Annons:
Etikett08-utställning-tävling
Läst 1463 ggr
imsuchadiva
10/18/13, 12:12 PM

Utställning - förberedelser

Kort och gott, hur förbereder ni era amstaffs inför en utställning? Har ni några tips som man ska tänka på? Ska snart ställa min valp nämligen så vill ha så mycket information som möjligt.

Annons:
imsuchadiva
10/20/13, 2:32 PM
#1

Är det ingen här som har ställt ut sin amstaff?

L8sson
10/20/13, 4:17 PM
#2

Menar du inför att åka till utställningen eller att träna på att ställa upp hunden? 🙂

imsuchadiva
10/20/13, 6:52 PM
#3

Jag menar allt :) Fast ställa har vi tränat på så de kan vi.

L8sson
10/20/13, 7:07 PM
#4

Jag packar ner allt som ska med till utställningen 

  • Hundens papper
  • Nummerlapp
  • Utställningskoppel
  • Godis
  • Nummerlappshållare
  • Bur
  • vattenskål/vatten
  • Bajspåsar

Kom i god dit till utställningen, rasta hunden och låt den få lägga sig i buren. Ta ut hunden och låt den se sig omkring så miljön blir bekant. Låt den ligga i buren och ta det lugnt, det tycker jag är viktigt. När det snart är din tur, ta en sväng och rasta hunden. Ställa upp hunden, spring fram och tillbaka. Sedan är det dags att gå in i ringen. 

Menar du så? :)

imsuchadiva
10/20/13, 7:55 PM
#5

Ja, delvis :) Men mer också hur ni förbereder själva hunden, tx med bad, något speciellt shampo? extra finish precis innan ni gör in i ringen. O sånt :)

L8sson
10/20/13, 11:10 PM
#6

Jag badar bara min hund om den är skitig, jag tycker mina hundar får så len päls när jag badar med schampo. Så jag skippar det. 

Innan jag går in i ringen så borstar jag av hår om det finns på hunden, brukar inte finnas det. Brukar se till att jag har lite kontakt med hunden innan jag springer in. Finns nig inte så mkt mer att fixa innan man går in i ringen. VI har ju ingen päls att borsta precis.

Annons:
Lilla G
10/22/13, 9:05 PM
#7

Med fördel så visas hunden med en trevligt klädd handler också. Inte så att man behöver klä upp sig till tänderna, men inte mysbyxor och luvtröja. Utställing är show och en snygg helhet gör bättre intryck än en snygg hund med slashas till handler.

Upp till toppen
Annons: