Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 4773 ggr
VT4ever
2013-10-27 15:23

Amstaff krävande?

Hej!

Jag undrar om amstaff är en krävande hundras? Behöver en amstaff mycket motion, eller är den nöjd med det den får? Jag har träffat en amstaff och hundens ägare och hon sa att hunden kräver mycket motion varje dag och att den "aldrig" blir trött. Hon sa att dem går ca 1 mil varje dag och att hunden verkar ändå ha hur mycket som energi som helst kvar. Jag är själv intresserad av amstaff, men när man får höra detta om att det är en krävande ras som behöver mycket motion , så blir jag lite tveksam om det är en ras för mig just för att jag inte vill ha en hund som behöver mycket motion varje dag för att änns bli trött. Om ni förstår vad jag menar?

Jag skulle gärna vilja höra av er som har amstaff om vad ni säger:

- Är det en krävande hundras och behöver en amstaff mycket motion varje dag?🙂

Annons:
[dynamitella]
2013-10-27 15:33
#1

Jag anser väl lite så att alla hundar ska erbjudas maximal stimulation varje dag, både fysiskt och psykiskt. Ingen hund mår väl bra av att vara "lägenhetshund" och bara gå på kisserundor :)

De 4 amstaffarna jag går med (är dagmatte) är mycket aktiva och vill gärna springa, hoppa, klättra i träd (!), busa och följa med överallt. Jag vill påstå att det är en aktiv ras, som gärna slappar i soffan med dig också.

Kanske om du beskriver vad du tänkte dig i form av motion/promenader/stimulation? Alla kan ge olika mycket, och det är ok. Det finns en ras för alla.

VT4ever
2013-10-27 15:41
#2

#1 Tack för ditt svar :) Jag går gymnasiet andra året och kommer att skaffa mig en hund efter att jag har gått ut gymnasiet och skaffat jobb osv, så det är lite svårt för mig  att säga nu vad jag kan tänkas ge hunden i motion. Det jag vet säkert är att jag kommer gå minst 1 timme varje dag om inte mer om man har tid. :) Men efter att jag fick höra allt om hunden angående motion osv, så fick jag uppfattningen om att det räcker inte med typ 1 timmes promenad utan det ska motioneras "massor" för att den rasen behöver mycket motion.

Fridaaaa
2013-10-27 21:15
#3

#2 Krävs ju mer än promenader.
Krävs ju mental träning mm, precis som på andra raser, men de kräver lite olika, även inom raserna 🙂 

Och 1 timmes promenad säger ju ingenting heller, ger ju olika mycket beroende på vart man går, hur fort, vad man gör under promenaden mm.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VT4ever
2013-10-27 22:29
#4

#4 självklart vet jag att det behövs mental träning också! :) Jag ville bara veta om det är en krävande ras, som tex en schäfer :)

rebeckanystrom-
2013-10-28 10:43
#5

allt är ju upp till hunden som individ, jag har haft en riktig soffpotatis innan som hellre stannat hemma när det ex regnar eller snöar ute. Då nöjde hon sig med att få ligga i soffan och mysa! Men visst, väl ute när solen sken så var energin på topp och hon var nästan omöjlig att tömma. Kunde hålla på i timmar och dra i träd.

Ratlings
2013-10-29 14:35
#6

Jag vill inte påstå att min är så krävande då han hellre ligger inne å gosar, MEN skulle han få göra det så skulle han också tillslut bli understimulerad och jag får då ta den smällen.
Vi går mycket och långa promenader, bär/drar, klättrar i backar, tränar dogparkour, söker/spårar och annat, vilket han är helnöjd med. 🙂

// Lise
When nothing goes right, go left!

Annons:
papito
2013-10-31 08:52
#7

Min amstaff hane är en rikig latmask men tar man med honom ut och går och går så blir han pigg men att bara gå med en hund blir inte heller bra, då får den bara en massa energi som den inte kan förbruka. Phsykisk träning är minst lika viktig för då blir hunden trött i hjärnan och där med hela kroppen. Man kan tex lära hunden en massa trix sedan köra med oprativ träning/inlärning. Då står man med en godis i handem och väntar till hunden gör rätt rörelse och då får de godisen, då får hunden tänka och göra saker tills rätt rörelse då får man belöning. I början ska man ju självklart inte börja med något svårt utan något hunden kan väl.

VT4ever
2013-10-31 15:50
#8

Tack för alla svar! :) Skulle man kunna påstå att en amstaff har en på/av knapp?

vallhund
2013-11-01 06:24
#9

Ingen ras har en av o på knapp, det är något som man tränar in.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[~Kollen~]
2018-08-22 22:55
#10

Min kompis har haft en Amstaff då dom fick hunden av en drogare :/ Det funkade bra mycket kärleksfull men var en fegis det gick bra fast dom bodde i lägenhet (Amstaff Hane)❤️

Rallyhlin
2018-09-19 20:41
#11

Jag skulle säga att dom (i alla fall min och dom jag har träffat) är mer krävande på mental stimulans än motion. Jag skulle också kunna vara ute flera timmar med min utan att trötta ut han, men 30-40 min av mental stimulans blir han trött av. Och han stannar mycket hellre inne en regnig dag än att vara ute och motionera/träna Som #9 sa så är av/på knapp något som man lär in, men jag fick känslan att det kom väldigt ”av sig själv” när jag började träna in, dock så är det ju från individ till individ.

NiklasTyreso
2018-11-26 17:47
#12

Blocket är fullt av annonser på amstaffblandisar till salu, ofta mellan 6-12 månaders ålder för att ägarna inte orkar ge sin hund all den fysiska motion och mentala stimulans som dessa hundar behöver. I jämförelse med andra vanliga populära raser som golden, schäfer eller labrador så är det mycket mer omplaceringsannonser av amstaffblandisar, så amstaffblandisar är nog mer krävande än de flesta vanliga stora hundar.

Upp till toppen
Annons: