Annons:
Etikett08-utställning-tävling
Läst 14879 ggr
Smage
2014-02-22 10:21

Tejpa öron, inte tejpa öron?

Hallå där! Jag har en lite amstafftik på snart 6 månader, och jag har problemet med att hennes öron är envisa som sjutton att ställa sig upp. Vore det inte för SKK-reggen och stamtavlan skulle jag trott att hon vore blandras, haha!

Jag har försökt att tejpa ner dem, men det fungerar inte precis som man hoppats. Jag har även fått höra att om man tejpar öronen så kan musklerna i öronen tränas, och då kommer öronen ställa sig ännu mer senare i livet.

Jag vill alltså ha tips på hur jag ska göra, och vad man ska använda för tejp om man ska tejpa. Har tidigare använt först den blå leukoplasten, använda sen den röda i hopp om att den skulle vara snällare. Dock är den röda på tok för lätt så det ville sig inte alls.

Har för mig att man inte får kupera öronen i Sverige, och man får väl inte heller ställa ut hundar med kuperade öron?

Hjälp uppskattas, vill inte att min amstaff ska se ut som en fladdermus längre! :D Jag antog att utställning va rätt grupp att lägga denna tråd i, då det är mycket därför jag vill ha ner hennes öron :)

Mvh,
Smage.

Annons:
vallhund
2014-02-23 03:31
#1

Du får vare sig kupera eller ställa ut kuperade hundar. Att manipulera hundens utseende är fel enligt mig, du får lära dig leva med den hund du köpt, oavsett hur öronen ser ut.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Smage
2014-02-23 12:28
#2

Jo jag vet det, men vill väldigt gärna ha tips på hur jag kan göra för att försöka få ner dem. Jag vill så klart inte att min hund ska ha stående öron.

Cazzos
2014-02-23 14:58
#3

Ska du ställa ut henne och är orolig att du får minuspoäng om hon inte har s.k. "rosettöron"?

Om inte så tycker jag inte att du ska hålla på och försöka ändra på din hunds utseende, det är så hon ser ut. Acceptera det eller inte.. 🤔


[dynamitella]
2014-02-23 15:05
#4

Om din hund är framavlad med "fladdermusöron" och du ville ha rosettöron skulle du kanske köpt en annan hund? Jag menar bara väl, och säger det med ett leende :) Jag vet precis hur du känner. Hade själv en amstaff tidigare med enorma halvstående "labbeöron". De är omöjliga att få att ligga/stå "rätt". Det är rätt kört alltså oavsett tejp eller inte.

Lägg gärna upp en bild på vovven. Det är kul att se :)

Waymore_Hoss
2014-02-23 16:40
#5

Ett rätt typiskt problem som kan uppstå i en ras som utomlands oftast kuperas. Det är först när linjerna hamnar i länder med kuperingsförbud som öronen blir ett problem.

Smage
2014-02-25 17:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#3, ja precis. Vill ställa ut henne, men egentligen mest för kul skull, men vore ju kul om man kunde få någorlunda bra poäng :)

#4, det störande är att detta är den enda i hela kullen som fick stående (jag har sett bilder på de andra valparna). Dock är fadern för denna kull från Makedonien, och kuperad, så det #5 skrev känns ganska vettigt.

Hur som helst, tacksam för alla svar! Jag antar helt enkelt att hon växer i öronen lite med tiden då, och så får vi se vad som händer. Stående öron lär ju inte vara något problem i agility och rally ändå så :)

Kan ju bjuda på en bild på lill-tjejen, bara för att hon fortfarande är pappas gotjej (med stående öron)! :)

Annons:
Cazzos
2014-02-25 17:47
#7

Jag vet att sheltieägare sätter kludd på öronspetsarna för att öronen ska hänga ner. Men jag tror att det är svårt om öronen redan står upp.

Vänta tills hon är 1-2 år och fullvuxen, om öronen fortfarande står upp så får det väl vara 😉


WiggoLina
2014-02-28 21:22
#8

För att tejpningen ska ge någon effekt så ska tejpen sitta mer eller mindre hela tiden. OBS! Tejpen ska INTE sitta åt!

När jag tejpade min  hunds öron drog jag ett varv där de naturligt viker sig, men eftersom din hunds öron står helt skulle jag rekommendera det sättet de gör på bilden jag lagt upp.

Som någon skrev tidigare så ser öronen ut lite hur som på amstaffen eftersom det fram tills för några år sen var mer eller mindre praxis att kupera öronen på dem. Nu för tiden så är öronen en del i rasstandarden och hundar som har öron som är helt fel avlas inte på. Fast då kollar man mer på storlek och öronsättning än om de står upp eller inte. Dock ska amstaffen ha rosenöron, så ska du gå på utställning så kan det vara värt att försöka få öronen att ligga rätt.

[lolo8453]
2014-03-16 00:42
#9

Förstår att det inte är detta du vill höra men hon är nog det sötaste jag nånsin har sett haha. En riktig Bambi :)

Upp till toppen
Annons: