Annons:
Etikett02-avel-genetik
Läst 3649 ggr
ivoryx
2013-07-21 15:30

Avel på HD/ED fria hundar?

Någon som avlar på Amstaffs som endast har A eller B? Tycker det verkar som så många avlar på C och till och med D har jag sett någonstans och då kan de kombinera en tik med t.ex C och en hane med D. Verkar konstigt tycker jag, jag har själv haft en hund med dåliga höfter och det är ett helvette och så himla tråkigt att inte kunna vara aktiv fullt ut, speciellt med en sådan här aktiv ras.
 Jag letar efter en kull efter HD/ED fria föräldrar (A-B) där båda föräldrar också är Ataxia fria. Inte carrier… Verkar vara svårt att hitta i Sverige. Någon som vet något? Alla tips är välkomna. Dessutom är jag ute efter en fin tik med fin teckning och det gör det hela svårare… Men jag letar uppfödare för framtiden, om ett år kanske.

obs. håll er till trådens ämne om ni ska kommentera.

Annons:
Fjordell
2013-07-23 23:58
#1

I dagsläget vet jag dessvärre ingen uppfödare som enbart använt/använder sig av friröntgade hundar som dessutom är ataxia clear… Jag uppdaterar om jag råkar få nys om någon :) Kul att du ställer dessa krav, om bara fler hade gjort det så hade aveln kunnat se mycket bättre ut idag.

Olga RW
2013-07-24 00:42
#2

Fervens Fera planerar en kull efter HD/ED fria föräldrar. Tiken är Clear, hanen är dock ej testad ännu (han är antingen Clear eller Carrier).

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

vallhund
2013-07-24 03:03
#3

Fast om man skulle utesluta carriers ur aveln så skulle avelsbasen bli farligt begränsad, så länge de bara paras med clear kommer anlaget snart att vara mer eller mindre utrotat.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fjordell
2013-07-24 11:46
#4

#3 Stämmer! Men det är mer än bra att man som köpare ställer krav, även om det är något som är omöjligt för alla uppfödare att hålla sig till. Viktigast är ju ändå att hunden är frisk och inte har ont, och då är det mer än HD/ED resultat som spelar roll. En carrier har inget ont av att vara carrier. Men sedan återstår de stora problemen med allergier och eksem inom rasen, om man nu ska fokusera på något som påverkar hundarna fysiskt.

ivoryx
2013-07-25 12:37
#5

Jo jag antar väl att man får kompromissa. Men om tiken låt oss säga är ataxia clear och hanen är carrier… Kan det inte då slå ut i min hund eller nästa generation att det kommer valpar det slår ut på?

Jo eksem och sånt är ju också viktigt! Men finns det uppfödare som avlar på eksemhundar??? Eller allergihundar? Gosh… det skulle för mig va ännu konstigare än ataxia carrier… :o

Fjordell
2013-07-25 12:40
#6

Man får inte avla på sjuka hundar, men det finns alltid de som gör det. Kanske inte i lika stor utsträckning gällande eksem, men foderallergier och allergier överhuvudtaget vet jag ett flertal hundar som har, och som ändå fått gå i avel.

Om din hunds föräldrar är clear + carrier, då kan din hund bli som mest carrier. Det är först när man kombinerar carrier + carrier som affected kan dyka upp.

Annons:
Lilla G
2013-07-25 12:45
#7

Ataxi är en sjukdomm som är barnsligt enkel att kontrollera och ingen sjukdom som slår ut lite hur som haver. En hund som är carrier kan ALDRIG bli sjuk. Det krävs 2 st av den defekta genen för att sjukdommen ska kunna bryta ut (2 defekta gener= hunden är affected). Carrierhunden har 1 defekt gen och kan alltså INTE bli sjuk. Genom kontrollerade avel och parningar så kan man alltså garantera att det aldrig föds valpar som kan insjukna i Ataxi.

ivoryx
2013-07-25 15:55
#8

Okej då förstår jag. Vad kostar det att testa hunden? någon som vet ungefär? :)

Lilla G
2013-07-25 16:09
#9

I dagsläget ligger testet på 68,00 €
Om du inte har avelsplander så kvittar det om hunden är clear eller carrier. Du eller hunde kommer inte märka någon skillnad. Det viktiga är att föräldradjuren är testade eller att man vet att dom är clear genom sina föräldrar.

ivoryx
2013-07-25 17:52
#10

Och om de är affected så märks det från början eller? :o Eller när de blir äldre?

Olga RW
2013-07-25 17:58
#11

Jag har en Affected hund som blir 5 år, inte märkt av några symptom än. Han är från Carrier+Carrier kombination.

Är ena föräldern Clear finns det ingen möjlighet att avkomman blir Affected.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Lilla G
2013-07-25 21:00
#12

Det är därför som du ska köpa en valp efter testade föräldrar ivoryx. Genom det så vet du att din valp inte kommer att insjukna i ataxi.

ivoryx
2013-07-27 13:42
#13

#12 jo jo men tänkte på alla blandisar? Då vet man ju inte….därför undrar jag om man märker i början/direkt… Vet att man ska köpa efter testade föräldrar. Men nu är det så att jag har en omhändertagen hund som har oklar bakgrund och därför undrar jag… Han är kastrerad så ska inte avla på honom, i så fall vill jag hitta en bra uppf och kull med valpar. Men tänkte, är det värt att testa på blandisarna? Ska ju röntga höfterna på honom när han är tillräckligt gammal men hur gör man med ataxia?

Annons:
Olga RW
2013-07-27 16:26
#14

Min hund som är Affected testades när han var 9 månader gammal. Han köptes in för att bli ev. avelshund så därför testade vi förstås. Nu är han bara en sällskapshund iom testresultatet, och det har inte varit kul att vara hans matte senaste åren… Symptom på Ataxi uppträder ju i 3-5 års ålder, så efter att han fyllt 3 år har jag varit mer orolig att han insjunknar, samt hållit extra koll på hans balans. Han är och han alltid varit rätt klumpig av sig och ibland tror jag att jag ser saker som kanske egentligen inte finns där och börjar oroa mig att Ataxin börjar visa sig.

Skulle din hund börja få problem med balans etc. då kan man ju testa då för att bekräfta att det är Ataxin isf. Jag personligen skulle hellre vara lyckligt ovetande om jag bara hade en sällskapshund, än att veta resultatet och leta fel på hunden efter viss ålder… Men vissa vill ha ett resultat och tar det därifrån. Det är så olika.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Upp till toppen
Annons: