Annons:
Etikett03-uppfödare
Läst 3844 ggr
Ketang
1/9/13, 2:15 PM

Hitta rätt valpköpare?

En kompis till mig har tagit sin första kull valpar och har ingen erfarenhet av att träffa valpköpare osv. Jag har sålt hund (vuxen) och stött på sjuka människor som jag aldrig skulle sålt hund till så jag vet vilken djungel av människor det finns där ute. Nu är det snart dags för annons på valparna och jag vill kunna ge dom lite goda råd. Vad tycker ni att dom bör tänka på i valen av köpare till denna ras?

Hur bör dom lägga upp det för att minimera risken för att sälja till en oseriös? Vad jag menar är, kan man bjuda hem valpköpare för att titta, skicka hem dom, fundera på saken och sen säga att dom inte får köpa? Ska man ta handpenning av alla valpköpare eller är det att riskera att sätta sig själv i en rävsax om det framkommer att man sen inte vill sälja till någon som lagt handpenning?

Vilka frågor från valpköpare kan avslöja en dålig valpköpare?

Alla goda råd tas tacksamt emot!

Annons:
rebeckanystrom-
1/9/13, 10:41 PM
#1

Sånt är alltid svårt, att bestämma vem som ska uppfostra den lilla. Folk kan ju säga så mycket som inte är sant. Ett tips är att ta en kredit koll på dom, så kan man se om dom har skulder eller liknande. 

Sen kolla med dom hur dom jobbar, om dom har möjligheten att ex ha hunden på jobbet. Eller kommer någon vara hemma med den.

Sen handpenning är alltid en bra ide! Känns det inte bra senare ändå kan man ju alltid lämna tillbaka handpenningen till dom. Bara det att dom inte får tillbaka den om dom ångrar sig.

Sen även rätt pris på valparna så man inte säljer dom för billigt, då är risken att mer oseriösa hör av sig och vill köpa bara för att dom ser en billig hund och sen ev. sälja vidare hunden för att tjäna pengar.

Sen även fråga vad dom vet om rasen i sig, vet dom vad som krävs för en amstaff? Har dom någon tidigare erfarenhet av amstaff eller liknande ras?
Har man erfarenhet av en papillion exempel så kanske dom tror att en amstaff kräver samma uppfostran. Fråga ut dom utan att själv avslöja någonting om rasen

Sen så måste även person kemin stämma mellan valp och ny/nya ägare. Det är nästan A & O. Då ser man även om dom är osäkra/säkra med hundar.

Så mina tips är;

  1. Kredit upplysning på de blivande ägarna
  2. Kolla upp hur dom jobbar & vad dom jobbar med
  3. Handpenning!!
  4. Seriöst pris
  5. Tidigare erfatenhet av hund.
  6. KEMIN!
Ketang
1/9/13, 10:49 PM
#2

Tak för tipsen! Många av dom sakerna har jag redan tänkt på. Men det här med kredit upplysning, kan man ta det på vem som helst som privatperson? Vart vänder man sig om man vill göra en sådan och vad behöver man för info om personen man vill kolla upp?

rebeckanystrom-
1/9/13, 11:04 PM
#3

http://www.inkomstupplysning.se/ Där kan du kolla upp det, finns tre olika köp alternativ beroende på hur mycket du vill veta. Då får man fråga efter hela person nummret på de nya ägarna. Allt som krävs är egentligen person nret, men man kan ju ta deras fulla namn också.

vallhund
1/10/13, 11:14 AM
#4

Har man tagit emot en handpenning är hunden såld o säljaren kan inte begära något som helst öht.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ketang
1/10/13, 11:28 AM
#5

#4 Ja jag vet det. Eller ja, det kan gå att köpa ut köparen, men då hänger det ju på köparen vad denne godtar. Man kan ju få betala en rejälslant om man inte längre vill sälja till någon som betalat handpenning!

rebeckanystrom-
1/10/13, 8:35 PM
#6

Handpenning, eller kontantinsats, jur., penningbelopp, som vid ett avtals ingående av den ene avtalsparten till den andre överlämnas som förskott å utfäst betalning, på det att båda genom överlämnandet och mottagandet må anses ha erkänt sig bundna vid överenskommelsen.

Till exempel vid köpavtal (köp av kapitalvaror) är det vanligt att man erlägger handpenning, ofta kontant. Poängen med handpenning ur säljarens perspektiv är oftast att köparen förlorar sin handpenning (eller del av) om han eller hon av någon anledning vill kliva ur affären. En vanlig nivå på en handpenning är 10 procent av köpesumman.

Det finns ingen lag på att säljaren har rätt att behålla handpenningen om du ångrar dig och avbeställer varan. Men säljaren har rätt till en viss ersättning, bland annat för det arbete den har lagt ned. Ersättningen avgörs från fall till fall.

En vanlig missuppfattning beträffande handpenningens betydelse, är att ett avtal eller köpekontrakt inte skulle vara bindande förrän en handpenning erlagts. Oavsett om en handpenning erlagts eller ej, är ett avtal om köp/försäljning juridiskt bindande, såvida det inte finns svävarvillkor som gör att köpet är beroende av att vissa förutsättningar ska vara uppfyllda innan köpet är att anse som bindande.

Annons:
rebeckanystrom-
1/10/13, 8:37 PM
#7

Man kan ju framföra i annonsen att säljaren erhåller sig rätten att ångra sig och om detta händer så får köperen all handpenning tillbaka.

Kalli
1/10/13, 9:35 PM
#8

Nu har jag ingen personlig erfarenhet men en bekant när jag var yngre som sålde Rottisar sa alltid att hon hade några som inte bestämt sig ännu men att de gärna fick komma och kolla om de andra bestämde sig för att inte köpa och hon på så sätt fick en valp över. Självklart kan man tacka nej efter besök även utan att ha en undanflykt men hon tyckte väl att det blev lättare så, mindre tjafs.

I övrigt skulle jag väl reagerat om personen som var intresserad ställde få frågor eller inga alls. Jag skulle vilja ha köpare som är intresserad av tiken och hanen, deras mentalstatus och HD/AD, Ataxia, Allergier och allt annat.

Upp till toppen
Annons: