Annons:
Etikett12-tävlingar-quiz-lek
Läst 3981 ggr
Fjordell
1/26/14, 4:02 AM

Vad klassas som renrasig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En otroligt stor del av alla amstaffar vi ser är inte registrerade i SKK, och har ofta andra raser i sig som köparna inte vet om. 

Dela gärna med dig av dina tankar och åsikter. 
(Du kan kommentera efter att du valt ett svarsalternativ.)

Vad klassar du som en renrasig amstaff?

Annons:
Hiro
1/26/14, 7:20 PM
#1

Liksom alla andra raser, en hund är bara renrasig om den är reggad i SKK

PeerS
1/26/14, 9:09 PM
#2

#1

Fast det där är ju bara så korkat sagt så det finns inte ord för det.

SKK har ingen som helst monopol på vad som är renrasigt eller inte.

Fjordell
1/26/14, 9:52 PM
#3

Jag anser också att en hund är renrasig när den med all nödvändig information kan registreras i SKK.

Tekniskt sett är en hund inte blandras om den har två renrasiga och registrerade föräldrar. Men om hunden i fråga själv inte är registrerad kan du inte på något sätt bevisa att den är renrasig. Dessutom är det ytterst få av alla "renrasiga", ej SKK-reggade hundar, som har två renrasiga föräldrar.

Allra oftast är det någon BYB som använt antingen två blandrashundar som påminner om amstaff i utseendet i avel, eller så använder de till och med en registrerad hund vid parningen, medan den andra är blandras. 

Det är så sällan dessa blandrasuppfödare talar sanning, speciellt när det kommer till populära raser som amstaff. Att hunden och dess föräldrar ser renrasiga ut gör dem inte till renraser. Köparna är ofta väldigt ignoranta och tror (vill tro) att hunden h*n köper är renrasig eftersom uppfödaren säger det.

Min erfarenhet är att dessa köpare oftast ångrar sig efter något år, när de inser problemen med att köpa hundar av en BYB som inte bryr sig det minsta om varken den fysiska eller psykiska hälsan på sina avelsdjur. 

Att tillägga så har jag inget emot blandraser i sig, vi har två i familjen, dock av vallhundstyp. Det jag inte stödjer är oseriösa uppfödare som ger f*n i hundarnas bästa.

vallhund
1/27/14, 12:32 AM
#4

#2 Eftersom frågan förmodligen handlar om rasen AST så är det SKK sim gäller.

För mig är definition av renras att hunden är stambokförd i den klubb där rasen stambokförs, det kan t ex vara JRT of GB eller andra klubbar som är fristående från FCI.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Waymore_Hoss
1/27/14, 10:15 AM
#5

Det är väldigt lätt att fuska med stamtavlor hos SKK eftersom det numer inte finns en enda ras där DNA-typning är obligatoriskt.

vallhund
1/27/14, 11:19 AM
#6

#5 Sånt brukar skita sig ganska snart vartefter utnyttjade hanhundar får dåligt rykte pga att de ser ut att nedärva dålig mentalitet o inte efterfrågas mer på avelsmarknaden.

De raser där det kan sättas i system är väl främst inom kategorin knähundar som samlar rosetter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Waymore_Hoss
1/27/14, 1:55 PM
#7

#6

Det är inte min erfarenhet då jag vet att det inom en ras som ligger mig varmt om hjärtat finns många hundar med helt eller delvis falska stamtavlor. Det handlar om en ras där du finner flera uppfödare som har en stamtavla på hemsidan och en annan på SKK hunddata.

När många inflytelserika hundar i en ras importerats med helt eller delvis felaktiga stamtavlor så kommer alla hundar med dessa hundar i stamtavlan delvis ha felaktiga stamtavlor. Det stora problemet i dagsläget är att det är så få personer som känner till de felaktiga stamtavlorna. Dessa stamtavlor ses alltså idag av de flesta som korrekta…

Waymore_Hoss
1/27/14, 1:55 PM
#8

Som tillägg har jag aldrig hört talats om att några stamtavlor dragits tillbaka i rasen, så allt fuskande med stamtavlor har alltså gått SKK förbi.

Mischa
1/28/14, 12:26 AM
#9

Just "rasrenheten" borde ju handla om känd härstamning snarare än vart/om hunden i sig är dokumenterat stambokförd.

Men hur många känner till härstamningen på sin oreggade amstaff?, troligtvis extremt få.

≧◔◡◔≦

Upp till toppen
Annons: