Annons:
Etikett06-träning-inlärning
Läst 1629 ggr
BettySara
11/2/13, 4:07 PM

Hjälp med inkallningen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag och min valp på 7 månader har precis gått klart lydnad & sociallträningen, men har inte riktigt fått in det där med hennes lydnad för inkallningen.. Särkilt när vi har henne lös så ibland kan hon lyssna jätte fint och om hon ser något som hon vill fram till så ber jag henne sätta sig ner så att jag kan koppla henne, men ibland så kan hon ignorera helt och hållet! Som igår var jag ute en hel timma för att få tag i henne?! Gjorde verkligen alltihop, gick därifrån skrek hejdå, då hon oftast brukar komma. Stod helt stilla, tramsade mig så att det skulle se ut att vara roligare borta vid mig, osv.. men nej ingenting lyssnade hon på, så jag undrar nu, vad gör ni när ni väl får tag i er hund? Belönar ni då eller hur gör ni? Alla har ju såklart olika åsikter och tränar på olika sätt, men behöver massvis med tips! Och kan ju tillägga att hon är i trotsåldern nu också haha ;)

Annons:
thicha
11/3/13, 10:03 AM
#1

Man ska aldrig jaga efter hund, fast bor man i stan är det svårt att inte göra det. Jag bor på landet och här har vi alltid ignorerat. Har hunden stuckit iväg från flocken får han jobba hårt för att ta sej in igen och där av har man en hund som aldrig mer sticker!


rebeckanystrom-
11/3/13, 11:25 AM
#2

när jag tränade inkallning med min förra tik gick vi ut på en stooooor äng där jag vet att det i stort sett är helt tomt. Så tog jag med mig det godaste hon visste (köttbullar) och så släppte jag henne bara. Ropade på henne och de gånger hon kom fick hon en liten bit belöning, sen om hon kom fram självmant fick hon också en liten bit belöning. Och det funkade för mig. Då var hon även en väldigt trotsig hund, haft många kamper med henne för att försöka få kontroll :P 

Men gömma sig, och bara ignorera funkar hos de flesta då dom inte hittar sin flock och blir vilsna då.

thicha
11/3/13, 9:11 PM
#3

#2 dok inte om de drar på vilt =)


rebeckanystrom-
11/3/13, 9:38 PM
#4

nää ;P min fattade aldrig var det va som prasslade till i gräset utan hon blev mest chockad. Så hade turen att hon inte gjorde det :)

EO75
11/3/13, 10:48 PM
#5

Träna med långlina under en tid tills inkallningen funkar bättre, då slipper man jaga… :-)

BettySara
11/3/13, 11:26 PM
#6

Haha ja det där med och jaga alltså.. Försöker att undvika det, men som sagt bor inte på landet så man får ju paniken.. Haha! Men springer oftast ifrån henne istället för emot henne, men nu har hon liksom "fattat" den tekniken, så nu ignorerar hon för det mesta bara, har tränat mycket på stora öppna platser med RIKTIGT goda godsaker ;) och då funkar det suveränt, men när hon väl sticker, då är det kört att få in henne på minst en halvtimma, då hon VÄGRAR att komma när man ropar eller går motsatta hållet. Men det är ju träning som gäller så ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: