Annons:
Etikett05-hälsa-sjukdomar
Läst 1449 ggr
Fjordell
7/11/14, 2:44 PM

"Vanvård att låta husdjur bli överviktiga"

Sveriges katter och hundar blir allt fetare. Konsekvensen är sjukdomar och förkortad livslängd. De enda som kan ändra på den här utvecklingen är djurägarna, skriver bland andra Ulf Uddman, Svenska Kennelklubben.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2324940--vanvard-lata-husdjur-bli-overviktiga-

Annons:
JossanH
7/11/14, 2:51 PM
#1

Jag blir alltid illa berörd när jag ser väldigt feta husdjur som hindras i sitt naturliga beteende pga övervikt. Hundar som knappt orkar gå, katter som rullar fram.. Däremot tycker jag att illrar i regel är ett undantag då de kan bli rejält feta första vintern (man bör inte banta en Iller pga dess snabba ämnesomsättning) och ofta få en rejält tjock mage resterande vintrar utan att det egentligen är ägarens fel, vissa har den kroppstypen helt enkelt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Fjordell
7/11/14, 3:14 PM
#2

#2 Samma här. Jag förstår inte varför folk rent generellt har så svårt att se sambanden med sjukdomar och besvär hos djur som är överviktiga. 

Vi människor kan själva välja hur vi ska äta, och får givetvis ta konsekvenserna för det också. Men djuren måste äta det deras ägare erbjuder dem. Att aktivt göra det valet åt sitt djur, att det ska äta alldeles för mycket av fel sort… det är bara grymt. För då är det i slutändan djuret som får lida för det, även om denne inte har något val från första början.

vallhund
7/12/14, 3:37 AM
#3

Fast det har väl varit allmän kännedom i massvis av år.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fjordell
7/12/14, 1:17 PM
#4

#3 Vad för något?

vallhund
7/12/14, 10:57 PM
#5

#4 Att våra husdjur blir fetare o fetare. Veterinärkliniker har varnat för det, har drajver där man erbjuder regelbunden viktkontroll o hjälp med att få Fido i form.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fjordell
7/13/14, 1:03 AM
#6

#5 Ah, ja du menar allmänt. Visst är det känt, men många djurägare tycks vilja ignorera det faktum att djurens övervikt orsakar problem i det långa loppet. 

Det är otroligt bra att det kommer på tal, och inte bara glöms bort :)

Annons:
vallhund
7/13/14, 2:51 AM
#7

#6 Absolut! Borde vara artiklar om det i pressen ofta, o i nyhetsprogram o en massa olika program på radio o TV.

Dom stackars djuren plågas ju, Diabetes typ 2 som ett brev på posten. Var en kattägare i England som fick sin katt omhändertagen när han trots uppmaning/varning från djurskyddsmyndigheterna inte lyckades att få ner katten ett enda gram i vikt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Waymore_Hoss
7/13/14, 4:01 PM
#8

Det skulle vara intressant att ta del av statistik om hur många anmälningar som sker till LS om överviktiga respektive underviktiga hundar. Min egen erfarenhet är att hundägare med hundar i bra form riskerar att anmälas medan de med smällfeta hundar sällan anmäls.

Fjordell
7/13/14, 9:03 PM
#9

#8 Känner lite samma sak. Folk ojar sig över när de kan skymta revbenen på hundar. Och visst ska man reagera om man ser något som är fel, men en hund i bra form och som har mycket kort päls ser man ofta lite revben på. Medan hundarna som rullar runt som tunnor och knappt orkar springa "lever livet och får bara det bästa".

vallhund
7/14/14, 1:24 AM
#10

Tror jag oxå. "-Får hunden ingen mat?" har jag frågats då o då av mattar o hussar till lönnfeta hundar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

SLCH
7/14/14, 5:54 PM
#11

10 Den frågan är väldigt vanlig av folk med tjocka hundar tyvärr :/

Via mitt jobb ser jag ofta överviktiga hundar och katter. Varje gång uppmärksammar jag detta och hänvisar till att byta till ett bantningsfoder (förutom de gånger när jag vet att ägaren redan är medveten om detta). Dock är det väldigt vanligt att svaret är i klass med "Men de lever ju inte så länge så man måste låta de vara lite bortskämda". Ett svar som bara gör en förbannad tyvärr. Det är sorgligt att människor inte ser till sina djur bästa.

Upp till toppen
Annons: