Annons:
Etikett13-hundar-i-media
Läst 1258 ggr
[AmstaffLeo]
2014-03-29 19:09

Vad kan få en hund att göra såhär?

Annons:
Zabbio
2014-03-29 19:17
#1

Kan det ha varit lek, från hundens sida?

Menar inte att förminska det som hänt eller ursäkta hunden, men utan att ha sett det själv skulle det mycket väl kunna vara en lek - nåt trevligt i en vagn som man kan dra ner och leka med. Så som vissa hundar leker med gosedjur, rister, biter osv.  Det behöver ju inte ha varit vildsint raseri, menar jag.

Sen är det ju något som inte stämmer om en hund gör så. Antingen uppfostran eller nåt annat. Bristande uppmärksanhet på hundens signaler från ägaren (det kan visserligen hända vem som helst. Man står och pratar sen blir man plötsligt omkulldragen för att byrackan fått syn på en ekorre eller nåt, och man var inte beredd. Nu drar inte mina hundar iväg ens i det läget,men det  kan ju hända.)

Rent medecinskt kan det ju vara allt från hjärntumörer till rabies om det nu var vilt raseri.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

AnnaFagerell
2014-03-29 19:19
#2

Hoppas den avlivas snarast! och sätt ägaren i fängelse!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

vallhund
2014-03-29 19:25
#3

Förmodligen nåt som slant i huvudet på jycken.

Ingen hund skall avlivas utan att först blivit utvärderad av polisen. Ingen hundägare skall sättas i fängelse utan åtal o rättegång. Lynchmobbar hör inte hemma i civiliserade samhällen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[AmstaffLeo]
2014-03-29 19:27
#4

#1 men en hund ska kunna lukta om det är leksak eller en människa. Min hund är ju extra glad i barn och tyvärr kan putta omkull dem och slicka sönder dem men aldrig bita, när ja vet det så får han inte gå fram till vilket barn somhelst. Jag förväntar mig alltid att hundägare ska veta hur deras hundar beter sig men det är tyvärr inte så.

AnnaFagerell
2014-03-29 19:29
#5

#4 Helt rätt! Det är många hundägare som tränar sina hudar helt fel, oavsett ras. Känner själv en som tränat sin hund att bita allt som rör den, utom husse, även övriga familjemedlemmar. Helt sjukt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Zabbio
2014-03-29 19:46
#6

#4 Självklart visste den att det var en människa, men kanske en människa att leka med? Det artikeln sagt är att hunden drog ner babyn ur vagnen och att barnet fått  bitskador. Om det var vilt raser kan man tycka att hunden förstört väldigt mycket mer på barnets ben de sekunderna det tar att dra ner barnet, samt att släppa det till husse. Oförsiktig lek för att hunden inte begriper att människobarn är klena små saker kan ju också leda till skador.

Som sagt, jag försvarar inte hund eller husse, men tycker det lite märkligt att det blir ''attack'' och att man omedelbart utgår från att hunden medvetet skadat barnet. Det behöver inte vara så. Står det hur gammal hunden är? Busig halv-valp? Jag vet flera unghundar som i lek råkat bita ett jack i örat på en annan hund. Våra två hundar här hemma som både är lydiga och kommer bra överens leker ibland lite hårdhänt (och är bästa vänner ändå efteråt) så kan man då kräva att alla hundar instinktivt ska veta var gränsen går och hur vek en annan är?

Sen ska hundar och andra djur vara så vältränade att de inte råkar skada någon. Vi ställer höga krav på djur i vårt samhälle, och de flesta klarar ändå att leva upp till dem. Men när det någon gång blir fel måste det ju inte vara för att djuret är ilsket eller har något allvarligt fel. Det kan vara så, men av det som står kan inte vi göra den bedömningen härifrån.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Mischa
2014-03-30 10:43
#7

Jättesvårt att spekulera i, det känns inte som en vardagshändelse direkt.

≧◔◡◔≦

Ison
2014-04-04 09:03
#9

Usch hemskt att sånt får hända.. De borde vara någon typ av tvång på utbildning eller liknande "körkort" för att få skaffa hund. Oavsett ras. Hundstackarn kanske inte förstod bättre? Kanske aldrig sett en bebis.. Nä fy! Det är andelens för lätt att skaffa djur:/..

Upp till toppen
Annons: