Annons:
Etikett04-foder-skötsel
Läst 4108 ggr
atlas.93
2014-06-08 13:24

Valp foder

Heej, Jag har en amstaffvalp på 6 mån. Har haft lite svårt att hitta rätt foder och hoppades på att ni kanske kan ge lite råd och tips om vad ni matar/matade eran hund när han är/va i den åldern?

Jag matar honom just nu med Four Friends Junior Large Breed. men ärligt talat så är han så smal min lilla vove. Matar honom också proein korvar som han får en om dagen.

Annons:
Mischa
2014-06-08 13:26
#1

De valpfoder som är avsedda för storvuxna raser brukar i regel vara mindre energitäta, vad är det för "proteinkorvar" du ger och varför ger du dem?

≧◔◡◔≦

atlas.93
2014-06-08 14:13
#2

de heter VOM OG HUNEMAT. Köper de i arken zoo. För han är så himla smal… Får verkligen ont i mitt hjärta när jag ser honom.. Sen jag gett korvarna till honom så har han blivit lite större. 

Har du tips om annat hundfoder? Jag har ringt Zoo.se där jag beställde Four Friends och talade om mitt problem då föreslog hon något foder med lax. Kommer inte ihåg riktigt vad det hette. Men är rädd att jag byter och han börjar klia igen…

Mischa
2014-06-08 14:19
#3

Ok, då är det alltså bara ett färskfoder du menar.

Du nämner att han kliat sig, har det upphört? han är trots allt i en känslig ålder.

Gillar du (och hunden för all del) det fodret du ger nu så kör på samma men byt till det "vanliga" valpfodret och inte "large breed" alt. att du kör helt och hållet på vom og hundemat.

≧◔◡◔≦

atlas.93
2014-06-08 14:27
#4

Nej det har inte upphört… han kliar fortfarande men mycket mindre men fortfarande. Säger alltid åt honom att sluta och det gör han men han brukar gå där jag inte ser honom och kliar.. Vet du vad jag ska åt det ? Har funderat på att köpa något åt de åp apoteket för vetrnären har sagt att han ser bra utich att inget är fel på honom.. 

De på zoo.se säger att jag har köpt en av de bästa valpfoder de har.. men vet inte om de säger så bara för att de jobbar där. Ligger verkligen i ett dilema.

atlas.93
2014-06-08 14:45
#5

vad är skillnaden mellan torrfoder och färsk?

Mischa
2014-06-08 15:10
#6

Färskfoder är rått och fruset, torrfoder är behandlat och pelleterat. Även om veterinären inte hittar något så är det inte normalt att valpen kliar sig, mjällar han också? Får du inte bukt med problemet så kan jag varmt rekommendera standardts rådgivning: standardprodukter.se/standardt-kostradgivning.html#.U5Rfk8IgszE Så många hundar får en allergidiagnos i onödan.

≧◔◡◔≦

Annons:
Wellcraft
2014-06-08 17:40
#7

Varför inte ge enbart färskfoder?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

atlas.93
2014-06-09 12:02
#8

Nej han mjällar inte. 

Tack jag ska kolla hemsidan. 

Jag ger ju färskfoder till voven men han kliar och han är så smal…

atlas.93
2014-06-09 12:22
#9

Jag har nu ringt zoo.se och de sa att jag skulle prova lax.. istället för kyckling. så de skickar ett provsmak idag. Hoppas på det bästa och att min vove blir stor och stark !

Mischa
2014-06-09 14:02
#10

Vad du skall ha med dig är att det krävs minst en månad för att utvärdera kostbyte.

≧◔◡◔≦

SLCH
2014-06-10 16:29
#11

Ett bra alternativ kan även vara att tillsätta en låg halt av extra vom i hans kost. Har funkat super på min lilla dam ;)

Även råder jag till att endast köra färskfoder överlag i hundars kost.

Upp till toppen
Annons: