Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 22425 ggr
Theia
2012-07-30 17:22

6mån tik bits och får fnatt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Jag har läst runt mycket på internet och på detta forum om bitande och hittat en massa men jag känner ändå att jag måste skriva ett inlägg.

Problemet vi har med henne är att hon bits. Hon kan nafsa på händerna men mycket försiktigare än förut, fast ibland biter hon till ordentligt och om man skriker till så blir hon bara mer taggat och biter hårdare. Det värsta är att hon även kan hoppa upp och bita och slita i armen och kläderna, "helt utan anledning". Det vi gör när hon bits är att vi går in på toaletten och stänger dörren. Sen går jag eller min flickvän ut vid olika tider varje gång, så fortsätter hon bitas när vi kommer ut men igår så låg hon ner på golvet efter 5-6 gånger.Alla säger att det går över och att "tänderna kliar"… Hon har ju redan tappat alla och forsätter ändå.. Hon får fnatt typ..

Vi har varit jätte dumma och tittat på tv och lyssnat på okunniga idioter och tryckt ner henne många gånger mest när hon var yngre (4-5månader) (något som jag och min flickvän ångrar starkt..Gråter) det har vi slutat med helt. Vi försöker ta i en fysikt så lite som möjligt. Hjälp mig vad ska jag göra?

Viktig övrig info:

Vi fick valpen när hon var strax under 8v.

Har gått valpkurs och väntar på lydnadskursen som startar snart.

Vi bor i lägenhet?

Vi har varit väldigt måna om att inte vara ute med henne för mycket och länge för att hålla stressen nere.

Hon kan få riktigt fnatt om man bär upp henne.

Hon kan få fnatt ibland och bara rulla runt i soffan.

Sover hon så morrar hon om man puttar henne, ( hon sover med oss i sängen)

Alltså vad ska vi göra och vad är de för fel på henne? Vi älskar henne verkligen otroligt mycket.

Vet inte var de hör hemme så jag postar i allmänt.

Edit: vi fick även lära oss att hålla ner halsbandet när hon flippar ut och sedan släppa när hon lugnar sig..och lägger sig. Fungerar väl sådär och hon biter en samtidigt som man håller halsbandet.

Annons:
[Madlene]
2012-07-30 20:52
#1

"Det vi gör när hon bits är att vi går in på toaletten och stänger dörren."

Menar du då att hunden är där själv? isåfall är de det dummaste ni kan göra, det jag hade gjort om min hund bitit mig och fått fnatt som du skriver är att jag skulle sagt NEJ i en bestämd, hög ton och se lite allvarlig ut mot hunden. Går hon därifrån så beröm. Funkar inte det så fortsätt inte att säga nej nej nej nej.. Då får du komma på något annat, men de flesta hundar som inte är uppe för mycket i varv lyssnar på ett bestämt nej!.

Får man fråga hur gammal den lille är? iom att du skriver att tänderna kliar så antar jag att det är en valp/unghund. Ger ni henne ben? Stora ben som hon kan ligga och tugga på? Om inte, så gör det.. det hjälper mot kliande tänder.

Sen tycker jag inte ni ska bära hunden, varför skulle ni göra de?

Att hunden får fnatt i soffan.. Ni kanske inte ska låta henne vara uppe i soffan överhuvudtaget om det stör er? så fort hon hoppar upp så ryt "nej!" och dra ner henne. Hoppar hon upp igen så dra ner henne igen och ryt nej. Går hon där ifrån så beröm henne :) Vår hund kan få fnatt i sängen och lägga sig på rygg, åla sig och göra konstiga ljud ifrån sig. Det är vanligt.. Finns många hundar som gör det både ute och inne :)

Sen att hon sover i er säng och morrar åt er.. Det hade jag aldrig tillåtit. Gör likadant som ni gör i soffan. Låt henne sova på golvet eller köp en säng till henne.

Det sista jag har att säga är att det är säkert en underbar hund ni har, men samtidigt synd om hunden då den fråntogs ifrån sin mamma när den var under 8v. Det är just såna här saker som visar sig senare när man tar hundar för tidigt ifrån sin mamma.

Theia
2012-07-30 21:30
#2

Nej jag menar att antingen jag eller min flickvän (den som blir attackerad) vänder oss om och går iväg från hunden in på toaletten och stänger dörren så att hon blir ignorerad och får tänka över vad hon har gjort..

Hon är 6 månader som det står i rubriken. Har prövat med NEJ! NEJ! men de verkar bara trigga henne mer, jag känner att hon biter hårdare efter att jag gör det.

Jag menar att hon ålar sig i soffan och rullar runt och kan göra konstiga ljud som du beskriver, men inte om vi är där. Hon morrar om vi vill flytta henne när hon sover, typ "stör mig inte jag sover".

Enligt vår kurslärare ska man ALDRIG säga fy eller nej när en hund morrar för tillslut kommer den sluta morra och hoppa till nästa steg - gå till attack. Morr betyder ju "jag vill inte bråka , låt mig vara". Och det skulle man också göra sa hon.

Jag hittade ett annat svar på en annan sida där personen skrev att det är normalt att unghundar/valpar får "valpryck". Då sa hen att man ska åla in hunden och hålla fast den i halsband/koppel nära sig, ignorera totalt och ha hunden gärna mellan benen tills den är lugn. Detta valryck hände då allt blev FÖR mycket för hunden, för mycket lek, för mycket av allt helt enkelt..

Det stör oss inte att hon sover med oss det e bara det att jag undrar om morrningen har något att göra med tilllits problem?

Tack för tipset men det känns som att jag redan prövat det du sagt. Och jag vet att vi fick henne förtidigt och det är något vi ångrar.

[Madlene]
2012-07-30 22:17
#3

#2 Det är en hund inte ett barn.. En hund tänker inte över vad den har gjort. Den måste få en tillsäggelse direkt när h*n gjort fel. Inte 5 minuter senare ens, då är de redan glömt.

Men märker ni inte på henne när hon är påväg att bita? eller när
hon kommer upp i varv? Gör ni det så försök direkt att lugna ner
henne innan hon biter. Och har hon bitit fast i er så får du ta bort henne först
sen säga nej bestämt.

Om ni vill flytta henne? är de då ni bär henne? Ha halsband på henne
hela tiden och dra bara ner henne och säg nej. Inget annat, ni
behöver inte säga "kom nu" …. eller liknande bara dra ner henne och
försöker hon hoppa upp igen så säg nej.

Vad er kurslärare säger funkar säkert på vissa hundar,
men nu funkar de ju inte på er hund annars hade du inte behövt skriva här om er kurslärare lärt ut bra grejer till er som fungerat..

NEJ! morr betyder inte "jag vill inte bråka, låt mig vara", det är rättare
sagt en varning! kommer du närmare eller gör något mot mig så
biter jag, hade jag rättare sagt förklarat att ett morr är.
Morrar din hund åt dig så SKA man säga nej!

Det stör dig kanske inte att hunden sover med dig, men vill du inte
förvärra din situation så hade jag låtit hunden sova bredvid, och
inte i sängen.

Kringlan64
2012-07-30 23:06
#4

Känner igen detta! Skulle betrakta bitandet och morrandet som ett lekbeteende. Tiken är bara 6 månader. Min hund var likadan och kan i dag som vuxen fortfarande morra/snacka när hon vill sätta igång lek. Får fnatt typ! Låter som värsta demonen, och beteer sig så. Lekfullheten slårt liksom slint.

Jag har en signal som visar att nej nu igen lek. Eller tvärtom ok, låt oss leka. Det kom av sig själv, precis som er har jag provat NEJ NEJ. Vilket bara triggar. Vid nåt tillfälle slog jag handen i bordet doff! sluta, nu är det nog. Då förstod hon. Använde den signalen. Nu behöver jag bara dutta lite, två gånger i vad som helst. Tyst kommunikation, behöver inte skrika eller bli arg. Hon förstår direkt. Ok inge leka nu. Vet ni, det var toppen att se hur hon förstod. Tror att det tog längre tid än vanligt då hon var uppvarvad och enbart fokuserad på lek i dessa situationer. Håll ut! Jobba på att hun. den ska förstå vad ni menar. Håll er lugna. Var metodiska.En uppvarvad hund precis som en uppvarvad människa har svårt att ta in information.

Gissa om jag har tröjor som min hund bitit sönder som valp i lekglädjen. Mitt tips är att avleda. Ge henne bitleksaker, märgben att gnaga på(ta bort det mesta av benmärgen, den är fet och valpar tål inte, blir dåliga i magen.) I leken när hon biter i händerna, erbjud leksak istället visa var hon kan bita. Se till att ha till hands, flera stycken. Totalförbjud bit i handen. Visa missnöje med hela kroppen. Beröm snabbt när hunden slutar. Lek med leksaker istället.

När hon sover i sängen, och morrar. Då vill hon vara ifred. Se det inte som ett tillitsproblem, hon kommunicerar. Eftersom hon får var i sängen och soffan och har i hennes värld en självklar plats är det klart att hon bevakar den. Inte konstigt alls. Stick, här ligger jag!

Jag har försökt att tänka på kommunikation för att komma tillrätta med problemen, visa min hund var man får ligga, hur man får leka/bita osv. Och det tog tid vill jag lova. Det är nånstans efter unghundstiden, ja kanske tom vid 2 års åldern polletten faller ner. Mitt råd är att; håll ut. Gör ingen affär av morrandet när hunden sover, visa var hon kan sova ifred, typ i fotänden eller nåt. Och framförallt. Visa var gränserna går. Det mår alla valpar bra av. Vi människor oxå.

Lycka till!

[Madlene]
2012-07-30 23:12
#5

#4 Låter du din hund morra åt dig?

Kringlan64
2012-07-30 23:22
#6

Nej, hon får inte morra åt mig. Har aldrig gjort det, men om hon skulle göra det när hon ligger i sängen skulle jag korrigera henne.

När man har en hund i sängen ser den platsen som sin. Punkt slut. Det betyder inte att den är aggressiv. Den morrar för att bevaka sin plats. Inte ett konstigt beteende i en hundens värld.

Visa hunden var den har sin sovplats.

Annons:
Theia
2012-07-31 05:53
#7

#4 Ja de ligger nog nånting i det du säger för hon viftar på svansen när hon biter. Det känns verkligen som att hon är utrråkad och säger kom nu ska vi leka. Det största problemet är dock att hon inte slutar när man säger till utan att hon hugger efter armen och handen och i dessa situationer kan det göra ordentligt ont. I vanliga fall då hon nafsar tar hon det lugnare.. Jag ska pröva smälla i bordet samtidigt som jag säger NEJ! det har jag faktiskt inte testat. Det känns som att hon måste förstå att hon ska sluta och jag inte vill kampa emot genom att säga nej! nej! nej!

Igår natt satte jag upp kompost galler vid hallen där hennes säng är och hon gick och la sig utan ett knyst och sover fortfarande.. Brukar ha henne där när jag måste lämna henne ensam.

För övrigt så bar vi upp henne väldigt mycket och satte tillbaka henne när hon var liten eftersom hon snabbt lärde sig klättra över kompostgallret och jag tror att det är därför hon morrar när man tar på henne. Men jag har märkt att hon inte gillar när man närmar sig henne med öppna armar för då kan hon trippa iväg ifrån en lite extra fort… hur bygger man upp hennes tillit här? Brukar dra fram klickern och ta på henne på olika ställen och ta tag i tassarna och klicka+godis.. vet inte om det är rätt väg.

Kringlan64
2012-07-31 09:53
#8

Jag är helt övertygad om att din hund är glad och upphetsad, vill leka när hon nasfar och biter. Hoppar och studsar. Vill inte lyssna. Det gör ont. Och när man blir frustrerad och arg tolkar hunden det som att du oxå är upphetsad, wow husse vill leka. Går det så håll dig lugn.

Jag vet inte om det är rätt, men jag garderade mig med hennes lektrasor i närheten. Hon gillade att bita i dem. Avledde och visade; bit här i stället.Det gjorde så ont, det gick så snabbt. Problemet med att göra så blir att jag alltid svarar upp på hennes lekinviter. Men vinsten är att jag lyckas hålla mig lugn och få en kort frist till att styra leken. Nolltolerans till att bita i händerna är en bra regel.

Hon har alltid haft en en korg där hennes leksaker ligger och nu i vuxen ålder går hon dit och hämtar nåt att leka med när hon är sugen på lek. Checkar av  ska vi leka?

Har inte så stor erfarenhet men nånstans kan jag gissa att din hund som valp inte gillade att bli buren och förknippar det med obehag.  Träna positiv förstäkning som du gör låter som ett sätt att komma tillrätta med problemet.

jovita
2012-07-31 10:39
#9

Min tik är 10 månader och får ofta fnatt när vi är ute i hundgården. Hon springer som galning  mot mig och hoppar och vill bita mig i händerna. Att säga "nej " eller skricka gör saken värre.

Jag vänder mig ryggen mot henne när hon är på väg mot mig och hon sätter sig och skäller. Sen sakta vänder jag mig mot henne och säger med lugn röst "ligg" men tittar inte i hennes ögon. Hon lägger sig och  då säger jag med mycket lugn röst " nu går vi". Bara det funkar.

"nej " med högt röst och trycka henne mot marken gjorde saken ännu värre. Hon bet mig i händerna och jag hade blåmärken på armar. Såg ut som misshandlad. Att titta i hennes ögon när hon är upphetsad gör att hon hoppar på mig ännu mer.

Men nu har jag kontroll över henne och kan lugna ner henne.

Jag ber om ursäkt att min svenska är dåligt.

[Madlene]
2012-07-31 10:49
#10

..

elin9109
2012-08-01 11:10
#11

Hon är glad ja och blir upphetsad. Du måste visa tydligt att det inte är okej. Ha halsband på henne på dagarna och när hon skäller morrar och sätter igång så säg ut och bara gå mot henne utan att kolla på henne. jag gjorde så med min valp så nu när han håller på vilket han inte göa lika ofta så säger jag gå ut bara och han går ut och lägger sig medf sitt ben. men i andra rummet ser han mig fortfarande men får inte vara med. och inga dra i honom och startar ett tjaffs som gör det värre. Bara gå mot/på honom tills han är utanför rummet och är lugn. det tar tid men tänk på att en hund som har energi lysnnar sämre än en hund som är trött. Och ge den ett ben som den kan syssla med när den har tråkigt. Ibland är det okej att vara hysterisk o lleka men träna på att göra henne jätteglad och lugn direkt efter. din hund ska följa dig när det är lek eller inte lek som gäller. Mina hundar vet att inne är vi lugna och ute är vi galna :) Lycka till var bara väldigt väldigt tålamodiga så lönar det sig och inget ta i den med händerna och kolla på den då blir det berömm och okej att göra så. gå på den bara och säg ut. En hund som gör så får inte vara med fattar den snart :) Och om hon skäller så skäll aldrig tillbaka då gör ju du precis samma sak. Det är normalt att ett litet barn som inte får som hon vill börjar skrika men det går över och blir tråkigt när det inte hjälper. :)

Susanna_w
2012-08-02 09:47
#12

Vilka olika metoder alla har här.. Klart dom vet vad dom har gjort efter 5-10 minuter däremot kan dom ju inte skilja på vad som är rätt eller fel om man inte visar det. Men har ni provat med positiv förstärkning när hon gör rätt istället för att straffa?

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

elin9109
2012-08-02 16:18
#13

Och jag mena inte att man ska kasta ut hunden från hemmet men om den e på soffan så säger du nej och slutar den inte så pött ner den. och slutar den inte endå så får den sitta utanför rummet och inte vara med er förän den är lugn då ni kan be den att komma in igen om ni vill :)

Annons:
[Madlene]
2012-08-02 16:25
#14

#12 Syftar du på det jag skrev så kanske du inte läste meningen innan.

"Den måste få en tillsäggelse direkt när h*n gjort fel. Inte 5 minuter senare ens, då är de redan glömt."

Springer hunden fram till en annan hund, kan du inte säga "Nej!" 5 minuter senare, Skäller din hund eller morra emot dig, kan du inte säga "Nej!" efter 5 minuter. Vissa här tycker att man enbart ska köra med positiv förstärkning, men jag anser om att en hund gör fel, dvs springer fram till en annan hund, morrar åt dig osv, hur ska du ge den positiv förstärkning i det? Därav ska man ge hunden en tillsägelse direkt. Inte 5 minuter senare.

Susanna_w
2012-08-02 17:50
#15

#12, ja det var det jag menar.. Självklart så ska man inte säga till 5 minuter efteråt, men den glömmer ju inte vad den gör för det.

Ang posetiv förtstärkning så måste man ju prova på olika, eller hur? Olika metoder funker på olika hundar, dom liksom vi är egna individer. Finns folk som slår sina hundar och det funkar ypperligt för att dom ska sluta med sina hyffs, det finns folk som slår sina hundar men dom slutar fortf inte med sina hyffs. Det finns folk som aldrig skäller på sina hunder som har jätte problem medans andra som inte skäller på sina hundar inte har några problem alls. Nu menar jag inte att någon här slår sina hundar utan vill bara påpeka att alla metoder funkar olika och man måste prova på vad som passar en själv och ens hund. Och jag påpekade en metod som dom kanske inte provat på. Deras ignorans funkar ju uppenbarligen inte!

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Theia
2012-08-02 21:21
#16

#15 Vi prövat på positiva metoder ett tag nu. Vi försöker med allt. Vi var precis ute och hon drog i kopplet som en fåne, men jag kör alltid med inkallning + belöning konstanat när hon går brevid mig ändå drar hon och blir intresserad av andra folk men mest hundar.

Sen när jag kom in i trapphuset började hon, greppar tag i min arm och gnagar är helt utflippad, fick bära upp henne i selen för det kom barn som också skulle in…. jag e helt kluven..

Vi ignorerar dåligt beteende och belönar rikligt när hon lägger sig ner och e lugn… men så fort det går 1-2 minuter så kan hon börja hoppa upp skälla på soffan (om vi sitter där) med framtassarna och börja bitas igen. Även om vi äter gör hon så på matbordet (vi bor väldig litet tyvärr så har ju bara hallen att skicka ut henne med kompost galler) Vi har testat "hårda metoder" vilket är helt fel… men vi gjorde de från början tyvärr.

Det känns som att hon inte gillar eller förstår att om man tar/klappar på henne så är det en belöning.

Innan vi gick ut hade vi en liten klicker-session allt gick jätte bra och hon lärde sig något nytt. Sen bara flippar hon ut.

Såg en tjej nyss när vi var ute med 2 english bulldog valpar ute som helt lösa och trippade bredvid henne… Vad har jag gjort för fel?! Är jätte ledsen allt känns hopplöst.

Edit: Nu när hon tigger drar jag ut henne till hallen i halsband/sele och väntar tills hon lägger sig sen går jag efter en stund.. men hon kommer in igen och gör samma sak.

[Madlene]
2012-08-02 21:30
#17

#16 Alltså försökt med allt skriver du? Hur länge försöker ni innan ni "ger upp" den metoden ni testar? Hunden är 6 månader vad förväntar du dig? Värre kommer det bli kan jag säga redan nu! Hundar är som värst runt 6 månader till runt 1½-2 år. Att sträva efter att ha hunden lös är de sista du borde tänka på, Tänk istället på att få god kontakt med din hund, skapa ett band, börja träna kontaktövningar hemma, sedan ute, koppelträning, all grundinlärning. Ge inte upp heller. För som sagt.. de lär bara bli värre. Ni kan inte ha hunnit med klickerträning, positiv träning, hård träning på ca 4 månader? En amstaff kräver tid och mycket mycket träning.

Theia
2012-08-02 21:43
#18

#17 Det har du helt rätt i.. det bara känns hopplöst förtillfället speciellt när man ser henne med 2 valpar som lyssnar till 100%. Det känns som om jag har gjort något fel..

Vi tränar kontakt ute och hemma hon kan ju sit,ligg,vänta/stanna,spela död osv och hon lyssnar ju..(hemma) men när hon flippar ut och greppar min arm eller bara helt plötsligt biter mig i händerna så är de nånting som inte är rätt… De jag pratat med som har hund sa att de slutade bitas efter att de tappat sina tänder?! Och hon e ju 6 månader…

[Madlene]
2012-08-02 21:50
#19

#18 Jo, jag förstår.. men tänk inte på att andras hundar är lydigare än din egen, de har säkert lagt flera timmars arbete varje dag och fått ett lyckligt reslutat, som DU också lär få bara du inte ger upp och ser de som att de inte funkar :) Det enda jag läser att du gör fel är att du tycker att inget funkar, För att för eller senare så måste ju din lilla vovve förstå vad fasiken de är du strävar efter att få henne att göra :D Jo, de flesta hundar slutar väl naffsa efter de har fått sina vuxentänder, men jag har för mig att jag frågade innan ifall hon får ben att tugga på?

Har träffat många som känner som du, "inget funkar" men så är det inte, det krävs bara tålamod tålamod tålamod.. Och varje litet framsteg är ett stort framsteg för då går det framåt!

elin9109
2012-08-02 23:34
#20

Bra att du tar ut henne i halsband eller sele när hon gör fel. men vänd dig om direkt och tillbaka til det du gör och om hon går efter så går du på henne/ pötter henne ut igen. ingen belöning eller skäll. Bara gör det inget annat. Om du står kvar så gör du som hon vill (att vara med dig) när hon har tröttnat vilket hon snart gör om hon har fått göra sig av med så mycket energi som möjligt, Då kommer hon ligga kvar tillslut efter mycket slit, när hon ligger lugnt och stilla kan du gå o klappa henne o pussa vilken duktig tjej… (men inte direkt)

Men en hund som blir lätt överexalterad ska inte få berömm för allt och inte skäll för allt utan en lätt signal, jag använder AHA eller SCHT och tar bort dem från platsen enkelt och bra. pötter undan dem med att gå mot den, aldrig med händerna som blir ett retningsmoment på en hund.  Om ni behöver ta undan saker eller sätta grindar eller dra undan händer eller annat är inte okej tycker jag. du ska inte akta dig för hunden det är då den styr dig. Den ska flytta sig om du vill det. Det är tålamod tålamod och tålamod. Men om du bara kör på det hårt så funkar det.

Annons:
[Madlene]
2012-08-02 23:51
#21

#20 Det kan vara smart att använda ordet "Nej". Det kan hjälpa en senare under träningen att få hunden att förstå att säger matte/husse nej, då får jag inte hoppa upp, springa fram, skälla osv.

Memzo
2012-08-03 10:18
#22

Bara en väldigt enkel grej…

Har hunden mycket att tugga på ? Ben/leksaker mm ?

Enzo var jätte bitig i den åldern , men hans tänder kliade väldigt länge..

Vart bor ni? Kanske finns någon här på sidan som bor nära som ni kan träffa och få tips av? :)

Theia
2012-08-03 19:44
#23

#22 Jadå hon har massor med leksaer och tuggben och det har hon alltid haft. Någonstans så vet hon ju om att det är de hon ska bita på, för hon går förbi alla sladdar (peppar peppar) och allting och tar sina ben och lägger sig och gnagar på dessa emellena åt. Fast hon nafsar och gnagar på ens händer ändå om man ligger o myser typ.

UT! tekniken har fungerat förvånansvärt bra! Skickar henne till skamvrån (hallen) då hon blir rastlös och börjar skälla/hugga mot mig (innan hon hinner hugga, eller när hon tigger mat)men är detta bra? Jag vill ju inte ha det beteendet, men samtidigt så vet jag att hon skäller för att säga till om något och det ska hon ju inte sluta med om det är viktigt. Tar i selen/halsbandet första gången för annars springer hon o gömmer sig undersängen… när det händer så försöker hon bita i min hand.. men efter första gången så skriker jag bara ut! och går mot henne så vet hon vad som gäller.

Annars så skickar jag ut henne då hon attackeras och efter 3-4 gånger så lägger hon sig fint där och de tyst. Men ska jag göra detta bara hon nafsar/gnagar lite på händerna? Känns lite överdrivet..

Tack för alla svar förresten.

[Madlene]
2012-08-03 19:50
#24

#23 Men det kan du inte fråga här, allt oönskat beteende ska du försöka träna bort, vill du ha en hund som nafsar lite på händerna så får du leva med det, vill du inte att hon ska nafsa alls, vilket jag hade föredragit, så tränar du bort det.

Olga RW
2012-08-03 20:37
#25

Hon morrar när ni lyfter i henne. Ni har inte funderat på om det kan vara så att hon har ont någonstans?

Vette tusan om jag skulle "utvisa" valpen bara för att den är jobbig. Jag skulle satt mig på golvet med henne och lugnat ner henne genom att hålla henne i famnen, stryka på henne med tunga händer så att säga/massera, använda lugnande signaler. Annars blir hon bara utkastad och går och lägger sig till slut av ren utmattning.

Spela död och rulla runt kan man lära hunden när den är äldre. såhär i början behöver de socialisering och passivitetsträning. Det sistnämnda verkar vara underskattat bland hundägare. Och som det redan nämnts att man satsar på att skapa en relation med hunden och får till ett samarbete.

Mina hundar har ex.vis inte leksaker framme. De används när vi leker ihop, tränar eller när de leker ute med varandra. Hur många leksaker man än har åt dem lessnar de på till slut och då hittar man på nya saker att sätta tänderna i. Hennes prylar kommer att öka rejält i värde för henne om ni tar undan dem och tar fram dem när ni tycker att det passar med lite lek, gärna ihop med er.
Just for the record - bull&terrier hundar leker sällan med leksaker så som hundar man ser i djurbutikernas annonsblad, reklam etc. gör. De grejjar lite med dem, sen blir de less och ska smula dem. Det är mycket roligare att få leka med en människa som har en rolig pryl än med en tråkig, nerslemmad trasa som ligger i ett hörn.

Vad får hon för aktivering på dagarna?

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Theia
2012-08-04 00:21
#26

Först och främst tror jag inte hon har ont, vi var hos veterinären ang lite utslag på magen som inte var farligt och hon sa att theia var frisk.

Att sätta sig ner och försöka ta tag i henne e omöjligt (vi har försökt massor med gånger), hon springer i väg eller försöker hugga handen om man tar på henne. Fångar man henne ändå (vilket blir att man tar i henne hårt) så kan hon få riktigt fnatt och visa tänder göra riktigt konstiga ljud och läten.. Detta händer även om vi håller halsbandet osv. Ända sättet att lugna henne då e att föra in henne mellan benen (men de kräver kraft och hon biter en samtidigt i armen)  och klappa henne lugnt o fint.

Vi aktiverar henne inte särskillt mycket. Lite klickerträning hemma, små promenader här om kring huset (försöker koppelträna henne… vilket elände) eventuellt tar med henne i bilen om vi ska nånstans eller så. Igår var vi tex utanför köpcentrat medans flickvännen gick in, det var riktigt jobbigt att komma dit och hon blir jätte ledsen förtvivlad när tjejen går iväg och hon ser det.

[Madlene]
2012-08-04 00:34
#27

#26 Där har du problemet, en 6 månaders terrier som inte får vara ute och springa. Stackaren! Ut med henne MINST en hel timme om dagen! lek! busa! träna! Ni skaffade väll hund för att göra massa roliga saker utomhus? inte för att sitta inne med en hund i en liten lägenhet som du skrev ovanför! Promenera med henne MINST 3 gånger om dagen!

När vår kille var 6 månader så var vi ute 1-2 timmar om dagen och lät han springa och ha sig på ängar och bara vara…upptäcka saker osv, samt tränade lydnad 10-15 minuter om dagen utomhus, Inga överdrivna fysiska övningar men mental träning behöver alla hundar..

Leker hon med andra hundar? Har hon "vänner"? att socialiseras behöver hunden med..

Annons:
Olga RW
2012-08-04 00:46
#28

En veterinär kan inte friskförklara en hund genom att titta på ett par utslag på magen.

Det låter som att valpen inte är van vid hantering öht. Då du skriver att hon kom till er innan hon var 8 veckor så antar jag att hon kommer från en blandraspeddler. Hur har valpen haft det hos uppfödaren? Hur är/var föräldrarna och syskonen? Vad har ni gjort med henne fram till 4-5 mån ålder då ni enligt huvudinlägget haft en period med nedtryckningar och hårdhänthet?

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Theia
2012-08-04 11:09
#29

#27 Vill ju inte anstränga henne för mycket, vi bor i stan så de blir ju tillräcklit med stress för henne bara vi går ut från trappen (bilar,cyklister, andra hundar) så ska jag då träna henne också blir hon väl överstimulerad? På kursen sa de att amstaff är väldigt lätt stressad ras som inte ska promeneras med länge alls. 15 minuter när hon var 2 månader och lägga till 5 minuter för varje månad hon blir äldre.

Har inte många bekanta med hund, men har en polare som brukar ta hand om en staff/bullterrier blandras som hon lekt me en gång föriut och ska leka med igen. Det är en hane dock fast hon har inte löpt ännu så vi får se om de går bra.. Annars har vi varit i hundrastgården ett par 3 gånger.

#28 Det har du rätt i men jag tror inte det för hon har inte ont om vi tar på henne annars. Valpen hade det nog bra där, med sin mor och sina syskon det var kärleksfulla, men jag kan inte säga att de var särskillt erfarna av valpuppfödning.

Alltså vi kan ju klappa o röra henne om hon e lugn, och vi har tagit på alla hennes kroppsdelar osv då går det bra. Det är när hon e stirrig som hon får fnatt eller om man e jobbig mot henne…

När hon var liten och var olydig så hade vi ett kompostgaller uppe vid hallen och en bit in i rummet där vi alltid lyfte in henne när hon var olydig och de gillade hon inte alls, det var då "fnatten" börja komma när man plocka upp henne. Men vi satte oss även ner med henne då ofta för att lugna henne och hon gillade att krypa upp i en knä och ligga där och somna, det var de ända sättet. Sen när hon blev äldre så slutade hon helt med det och nu gillar hon de inte alls. Jag tror det är detta som ligger bakom att hon inte vill bli flyttad bland annat.. Vi gjorde ju de dumma misstagen och tryckte ner henne när hon flippade ut så som ceasar gör.. för det är ju så man "visar att man e ledare" .. NOT.Rynkar på näsan

Hur ska vi jobba bort detta? Ända sättet jag vet är att ta på henne på olika ställen klicka och ge godis..

För övrigt så vet hon inte hur hårt man får leka heller.. med lekasak går det bra jag triggar henne sen säger jag loss och då släpper hon allt som oftast, gör hon det så leker vi igen = belöning.

Leker vi utan leksak är de en annan femma då biter hon hårt i armen osv och blir uppjagad och lämnar man henne då så tar hon tag i byxorna eller hoppar och hugger efter armen/ryggen.. Det går knappt.

[Madlene]
2012-08-04 11:48
#30

#29 Det kan bli överstimulerande ja, men just nu verkar din hund rejält understimulerad, Har ni inga gräsmattor ni kan leka på? Eller ta bilen
iväg någonstans så hon får springa fritt.

Jag kan inget annat än att inte hålla med din kursledare.
Jag gick inga promenader med vår hane vid 8v ålder, För en 8v
valp är de länge att promenera i 15 minuter.. Och JAG tycker
det är lite för en amstaff på 6 månader att promenera 35 minuter
1 gång per dag.
De klara så mycket mer, och vill så mycket mer.. Men du förstår
att det du skriver förklarar varför din hund är som hon är.

Du aktiverar inte henne, trötta ut henne så hon inte orkar bita och ha sig när ni kommer hem, Jag kan säga dig att om du är UTE
30 minuter på morgonrundan, 1 timme runt 12-13 tiden,
1 timme runt 4-5 tiden, Och 30 minuter på kvällsrundan.. I några veckor
så är jag rätt säker på att din hund kommer lugna ner sig!

Memzo
2012-08-05 11:41
#31

Som jag sa i tidigare inlägg.. Försök hitta någon "mentor" i närheten? Hitta andra hundar o ägare, slå ihop era promenader!

Jag vet inte alls vart ni bor, men ni kan komma hem till mig i skåne o busa i hästhagarna som e inhängnade ;)

Välkomna!

WiggoLina
2012-08-08 19:08
#32

Har inte läst tråden sådär överdrivet noga, så om jag upprepar något någon har skrivit nu så får ni ursäkta mig.. Men såhär skulle JAG göra;

Bitandet: Hon försöker få igång er. Få en reaktion. Hon har lärt sig att om hon bits så kommer ni att röra på er, och något händer omkring henne. Har hon halsband på sig inne? Det jag skulle göra är att hålla i henne, ta i halsbandet eller om ni har ett koppel på henne och håll i. Hon kommer att göra motstånd och bitas/rivas och försöka komma undan, för hon är van vid att det hjälper och får dig/er att släppa. Håll dig lugn och håll i hunden tills den blir lugn. Stå inte och tänk att "hon kommer aldrig att lugna ner sig, det gör så ont när hon rivs" osv. Tänk på något helt annat och håll bara i henne. Och tänk på att bara för att hunden sätter/lägger sig ner så är den INTE lugn!

Alternativt så kan ni ha en plats, där ni lägger henne när hon blir "för mycket". Tex ett hörn, en filt, hennes sovplats osv. Min kille har sin korg där han blir platsad om han gjort fel/hetsat upp sig (många säger att om man gör detta så kommer hunden inte vilja sova i sin korg sen, men det stämmer inte! Inte på min hund iaf). Ta med hunden dit, antingen genom att leda den i halsbandet eller "fösa" den dit, och platsa den sen där. Inga kompostgaller eller dylikt för att stänga in hunden, utan den ska stanna där själv. Varje gång hon går därifrån leder ni bara lugnt tillbaka henne. När hon är lugn och avlappnad, kan ni ge henne ett kommando att hon får gå därifrån.

Morrandet: Säg bestämt "NEJ", och fös hunden därifrån. Ja, hon vaktar platsen hon ligger på och det är helt normalt för en hund att göra så. MEN !!! Det är DIN säng! Min kille är mer än välkommen att sova med mig i sängen, men då får han snällt stå ut med att jag puttar runt honom, och eventuellt få en liten kick ibland (mitt ex benämnde mig som en torktumlare när jag sover Flört). Är han missnöjd med detta så får han gå och lägga sig någon annanstans.

Tokryck i soffan: Det får min hund med. Särskilt när han är blöt, kommer vi in från en promenad i regnet så finns det inga kuddar kvar i soffan sen för då är det rally mellan soffan och köket Tungan ute. Men är det något som du upplever som ett problem (om hon blir för hetsig, biter etc) så säg återigen bestämt NEJ och blockera henne.

Motion: Er hund är utan tvekan understimulerad! Både mentalt och fysiskt! 30 minuter om dagen för en 6 månaders valp, det är helt sjukt!
Gå på en ordentlig promenad med henne, bara gå. Ni kommer att se på henne när hon blir trött, och då är det bara att vända och gå hemåt igen. På de dryga 4 månader ni har haft henne hemma borde ni ha lärt känna henne såpass väl att ni ser på henne när hon börjar bli trött, och när det börjar bli för mycket för henne.

Ta ut henne flera gånger under en dag, inte bara en stor promenad mitt på dagen. Jag går ca 3-4 ggr per dag med min hund. Längden varierar mellan 2-15 km.

Koppelträning: Kommer att gå mycket enkare när hon inte har lika mycket energi. Finns många olika metoder att lära hunden att gå fint i koppel, och tro mig - jag har testat dem alla. Det jag känner fungerar MINST, är den de flesta kör på : ryck i kopplet när hunden drar. Min kille reser sig och börjar spana runt för då tror han att det händer något, fungerar alltså inte alls på honom.
Men här tror jag att ni helt enkelt får prova er fram. Lyssna på folk, hundtränare som amatörer, hur de har gjort för att koppelträna sina hundar. Prova, funkar det inte så testa något annat. Bara för att en person hävdar att en viss metod fungerar (oavsett om det är en tränare eller inte!!) så är det inte alls säkert att det fungerar på eran hund.
Ett tips, vad som fungerar på min hund. Är att när han drar, så backar jag. Jag byter helt sonika riktning, och backar bakåt ända tills han kommer tillbaka till min sida och går lungt bredvid mig. Sen vänder jag bara tillbaka och går i "rätt" riktning igen. Man känner sig som en total idiot när man backar mer än vad man går framåt under en promenad Flört Men känner man att det funkar så är det bara att köra på.

Tänk dock på att det inte går att prova en metod på bara en promenad, och sen bestämma sig för om den funkar eller inte. Den här "backningsmetoden" har jag kört på i snart 2 månader, och även om jag ser stora framsteg så är  han inte helt "dragningsfri" än.

"Hårda metoder": Att säga NEJ till sin hund och sätta gränser, vara konsekvent, är INTE att köra med hårda metoder! Positiv  förstärkning i all ära, men gör hunden fel så behöver den veta det också. Tänk bara på att det inte ska vara " nej, nej, nej, nej" i falsett, utan ETT bestämt NEJ!. Lyssnar inte hunden, ta tag i den eller förpassa den till "timeout".

Angående att trycka ner hunden… Nej, det fungerar inte. Inte på det sättet vi människor gör det. Många rättfärdigar det med att "i en vargflock trycker alfaparet ner de andra individerna när de har gjort fel". Det är både falskt och sant, visst kan alfan trycka ner en annan nån gång. MEN, då har det gått alldeles för långt, det kan på ett ungefär jämföras med att ens föräldrar blev trött på en när man var liten och körde in en på rummet (lite luddig jämförelse, jag vet :P).

Och de gör det heller inte så våldsamt som vi människor gör det, de flesta slänger hunden i backen och håller dem nere med våld. En del har jag till och med sett sätta sig på hunden.  Det resulterar bara i att hunden får panik och kommer kämpa med tänder och klor för att komma undan. Nästa gång du kollar på Ceasar Milan, se hur han gör det. Är han arg? Tar han hårt i hunden? Nej, det gör han inte.

Leken: Blir hon för hetsig eller biter er i händerna så avbryt bara leken. Ta undan leksaken och ignorera henne. Till slut kommer hon att lära sig att biter man matte/husse så blir det inge mer lek. Och om jag känner amstaffen rätt så är det straff nog Flört

Men summa kardemumma av min lilla uppsats… Flört
Är att var inte rädda för att prova olika metoder. Det låter som att eran hund oftast får sin vilja igenom, så hon kommer att göra motstånd i början. Och det med besked.
Läs på om hundens beteende och olika tränings-/inlärningsmetoder, plocka ut de delar du tror skulle fungera på din hund och testa. Testa i 3-4 veckor, ser ni inga framsteg överhuvudtaget under den tiden så byt metod. Ni kommer ganska snart att se vad som fungerar/inte fungerar på eran hund Glad Och var beredd på att det tar tid! Min lille byracka fyller 3 år i höst och vi har fortfarande våra problem Flört

[Madlene]
2012-08-08 19:22
#33

#32 Det där måste vara de längsta inlägget på iFokus Skrattande

Theia
2012-08-08 22:34
#34

#32 Tack för ditt långa inlägg riktigt bra och roligt att läsa.

Men vissa saker vill jag bara understryka. Vi går inte ut med hunden endast en gång 30 min, utan vi går ut 3-4 gånger á 15-25 min. Men ska försöka öka de ännu mer. Hon morrar heller inte åt oss när hon sover i sängen och vi kommer dit, hon morrar när vi försöker flytta/lyfta henne åt sidan. Går attt lura henne genom att ge henne godis sen ta flytta henne.

Skickar ut henne när hon är olydig börjar trotsa skälla osv till hallen med UT! tekniken, föser ut henne genom selen/kopplet om hon inte kopplar/försöker smita.

Säger även NEJ! argt när hon nafsar bits, hon verkar förstå mer o mer och slutar och tittar på mig lite förvånat men känns ändå inte som hon fattat det helt. Forsätter på detta.

Leka med leksak går bra och hon släpper 8/10 gånger på LOSS. Utan leksak… inte lika bra.

Hon har en hörna där hennes säng ligger i hallen men hon lägger sig ändå på golvet i hallen tillsut. I hennes säng sover hon bara om hon måste.. annars sover hon hellre på golvet under köksbordet vid mina fötter(som nu, när jag sitter här) eller i sängen men oftast bara om någon annan redan sover där.

När hon får fnatt så brukar jag fösa in henne mellan mina ben och hålla fast hennes häfter typ.. klappa henne hårt och sagta och prata lugnt till henne hon då försöker hugga men kan/når inget samt att hon har en tendens att börja lägga sig ner och rulla runt när vi håller halsband/kopplar på koppel och håller stilla. Vet inte om det är ett bra sätt?

Annons:
WiggoLina
2012-08-11 17:23
#35

#33 haha jaa, det blev en mindre uppsats det där ^^

# 34 Jag hade som sagt inte läst igenom hela tråden jättenoga.. Men jättebra att ni aktiverar er hund! Ni kommer se att all träning går så mycket lättare när de har fått ur sig sin hyperaktivitet ;)

Jag kan ju bara tipsa om vad som fungerar med min hund, och med honom fungerar det inte alls att muta/byteshandel. Just därför att han har ingen godis-/matintresse överhuvudtaget, bara att få i honom sin vanliga dagsgiva är en smärre kamp..
I min värld går inte godis och morrande/oönskat beteende ihop, jag tycker det känns som att jag belönar beteendet även om godiset används som byteshandel.
Om er hund är något liknande min (väldigt social, vill alltid vara med) så skulle jag skicka iväg henne när hon morrar. För att visa att hon får gärna vara med, men morrandet är inget vi tolererar så då får du gå. Förstår du? För att liksom göra det klart för henne, att uppför man sig så får man vara med/ligga i sängen (eller vad det nu är hon gör) men kan man inte uppföra sig så får man inte vara med.

Men funkar godiset för er så är det jättebra! Som sagt, alla hundar är olika och det som funkar på min kanske inte alls fungerar på er.

När ni säger NEJ till henne, och hon stannar upp och tittar på er så är det jättebra ! Belöna och tala om för henne vilken duktig tjej hon är ;)

Hur leker ni när ni leker utan leksak? Amstaffen är fysiska när de leker och om du har sett två amstaffar leka tillsammans någon gång så ser du att de "brottas" mer än vad de leker med varandra. När man "puttar" på hunden för att busa så vill de ofta gärna putta tillbaks för de tycker den sortens lek är skitkul, och det är egentligen inga problem med det (om inte hunden blir alltför hetsig och inte lyssnar). Dock är de ju så starka så även om de inte menar det så gör det ganska ont på oss om de ska "leka hund" ;)
Jag tex leker inte så med min hund, just därför att det gör så ont (han slänger gärna upp tassarna på den han leker med) och för att han blir för hetsig utav det. Vi leker alltid med någon leksak, gärna kampleksak eller tuggben, för då är det mycket lättare att bryta när man ser att det börjar bli för mycket.

Det övningen du beskriver på slutet, den kallas för "ryggsäcken". Och den brukar användas för att lugna stressade/hetsiga hundar. Dock ska man inte hålla fast hunden, utan sätt dig bara på huk och sätt henne mellan dina ben medan du lugnt och stilla klappar henne.

Menar du att hon rullar sig när ni sitter i "ryggsäcken" eller om ni håller i halsbandet/kopplet?
Gör hon det när ni sitter i ryggsäcken så sätt henne bara upp varje gång hon lägger sig ner och fortsätt försöka lugna henne. Ska hon lägga sig ner när ni håller henne i koppel/halsband så dra upp henne (inte lyfta alltså, utan bara så att hon står upp) och håll kvar tills hon lugnat sig.
Att lägga sig ner är nånting många hundar kör med för att komma undan när deras ägare kräver något utav dem.

Zahara
2012-08-14 10:11
#36

Hej Tehia! Det är ju Rasmus syster!! Min kille gjorde samma sak om er och ibland vill han bitas lite fortfarande! Men nu räcker det att jag "morrar" lite åt honom. Valparna i kullen Theia kommer i från är aktiva och behöver stimulans. Variation i rösten när man e glad och hon är duktig eller när hon är "dum" Skickar gärna privat om ni vill veta mer eller kanske komma och träffas med våra syskonvalpar! Ni kan även maila Lotta då hon alltid svarar! När ska ni gå nästa kurs?

MvH Annica och Rasmus (den svart vite)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Zahara
2012-08-15 21:24
#37

TS Hon var inte UNDER 8 veckor när ni fick henne, hon var över, nästan 9 och de diade inte längre och mamman ville inte veta av dem mer, det har inte och göra med hur hon är i dag! Och ja valparna hade det bra och blev bra hanterade av vuxna och barn och var vana vid andra hundar, uppfödarna har även vana av uppfödning så inget ont ska läggas där.

De behöver en konsekvent hand där ett nej alltid är ett nej. Jag säger NEJ till mina hundar och det vet att det betyder samma som när jag morrar! Lotta är en bra tränare men ibland får man lägga till lite annat som kanske passar ens hund bättre och ta bort det som passar sämre…

Rasmus (theias bror) är mycket lyhörd på rösten, säger jag nej med en glad röst så lyssnar han inte. Du skulle höra mig när vi tränarhemma! Hade folk hört mig hade det nog skrattat! Pippig och fjantig röst när han e duktig och gör rätt och försöker vara "skarp" och mörk när han gör fel… i dag räcker det med ett aaarrrrr huy när han e olydig. Idag är han en snäll och ganska lydig hund, självklart testar han och ibland förstår han inte men de är ju fortfarande små :)

Tror även Theia behöver komma ut mer, vi är ute så mycket det bara går, promenad Minst en timme om dagen och sen har vi ju trädgård där Rasmus springer löst hela dagarna, tar med honom på så många ställen jag kan. Han har varit i stan (vi bor på landet) han är med i stallen, på krossbanan i djuraffären, och vi försöker gå förbi granarna med 7miljoner hundar så ofta som möjligt. För det mesta bryr han sig inte längre men det tog ett tag!

Vet att ni bor i Malmö och är där ofta då min pappa bor där! Kanske kunde träffas en dag så kan vi se hur våra hundar är!

lycka till!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

tm-l
2012-08-16 23:26
#38

Innehållet raderat av medis.

Vallis


JuniÄlskling
2012-08-18 00:53
#39

Våran tik (snart 10 månader) nafsade o bet mkt i början med, men d växte faktiskt bort.. vi behövde inte göra så mkt som tur var :) .. Ibland kan hon få fnatt såklart o bli hyper, men när hon blir sån så ignorerar vi henne bara o då verkar d inte vara roligt längre :P

Däremot så kan hon morra när hon har en leksak i munnen, men eftersom hon gör d när hon tittar på oss o kmr så nära hon kan o puttar på oss med nosen så vi uppfattar d som att hon bara vill leka o inget att hon försöker visa dominans lr liknande.

O d där med att hundar inte ska sova i sängen ser jag inget fel på, hon sover med oss, visst hon tar upp halva sängen haha, men d e mysigt o ha henne där, o visst hon flyttar ju inte gärna på sig men jag brukar oftast klia henne på rumpan o säga tut tut så flyttar hon på sig (utan protester) o lägger sig mer i mitten av sängen ist för o ligga på hela mitt täcke :P
Sen e d klart att alla inte vill ha sin hund i sängen, d e ju ändå våran fristad så att säga.. men vi kunde inte säga nej till hennes underbara ögon, men d känns bara som att hon blivit så mysig pga d så ångrar inte en sekund :)

vi har som tur e en stoooor trädgård där hon kan springa runt o leka, + skog typ 2 meter runt hela gården så hon har no problems med att springa av sig, vilket hon gjorde redan som valpis.. som tur e så e hon helvit i ansiktet, så fort hon börjar bli lite röd runt ögonen o vid nosen så vet vi att hon e trött o då går vi in med henne o då däckar hon.. men vi gick långa turer med henne bara nårra få veckor efter vi hämta henne, men vi höll koll på henne ifall hon började bli trött o matt osv, men d var inga problem så vi fortsatte.. nu klarar hon iaf 1 mil.. självklart inte på en o samma gång, utan en 5 km tur in till lilla staden, vila o sen tillbaka o sen somnar hon gott :)

Stjene
2018-09-03 13:10
#40

Hej. En gammal tråd (6år)men är lite nyfiken på hur det gick med hunden. Fick ni rätt på henne o vilket sätt fungera bäst för er

Theia
2018-09-03 23:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Tjena. Det var många år sedan jag skrev i denna tråden, tiden bara flyger. Nu är Theia en gammal goding. Lugn och fin, väldigt gosig. Bits aldrig längre, det slutade hon med vid kanske 2 års åldern. Fnatt får hon väldigt sällan när hon är understimulerad och hamnar i en väldigt stressad situation. Jag tror det bästa tipset är att aldrig acceptera bitandet. Var bestämd. Skicka ut (ignorera), eller lugna hunden det är det som funkade. Sätt dig ner håll fast i halsband klappa lugnt och släpp henne fri när hon lugnat ner sig ett tag. Man kan även leka med hunden (typ dragkamp) sen när det börjar gå överstyr så slutar man plötsligt - alltså man skapar regler för leken samtidigt som hunden går från 100% till 0% och varvar ner. Hoppas dessa tips kan vara till hjälp och ha tålamod. Slänger in en bild som är tagen nu 😂

Annons:
vallhund
2018-09-11 18:59
#42

#41 Tack för uppdateringen!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Bellieie
2018-12-08 13:07
#43

#41 vad kul att läsa uppdatering! Råkade hamna här av oklar anledning och kände med dig så jobbigt det måste varit, men samtidigt fick du fina tips och många med erfarenheter av rasen! Sen är ju 6-månader en djävulsålder också :P sen såg jag att det var 2012 detta skrevs och blev väldigt nyfiken på hur det gått , men du hade redan uppdaterat :D Vad kul att ni hade tålamod och att det är bra nu <3 Det är väl hundar med hög energi som de måste få utlopp för + kräver en del mental stimulans :> 

Härligt det gick bra iaf. Ha det! =>

Sara1L
2020-07-30 13:08
#44

#12 vaddå slår sina hundar?? Oavsett vad så slår man inte sin hund för guds skull såna människor ska inte ha en hund ignoranta okunniga totala urbota korkade individer. Ge mig namn på dem och var de bor så anmäler jag dem direkt! Har en amstaff pitbull och har verkligen aldrig behövt alå den för att lära den. Som många skrev handlar det om tålamod träning och vänta in det! Det kommer !! Bara man är konsekvent. Fy alltså slå sin hund ! Vidrigaste jag hört

Sara1L
2020-07-30 13:22
#45

Det ni gör för fel är är definitivt att ni lägger ner för mkt tid och tankar på vad hon gör för fel . Ni bara tänker på vad som är fel på henne varför är hon inte som andra hundar m.m. Det måste finnas något bra den lilla sötnosen gör också. Försök kanske att tänka på de bra sakerna med henne och visa mer uppskattning när hunden gör bra saker. Men först måste ni ha den inställningen också.ex ” Hon är en bra hund vi älskar henne hon är så söt kramas och gosa mer” när ni har den utgångspunkten så kommer ni se att hon förstår mer. Hundar är så bra på att läsa av en människas rutiner och reaktioner. Hon läser av exakt hur ni agerar och hon vet vad ni är på väg att göra. Hon vet att bär hon gör så blir ni arga irriterade och ni ger henne enormt mkt uppmärksamhet genom alla metoder och bestraffningar ni försöker med. Det är ju uppenbart att hon saknar uppmärksamhet positiv sådan och när hon får olika metoder och tjänster så beter hon sig så för hon får igång er direkt. Det är svårt att uppnå om man inte har inställningen att ”hon är en bra hund,” ”vi uppskattar henne som hon är och inte hur vi vill att hon ska vara” börja med er själva så ska ni se att det går hur bra som helst. Det finns ingen anledning för er att känna besvikelse över hunden utan över er själva. Vad gör ni egentligen för att hunden ska sluta med dåliga beteenden! Är det tillräckligt bra. Uppenbarligen nej så då tycker jag att ni ska börja med att se positivt på hunden och sen börja med konsekventa träningar som promenader ofta och samtidigt lära henne tricks och beröm henne mer när hon är duktig ignorera henne när hon är busig. Ignorera genom att ej titta på henne ej säga nåt , ta ifrån det som hon inte får ha och om hon bits LED henne utanför rummet inte dra inte slå inte skrika, led henne utanför rummet och låt henne sitta där ett tag. Finns det en dörr är det super. Titta till henne några ggr och när hon är lugn kalla in henne med positiv röst och gosa med henne lite. Sen om och om igen. Det tar tid kom ihåg det men hon är säkert värd det!

Theia
2020-07-30 15:51
#46

#45 Hej. Först och främst så skrevs denna tråden för 8 år sedan och problemen är åtgärdade för bra längesen. om du hade läst igenom tråden lite mer så ska du se min uppdatering för ca 2 år sedan att det du slängde ur dig (med otrevlig ton) med s.k time-out, det tipset fick vi för längesedan och det gick bra. Sen skriver du något om att slå hundar och det är ingenting som vi någonsin har gjort men det kanske inte var mig du syftade på. Återigen läs igenom trådar innan du anklagar och skriver så du får hela bilden är du snäll. Väl mött

Upp till toppen
Annons: