.se/162012

Annons:
byggare2
2012-10-17 19:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

ja det var mycket hit å dit Men blir jag klok NEJ

men ni älskar att föra debatt

vallhund
2012-10-17 20:11
#36

# 26

Svårt att leva ned ett osäkrat vapen som själv bestämmer när det är läge att gå till attack.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Jenna_Nord
2012-10-18 22:37
#37

#36
Ingen bestämmer väl att ens hund ska gå till attack någonsin, det är väl alltid hunden som "bestämmer det själv", eller? Förvånad Det hoppas jag..

Hade inte två av dina BC's gått till attack mot människa?

Mvh Jenna

vallhund
2012-10-20 09:15
#38

# 37

Jo, människor som angrep mig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: