Annons:
Etikett16-off-topic
Läst 2069 ggr
Fjordell
3/3/13, 9:10 PM

OT: Sluta avliva katter med våra skattepengar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hjälper till att sprida en namninsamling som personerna bakom Hittekatter i fokus valt att starta.

Vi vill bjuda in dig till att delta i en namninsamling. Detta då vi på Hittekatter iFokus inte är nöjda med hur det svenska djurskyddet bedrivs när det kommer till hemlösa katter. Här nedan kan du läsa mera! Tack på förhand för ditt stöd! 

Till namninsamlingen!

Varje år dödas tusentals friska, hemlösa katter slentrianmässigt på order av våra Länsstyrelser. Detta sker utan att katterna först har undersökts och bedömts på ett professionellt sätt. Som försvar hänvisas ofta till studier som - efter kontakt med forskarna - visat sig vara misstolkade av länsstyrelserna.

Bristen på relevant kunskap hos dessa myndigheter och oviljan att ta del av kunskap och relevant forskning om hemlösa katter är påtaglig.

Tjänstemännen, som får sina anställningar betalda av mina skattepengar tar således varje år - mot min vilja - tusentals beslut om att avliva katter som hade kunnat bli omplacerade om viljan att förbättra det skattefinansierade djurskyddsarbete hade funnits. Detta är inte acceptabelt!

Jag kräver härmed att Jordbruksverket ser till att ansvarig personal på såväl Länsstyrelserna som på de djurpensionat/katthem som inhyser de av myndigheterna omhändertagna katter har (eller får!) den utbildning som krävs, och som är baserad på rådande forskning, för att kunna ge hemlösa katter en rättvis och rättssäker bedömning. Bedömningen måste därtill göras på den plats där katten inackorderas efter omhändertagandet och inte på en veterinärklinik eller motsvarande, eftersom de flesta djur blir stressade av transporter och besök i främmande miljö.

Jag kräver också att Jordbruksverket kontaktar världens mest framstående forskare när det gäller hemlösa katter och hantering av dessa, Dr. Margaret R. Slater. Dr Slater föreläser i ämnet utomlands, och kan sannolikt bidra med lämpligt utbildningsmaterial till svenska myndigheter och djurpensionat/katthem.

Till namninsamlingen!

Annons:
Fjordell
3/27/13, 9:30 PM
#1

Puttar upp denna, vi behöver fler underskrifter!

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: