Annons:
Etikett06-träning-inlärning
Läst 3123 ggr
Awina2014
3/2/14, 11:35 PM

Hon förstör min lägenhet!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min tjej är på 6 månader. Jag fick henne när hon var 5 månader då förra ägarna inte hade tid med henne. Jag har tränat sen dag 1 att hon ska kunna lämnas ensam. Jag har kört metoden med 1 min, 2,3, 5,10,30 osv … Första gången hon var ensam 1 h gick det bra. Hon låg fint o vilade när jag kom tillbaka. Annan gång; Vid 2 timmar så hade hon ätit upp halva min soffa. Har provat med kompostgaller ( hon rymmer) stängd dörr, men inget funkar. Tv är alltid på. Jag går långpromenad o busar/ leker/ tröttar ut henne mentalt men hon får panik vid separation! Idag lämnade jag henne i köket å det såg ut såhär när jag kom hem Jag vet inte va jag ska hitta på jag blir tokig. Hon har hundvakt när jag jobbar men jag måste ju kunna gå ut 1-3 timmar utan att hon har krigat hemma.

Annons:
Fialialej
3/2/14, 11:38 PM
#1

Har du testat att börja om med ensamhetsträningen? Har hon saker att göra när hon är hemma? Jag brukar gömma godis i handdukar åt min hund som exempel. :)

"På natten är alla katter svarta"

Awina2014
3/2/14, 11:41 PM
#2

Ja hon har goda tuggben, bollar men godis i, hennes favoritsaker. Allt!! När jag kommer hem har hon inte ens lekt med bollarna för att få ut godiset. Fast hon älskar det. Det är som att hon får panikångest

Djurälskaren87
3/3/14, 1:27 AM
#3

Stackaren:( hon har antagligen ångest o aldrig ensamtränats ordentligt. Du får nog börja om från början ensamträningen

vallhund
3/4/14, 1:55 AM
#4

Nu är hon ju väldigt ung men Clomicalm kanske vore något att prova medans du börjar om från början med ensamhetsträning.

Sen är det inte alla hundar som kan läras att vara ensamma o då får man leva med det.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

imsuchadiva
3/4/14, 8:25 AM
#5

Om du bara haft henne en månad så är de ju inte så konstigt om de spårarar ur. Börja om med ensamhetsträningen och öka inte tiden så himla fort den här gången. Lycka till!

Fjordell
3/6/14, 3:53 PM
#6

Jag skulle inte rekommendera att ha aktivitetsgrejer åt en hund när den ska lämnas ensam. Man är ju ute efter att lära hunden att slappna av när man inte är där. Aktivitetsleksaker får hunden att göra precis tvärtom, det är lite av ett fusk… en genväg. Men det löser inte själva problemet.

Jag tycker också du ska börja om helt och hållet. Gör de små grejerna. Stäng alltid dörren när du är på toa, till exempel. Eller gå bara och stäng in dig själv någon gång då och då. Gå ut en minut utan att säga hejdå eller på något sätt meddela henne att något ska hända. Gå bara. Sen kommer du in igen som om inget hade hänt, som att det verkligne inte är någon big deal, utan en del av vardagen. 

Många gör misstaget att ta farväl av hunden när man ska iväg. Detta gör bara hunden exalterad. Du ska lära hunden att slappna av, vara passiv. Inte bara ta uppmärksamheten från att du inte är där.

Annons:
Kringlan64
3/8/14, 7:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Några tips:

 Gör inte fysiska aktiviteter precis innan du lämnar hunden, då är den pigg och taggad. Se till att hunden är avkopplad och har gått ner i varv när du lämnar.

Jag har vissa rutiner och säger varje gång när min hund  ska vara hemma själv " nu får du vara hemma" . Hon har då förstått att hon ska vara kvar och behöver inte försöka läsa mig, inte springa runt och jaga upp sig, fundera om vi ska gå ut, ska hon med eller?

 Nu är min hund 4 år och van att vara själv men jag tror att det är viktiga saker att tänka på när man tränar ensamhets träning.

Awina2014
3/10/14, 10:15 AM
#8

Tack för alla svar.

Upp till toppen
Annons: