Skaffa katt.
Hej allihopa!
Jag tänkte fråga om det är någon som har erfarenhet av att skaffa katt till ett hem med hund? Min pappas katt har fått kattungar och man blir ju inte annat än sugen. Har försökt ta med Bella för att kika på dom några gånger för att se hur hon reagerar. Och jag tror hon kommer slita dom små liven i stycken om hon skulle få tag på dom. Inte för att hon vill ta kål på dom, men tror hon ser dom som små leksaker.
Tar gärna emot tips, tankar och ideér!
Kattungar kan försvara sig. Vi har två amstaff-mix och tre katter. Gissa vem som är herre på täppan om inte gammelkatten
Ja visst känns det så. Dom kanske bara är för små än, lätta att förväxla med en leksak :) Jag hoppas i alla fall på att du har rätt! Så får man hoppas dom blir vänner.
Var i samma sits för inte så länge sen. Så här gick det för mig: Min hund har jag alltid uppfattat som att han definitivt skulle döda en katt om den sprang från honom eller dök upp från ingenstans. Han blir otroligt triggad av att se katter ute. Jag blev ändå med kattunge vid årsskiftet. Första dagen hade jag katten och Nemo isär, kompostgaller emellan. Katten var mkt rädd för honom och Nemo verkade mkt jaktlysten och nästan okontaktbar. (jag kände att fan det här kommer ALDRIG att gå). Sedan tog jag bort gallret men lät inte Nemo gå fram. I två dagar övervakade jag det hela och sedan hade de vant sig vid varandra och jag behövde inte hålla stenkoll hela tiden. Nemo var hårdhänt mot henne tyckte jag (välte henne när han skulle nosa osv), men det är han mot mig också och jag kunde inte göra så mycket åt det. Efter kanske en vecka kände jag mig helt lugn med situationen, Nemo såg inte på henne som ett byte ens när hon rusade förbi honom och katten var inte alls rädd längre. Det gick mkt fortare än vad jag hade trott med tanke på hur första dagen var.
I dagsläget är de sedan länge bästa kompisar och det är mer Nemos katt än min om jag ska vara ärlig. Hon söker sig mkt mer till honom än till mig. Kattungen var inte hundvan och mkt rädd, men personlighetsmässigt tuff och framåt så det tror jag är en stor fördel om man tar en kattunge som är det tuffa i kullen. För hundar kan vara, och min är, hårdhänt. Han gnager på hennes huvud, tuggar på henne, håller fast henne när han 'tvättar' henne, drar i hennes ben, men katter tål mycket mycket mer än vad man tror trots att de ser så bräckliga ut! Hon biter honom och hoppar efter svansen, vilket jag i början trodde skulle leda till att han bara vända sig om och, ja, avlivade henne, men han är totalt obrydd. De har jättekul ihop, leker med varandra och sover ihop och äter ihop. Lite jobbigt dock är att katten ju är lite nattaktiv och därmed kan börja hoppa på och väcka Nemo för att leka klockan fem på morgonen…:)

Jag har erfarenhet av både och tyvärr…
Skaffade två kattungar några månader efter vi skaffat hunden.
De var livrädda för honom och fräste och spottade! Det roliga var att han var rädd för dem också. Han vågade inte gå allt för nära.
Jag lät dem sitta i buren en stund. Skärmade sedan av en hörna så att hunden inte kunde komma in till dem så lätt, men han kunde ändå se dem.
Det tog några dagar innan det började ge sig. Den ena katten blev sedan hans bästa kompis medan den andra var lite med avvaktande, men dock ej rädd.
Efter ytterligare några månader skaffade vi en till hund som, så fort den hade chansen, bet ihjäl den ena katten :(.
Problemet med hunden var att den var ofantligt stressad efter att ha åkt långt. Det var en omplaceringshund men vi hade fått reda på att den skulle fungera med katter.
Hunden fick flytta samma dag igen och vi ångrar oss något fruktansvärt.
Jag tror (och hoppas) att det är ovanligt att något sådant händer. Tror att de flesta hundar accepterar katter eftersom det är katterna som bestämmer. De brukar sätta hunden på plats rätt snabbt.
Ha dem dock åtskillda i början och låt katten växa till sig lite innan du tar hem den. Lämna dem inte ensamma i början!
Framförallt… glöm inte bort hunden! De blir ofta avundsjuka. Kan fungera att sitta ner med dem och klappa båda samtidigt.
Håller med föregående talare att amstaffar oftast är hårda i sitt sätt. Vår hund nafsar och slickar på katten (hon slickar tillbaka) samt smäller tassen på henne och välter henne med nosen.
detta är som han vill leka, men vi brukar säga till honom när vi tycker det räcker.
Bifogar en bild på vår hund och hans kompis
Åh nu är jag jättesen med svar för har vart krasslig tillgång på internet läääänge! Men jag tackar jättemycket för era erfarenheter. Jag hoppas verkligen att katterna och Bella ska bli bra vänner. Dock är det inte riktigt så. Än…
Katterna har bott här en vecka nu. Jag vaktar fortfarande för att se att inget händer. Bella ger sig på dem ibland. Framförallt om hon blir avundsjuk som du, wewwe2, nämnde. Men katterna e tuffa och tror att de ska kunna vänja sig. Hoppas verkligen inte att det hinner hända någon olycka :(
Avundsjuka är annars ett problem jag har med Bella. Jag vet inte vad jag ska göra åt det tyvärr.
Håller tummarna för att katterna kommer kunna ligga lika fint breve hunden som på era bilder!