Råd/tips ang. "kidnappad" amstaff
Måste bara få skriva av mig lite!
Går ju hundlinje på gymnasiet, vilken resulterar i att jag mycket kunskap om just hundar också.
Skulle få låna en amstaff valp (6 mån) att uppfostra lite och ev. ta med en vecka på hundkurs.
Så jag bad om att få låna henne en helg, för att lära känna henne.
Hon var från början extremt smal, revben och höftben stack ut och ägaren lämnade inte med någon mat (?).
Helgen gick, och hunden är fantastisk. Hon är busig, glad och har absolut inget ont i sig! Hon snarkar charmigt i soffan och sover sked med mig på kvällen. Busgumman<3
När helgen var slut gav jag tillbaka hunden.
Så skriver ägaren någon vecka senare "kan du ta hunden?" på sms. Varningsklockorna ringer när man tar sånt på sms, och dessutom inte skriver hur länge eller varför.
Det visar sig att personen vill ha hundvakt i två veckor och jag säger nej.
Har inte tid att passa en valp i två veckor, men jag gick med på att ta henne över helgen.
Helgen gick, och jag skriver till ägaren gång på gång att komma och hämta sin hund, men hon hänvisar bara till sina andra "hundpassare" som dessutom inte heller kan ta henne.
Det har nu gått 4½ vecka.
Det visar sig efter en lång rad av händelser att hunden varken är chippad eller har fått sina sprutor.
Vilket är olagligt.
Då fick jag nog!
En HELT ouppfostrad amstaff utan stamtavla eller vaccinationer, som är undernärd och supersocial.
Hon är dessutom så jäkla fin att varenda människa som träffar henne paller pladask.
Inga undantag än så länge.
------------------------------------------
Allt hon gör är att supa och bråka, fick ett sms här om dagen "Vet du heroin?".
Ägaren bor dessutom i en soc lägenhet och går på bidrag, är 18 år och kriminell (har sett en fet bunt på polispapper som misshandel, olaga hot osv. listan kan göras lång), tar aldrig ut hunden, och när hon väl köper mat till henne får hon billigaste på lidl som dessutom är light.
LIGHT ÄR FÖR GAMLA TRÖTTA HUNDAR MED FETMA!
En valp ska ha FET mat, som därav kostar mycket, och på ynka 3,7 i månaden ska då ägaren försörja sin drog-livsstil, sitt boende, sig själv och dessutom en dyr valp.
Dessutom riskerar hunden avlivning med tanke på ägarens livsstil och det faktum att hunden inte är chippad eller vacc.
Alltså kommer självklart polisen kolla upp hundens bakgrund och hitta…
Ingenting.
Ett tomt vaccinationspapper är det som finns, med hundens namn på. Det är allt. Hund utan vaccination eller chippning = död hund.
Så jag sa till henne, du ska betala maten för hunden som den käkat här, 1000 kr krävde jag henne på när hunden i självaste verket har ätit för drygt 2000+ kr.
Så när hon vägrar, då skiter jag i henne och säger att hunden
"från och med nu är min", att jag "vägrar ge tillbaka henne".
Och blir självklart hotad till livet.
Det är MASSOR med mer som har hänt, men för fult och tar för lång tid för att skriva här. Känner mig extremt besviken och ledsen, rädd och vet inte riktigt hur jag ska göra nu…
Vi kan inte behålla hunden, då pappa inte vill ha en till hund för att han åker bort ett år och jobbar, och då finns det inte tid.
Samt att hunden inte har bakgrund, vilket han tycker är viktigt med tanke på omständigheterna.
Så här sitter jag och mamma och gråter blod över vår fina Nikita…
Hur gör vi nu då liksom?!
Bild på min fina, fina söta Keeta i full galopp..

Nej, men åh… Vad hemskt! Vilken historia. Så fruktansvärt att det finns såna människor, som skaffar djur men inte alls bryr sig om dem. Det är bland det värsta som finns. Hon var ju en riktig pärla dessutom, underbart fin liten tjej!
Du har inte någon vän/bekant som är duktig med hundar och har möjlighet att ta hunden? Det hade ju varit det bästa med tanke på att du verkar gilla den här hunden väldigt mycket, så hade du haft möjlighet att hälsa på osv. I värsta fall så finns det ju föreningar som tar emot hemlösa hundar, som brukar kunna ordna med vaccinationer och så. Däremot så hade ju en såpass ung liten tjej behövt ett stadigt hem på en gång…
Hemskt, verkligen hemskt att sånt här får hända. Helt j*vla fruktansvärt.

Så svårt att förstå att det faktiskt finns sånna ägare! :(
Läste inlägget för ett tag sen men visste faktiskt inte vad jag skulle skriva.. Blir helt mållös. Önska att jag hade haft plats och tid att ta emot henne :(
Skriv gärna hur det går! Kanske finns de någon förening som kan ta emot henne som Amanda skriver? Hoppas verkligen att de löser sig!
Mvh Jenna

Att vägra lämna hunden klassas som stöld eller ev egenmäktigt förfarande.
Att man går på hundgymnasium är inte samma som att man har mycket kunskap om hundar, tyvärr.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

då "ägaren" är skyldig till betalning för foder och skötsel kan hon inte hålla hunden då? Med hästar kan du det tills det är betalt och ev efter en viss tid sälja hästen och få ut din del av pengarna, dock självklart med myndigheter inkopplade….
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Jag tycker du ska kontakta polisen och uppmärksamma dem på att hunden inte är id-märkt. Berättar du om hundens bakgrund och om ägaren så kan det finnas en möjlighet att det händer något.
#3 hur tänker du? Hellre stjäla hunden än att låta den dö hos en som inte kan ta hand om den. Jag tror hon vet att hon "stulit" hunden. Din kommentar är så onödig.

Om hunden inte är reggad någonstans, finns ju inte hunden…. Du kan ju inte stjäla något som inte finns? Rädda hunden!
Hade varit intressant att veta hur det gick för hunden?
Och är de hunden på bilden det handlar om? keeta? eller är det den andra hunden Nikita?

Svar till flera:
Hunden finns de facto även om den inte är reggad någonstans.
Klart att man får/skall rädda hunden om man kan, men man skall vara medveten om konsekvenserna.
Retentionsrätt gäller hästar i vissa fall, sällan hundar, däremot kan man kontra med att man vill ha betalt för motsvarande pensionatskostnad innan man släpper ifrån sig hunden, det brukar avskräcka de flesta.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Hoppas allt löser sig för er och för hunden!
Men vad ger du hunden för mat om den ätit för drygt 2000:- på 4½ vecka?!
#10 haha det är vad jag betalar på ca 5 månader :D
Hur fick du ta med en ovaccinerad hund på en skola med hundinriktning?
Jag tycker även att det var en saftig summa att ta för hundmat, 2000:- lever min 25kg hund gott på i flera månader.
Däremot är det helt klart en rimligare summa att ta för både kost och logi då vännen utnyttjat din "tjänst" som hundvakt och det är i underkant för vad en dagisplats ligger på per månad.
Hjälp din kompis att hitta ett nytt hem, inte lätt med tanke på att hunden saknar grundvaccinering, ID-märkning och härstamning, men bättre det än ett liv som vandringspokal mellan hundvakter.
≧◔◡◔≦

Såhär ser uppföljningen ut; Nikita är kvar hos oss och vi har vaccinerat och chippat henne samt registrerat oss där vi kan, på oss. Allt detta saknades.
Hunden fanns inte i systemet, och f.d. ägaren har flyttat till Thailand.
Men hon vill fortfarande ha tillbaka hunden
Hon dök aldrig upp, har inte sett röken av människan bara en massa tomma hot. Hon gör framsteg varje dag i träningen och är i en väldigt fin form med diskreta feminina linjer nu för tiden.
Vi har en mycket lång väg kvar innan skadan är reparerad, hon är tex strykrädd vid inkallning.
I början flydde hon när man kallade på henne och tog man ett steg framåt tog hon två bakåt.
Nu kommer hon glatt, alltid
#3 Det sa polisen också när vi rådfrågade dem men vi tog chansen och behöll henne då f.d. ägaren absolut inte vill ha med polisen att göra. Pga drogmissbruk och andra olagligheter.
Jag skrev inte att man får kunskap om hundar bara för att man går i hundgymnasium, jag citerar;
"Går ju hundlinje på gymnasiet, vilken resulterar i att jag mycket kunskap om just hundar också."
#8 Hunden heter Nikita men kallas för Keeta av mig så det är samma hund
#10 Hon får ett specialfoder som vi köpte hos veterinären för allergiska och känsliga hundar, eftersom vi inte visste hur hon reagerar på olika foder.
Så fick hon myyyycket mat, små mängder flera gånger per dag eftersom att hon bara var skinn och ben redan som valp.
Så köpte vi ett valpfoder och blandade in stegvis, men hon verkar inte vara så känslig för något.

Vad glad hon ser ut :) Skönt att veta att det åtminstone börjar reda upp sig lite.

oj vilken sötnos :D

#18 Tack synd bara att bilderna blev vridna åt fel håll… konstigt.

Haha lite charmigt faktiskt att det ser ut på första bilden som att hon ligger på väggen och på sista bilden som att hon ligger upp o ner ;)

vilken hemsk historia!
hur kan man göra så!?
vilken tur att det löste sig! (nästan iallafall)
Medarbetare på Pokémon iFokus

Klart hon måste sova på dig och vara nära jämt! du har ju räddat hennes liv, tro inte att hon inte vet om det, hon är din nu.
Jag blir enormt glad att läsa att det finns sånna människor som ni!