Annons:
Etikett15-efterlysningar
Läst 4794 ggr
Mansonchild
2012-05-22 21:36

Söker Amstaffvalp HANE!

Hej!

jag skriver åt min brors sambo på detta forum.

" Idag var vi och skulle kolla upp hundarnas tänder på pedegree dagen hos vetrinären. Vi fick då besked om att våran amstaff Plexus 5 månader har grovt fel på käken som inte upptäcktes vid valpbesiktningen.

Vi fick då ett ultimatum att antingen dra ut 80% av hans tänder,eller att låta honom få somna in.

Eftersom jag bor ihop med min sambo och har barn med honom så har vi inte dom pengarna som behövs för att dra ut varenda tand, eftersom hans problem är så fruktansvärt stora så lär första ingreppet gå på 15-20 000, andra ingreppet kommer gå 22 000 kr eller mer…

Jag och min sambo letar nu efter en RENRASIG amstaff hane, det spelar absolut ingen roll om den inte har stamtavla. Vi är 20 år gamla båda två och våran son är 6 månader, vi är hundvana och vill inte använda våran amstaff till kamp eller annat inom den changern… Vi ska satsa på lydnad och agillity för att stimulera våran hund så bra som möjligt. Ut över det så kommer han få vara ute mycket i naturen då våran familj och min sambos familj är ute och plockar svamp och badar och fotar. Jag pratar gärna helst i telefon för att höra att ni som säljare är seriös, och att ni som säljare kan höra att jag som köpare är seriös. " MVH Sara

Annons:
Lamina
2012-05-22 21:45
#1

Är hunden inte försäkrad, eller går det inte på försäkringen..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Mansonchild
2012-05-22 21:50
#2

Hunden är försäkrad men det går inte på försäkringen, mvh/ sara

[Madlene]
2012-05-22 22:48
#3

Hänger inte med.

Söker de en ny valp när de har en stackars valp som kanske måste avlivas pgr av pengar brist????

Lamina
2012-05-22 22:55
#4

Bara för att man inte har råd att lägga ut 40 000 betyder inte det att man inte har råd att ha hund. Jag menar, hur många skulle ha råd med det? Sånt brukar ju gå på försäkringen. Var inte så dömmande… Obestämd

För övrigt tycker jag nästan att det hade vart djurplågeri att behålla hunden.

TS: Ja beklagar verkligen att deras vän måste somna in. Hoppas dom hittar en ny att glädjas över.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lilla G
2012-05-22 23:10
#5

#1

Jag och min sambo letar nu efter en RENRASIG amstaff hane, det spelar absolut ingen roll om den inte har stamtavla. - Då letar ni uppenbarligen inte efter en amstaff, utan snarare efter en hund med någorlunda bred trut…            vi är hundvana och vill inte använda våran amstaff till kamp eller annat inom den changern- upplysningsvis så är det olagligt. Lika relevant som att jag, när jag ska köpa bil talar om för säljaren att bilen minsan inte kommer att användas som flyktfordon vid bankrån eller andra olagliga ändamål.         Jag pratar gärna helst i telefon för att höra att ni som säljare är seriös - Hur avgör du det?  och att ni som säljare kan höra att jag som köpare är seriös -Hur vet säljaren det?

[Madlene]
2012-05-22 23:18
#6

#4 nej, men det står

"Idag var vi och skulle kolla upp hundarnas tänder…" När är idag?

Har dom ens avlivat valpen? det vet man inte. jag dömmer inte, jag frågade bara :)

Enligt mig hade all text inte behövt stå om deras valp som mår/mådde dåligt. De hade bara kunnat skriva den nedre delen om att dom söker en amstaff valp. Men man kanske ska känna empati i deras historia :)

Annons:
Lamina
2012-05-22 23:42
#7

Shit, denhär sajten verkar ju vara värre en katter. Jag ha aldrig i mitt liv stött på så dömmande kommetarer…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

vallhund
2012-05-23 00:50
#8

Har hundägarna träffat ett annan veterinär för att få ett yttrande?

# 7, var ser du dömande kommentarer?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Mansonchild
2012-05-23 08:00
#9

Ja, han har blivit utdömd för dom har inte dom pengarna. Dom har varit hos två andra vetrinärer och där har dom också sagt samma sak.

Dom är 20 år gamla och har ett barn, dom har inte råd att kosta på sig dom pengarna för 2-3 operationer som inte ens vetrinären är säkra på att den kommer funka? vad är det för liv för en hund som inte har 80 % av sina tänder kvar? Inget liv alls. Enligt min åsikt. Så jag kan hålla med #4 att det var ganska dömande att skriva lite så 3# Madlene även om du kanske bara frågade så lät det ganska oartigt som att dom inte brydde sig. Men det gör dom.

#5 Dom håller kontakten och mejlar och kan hälsa på med valpen om det är så. Dom är inte oansvariga. Dessutom vet dom mycket väl om att det är olagligt att kampa med hundar men det är alltid bra att skriva att dom inte ska ha det till det i varje fall för då hade någon säkerligen sagt " ah du har inte skrivit att du inte ska ha den till kamp…blablabla."

Dom frågade vänligt på detta forumet för att se om det fanns någon här inne som hade någon hane valp till salu.

Lilla G
2012-05-23 09:02
#10

Alltid bra att skriva att man ej ska kampa med hunden… Nja, för mig som uppfödare sänder det andra signaler! Skulle dess utom en ev köpare säga att stamtavla kvittar så åker dom direkt in i karegorin: För mig totalt ointressanta! Detta pga att dom bla inte är ett jota intresserade av mitt avelsarbete eller mina hundar.

vallhund
2012-05-23 10:03
#11

Rimligtvis borde uppfödaren ta tbx valpen o ge vaipägarna en ny valp kostnadsfritt. Eller betala ut DF för veterinärkostnader hitills + avlivning.

TS bekanta verkar ju inte bry sig så mycket om mentalitet o hälsa eftersom dom inte bryr sig om hunden är reggad eller ej. Likaså är valpköparna inte måna om rase, dels för att de inte bryrsig om hunden är reggad eller inte, de är tydligen bara intresserade av att få den nu.

Ett tips, på rasklubbens hemsida, o kolla uppvalpförmedligen där ang befintliga kullar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

nottheonly
2012-05-23 12:21
#12

Om stamtavla inte spelar någon roll, hur ska de då veta om hunden är renrasig eller inte? är det inte bättre isåfall att söka upp en riktig uppfödare som har stamtavla på sin hundar? Glad

Zahara
2012-05-23 12:35
#13

Nu är vi inne på detta med tavla igen… jag har en utan tavla och går på träningar med min, de andra amstaffarna jag träffar där HAR tavla. De är inte trvliga i temperamentet, stirriga stressade agressiva otrevliga hundar, medans min "oäkta" får massor av beröm och tränaren tycker han är så ovanlig då han är så lugn och trvlig i sitt temp.

Jag är av dem som inte bryr mig om tavlor på något av mina djur, mentalitet, ben och kroppsställningar, sjukdommar osv är mer viktit för MIG. (gäller alla mina djur)

det jag ville ha fram är att NI som tycker att tavla är viktit måste acceptera att andra tycker annat är viktigare!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
vallhund
2012-05-23 13:29
#14

# 13, verkligen lysande statistik/urval du baserar dina uttalanden om reggade hundar på!

Hur kan du veta vilken mentatlitwt föräldradjuren, släkt etc.. har om hundarna inte får göra MH? Ytterst få uppfödare av oreggade hundar bryr sig om de hälsokontroller som renrasaveln kräver.

Avel av oreggade djur är mer suspekt än dålig renrasavel, eftersom det oftast betyder att föräldradjuren inte uppfyller kraven för att få avla reggat.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Olga RW
2012-05-23 14:06
#15

#13 Det finns ju faktiskt anledning till varför man går en kurs med sin hund - för att bl.a. få bukt på ev. problem hunden har och få träna med andra hundar och kunna få hjälp av en kunnig instruktör. Det är alltså inte alltid de mest begåvade hundarna man ser på en kurs, om man säger så. Vilket är väldigt bra, då deras ägare insett att de behöver hjälp och tagit tag i problemet.

Vet inte heller om du faktiskt sett deras stamtavlor. De flesta hundar med AST-liknande utseende brukar enligt ägarnas utsago vara renrasiga, kanske till och med inneha en "stamtavla" uppfödaren själv skrivit ihop med tilltalsnamnen på hundarna bak… Sådant är inte alls ovanligt.

Får man vara nyfiken och fråga vad uppfödaren av din valp gjort för att säkerställa att föräldrahundarna har lämplig mentalitet och hälsa för att få gå i avel?

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Olga RW
2012-05-23 14:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Här är en HD-bild på min väns tik som alltid varit en glad och busig hund, aldrig visat något under eller efter ansträngning men som vid en rutinundersökning innan eventuell avel skulle röntgas. Så såg det ut…

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Olga RW
2012-05-23 14:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Så ser en normal höftled ut.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Mansonchild
2012-05-23 18:36
#18

Jag ber om ursäkt då att jag ens tog upp detta ämnet. DOM enda som faktiskt har varit trevliga i den här tråden är #1 #12 #13, suck… Förstår inte varför ni ska hitta massa fel i texten och börja klaga… Hade sara inte sagt att hon inte skulle använda sin amstaff till kamp så hade ni säkerligen klagat på det… Vet faktiskt inte ens vad jag ska skriva mer.

mvh / MARIA

Jenna_Nord
2012-05-23 18:52
#19

Så himla otrevligt att alla ska gå emot och dra upp en massa bagateller. Ja om ni som uppfödare inte skulle vilja sälja en valp till henne pga att hon inte bryr sig om stamtavla, strunta i det då. Har något bett er om att påpeka detta? Eller gå in på skillnaden mellan blandras/renras.

Det är väl inget fel med att skriva att man absolut inte ska ha hunden till kamp? Och att man vill visa sig vara seriös.

Försök hålla er till trådens huvudämne..

Himla tråkigt TS att försäkringen inte tar det.. Men som sagt är det väl också för hundens bästa att få somna in. Jag hade kollat upp lite mer på blocket, där finns mycket seriösa säljare bland oseriösa. Det gäller att kunna sålla ut :) Och även fråga inne på hundar i fokus.
Annars hoppas att någon uppfödare har en kull hemma och läser detta :)

Mvh Jenna

Olga RW
2012-05-23 19:09
#20

Javisst, tipsa TS om ännu en blandrasuppfödare som har noll koll på hundarna bakåt och runt och på ex.vis deras bett, så får dem en repris… Tyst

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Annons:
[Madlene]
2012-05-23 19:10
#21

#18 är valpen avlivad?

vallhund
2012-05-23 19:19
#22

# 19

Är det bagateller att bry sig om rasen? Är det bagateller att visa på skillnad mellan seriös o oseriös avel?

Hur många blandis/oreggad uppfödning bryr sig om hundarnas mentalitet o hälsa?

Hur många av dessa sk uppfödare testar sina föräldradjur för Ataxi, HD/ED o har koll på hud/allergiproblem, som tyvärr är överrepresenterade inom rasen?

Det är tråkigt om TS tagit illa åt sig, nu är det ju inte denne som skall ha hund, det är tydligen broderns sambo, skall någon ta åt sig så är det hon.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Mansonchild
2012-05-23 19:25
#23

Valpen är avlidad…

Lilla G
2012-05-23 19:43
#24

#19 Det är väl inget fel med att skriva att man absolut inte ska ha hunden till kamp? Och att man vill visa sig vara seriös.

- Jag ser det tyvärr inte som att man visar att man är seriös.

För mig känns det enbart suspekt när man skriver så…

Skrev som sagt att det är lika relevant att skriva det som att intyga att bilen man köper inte kommer att användas i kriminell verksamhet. Ser det som betydligt mer seriöst att beskriva sin livssituation, syselsättning, ambitioner med sitt hundägande, tidigare erfarenhet av hund/rasen samt vad det är för typ av individ man söker.

Jenna_Nord
2012-05-23 20:14
#25

#20 Var har jag tipsat om blandrasuppfödare?

#22 Det är bagateller att gå på TS om olika saker som inte gjort något fel, istället för att hjälpa istället.

#24 De är inte seriöst att man vill försäkra uppfödaren om man man vill göra med hunden? Då är ju samma sak som att tycka att uppfödare som skriver så i valpannonser också är oseriösa då.

Att du tolkar de på det sättet är väl din sak.

Mvh Jenna

Lilla G
2012-05-23 20:20
#26

#25 Då är ju samma sak som att tycka att uppfödare som skriver så i valpannonser också är oseriösa då.

- Korrekt! Jag har hittills inte sett en enda seriös uppfödare skriva det. Där emot är det en klassiker i köksavelsannonser.

Jenna_Nord
2012-05-23 20:26
#27

#26
Jag har sett jätte många sånna annonser.. Som alltså kommer ifrån en uppfödare som säljer hund med stamtavla.

Haha köksavelannonser? Tungan ute

Mvh Jenna

Annons:
Lilla G
2012-05-23 20:41
#28

#27 Det är inget = mellen stamtavla och bra avel. Skillnaden är att du kan kolla upp det du funderar på att köpa enkelt och smidigt. För tillfället finns annons ute på valpar från en klåpare som parat Hd C mot E samt 2:or på ed… Dessa valpar får stamtavla.

Kan du visa vem det är som skriver det i annonsen? Nyfiken då det helt har gått mig förbi!

Jenna_Nord
2012-05-23 20:45
#29

#28
Självklart finns de uppfödare som skiter i hundarna och bara vill tjäna pengar på stamtavlor. Men att man kan döma en seriös uppfödare utifrån att denna skriver "ej till kamp" eller ej tycker jag låter lite konstigt.

Nu kände jag ju inte de som la upp annonserna. Men de är som jag stött på när jag själv letade valp och när min kompis letade. Men nästa gång jag ser det så ska jag absolut länka :)

Mvh Jenna

Fjordell
2012-05-23 20:52
#30

Admin: Försök att hålla er till trådens ämne.

TS, vilken otroligt tråkig och sorglig historia…  Mitt enda tips är för paret att ringa runt till seriösa uppfödare av AST med stamtavla. Man vet så mycket mer om hunden man köper, och det medför en mycket större trygghet än om man köper blandrashundar.

MiaLisaSofi
2012-05-23 20:52
#31

#27
Bara för att det är uppfödare av renrasiga (=MED stamtavla!) amstaff så betyder det inte att de automatiskt är seriösa..
Det finns alldeles för mycket oseriösa uppfödare även inom renrasaveln.

Jenna_Nord
2012-05-23 20:56
#32

#31
Självklart inte, men vad är de som utgör att annonsen är seriös? Hurvida annonsören skriver ej till kamp eller inte??

Mvh Jenna

Olga RW
2012-05-23 21:14
#33

#25 Svarade jag på just ditt inlägg?

Det vara bara en kemmentar som slank ur mig efter att ha läst igenom tråden ännu en gång. Spelar inte hundens bakgrund någon roll, bara utseende och kanske någon urvattnad egenskap om man har tur, kan man inte bry sig om sin framtida hund och sig själv som hundägare.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Lilla G
2012-05-23 21:22
#34

#28 Men att man kan döma en seriös uppfödare utifrån att denna skriver "ej till kamp" eller ej tycker jag låter lite konstigt.

-För mig finns det inget seriöst i det öht. Lika relevant att skriva med det i annonsen som: Min favoritfärg är lila. Farmor bor i ett gult hus. Igår åt jag kalops etc.

Annons:
Jenna_Nord
2012-05-24 00:27
#35

#33
Eftersom de bara var jag som hade gjort ett inlägg sen dina senaste inlägg förutom TS så antog jag ju såklart att det var till mig.

#34
Okej

Mvh Jenna

Mansonchild
2012-05-25 09:29
#36

SUCK…jag ber vänligen att ni låser tråden då jag själv blir ledsen av detta…

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: